سه شنبه 20 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه اتمی تازه قرارداد امضا کردند

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سفر به مسکو قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی جدید توسط روسیه در بوشهر را امضا کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی بی سی، این قرارداد میان آقای صالحی و سرگی کیرینکو، رئیس شرکت دولتی روس‌اتم امضا شده و در آن، امکان افزایش ساخت نیروگاه‌های تازه هسته‌ای تا هشت واحد در آینده در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه گزارش داده در این قرارداد، درباره ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر توافق شده و امکان افزایش آن تا چهار واحد هم در این منطقه در نظر گرفته شده است.

بنا بر این گزارش چهار واحد دیگر ممکن است در آینده در نقاط دیگری که هنوز مشخص نشده ساخته شود.

'تکلیف مجلس'

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح امروز سه‌شنبه، ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) بعد از ورود به مسکو گفت که دو نیروگاه تازه "به منظور تامین صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری" در استان بوشهر ساخته می‌شود.

به گفته آقای صالحی"در مجموع در استان بوشهر ۵ نیروگاه اتمی احداث خواهد شد، اما این نیروگاه‌ها پس از پایان مراحل ساخت دو نیروگاه مورد توافق امروز خواهد بود".

آقای صالحی این قرارداد را بخشی از تلاش ایران برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی عنوان کرد که به گفته او "از تکالیفی است که مجلس شورای اسلامی برای دولت در نظر گرفته است".

پروژه نیروگاه فعلی اتمی در بوشهر که ساخت آن پیش از انقلاب اسلامی آغاز شده بود، در سال ۱۹۹۵ به روس‌ها واگذار شد.

راه‌اندازی این نیروگاه با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق بارها به تعویق افتاد. اکنون مقام‌های ایران می‎‌گویند این نیروگاه با ظرفیت کامل وارد شبکه برق کشور شده است.

مبادله سوخت

خبرگزاری‌های ایران همچنین به نقل از آقای صالحی گزارش داده‌اند که در مذاکرات امروز او "درباره سازوکارهایی برای مبادله سوخت هسته‌ای با طرف روسی" هم مذاکره خواهد شد.

پیش از این، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که ایران قبول کرده که در چارچوب یک "توافق موقت"، بیشتر اورانیوم غنی‌شده خود را به خاک روسیه انتقال دهد. هر چند وزارت امور خارجه ایران این گزارش را تایید نکرد.

آقای صالحی هم‌زمانی امضای قرارداد ساخت نیروگاه اتمی و مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در عمان را "کاملا تصادفی" خواند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بعد از دو روز گفت‌وگوهای سه‌جانبه میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از امروز سه‌شنبه با حضور معاونان وزاری خارجه در مسقط آغاز شده است.

عباس عراقچی در آستانه آغاز این دور از مذاکرات به خبرنگاران گفت که در مذاکرات سه‌جانبه پیشرفتی به دست نیامده است.

مهلت تمدیدشده برای توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی سوم آذر (۲۴ نوامبر) به پایان می‌رسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016