جمعه 9 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گفتگو با فردی که عکسش به عنوان اسيدپاش منتشر شد

بعد از انتشار تصوير اشتباهی در يکی از خبرگزاری ها به عنوان متهم اصلی اسيد پاشی اين فرد در مصاحبه ای نسبت به اين اتفاق واکنش نشان داد.

دکتر علی جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر، اشتباه رسانه ای انتشارعکس خودش به عنوان متهم احتمالی اسيدپاشی را ناشی از خطای انسانی که در هر رسانه ای امکان وقوع آن وجود دارد می داند و می گويد: اعتقاد دارم بايدتهديدها را به فرصت تبديل کرد و علاقه ای ندارم واکنشی به اين اتفاق که عمدی نيز نبوده است داشته باشم؛ چرا که فردی علمی هستم و در اين قبيل موارد بيشتر بدنبال اجرای اقدامات اصلاحی و پيشگيرانه برای جلوگيری از تکرار آن هستم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جلالی با اشاره به اينکه نبايد در برخورد با اين حوادث رفتاری يکسويه داشت بر اين نکته تاکيد کرد که خبرگزاری ها بايد استانداردهای مديريتی را هنگامی که چنين اشتباهاتی رخ می دهد لحاظ کنند. سيستم های مديريتی در خبرگزاری های کشور نيازمند اجرای طرح های اضطراری در حوزه مديريتی و برنامه های آموزشی برای دست اندرکاران حوزه خبر هستند تا در مواقع مشابه بتوانند بهترين عملکرد را در برخورد با سوء استفاده معاندين داشته باشند.

وی با بيان اينکه بخشی از اتفاق رخ داده قابل جبران و بخش ديگری از آن جبران شدنی نيست اضافه کرد: همه خبرنگاران خطای انسانی دارند و هنگامی که چنين خطاهايی رخ داد بايد بدانيم که چه کنيم و با چه اقداماتی از شدت تاثير منفی آن کم کنيم که خوشبختانه در خبرگزاری مهر پس از وقوع اين اتفاق چنين طرحی اجرا شد و از انتشار وسيع تر خبر جلوگيری گرديد.

اين مدرس ارشد بين المللی با اشاره به اينکه رسانه ها علاقه چندانی به انتشار اخبار علمی از خود نشان نمی دهند چنين حادثه ای را دارای مزايايی برای جامعه علمی دانست و گفت: در گذشته شاهد آن بوديم که به خبرهای علمی در رسانه ها بهای کمی داده می شد و بايد مدتها منتظر می مانديم تا خبری علمی منتشر شود اما حالا با وقوع اين اتفاق به نظر می رسد که خبرگزاری ها علاقه بيشتری به انتشار اخبار حوزه علمی از خود نشان دهند! که اميدواريم اين آغاز راهی جديد برای انعکاس بيشتر اخبار در اين حوزه باشد.

جلالی به بازتاب های انعکاس تصوير وی به عنوان عامل اسيد پاشی های اصفهان اشاره کرد و با بيان اينکه بازتاب چندان زيادی به خود او نرسيده است از اينکه يکی از دانشجويانش از منتشر شدن عکسش در شبکه های اجتماعی به عنوان متهم اين پرونده خبر داده بود سخن به ميان آورد و اظهار داشت: سر کلاس بودم که يکی از شاگردان قديمی ام به تلفن همراهم من زنگ زد اما من به دليل حضور در کلاس تماس وی را رد کردم. وقتی ديدم او همچنان و با اصرار تماس برقرار می کند مجبور شدم با او صحبت کنم و در اينجا بود که متوجه شدم چنين تصويری و خبری در مورد من منتشر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هيچ علاقه ای به گفتگو با رسانه ها به ويژه رسانه های بيگانه که از روز گذشته تاکنون با خبرسازی های وسيع تلاش کردند وجهه کشور و من را تخريب کنند، ندارم چرا که می دانم اين رسانه ها صرفا به دنبال سوءاستفاده از اين موضوع هستند و هيچ نيت و قصد خيرخواهانه ای در پيگيری آن ندارند.

اين استاد دانشگاه با گلايه از رسانه هايی که با وجود تماس او و همکارانش برای حذف اين خبر با وی همکاری نکردند وجود بروکراسی اداری را در از دست دادن زمان در برخورد با اين مسئله موثر دانست و گفت: وقتی با اين سايت ها تماس گرفتيم و به آنها گفتيم که اين خبر را حذف کنند مسئولان آنها گفتند که بايد نامه رسمی از پليس برای آنها ارسال شود که همين موضوع باعث از دست رفتن زمان در جلوگيری از توسعه انتشار اين مطلب شد.

اسيد پاشی اقدامی غير انسانی است

جلالی با اشاره به اينکه اسيد پاشی در اصفهان و اقدامی که اين فرد انجام داده مذموم و نادرست است گفت: بايد با چنين فرد خطرناکی در جامعه به شدت و سرعت برخورد شود.

خوشبختانه تمامی مسئولان دستور پيگيری سريع اين موضوع را صادر و در حال بررسی آن هستند. هر چند که دوست داشتم امروز اسيدپاش واقعی دستگير شده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016