جمعه 9 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

درخواست دولت آمریکا برای آزادی جیسون رضاییان

یکصد روز پس از بازداشت جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار ایرانی‌آمریکایی، دولت آمریکا و خانواده او جداگانه خواستار آزادی آقای رضاییان شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یه گزارش بی‌بی‌سی٬ این خبرنگار واشنگتن‌پست روز سه‌شنبه ۲۲ ژوییه، آخرین روز تیرماه، همراه با همسرش یگانه صالحی و دو نفر دیگر در تهران بازداشت شد.
141031031834_jason_rezaian_yeganeh_salehi_304x171_epa.jpg
خبر این بازداشت‌ها را دو روز بعد روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد.

همسر او، خانم صالحی که برای نشریه اماراتی "نشنال" کار می‌کند، دو ماه بعد به قید وثیقه آزاد شد.

آن‌زمان یکی از مقام‌های دولت ایران ابراز امیدواری کرده بود که جیسون
رضاییان هم به‌زودی آزاد شود.

روز پنج‌شنبه ۳۰ اکتبر در یکصدمین روز بازداشت آقای رضاییان، وزارت خارجه ایالات متحده از مقام‌های ایرانی خواسته است فورا جیسون رضاییان را آزاد کنند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در عین حال از تهران خواسته است تا دو شهروند ایرانی ایرانی‌آمریکایی دیگر را آزاد کند؛ سعید عابدینی، کشیش نوکیش مسیحی، و امیر حکمتی، عضو پیشین نیروهای تفنگ‌دار دریایی آمریکا.

ایران تابعیت دوگانه شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌گوید با این دستگیرشدگان نیز به عنوان یک شهروند ایرانی رفتار می‌کند.

خانم ساکی همچنین درخواست واشنگتن را برای همکاری در پیدا کردن رابرت لوینسون، مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، تکرار کرده است.

در همین حال، مادر و برادر جیسون رضاییان هم در نامه سرگشاده‌ای نوشته‌اند که حکومت ایران هنوز نتوانسته‌ است شاهدی بر خطاکار بودن این روزنامه‌نگار ارائه کند.

مری و علی رضاییان از‌ ایران خواسته‌اند" بی‌گناهی جیسون را بپذیرد و او را آزاد کند".

'کارهایی ورای روزنامه‌نگاری'

در آخرین اظهارنظر درباره وضعیت پرونده خبرنگار واشنگتن‌پست، محمدجواد لاریجانی، معاون حقوق بشر قوه قضاییه ایران، گفت که او به عنوان روزنامه‌نگار "کارهایی کرد که از دید نیروهای امنیتی ایران، قطعا ورای روزنامه‌نگاری بود."
آقای لاریجانی که از ژنو با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، گفت جیسون رضاییان و کسانی که همراه او بازداشت شدند، تفهیم اتهام شده‌اند و در دادگاه به اتهاماتشان رسیدگی خواهد شد.

در هفته‌های اخیر و با سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک، او با سوال‌های متعدد خبرنگاران درباره وضعیت آقای رضاییان روبه‌رو شد که از جمله در پاسخ به سی‌ان‌ان در این باره گفت: "فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری یا فعالیت رسانه‌ای در ایران دستگیر شده باشد."

او در عین حال ابراز امیدواری کرد به عدالت با این بازداشت‌شدگان رفتار شود.
این سخنان آقای روحانی واکنش منتقدانی را در پی داشت که با اشاره به سابقه جمهوری اسلامی در بازداشت روزنامه‌نگاران، صحبت‌های رئیس‌جمهوری ایران را دور از واقعیت می‌شمردند و آن را محکوم کردند. اما بعد از آن مقام‌های دولتی دیگر از این اظهارات دفاع کردند.

نهادهای حقوق‌بشری و حامی آزادی بیان، از ایران بابت رفتارش با روزنامه‌نگاران انتقاد می‌کنند و از جمله کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه خود گفته است که ایران از نظر شمار روزنامه‌نگاران زندانی، در رده دوم در جهان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016