دوشنبه 12 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: به نظر خودم هاشمی را مدح کردم

شرق: آمدن يا نيامدن آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای رياست خبرگان، موضوعی است که سيداحمد خاتمی آن را برای اولين‌بار کليد زد. او گفته بود «آنطور که من خبر دارم جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی در برخی جلسات گفته‌اند که تمايلی به رياست ندارند.» اما از آنجا که اين خبر با تکذيب آيت‌الله‌ مواجه شد، احمد خاتمی روز گذشته برای خبری که نقل کرده ‌بود، دلايلی آورد. او در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری «فارس» اعلام کرد که اين حرف را برای مدح آيت‌الله هاشمی گفته‌ ‌است. او در اين گفت‌وگو تاکيد کرد که اين مدح علمای ماست که تمايلی به رياست ندارند. او ادامه می‌دهد که «همانند همين حرف را برای آقای هاشمی‌رفسنجانی نيز گفتم و به نظر خودم ايشان را مدح کردم اما به‌خاطر اين جزع و فزع برخی افراد که دوست دارند ايشان کانديدا باشد، می‌گويم آقای هاشمی هم کانديدا باشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدخاتمی در گفت‌وگوی خود با برنامه‌ای در شبکه «العالم» از نيامدن هاشمی خبر داده بود. اما يک منبع نزديک به هاشمی با تکذيب اين خبر گفته بود که «آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره کانديداشدن برای رياست مجلس خبرگان‌رهبری نه‌تنها چنين مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سوالی در همين زمينه گفته‌اند درصورتی‌که بعضی افراد که آنها را برای رياست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کانديداشدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کانديداتوری رياست اين مجلس اعلام خواهم کرد.»

خاتمی اگرچه در گفت‌وگوی خود با «فارس» همچنان از آن نقل‌قول خود دفاع کرد، اما تاکيد کرد که منظورش از آن سخنان، زمينه‌سازی برای عدم‌حضور هاشمی برای انتخابات رياست‌خبرگان نبوده است. خاتمی در ادامه اين گفت‌وگو البته به سخنان نقل‌شده از هاشمی که گفته بود اگر افرادی صالح نباشند و کانديدا شوند، حضور پيدا می‌کنم، هم واکنش نشان داد. او در اين‌باره گفت: «اعضای مجلس خبرگان رهبری بايد صلاحيتشان تاييد شود و اگر ناصالح بودند راهی برای ورود به مجلس خبرگان‌رهبری نداشتند.» او در ادامه درباره موضوع عدم‌کانديداتوری هاشمی‌رفسنجانی هم گفت: «بنده صريحا می‌گويم آيت‌الله مشکينی و آيت‌الله مهدوی‌کنی تمايلی به رياست نداشتند و اين مدح علمای ماست که تمايلی به رياست ندارند.»

او ادامه داد: «البته بنده در حال حاضر سخن و تحليلی در رابطه با آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ندارم چون اين موضوع را مساله روز نمی‌دانم و صلاح هم نيست که در اين مقطع به اين موضوع ورود کنم اما حرفی که بنده گفتم، مستند بود و اگر احساس می‌کردم اين حرف اهانت است، قطعا نمی‌گفتم.»

خاتمی درباره اينکه شما پيش از اين گفته بوديد که آقای هاشمی در جلسه خصوصی نيز عدم‌کانديداتوری خود را متذکر شده‌ و شما به اين جلسه استناد کرده بوديد، گفت: «بله الان هم بنده بر آن حرف هستم؛ من در اين هفته که جاروجنجال مطبوعاتی راه انداختند دوباره از منابع خود پرسيدم ولی تعجبم اين است که اين منبع نزديک به آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چه‌چيزی را ديده‌اند که تکذيب کردند؟»

خاتمی با بيان اينکه بعد از مصاحبه‌ام احساس کردم که دونفر ديگر برای رياست خبرگان بر سر زبان‌ها آمده‌اند، يادآور شد: «بنده در آن مصاحبه گفتم که حضرات آيات هاشمی‌شاهرودی، جنتی، محمد يزدی و موحدی‌کرمانی برای رياست مطرح هستند اما پس از آن ديدم برخی از دوستان هم به آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تمايل دارند.»

حجت‌الاسلام خاتمی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو درباره نقل‌قولی از وی که گفته شده بود برای مبارزه با بدحجابی بايد خون ريخته شود، گفت: «بنده گفتم همانطوری که برای پاکسازی انقلاب از جريان نفاق، خون‌های پاکی مثل شهيد بهشتی، شهيد رجايی و شهيد باهنر ريخته شد، برای پاکسازی کشور از جريان فزاينده بدحجابی و بی‌حجابی خون‌های پاکی همانند خون آن بزرگواران بر زمين ريخته خواهد شد بنابراين تفاوت اين دو مساله بسيار زياد است. منظورم از خون‌های پاک، همان شهدای امربه‌معروف‌ و نهی‌ازمنکر هستند اما افراد بی‌آبرو، رسوا و ضدانقلاب اگر اين را وارونه کنند می‌گوييم که نيش عقرب نه از ره کينه بلکه مقتضای طبيعتش اين است، در حالی که افراد داخل نظام اين حرف چَرت و نامربوط را نبايد تکرار کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016