جمعه 23 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

موسوی خوئینی: پخش پارازیت ماهواره‌ای در ایران مجوز قانونی ندارد

0,,16878673_303,00.jpg
موسوی خوئینی نایب رئیس کمیته مخابرات مجلس ششم و کارشناس فن‌آوری اطلاعات از امیدواری‌اش به لغو بیشتر تحریم‌ها در زمینه تجهیزات ماهواره‌ای و مخابراتی می‌گوید. او ارسال پارازیت بر شبکه‌های ماهواره‌ای را غیرقانونی می‌داند.

علی اکبر موسوی خوئینی نماینده مجلس ششم و نایب رئیس کمیته مخابرات مجلس بود. پیگیری‌های او در آن سال‌ها منجر به افشای نقش سپاه پاسداران در ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای شد.

سال گذشته نیز تلاش‌های او بود که باعث رفع تحریم‌های آمریکا در بخش خرید نرم‌افزار و سخت‌افزار و دامنه سایت در مورد شهروندان ایرانی شد.

وی هم‌اکنون ساکن امریکاست و در دانشگاه مریلند تدریس می‌کند. در سفری که به آلمان داشت، با او درباره فیلترینگ هوشمند، ارسال پارازیت و نیز رفع بقیه تحریم‌های مخابراتی و ارتباطات بانکی ایرانیان گفت‌وگو کردیم.

دویچه‌وله: آقای موسوی زمستان سال گذشته بود که شما موفق شدید یک سری از تحریم​هایی را که شامل خرید نرم​افزار و اپلیکیشن​های موبایل و سخت​افزارهای گوشی​های تلفن همراه و کامپیوترهای شخصی​ بود، از دایره تحریم خارج کنید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این قانون گویا در کنگره امریکا تصویب هم شده بود ولی شما با تلاش​هایی که انجام دادید جلوی اجرایش را گرفتید. همان موقع شما گفتید که قدم بعدی این است که کارت​های اعتباری بین​المللی مثل مسترکارت و ویزاکارت و سرویس​های پرداخت آنلاین هم برای ایرانی‌ها قابل دسترس شوند و ایرانی​ها بتوانند راحت از این طریق مبادلات بانکی داشته باشند و البته از دولت آقای روحانی خواسته بودید که پیگیر باشد؛ در این مورد آیا پیشرفتی ظرف این مدت حاصل شده یا نه؟
علی اکبر موسوی خوئینی: تا حدی که من اطلاع دارم در دولت آقای روحانی بانک مرکزی اقداماتی در این زمینه انجام داده و زمینه‌هایی را دنبالش هستند که به​وجود بیآورند که به صورت آنلاین و بانک الکترونیکی در سطح بین​المللی هم اجرا شود. خوشبختانه در این سفری که سال گذشته آقای روحانی به اجلاس داووس که عمدتا اجلاس اقتصادی بود داشتند، در آنجا هم زمینه​هایی به​وجود آمد و ما امیدوار هستیم که هفته آینده مذاکراتی که در وین صورت می​گیرد، به نتیجه برسد و این قسمت کار خیلی با سرعت بالاتر پیش برود. ولی در سطح بین​المللی در زمینه تجهیزات ارتباطی یا امکان خرید آنلاین به​وجود آمده و از تحریم​ها در واقع خارج شده است. فقط بایستی این ارتباط بین​​ ایران و سایر کشورها نهایی شود که امیدوار هستم آن هم به زودی اتفاق بیافتد.

مرحله بعدی، که شما به آن اشاره کرده بودید و در ایران هم خیلی پیگیرش هستند، شرکت​های کامپیوتری آمریکایی مثل اپل و مایکروسافت و این​ها بودند که دنبال راهی هستند که بتوانند مستقیم در داخل ایران خدمات بدهند، چون مشتریان​شان هم در داخل ایران خیلی زیادند. در این زمینه چه کارهایی صورت گرفته؟
اتفاقی که افتاده این است که نمایندگان دولت آمریکا به منطقه "سیلیکون‌ولی" (محل استقرار شرکت‌های بزرگ کامپیوتری مثل اپل و مایکروسافت در کالیفرنیا) رفتند و آنجا مستقر شده​اند و سعی می‌کنند شرکت​ها را دعوت و آن​ها را قانع کنند که این مجوزی که صادر شده صرفا جنبه صوری ندارد و دولت آمریکا حمایت می​کند و شرکت​هایی که می​خواهند خدمت​شان را مستقیما در ایران عرضه کنند، مشکلی ندارند و خواسته​اند در حقیقت کمی اعتماد به​نفس این​ها را بالا ببرند.

در قدم اول شرکت اپل پیش از همه اعلام آمادگی کرده که این کار را انجام بدهد و تا جایی که اطلاع دارم به دنبال شرکت​هایی بوده​اند که قبلا سابقه​ کار در ارتباط با مسائل و تجهیزات موبایل و این جور چیزها را داشته‌اند و با آن​ها مذاکراتی کرده​اند و ظاهرا یک نمایندگی​ هم به آنها داده​اند منتهی آن نمایندگی هنوز در ایران رسما افتتاح نشده. آن‌هایی هم که تا به​حال بوده​اند، گویا مواردی بوده که غیررسمی از این طرف و آن طرف گوشی​ها را تهیه می​کنند. به​هرحال اپل الان در ایران سرویس​اش قانونی​ست و دارد خدمات می​دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016