پنجشنبه 8 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

طب اسلامی و مبارزه ضدامپریالیستی، بخش سوم: چای سبز، مسعود نقره‌کار

مسعود نقره‌کار
"علماء و حکمای سلیم‌النفس اعلام کردند حتی الاغ‌ها هم به مزارع چای معمولی نزدیک نمی‌شوند، چرا می‌خواهید این گیاه را رواج بدهید؟ چائی که آخوندها بزرگترین مصرف‌کنندگانش بوده و هستند و نوشیدنی مورد علاقه آیت‌الله خمینی و احمدآقا هم بود سخنگوی طب اسلامی اعلام کرده است چای سبز هم همان چای معمولی و مضراست که رنگش کرده‌اند"!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر حسین روازاده، متخصص و سخنگوی طب اسلامی درحکومت اسلامی که مخاطبان و بخشی از مسلمین را رنگ کرده ـ و درواقع مثل اکثرآخوندهای سیاه کاراستاد سیاه کردن عوام، وحتی خواص است ـ از تریبون صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سایرتریبون های حکومتی، ادعا کرده است که چای سبز وجود خارجی ندارد، همان چای معمولی ست که رنگ سبز زده اند و به نام چای سبز به مردم می فروشند.

مصاحبه کننده از این پزشک حزب الهی می پرسد:
س: آنچه که دردسترس مردم است دربازار، از چائی ها کدوم را شما می پسندید؟
روازاده: بهترین و راحت ترینش خود نعناع ست، که تو همه خونه هام هست، خیلی کم رنگ دم کنن بخورن.

-س: اون چائی سبزچی؟
روازاده: اون چای سبزهمینه ، تغییرش دادن.

س: اساسا چیز متفاوتی نیست؟
روازاده: البته بردن سبزش کردن، قرمزش کردن ، تغییرات دادن. اخیرا هم کالشو دارن میدن به بازار، سفید رنگه ،خوده کاله همین چائی هست .... (۱)

روازاده در سایت خود در باره چای معمولی علاوه بر تبلیغ دیدگاه های مراجع مرتجع در باره چای، دیدگاه های آموزشی مشابه نیز ارائه داده است، و تا آنجا که توانسته فقط زیان های چای معمولی را شماره کرده است، او اباطیل فتوی گونه ی مرشدان اش در باره چای، که « میوه جهنم» نام داده اند، (۲) ترویج و تجویز می کند:

« ...اولین وارد کننده ی تخم این گیاه ـ چای ـ به ایران دراوائل دوره قاجار انگلیسی ها بودند که با همکاری عناصر خود فروخته ای در دربار قاجار، کشت این گیاه و نوشیدن دم کرده آن را در ایران رواج دادند. عکس العمل علماء و حکمای سلیم النفس آن دوران در برابر این حرکت پلید استعماری شدید بود. در یکی از نامه هایی که به دربار قاجار نوشته شده است آمده: « چرا می خواهید گیاهی را در ایران رواج بدهید که حتی الاغ ها از نزدیک شدن به مزارع آن خودداری می کنند! چای مولد سوداست و سودا مقدمه سرطان است»... « واقعیت این است که حکمای ایران زمین از چند هزار سال قبل با این گیاه آشنایی داشتند و خوب می دانستند که این گیاه ارزش غذایی نداشته، و مصرف آن مضر است.»... و« اگرچای مفید می بود و محاسنی می داشت با توجه به این ادعا که عمر ۵ هزار ساله دارد، می باید معصومین و بزرگان دین اسلام،که کامل ترین دین است آن را توصیه می کردند اما هیچکدام اینکار را نکردند، برای مثال حضرت علی از جوشانده بادرنج بویه که مورد علاقه زنبور عسل هست استفاده می کرد و سخنی از چای نگفته است. (۳)

این جماعت بزرگترین اهانت ها را به «میرزا محمد کاشف السلطنه» که دررواج کشت چای در ایران نقش داشت ، روا دانستند و به آن عمل کردند.(۴)

اسلاف روازاده مثل شیخ بهلول گنابادی نیز در باره چای روایت ها دارند، بهلول می گوید: «...ناپلئون فرانسوی به مردم کشورش گفت: اگرمی خواهید بر مردم مشرق زمین تسلط پیدا کنید باید چای را در آنجا رواج دهیم تا آن مردم به چای معتاد شوند ... باید ابتدا پول جمع کنیم و با این پول برای ممالک اسلامی که مدرسه و بیمارستان ندارند، مدرسه و بیمارستان بسازیم و در آنجا چای را مرتب به خورد آنها بدهیم و بدین ترتیب هرکس ۱\۴۰ خرج خود را نگهداشت تا پول هنگفتی جمع و با آن مدرسه وبیمارستان ساخته شد و چون دراین مکان به مردم قبل ازهر چیز دیگر چای خورانده شود آنها معتاد به چای می شوند و اگر به جایی رسیدند که بچه ای صبح از خواب پا شود و به جای نان اول بگوید چای، شما به هدفتان رسیده اید. وقتی من این داستان را شنیدم ۶ ساله بودم، همان جا چای خودم را به زمین زدم و شکستم و از آن تاریخ تا الان چای نخوردم »‌(۵)

روازاده در کنار بیان فرمایشات مرتجعانه ی ضد استعماری و ضد امپریالیستی اش درباره چای، عوامفریبانه از انواع چای ایرانی و نظر ائمه در باب چای سخن می گویدو مدعی می شود:« انواعی از چای ایرانی مورد تائید ائمه معصومین و اندیشمندان بزرگ اسلامی» قرار گرفته اند، و به چای زعفران، چای نعناع، چای چلتوک برنج ، چای گلپر و.. اشاره دارد وتجویز می کند. (۶) ،این موجود برای توجیه نظر بسیاری از آخوندهای دوره قاجار و خودش درپیوند و تائید روایت مثلث«چای استعماری والاغ و ناپلئون »، معنا و هویت و موجودیت گیاهی به نام «چای» را قلب و تصرف می کند واز واژه ی چای به جای واژه هائی مثل« دم کرده و یا جوشانده» استفاده می کند، برای نمونه دم کرده و یا جوشانده ی نعناع را چای نعناع می نامد در حالی که چای گیاهی ست شناخته شده و دررنگ ها و اندازه های مختلف با عمری چند هزارساله، گیاهی از رده گیاهان دو لپه ای و جدا گلبرگ که تیره های متفاوتی دارد و...(۷).تاریخی چند هزار ساله است نوشیدن چای، که نوشیدن دم کرده ی برگ های این نوع گیاه است نه نوشیدن دم کرده زعفران یا استخودوس و...، نوشیدن نوشیدنی ای که مصرف به جا و درست آن لذت بخش، آرام بخش و مفید بوده، و خواهد بود.

چای از نوشیدنی های مورد علاقه بسیاری از مراجع نیز بوده و هست تا آن حد که حاضر بودند از عمر خود بکاهند اما دست از نوشیدن چای بر ندارند. «...چنان اتفاق افتاد که حاج شیخ عبدالکریم حائری دراراک بیمار شد و من که از شاگردان او بودم، به محضراو حاضربودم. نشستیم و پس ازچند دقیقه دکتر فضل الله خان( طبیب معروف شهر) آمد و پس از معاینه فقیه بیمار به او گفت:«حال شما خوب است ، اگر چایی و چپق کمتراستفاده کنید.( و حاج شیخ عبدالکریم، هم چایی وهم چپق، بسیار استفاده می کرد). حاج شیخ از دکتر فضل الله خان پرسید: چایی و چپق چه عیبی دارد؟

طبیب پاسخ گفت: ازعمرمی کاهد. حاج شیخ گفت: شما به اروپا رفته اید، آن قوم حسابگرند، چایی و چپق چه قدر ازعمرمی کاهد؟ طبیب پاسخ داد: می گویند صدی سی(۳۰ درصد). حاج شیخ گفت: پس اگرقرارباشد من صد سال ـ که حداکثرعمرآدمی است زندگی کنم، همین اکنون دو ثلث آن را گذرانده ام و هنگام رحیل و مردن من است. باکی نیست.یک چایی غلیظ و چپق تمیز حاضر کنید. چایی و چپق آوردند و حاج شیخ استفاده فرمود . و طبیب رفت ....»( ۸) .آیت الله خمینی و فرزندش « احمد آقا» نیزاز دوست داران دم کرده ی این « میوه جهنم» بودند، (۹).

البته سایت « صدای شیعه» مجبور می شود در رابطه با پاسخگوئی به این پرسش که «اگر چای این حد زیان آوراست خداوند عالم چرا آن را خلق کرده است؟» ، با شرمندگی بنویسد: «....بوته چای یکی ازبهترین گیاهانی ست که می تواند هوا را از انواع آلودگی ها پاک کرده و حجم زیادی اکسیژن تولید کند»، نویسنده ی سایت صدای شیعه چشم روازاده ها و بهلول ها و مراجع عالیقدر را دور دیده و می نویسد: چای ماده ضد عفونی کننده خوبی ست لذا برای شستشوی چشم های عفونی ولثه های عفونی مفید است . در طب سنتی هم برای درمان چشم عفونی شده نوزادان استفاده شده است و....»

چای سبز

چای سبزکه روازاده می گوید: «چای سبز همینه ...بردن رنگش کردن» عمری حدودا ۴ هزار ساله دارد، که در آغاز در چین و مناطقی در هند کشت شد و مورد استفاده قرار گرفت، و سپس به نقاط مختلف آسیا و جهان برده شد و به عنوان نوشیدنی ای که ارزش بهداشتی و درمانی نیز دارد، از آن استفاده شده است. این چای از گیاهی به نام «کاملیا سیننسیس» تهیه می شود. اگر قرار شود به تجربه ها و تحقیق ها و مقاله هایی که در رابطه با تاریخ شناخت چای سبزو چگونگی گسترش آن در جهان ، و نیز ارزش های طبی آن، فقط اشاره ای شود می باید مقاله های بسیاری در این باب نوشت.

درمصرف چای سبز، مانند هر نوشیدنی ای چنانچه زیاده روی و کم توجهی شود مضراتی نیزهمراه خواهد داشت.(۱۰) اما سودمندی های چای سبزبیش از زیان های قابل پیشگیری آن است.

«... در تجربه ای آزمایشگاهی معلوم شده است چای سبز بروز سنگ کلیه را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می دهد و این رقم به طور اخص برای سنگ های اگسالات ۱۵ در صد است »(۱۱)

« افرادی که روزی دو فنجان چای سبز می نوشند با هوش تر بوده و کمتر به عارضه فراموشی دچار می شوند. در این بررسی علمی پژوهشگران ژاپنی ۱۰۰۰ نفر از افرادی را که بیشتر از ۷۰ سال سن داشتند زیر پوشش قرار دادند و در مورد روش زندگی و عادات غذائی آنها مطالعه نمودند. نتیجه بررسی چنین بود که افرادی که روزی دو فنجان چای سبز مصرف می کردند ۵۴ در صد کمتر از دیگران به عوارض کم هوشی و فراموشی دچار شدند...» (۱۲)

ازچای سبز درکاهش وزن بدن، کمک به درمان انواعی از سرطان ها به ویژه درمان عوارض مصرف داروهای ضد سرطانی(حالت تهوع و استفراغ کردن)، در پیشگیری از بروز سرطان های مختلف ( از جمله سرطان مری و روده بزرگ) ، پیشگیری ودرمان بیماری های گوارشی، پیشگیری از بروز بیماری های قلبی، تنظیم فشارخون و کاهش آن، تنظیم میزان قند خون و کاهش عوارض بیماری قند، پیشگیری از بروز سکته مغزی، درمان بیماری های پوستی ، و سوختگی های ناشی از اشعه آفتاب، کاهش چین و چروک های پوست، خاصیت ضد میکروبی( باکتری و ویروسی) و...استفاده می شود. چای سبز باعث کاهش کلسترول بد، وتا حدودی مانع پیشرفت بیماری آلزایمر و پارکینسون می شود ، « تیامین» موجود در چای سبز در بهبود بیماری افسردگی مؤثر است و...(۱۳)

ــــــــــــــــــــ
منابع:
۱ـ گفت و گوی دکترروازاده با سیمای جمهوری اسلامی
http://www.youtube.com/watch?v=n_UgxswPxiE
۲ـ چای« میوه جهنم»
http://attariabba.blogfa.com/post/8/%D9%85%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%AA
۳ـ سایت روازاده : انواع چای ایرانی مورد تایید ائمه معصومین و اندیشمندان بزرگ اسلامی
http://ravazadeh.com/fa/content/ehyaye-salamat-article/herb-article/37-chayemoredetaeid.html
۴ـ محمد میرزا کاشف السلطنه
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF %
و تاریخچه چای در ایران
http://www.kanoon.ir/Article/20927
۵ـ منبع شماره ۲ و سایت شیخ بهلول\فلسفه ی نخوردن چای از زبان شیخ بهلول گنابادی
http://www.sheikhbohlool.com/index.php?option=com_content&view=frontpage
۶ـ سایت روازاده: انواع چای ایرانی مورد تایید ائمه معصومین و اندیشمندان بزرگ اسلامی
http://ravazadeh.com/fa/content/ehyaye-salamat-article/herb-article/37-chayemoredetaeid.html
۷ـ در باره چای و چای سبز
http://rastineh.ir/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D9%88
۸ـ گزارشی تاریخی از آیت الله بهجت
http://chaei.blogfa.com/post-394.aspx
۹ـ سایت جماران، پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران\ فصل دوم از تبعید امام خمینی به ترکیه تا تبعید به عراق
http://www.jamaran.ir/fa/4270/

۱۰ـ چای سبز، مزایا و مضرات
http://www.seemorgh.com/health/2093/5877.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Green_tea
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%86%D8%A7%DB%8C
۱۱ـ تغذیه و بهداشت خانواده، دکتر پرویز قدیریان، شهروند امریکا، ۵ اکتبر ۲۰۰۷، شماره ۸۲۵
۱۲ـ تغذیه و بهداشت خانواده، دکتر پرویز قدیریان، شهروند فلوریدا، ژوئن۲۰۰۶، شماره ۱۳
۱۳ـ http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/11-benefits-of-green-tea-that-you-didnt-know-about.html


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016