سه شنبه 6 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاسخ هاشمی رفسنجانی به احمد خاتمی درباره "عدم تمایل" وی برای رياست مجلس خبرگان

اظهارات آيت‌الله سيداحمد خاتمی مبنی بر اينکه آيت‌الله هاشمی رفسنجانی تمايلی به کانديدا شدن جهت احراز سمت رياست مجلس خبرگان ندارد، تکذيب شد.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: يک منبع نزديک به آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهارات يک عضو مجلس خبرگان رهبری که گفته است آقای هاشمی رفسنجانی گفته‌اند تمايلی به کانديدا شدن برای رياست مجلس خبرگان رهبری ندارند را تکذيب کرد.

اين منبع گفت: آيت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کانديدا شدن برای رياست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنين مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سوالی در همين زمينه گفته‌اند در صورتی که بعضی افراد که آنها را برای رياست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کانديدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کانديداتوری رياست اين مجلس اعلام خواهم کرد.

به گزارش ايسنا، همچنين رضا سليمانی، مديرکل روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگويی با روزنامه اعتماد، در توضيح برخی خبرها در مورد عدم تمايل آيت‌الله هاشمی رفسنجانی برای رياست مجلس خبرگان، اين موضوع را رد کرده و می‌گويد که آيت‌الله تاکنون هيچ‌جا در اين باره اظهارنظر نکرده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* اظهارنظری طی دو روز گذشته از سوی سيداحمد خاتمی، عضو هیأت رئيسه خبرگان رهبری مطرح شد مبنی بر اينکه آيت‌الله هاشمی رفسنجانی تمايلی برای کانديداتوری تصدی رياست مجلس خبرگان رهبری ندارند. با توجه به اينکه شما مشاور آيت‌الله هستيد، ارزيابی شما از اين اظهارات چيست؟ آيا قبلاً در اين مورد بحثی صورت گرفته يا اين صحبت‌ها نظرات شخصی وی است؟
- اينها حدس و گمان‌های رسانه‌يی است. چند روزی بيشتر نيست که از زمان رحلت آيت‌الله مهدوی کنی می‌گذرد و اين بحث‌ها مطرح نبوده قبل از اين و اين چند روز هم نه بحثی مطرح شده و نه ما چيزی شنيديم و نه آيت‌الله مطلبی فرمودند که در آن بحث انتخابات شده باشد. بنابراين نمی‌توانيم اظهار کنيم که نظر آيت‌الله چيست، کانديدا می‌شوند يا نه. نمی‌دانم بر اساس چه مبنايی آقای خاتمی اين صحبت را کرد، آيا اين حرف‌ها مبنا و اساسی دارد يا نه؟ اما تا آنجايی که من مطلع هستم آيت‌الله نه اظهارنظری کردند در اين مورد و نه به ما چيزی گفتند و نه در جاهای ديگر حرفی زدند. همچنين فکر نمی‌کنم زمان اين بحث‌ها اکنون باشد. زمان انتخابات رياست خبرگان رهبری اسفندماه است و تا آن زمان هم ممکن است اتفاقات زيادی بيفتد. اگر ايشان بخواهد بيايد که کسی نمی‌تواند مانع ايشان شود. اگر اين بحث الان رسانه‌ای شود برای زمينه‌سازی‌های سياسی قبل از انتخابات است وگرنه الان جای اين بحث نيست.

* قبل از فوت آيت‌الله مهدوی کنی به نظر می‌رسيد که آنها بايد به فکر جانشينی باشند. در آن زمان چگونه بود؟ صحبتی با وی شد که تحرکاتی برای رياست صورت بگيرد؟
- اصلاً تحرکاتی از طرف آيت‌الله نبود.

* از طرف ديگران که بتوانند آيت‌الله را وارد تحرکات رياست خبرگان کنند، چطور؟
- خب شما در اجلاسيه قبلی ديديد که طرح دو فوريتی دادند که هیأت رئيسه فعلی ابقا شود که البته رأی هم نياورد. در واقع آنها نمی‌خواستند در غياب آيت‌الله مهدوی کنی شخص ديگری مانند آيت‌الله بيايد و در انتخابات شرکت کند. اکنون که اتفاق جديدی روی داده بايد تا اسفندماه صبر کنيم تا ببينيم تصميمات چگونه است. اگر آيت‌الله حس کنند حضورشان در مجلس خبرگان به عنوان رئيس لازم است، قطعاً کانديدا خواهند شد و اگر ديدند لازم نيست و صلاح دانستند خبرگان با شرايط ديگری اداره شود کانديدا نخواهند شد.

* از سوی خبرگان يا سياسيون مراجعه‌ای به وی انجام گرفته است؟
- نه؛ موضوعی نبوده. اصلاً وی برای وارد شدن به بحث رياست خبرگان، به کسی اجازه ندادند که با وی صحبت کنند. فعلاً فقط می‌توانم بگويم زمان برای اين بحث‌ها زود است. شرايط روز تصميم ايشان را مشخص خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016