دوشنبه 12 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دیدار هیأت فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر به رياست عبدالکريم لاهيجی از غزه و کرانه باختری

هیأت فدراسیون در فلسطین: به دادگاه بین المللی جزایی بپیوندید

http://www.fidh.org/16392

۳۱ اکتبر ۲۰۱۴
(۹ آبان ۱۳۹۳)

در پی ديدار ۲۳ اکتبر تا ۱ نوامبر ازغزه و کرانه باختری(http://www.fidh.org/16391)، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر تصوير هشدار دهنده ای از وضع حقوق بشر در آنجا ترسيم کرده است. آثار غم انگيز عمليات لبه محافظتی در غزه و تبعيض روزمره عليه فلسطينان در سراسر سرزمين های اشغالی فلسطين همراه با رشد شهرک سازی در کرانه باختری همگی به طور آشکار فقدان کامل اراده دولت اسراييل برای يافتن راه حلی از طريق گفتگو را نشان می دهند.

تنش های رو به رشد طی چند روز گذشته در بيت المقدس (اورشليم) و واکنش های سياسی ناشی از آن فضای بی اعتمادی و بن بست متداوم سياسی را به نمايش می گذارند.

عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، در پی ديدار با محمود عباس، رييس جمهوری فلسطين در رام الله در روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، گفت: «رنجی که فلسطينيان دچار آن هستند تنها با بی عدالتی روزمره روياروی آنها برابری می کند. چندين دهه معافيت از مجازات و بی اعتنايی کامل اسراييل به حقوق بين المللی و تعهدات بين المللی آن موانع اساسی در راه صلح به شمار می روند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فلسطين و جامعه بين المللی بايد به سوی نظام عدالت بين المللی بروند و بدون تاخير بيشتر صلاحيت دادگاه بين المللی جزايی را به رسميت بشناسند. رييس فدراسيون افزود: «دسترسی به عدالت بين المللی نه تنها حق قربانيان جنايت های جنگی، چه به عنوان نتيجه عمليات نظامی و چه شهرک سازی ها، است بلکه برای موفقيت فلسطين به عنوان کشوری که به حاکميت قانون و حقوق بشر احترام می گذارد، مهم است.»

ترديدی نيست که نيروهای اسراييلی طی عمليات لبه محافظتی مرتکب جنايت های جنگی شده اند که به هيچ وجه تناسبی با شليک موشک و راکت از نوار غزه نداشت. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر طی ديدار خود از غزه شمار زياد قربانيان غيرنظامی و گستره خسارت ها در غزه را ثبت کرد. سراسر بعضی از منطقه ها طی بمباران ها تخريب شده اند و زيرساخت های غيرنظامی به طور آشکار مورد هدف قرار گرفته اند. اين وضع ويژگی بی تمايز و حتا سامان مند بودن حمله ها را نشان می دهد.

فدراسيون، به همراه سازمان های عضو خود در نوار غزه (الحق، الميزان و مرکز حقوق بشر فلسطين)، موارد متعددی از تخريب زيرساخت های غيرنظامی را طی حمله های نيروهای اسراييلی در تابستان ۲۰۱۴ ثبت کرد.

هیأت فدراسيون چندين بازديد ميدانی داشت و با سازمان های غيردولتی حقوق بشری فلسطينی که به طور سامان مند رويدادها را در محل ثبت کرده بودند و نيز چندين موسسه بين المللی بشردوستانه ديدار کرد.

وضعيت در کرانه باختری نيز به همين ميزان نگران کننده است. بيانيه های اخير که طی آنها اعلام شده که اسراييل مناطق وسيعی از سرزمين های اشغالی کرانه باختری را در جنوب بيت المقدس در اختيار خواهد گرفت تنش های زيادی را موجب شده اند. اين مصادره املاک به ساخت شهرک های تازه و به نسبت بزرگی در نزديکی بيت اللحم خواهد انجاميد که باز نقض فاحش حقوق بين المللی است.

گسترش شهرک های تازه در سرزمين های اشغالی فلسطين به ايجاد رويه ها و سيستم های حقوقی جداگانه و تبعيض آميزی در مورد فلسطينيان می انجامد. فدراسيون در سراسر کرانه باختری و به ويژه در الخليل (هبرون) مشاهده کرد که شهرک نشينان ـ با حمايت کامل نظامی ـ از وضع بهتری از فلسطينيان برخوردار هستند، به ويژه از لحاظ آزادی تحرک (بعضی از جاده های به طور انحصاری برای آنها در نظر گرفته شده اند) و پروانه ساختمان. اقدامات خشونت آميز شهرک نشينان عليه غيرنظاميان فلسطينی به طور منظم گزارش می شود و مرتکبان اين اقدامات به ندرت مورد بازخواست قرار می گيرند.

در بيت المقدس شرقی، فلسطينيان با مقرراتی درگير هستند که حق آزادی تحرک و سکونت آنها را محدود می کنند. به علاوه، درخواست های ساکنان فلسطينی برای پروانه ساختمان تقريبا به طور سامان مند رد می شود و لذا خانه های «غيرقانونی» آنها اغلب تخريب می شود. هیأت فدراسيون مشاهده کرد که اين تخريب ها به طور روزمره انجام می شود.

زمينه

در پی ديدار هیأت حقيقت يابی فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر از غزه، ديدار هیأت فعاليت دادخواهی فدراسيون به رياست رييس فدراسيون عبدالکريم لاهيجی انجام شد. بنا بود رييس فدراسيون از غزه ديدار کند، اما اجازه ورود او دير صادر شد. با وجود اين، او توانست از الخليل، بيت اللحم و بيت المقدس ديدار و در آنجا با چندين سازمان عضو فدراسيون ملاقات کند. وی سپس با همراهی شوان جبارين، نايب رييس فدراسيون و مدير عمومی الحق، برای ديدار با دولتمردان و اعضای جامعه مدنی فلسطين به رام الله رفت.

فدراسيون در ديدار با دولتمردان فلسطين و به ويژه رييس جمهوری عباس مشکلات روياروی دولت فلسطين در اجرای فرايندهای حاکميت قانون و تقويت تعهدات بين المللی فلسطين را از طريق اجرای اصلاحات لازم در سطح کشور مطرح کرد. فدراسيون به ويژه بر اهميت درخواست فلسطين از دادگاه بين المللی جزايی را برای اِعمال صلاحيت آن و تصويب اساسنامه رُم کرد. فدراسيون همچنين از اجلاسی فوری با طرف های متعاهد کنوانسيون های ژنو حمايت کرد که فلسطين با هدف درخواست از کشورهای مربوط برای دست زدن به اقدام های مشخص به منظور تحقق تعهدات حقوقی شان بر اساس حقوق بين المللی بشردوستانه در انتظار آن به سر می برد.

متن انگلیسی: http://www.fidh.org/16389
متن فرانسوی: http://www.fidh.org/16390

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

هیأت فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر در غزه و کرانه باختری

http://www.fidh.org/16391
۳۰ اکتبر ۲۰۱۴
(۸ آبان ۱۳۹۳)

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر هیأتی را از ۲۴ تا ۲۸ اکتبر برای تحقيق در غزه اعزام کرد (http://www.fidh.org/16392). اين هیأت توانست تخريب زيرساخت ها را در غزه طی تهاجم آخر اسراييل ثبت کند. گزارش هیأت تحقيق در هفته های آينده منتشر خواهد شد.

در پی آن، رييس فدراسيون عبدالکريم لاهيجی در راس هیأت فعاليت دادخواهی فدراسيون برای ديدار با دولتمردان وارد فلسطين شد و فردا به همراه شوان جبارين، نايب رييس فدراسيون، با رييس جمهوری فلسطين محمود عباس ديدار خواهد کرد. اين ديدار فرصتی برای گفتگو در باره تصويب معاهده رُم و درخواست از دولتمردان برای تضمين سازگاری قوانين داخلی با معاهده های بين المللی مصوب فلسطين در سال گذشته فراهم خواهد کرد.

متن انگلیسی: http://www.fidh.org/16359
متن فرانسوی: http://www.fidh.org/16360


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016