دوشنبه 12 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اظهارات خوشبينانه لاريجانی و ظريف درباره توافق هسته‌ای

• وزير امور خارجه ايران در ديدار با همتای نروژی‌اش اعلام کرد که اگر حقوق هسته‌ای کشورش به رسميت شناخته شود، ايران آماده توافق است. رئيس مجلس ايران نيز گفته نگاه‌ دو طرف در مذاکرات اتمی به يکديگر نزديک شده است.

دویچه وله ـ بورگه برنده، وزير امور خارجه نروژ که به ايران سفر کرده است، روز يک‌شنبه (۱۱ آبان، ۲ نوامبر) با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران ديدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در اين ديدار، ظريف در مورد مذاکرات اتمی ايران با گروه پنج به علاوه يک گفت: «در صورتی که حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته شود، ايران آماده توافق است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وزير امور خارجه نروژ نيز ابراز اميدواری کرد که مذاکرات ايران با غرب منجر به يک توافق جامع و نهايی شود و تصريح کرد: «اين توافق شرايط جديدی را در مناسبات بين اتحاديه اروپا و جمهوری اسلامی ايران ايجاد خواهد کرد».

حسن روحانی رئيس جمهوری ايران نيز در ديدار با وزير امور خارجه نروژ، "برقراری مناسبات سازنده و همکاری و تعاون" را تنها راه دستيابی به پيشرفت در دنيای امروز خوانده بود.

وی که روز يک‌شنبه (۱۱ آبان، ۲ نوامبر) با وزير امور خارجه نروژ در تهران ديدار کرد، درباره مذاکرات اتمی گفت: «اگر طرف‌های مذاکره کننده هسته‌ای اراده جدی داشته باشند، در زمان باقيمانده می‌توانيم به توافق کلی در همه زمينه‌ها دست پيدا کنيم».

هم‌زمان علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در جريان سفرش به استان زنجان و در جلسه شورای اداری اين استان، روز دوشنبه (۱۲ آبان، ۳ نوامبر) گفت: «مسئله هسته‌ای از طريق مذاکرات در مسير روشنی قرار گرفته و در درون مذاکرات نگاه‌ها به هم نزديک شده است. بنابراين اگر عقلانيت در کشورهای پنج به علاوه يک وجود داشته باشد می‌توان به تفاهم در زمينه هسته‌ای دست يافت».

اين اظهارات در حالی بيان می‌شود که تا کنون مقامات ايرانی نسبت به آينده مذاکرات اتمی چندان خوشبين نبودند. عباس عراقچی عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران گفته بود به رسيدن به توافق در مهلت مقرر (۳ آذر) چندان خوشبين نيست. محمد جواد ظريف نيز "انتظارات بيش از حد" از مذاکرات ماه پيش در وين را رد کرده بود.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ايران با کشورهای گروه پنج به علاوه يک، سه شنبه هفته آينده ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) در مسقط، پايتخت عمان برگزار می‌شود.

پيش از اين اتحاديه اروپا اعلام کرده بود که اين مذاکرات روز ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) در وين پايتخت اتريش برگزار می‌شود. اما عباس عراقچی معاون وزير خارجه ايران اعلام کرد که اين مذاکرات جلو افتاده و مکان آن نيز تغيير کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016