دوشنبه 19 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محسنی‌اژه‌ای: حکم غنچه قوامی صادر نشده است


محسنی‌اژه‌ای

سخنگوی قوه قضاييه تاکيد کرد که حوادث اسيدپاشی در اصفهان با انگيزه شخصی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری که در حاشيه بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اهالی رسانه داشت، در پاسخ به سوالی درباره آخرين اقدامات قضايی مربوط به اسيدپاشی‌های اصفهان، گفت: تمام تلاش‌مان را کرده‌ايم و خواهيم کرد که ان‌شاءالله اين مسائل تکرار نشود و از دستگاه‌های انتظامی هم خواسته شده که مراقبت‌های لازم را داشته باشند. از شما اهالی رسانه و مخصوصا رسانه ملی می‌خواهيم اطلاع‌رسانی به موقع و آگاهی‌بخشی داشته باشيد تا مردم کمتر دچار چنين حوادثی شوند.

سخنگوی قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه مجازات‌ها در اين زمينه اين بار جدی‌تر خواهد بود تا نسبت به گذشته سخت و بازدارنده‌تر باشد، افزود: ما در اين زمينه يک قانون داريم که مربوط به گذشته است. خيلی از قضات معتقدند که اين قانون نسخ نشده است، ولی در قوانين عمومی نيز برای اين کار مجازات تعيين شده است، البته به نظر می‌رسد که اين جرم يک جرم خشن است که آثار بدی دارد لذا بايد يک تجديدنظر داشته باشيم که ان‌شاءالله اين امر در دستور کار است.

خبرنگاری با اشاره به اظهارنظر وزير ارشاد مبنی بر اينکه بايد برای خبرنگاران از مجازات‌های جايگزين حبس استفاده شود، پرسيد آيا قانونی در اين زمينه به تصويب رسيده است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محسنی‌اژه‌ای گفت: يک فرد به عنوان اينکه روزنامه‌نگار است تحت تعقيب قرار نمی‌گيرد. ممکن است فردی مرتکب جرمی شده باشد و اين جرم اصلا ربطی به کار و حرفه او نداشته باشد. همچنين ممکن است اين فرد به واسطه شغل خود مرتکب جرمی شود.

وی ادامه داد: ما هنوز در اين زمينه قانون خاصی نداريم، اما با توجه به ظرفيت قانونی موجود و به لحاظ نوع کاری که يک خبرنگار دارد و من بارها گفته‌ام که خبرنگاری کاری سخت است، طبيعی است که قضات در تصميم‌گيری‌های خود به اين سختی کار ملاحظه خواهند داشت.

خبرنگاری نظر سخنگوی قوه قضاييه درباره نحوه انعکاس اخبار اسيدپاشی توسط رسانه‌های غربی و داخلی را پرسيد که محسنی‌اژه‌ای در اين باره گفت: اسيدپاشی جرم بدی است و متاسفانه چه در کشور ما و چه در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است.

وی گفت: اولين اسيدپاشی در کشور ما مربوط به سال ۳۴ يعنی حدود ۶۰ سال پيش است و از آن موقع تاکنون چند بار ديگر هم اين اتفاق افتاده است ولی همه اين موارد شخصی بوده‌اند.

سخنگوی قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه در موارد مختلف اسيدپاشی مورد سياسی يا مذهبی وجود نداشته است، گفت:‌ در مورد اخير نيز همه شواهد نشان می‌دهد که کاری که انجام شده خصوصی و شخصی است اما چون تاکنون عوامل اين حادثه دستگير نشده‌اند نمی‌توان در اين باره اظهارنظر کرد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: با کسانی که در اين رابطه مرتکب جرايم جديدی شدند چنانچه برخی در اصفهان موجب اخلال در نظم عمومی شدند، خبر دروغ منتشر کردند و نسبت‌های ناروا دادند تحت تعقيب قرار گرفته و می‌گيرند.

وی گفت: البته مردم هوشيار هستند، ولی دادستانی نيز در اين زمينه به وظايف خود عمل خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران مبنی بر اينکه مهلت يک ماهه وزارت ارتباطات در رابطه با پالايش فضاهای مجازی به اتمام رسيده است، تصميم نهايی که شما در اين راستا گرفتيد چيست؟ گفت: دستگاه‌های قضايی و انتظامی موظف هستند با جرايم مشهود برخورد کنند. فرقی ندارد اين جرم مشهود در فضای مجازی باشد يا غيرمجازی. صحبتی با دستگاه‌های ذيربط انجام شده بود. طبق آن صحبت‌ها به ما گفتند نهايت تلاش‌مان را می‌کنيم تا بتوانيم هم شبکه‌های اجتماعی را داشته باشيم و هم از فضای مجرمانه و فساد جلوگيری کنيم. همچنين در نشستی که قبل از پايان مدت يک ماه داشتيم به ما گفتند قول می‌دهيم اين اقدامات را در ظرف مدت معقول حل کنيم.

وی ادامه داد: کارگروه مصاديق مجرمانه با رياست دادستان کل کشور در ظرف ۷-۸ روز اخير دو جلسه برگزار کرد که امروز نيز جلسه فوق العاده ای داشت و قول دادند که ظرف مدت کوتاهی در آينده بخشی از اين جرايم را حل کنند. اين اقدام دارد صورت می گيرد. همچنين دادستان تهران نيز اظهار کردند که اگر وزارت ارتباطات به هر دليلی نتواند به قول‌هايی که داده عمل کند دادستان ورود پيدا می‌کند و جلوی اين موضوع را می‌گيرد.

معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سوال يکی ديگر از خبرنگاران مبنی بر اينکه در جلسه رسيدگی به رای اعتماد وزير علوم مسائلی مطرح شد که جرياناتی در دانشگاه‌ها ايجاد ناامنی می‌کنند، وزير سابق علوم يا گزينه پيشنهادی اخير در رابطه با اين جريانات در قوه قضاييه پرونده‌ای دارند يا خير ؟ تصريح کرد: در خصوص اين دو نفر با موضوعی که شما گفتيد خير پرونده‌ای تشکيل نشده است، اما در خصوص برخی از مواردی که در دانشگاه ها در مقاطع مختلف اتفاق افتاده پرونده تشکيل شده و بعضا حکم نيز صادر شده است و اين موضوع اختصاص به دوره خاصی ندارد. بنابراين در زمان‌های مختلف در دانشگاه اتفاقی افتاده که احيانا جنبه مجرمانه پيدا کرده و پرونده ای نيز تشکيل شده است.

يکی از خبرنگاران سوال خود را اين گونه مطرح کرد که عملکرد کلی مطبوعات کشور را در رابطه با موضوع اسيدپاشی چگونه ارزيابی می‌کنيد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها بايد در تعالی و رشد جامعه کمک کنند. من نيز معتقد هستم رسانه ها در اين جهت قدم‌های خوبی را برداشته‌اند اما لازمه اين کار که در جهت رشد و تعالی جامعه موثر واقع می شود اين است که رسانه‌ها بايد امانت‌دار باشند و مطالب را به همان ميزانی که هست منتقل کنند.

وی ادامه داد: اما اگر خلاف گفته شود اولين ضرر برای خود رسانه‌هاست زيرا اعتماد مردم سلب می‌شود؛ بنابراين اگر امانت‌دار هستند بايد انصاف رعايت شود. همچنين تحريف و بزرگ گويی صورت نگيرد. لذا قطعا در جهت شکوفايی مسائل و در جهت بالابردن آگاهی مردم نيز تاثيرگذار خواهند بود.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: در خصوص موضوعی که اتفاق افتاد متاسفانه برخی از رسانه‌های داخلی از جهت غفلت يا هر چيز ديگر با جريان‌های ضدانقلاب خارج از کشور همکاری و همراهی کردند و مطالبی خارج از واقعيت و به دور از انصاف را مطرح کردند. البته نمی‌گويم که رفتار آن‌ها از روی غرض بوده شايد از جهت غفلت و کم توجهی بوده باشد.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه مشکلی که وجود دارد متاسفانه موضوع دريافت زيرميزی پزشکان از بيماران است آيا قوه قضاييه در رابطه با اين موضوع برنامه ای دارد يا خير گفت: وزارت بهداشت خوشبختانه در حال رسيدگی به اين موضوع است و ما خوشحال هستيم که کار به قوه قضاييه نرسيده و وزارت مربوطه دارد اقدامات لازم را در اين جهت انجام می‌دهد؛ بنابراين تاکنون نيازی ديده نشده که قوه قضاييه به اين مسائل ورود پيدا کند. وزارتخانه در حال حاضر کار خود را انجام می‌دهد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال يکی ديگر از خبرنگاران در مورد اينکه ماده ۲۱۱ برنامه پنجم توسعه گفته است که اختيارات وزارت دادگستری بايد افزايش پيدا کند و رييس قوه قضاييه خواهش هايی را در اين راستا از کميسيون قضايی داشته‌اند، اما تاکنون اين لايحه در کميسيون قضايی تصويب نشده است، گفت: در قانون اساسی اين اجازه به رياست قوه قضاييه داده شده که در مواردی مسائلی را به وزير دادگستری تفويض کند. قوه قضاييه با حفظ ملاحظات مساله را قبول داشته و خواهشی نکرده است. قوه قضاييه مستقل است. هر مورد يا طرح يا لايحه‌ای را که به مجلس رفته باشد ممکن است توسط شورای نگهبان رد شود و وظيفه قوه قضاييه است که موضوع را پيگيری کند. استقلال قوه قضاييه بايد حفظ شود و مواردی که مربوط به دستگاه قضايی است قوای ديگر نبايد در آن دخالت کنند. قوه قضاييه با حفظ اين ملاحظات هيچ وقت مشکلی نداشته است، نمايندگان مجلس نيز خوشبختانه به اين نکته توجه دارند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال يکی ديگر از خبرنگاران مبنی بر اينکه در شورای عالی فضای مجازی موضوع ساماندهی پيامک‌های انبوه اطلاع‌رسانی شده است آيا موضوعات ديگر در اين شورا مطرح نشده، گفت: در حال حاضر عضو شورای عالی فضای مجازی نيستم و در اين جلسه شرکت نداشته و از جزييات آن نيز خبر ندارم.

وی در پاسخ به سوال يکی ديگر از خبرنگاران مبنی بر اينکه آخرين جزييات پرونده رييس‌جمهور سابق کشورمان محمود احمدی‌نژاد به کجا رسيد؟ تصريح کرد: در رابطه با اين موضوع بيشتر از آن چيزی که در نشست های قبلی عرض کردم اطلاع جديدی ندارم.

سخنگوی قوه قضاييه، خبرنگاری درباره وضعيت پرونده غنچه قوامی و علت ارسال مجدد پرونده او به دادسرا پس از صدور حکم سوال پرسيد که محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: در اين پرونده حکم صادر نشده و ختم رسيدگی نيز اعلام نشده است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: من بارها گفته‌ام که بين ختم جلسه با ختم رسيدگی تفاوت وجود دارد و در پرونده ايشان نيز ختم رسيدگی اعلام نشده و حکم هم صادر نشده است.

وی گفت:‌ ايشان در همين پرونده اتهام ديگری هم داشته‌اند که نسبت به اين اتهام قرار منع تعقيب صادر شده، اما به اين قرار اعتراض شده و دادگاه اعتراض را پذيرفته است و به همين منظور پرونده را به دادسرا ارسال کرده‌اند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره وجود اطاله دادرسی در شهرستان‌ها، گفت: من در اين باره گزارشی تهيه کرده‌ام که در آن مقدار پرونده‌های موجود و مدت لازم برای رسيدگی به آنها بررسی شده است و برای حل اين مشکلات پيشنهاداتی به آيت‌الله آملی لاريجانی ارائه کرده‌ام.

سخنگوی قوه قضاييه همچنين درباره اظهارنظر اسکودا مبنی بر اينکه وکيل ۳۲ ميلياردی مربوط به کانون وکلا نبوده است و درباره آخرين وضعيت اين پرونده، گفت: در اين پرونده چند نفر بازداشت هستند و پرونده دارد دنبال می‌شود.

وی گفت: درباره اينکه او عضو کانون بوده يا نه، اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا پرونده بزرگترين بدهکار بانکی از اصفهان به تهران ارجاع شده است يا خير؟ گفت: در اين مورد که گفته شد نمی‌دانم بزرگترين بدهکار است يا خير، اما فردی در اين رابطه در اصفهان و تهران پرونده داشته است ولی اطلاعی ندارم که پرونده او از اصفهان به تهران منتقل شده است يا خير؟

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره ادعای فردی مبنی بر مالکيت زمين يکی از اتوبان‌های تهران، گفت: جزئياتی از اين پرونده نمی‌دانم ولی در اين حد می‌دانم که فردی گفته است اين زمين خيلی سال پيش متعلق به او بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016