سه شنبه 27 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: وزير علوم بايد از ديد دانشگاهيان صاحب نظر باشد

تهران- ايرنا- رييس جمهوری در دفاع از وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری، گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانه ها و سايت ها شايع می کنند من در انتخاب وزير تحت فشار هيچ گروه سياسی يا شخصيتی نبوده ام و نه هستم و نه من کسی هستم که در اين زمينه ها فشار پذير باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی يا فشار گروهی انتخابی را انجام دهم.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی صبح سه شنبه در جلسه رای اعتماد «فخر الدين احمدی دانش آشتيانی» در مجلس شورای اسلامی افزود: برای اين وزارتخانه مهم شخصيتی می تواند اين مسووليت را بپذيرد که از ديد دانشگاهيان صاحب نظر باشد.

رييس جمهوری ادامه داد: امروز به عنوان چهارمين نوبت است که برای درخواست رای اعتماد جهت وزير پيشنهادی علوم خدمت نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رسم.

روحانی افزود: البته تماس و نزديکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده در خدمت نمايندگان هستم، مغتنم است اما اميدوارم فرصت های آينده عمدتا برای همفکری و تعاون برای رفع مشکلات اساسی مردم به ويژه در زمينه مسايل اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور، تعالی، اخلاق و فرهنگ در جامعه باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهوری با تاکيد بر اينکه وزارت علوم ، وزارت بسيار حايز اهميتی است، اضافه کرد: از اين ديدگاه که سرنوشت فعاليت علمی ميليون ها دانشجو و ده ها هزار عضو هيات علمی، اساتيد، محققان و پژوهشگران در چارچوب قوانين و مقررات اين وزارتخانه و در ارتباط با وزارت علوم است.

** به دنبال آن هستيم که ايران مرجع علمی جهانی شود

رييس جمهوری ادامه داد: آنچه که برای ما مهم است پيشرفت علم و دانش و پژوهش در کشور است. ما درپی آن هستيم که ايران عزيز اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در اين منطقه و حتی در آينده در سطح جهان باشد. همانطور که امروز در برخی موارد علوم جديد و های تِک در رده ای هستيم که می توانيم در آينده ای نزديک با کشورهای پيشرفته و بزرگ در صحنه رقابت قرار گيريم.

روحانی تاکيد کرد: دغدغه همه ما، دولت و مجلس بی ترديد يک دغدغه است. هدف ما هم يکی است. هدف ما آن است که علم و دانش ما در خدمت مردم و درخدمت فرهنگ اسلامی و ايرانی ما باشد. هدف ما اين است که دانشگاه های ما مراکز فعاليت علمی و پژوهشی باشند و ضمن اين که با سياست های داخلی، منطقه ای و جهانی کاملا آشنا هستند، فضای دانشگاه عمدتا فضای علمی و فرهنگی باشد و نه آن که عمدتا فضای سياسی و يا خدای ناکرده فضای سياسی کاری باشد.

** در تصميم گيری ها با صاحب نظران مشورت می کنم

روحانی اظهار داشت: همه ما در پيشگاه خداوند بزرگ مسوول هستيم و در پيشگاه ملت عزيز ايران و درپيشگاه وجدانمان و اين سه دادگاه هيچ زمان ما را رها نخواهد کرد.

رييس جمهوری خاطر نشان کرد: بنابراين رييس جمهور بر مبنای وظايفی که قانون اساسی بر دوش او گذاشته است و بر مبنای وعده هايی که من در دوره انتخابات به مردم داده ام، من به مردم وعده دادم در اداره کشور و در انتخاب افراد بدون مشورت با صاحب نظران قدمی بر ندارم و درتمام مسايل مهم اقتصادی، اجتماعی، سياسی، فرهنگی و امنيتی تا امروز بدون مشورت با صاحب نظران و متخصصان به نام آن رشته، تصميمی اتخاذ نکردم.

روحانی افزود: در زمينه انتخاب وزير همانطور که قانون اساسی به صراحت می گويد؛ رييس جمهور فردی را به عنوان وزير تعيين و برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می کند، آنجا که حق و وظيفه من است تعيين يک فرد برای پذيرش مسووليت سنگين وزارت است.

رييس جمهوری يادآورشد: من اين نکته را بگويم برای اداره کشور در شرايط سختی هستيم، آنچنان نيست که داوطلبين برای به دوش گرفتن بار مسووليت زياد باشند. ما گاهی برای برخی مسووليت ها در رده پايين تر از وزير با تعدادی از افراد صحبت می کنيم و از آنها می خواهيم تا مسووليت را بپذيرند.

روحانی اظهار داشت: البته پذيرش مسووليت آن کسی که توانمند است به عنوان وظيفه است و همه ما افتخار می کنيم که در اين نظام، خادم نظام و خادم مردمان باشيم.

**وزير علوم بايد از ديد دانشگاهيان، صاحب نظر باشد

رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه کرد: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر اين است که فردی اولا مسووليت اين وزارتخانه را بپذيرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در يک سطح قابل قبول و به معنای واقع کلمه عالم باشد. در رشته خودش صاحب نظر باشد. به تعبير ما مجتهد در رشته خودش باشد. در رشته خودش مدارک های علمی لازم را طی کرده و مقالات علمی لازم را نوشته و به عنوان يک چهره علمی باشد.

روحانی ادامه داد: برای اين وزارتخانه مهم شخصيتی می تواند اين مسووليت را بپذيرد که از ديد دانشگاهيان و از ديد جامعه عالم، فرهيخته و صاحب نظر در رشته تحصيلی اش باشد.

رييس جمهوری يادآور شد: ثانيا معيار و شاخص ما برای معرفی وزير و انتخاب وزير آن است که فردی باشد در دانشگاه که در ميان اساتيد و هم در ميان مجموعه دانشجويان دارای مقبوليت باشد.

روحانی يادآور شد: شما خودتان هم قبول داريد که چهره مقبول راحت تر می تواند مديريت کند و بهتر می تواند حرف حق خود را به کرسی بنشاند و مسير تعالی آن دستگاه را آماده کند.

رييس جمهوری ادامه داد: از طرف ديگر، قولی که به مردم داده شد در انتخابات ۲۴ خرداد اين بود که برای دانشگاه و محيط دانشگاه ما دنبال قانونگرايی و نشات علمی هستيم، با تعالی بيشتر فرهنگ و اخلاق اسلامی البته که ما بايد همه به وعده خود عمل کنيم و آن وعده ای که به مردم داديم عامل باشم که «ان العهد کان مسوولا».

** خدمت و تعالی کشور؛ پيام واحد مردم برای قوا

رييس جمهوری گفت: به نظر من اينکه برخی از رسانه ها کلمه لجبازی را برای ريييس جمهوری يا مجلس به کار می برند، واژه مناسبی نه برای مجلس محترم و نه برای دولت است چرا که اينجا جای دعوا به آن مفهوم معروف و جای تنازع نيست.

روحانی با بيان اينکه ما دو قوه ای نيستيم که بخواهيم با هم تنازع کنيم و روبروی هم بايستيم، افزود: ما هر دو اهل تعامل هستيم و می خواهيم در کنار هم مسايل کشور را حل کنيم.

رييس قوه مجريه با بيان اينکه من فکر نمی کنم پيام مردم برای دولت و مجلس دو نوع پيام باشد و مردم يک نوع پيام برای نمايندگان مجلس و يک نوع پيام برای دولت داشته باشند، تصريح کرد: ملت پيام واحدی را برای منتخبين و نمايندگان خودش ارسال می کند که اين پيام برای دولت و مجلس که منتخب مردم هستند، يکی است.

روحانی با تاکيد بر اينکه مردم از ما خدمت و تعالی کشور را می خواهند، اظهارداشت: مردم می خواهند دانشگاهی باشد که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی برای فرزندان عزيزشان دانشگاه امنی باشد.

وی ادامه داد: مردم می خواهند دختران و پسرانشان در دانشگاه ها علم، اخلاق وفرهنگ بياموزند و هم با سياست و مسايل جهانی آشنا باشند.

رييس جمهوری با بيان اينکه مردم همچنين می خواهند فرزندانشان عالم شوند، گفت: مدرک گرايی مورد هدف خانواده ها و نظام نيست و بايد دانشگاه ها را از مسئله مدرک گرايی و اينکه هر کسی دنبال کاغذی به عنوان مدرک باشد، جدا کنيم.

روحانی افزود: ما به دنبال عالم و محقق هستيم؛ عالم و محققی که هنوز ترم آخر تحصيل کارشناسی او تمام نشده، ده ها موسسه دنبال جذب او باشند و برای جذب او رقابت باشد.

رييس قوه مجريه تاکيد کرد: بی ترديد در کشور ما در آينده که رونق اقتصادی با کمک شما ايجاد خواهد شد می توانيم قدم سريعتری برداريم.

روحانی گفت: ما هرچه زودتر منتظر لايحه ای هستيم که برای خروج از رکود تقديم مجلس کرده ايم و اين لايحه هر چه زودتر به دست ما برسد، در اين راه که خواست ملت ماست می توانيم قدم سريعتری برداريم چون مسايل مهم کشوری از جمله مسئله خروج از رکود و رسيدن به رونق کار همه مسوولان کشور است.

رييس جمهوری اظهارداشت: همه بايد دست به دست هم دهيم تا اين امر مهم محقق شود تا بتوانيم به نقطه ای برسيم که آن نقطه برای مردم ما يک زندگی توام با رفاه و با عزت به همراه داشته باشد.

روحانی ادامه داد: اگر می خواهيم به نقطه توسعه و رونق برسيم بايد دانشگاه ها و علم پايه اقتصاد باشد و اقتصاد نيز دانش بنيان شود.

رييس جمهوری گفت: در دنيای امروز اقتصاد سنتی قدرت رقابت با منطقه و جهان را ندارد و ما بايد بتوانيم با منطقه و جهان از لحاظ اقتصادی رقابت کنيم و پيشتاز باشيم که اين در صورتی امکان پذير است که اقتصاد ما دانش بنيان باشد.

روحانی افزود: اقتصاد ما زمانی دانش بنيان می شود که دانشگاه ها به دنبال مدرک نباشد و محيط دانشگاه های ما نيز آرام باشد.

**وفاداری به نظام، رهبری و قانون اساسی مهم است نه سوابق سياسی

رييس جمهوری ادامه داد: برای من مهم نيست فرد سوابق سياسی اش کدام حزب است، مهم وفادار بودن وی به انقلاب، نظام اسلامی، رهبری انقلاب، قانون اساسی و خدمت به مردم است.

روحانی افزود: دانش آشتيانی است کسی است که سوابقش نشان می دهد پدر وی از علما بود و نماينده مجلس شورای اسلامی بود و بنده سال ها در مجلس در خدمت وی بودم، خداوند روحش را قرين رحمت کند وی يک عالم فرهيخته و متواضع بود.

رييس جمهوری اضافه کرد: آقای دانش آشتيانی از يک خانواده علمی و روحانيت است کسی که از جوانی در مدارس و دبيرستان هايی که عمدتا فعال مذهبی بوده رشد پيدا کرده، وی در انقلاب حضور داشت، همچنين پس از انقلاب و در دوران دفاع و در سپاه خدمت می کرد.

روحانی اظهار داشت: آقای دانش آشتيانی با وزراتخانه علوم آشناست، وی مسووليت و خدمات فراوانی به دانشگاه و دانشجو کرده است و در رشته علمی خودش تجربه های فراوانی دارد، تمام اينها نشان می دهد که وی شخصيتی است که دلمان کاملا قرص است، از نظر اينکه تلاش وی بر اين باشد که دانشگاه ما اخلاقی تر، اسلامی تر، فرهنگ انقلابی و اسلامی در دانشگاه ما توسعه پيدا کند. دانشگاه آرامتر، پر نشاط تر و از کميت به سمت کيفيت حرکت کند.

رييس جمهوری ادامه داد: دانشگاه ما به توليد متصل شده و بتواند کاری کند که رشد اقتصادی و اجتماعی داشته باشيم و اين همه نيازهايی که امروز داريم به هر حال ما در دانشگاه نشاط دانشجو می خواهيم، در دانشگاه آزادی علم و پژوهش برای اساتيد می خواهيم، در دانشگاه بايد فضايی درست کنيم که هم دانشجو از آن فضا لذت ببرد، هم استاد بتواند در آن فضا خدمت کند و همه اينها ويژگی هايی است که از نظر بنده آقای دانش آشتيانی می تواند آن را به خوبی برآورده کند.

*** نبايد در زندگی شخصی تجسس کنيم تا حتما نقطه ضعفی بيابيم

روحانی با بيان اينکه در طول دوره دولت يازدهم جلسات، انجمن ها، سمينارها، کنفرانس ها و نشست ها بيشتر از سال های پيش از آن برگزار شده است، خاطرنشان کرد: به همان نسبت نيز آرامش در دانشگاه ها بيشتر شده است.

رييس جمهوری افزود: برای ما افتخار است که در دانشگاه اخلاق حاکم باشد و همه به يکديگر احترام بگذارند. اخلاق بالاترين خط قرمز ما است، ما بايد معيارهای دينی و اخلاقی را مدنظر داشته باشيم، ما نمی گذاريم اخلاق خدشه دار شود.

روحانی خاطرنشان کرد: آنچه اسلام به ما گفته اين است که احترام و کرامت آنها مدنظر ما باشد و اين طور نباشد که در گوشه و کنار و بالا و پايين زندگی فردی يک شخص تجسس داشته باشيم به اين قصد که حتما نقطه ضعفی در او پيدا کنيم و بعد از آن ذره بين بياوريم و آن نقطه ضعف را بزرگ و بزرگتر کنيم. آخرش می خواهيم چه کنيم؟

** کشور اسلامی به ظاهر و لباس نيست

رييس دولت يازدهم ادامه داد: همه بايد به وظيفه خود عمل و کاری کنيم تريبون مجلس، دولت، همه تريبون ها و اصلا کشور و خيابان، بازار، مدارس و دانشگاه های ما بايد به صورت همه جانبه اسلامی باشد، کشور اسلامی به ظاهر و لباس نيست .

رييس دولت تدبير و اميد اضافه کرد: اساس کشور اسلامی بر مبنای اخلاق، قانون و رفتار و اصول است و مهم اين است که ما به اخلاق و اصول وفادار باشيم و مردم ما هم همين انتظار را دارند و ان شاء الله خداوند توفيق دهد که مسير را دقيق تر و کامل تر طی کنيم.

***آشتيانی؛ پيشنهاد اصولگرايان/ بين اين جناح وآن جناح فرقی نيست

رييس جمهوری درباره وی‍ژگی های شخصيتی دکتر آَشتيانی گفت: اولين کسانی که آقای دکتر آشتيانی را برای اين وزارتخانه به من معرفی کردند، دوستان قديمی ايشان بودند که اتفاقا دوستان پروپاقرص اصولگرای ما بودند، در وهله اول هيچ فرد اصلاح طلبی با من صحبت نکرد.

روحانی اضافه کرد: اگر چه از نظر من اصولگرا و اصلاح طلب هر دو فرزندان اين انقلابند و فرقی بين اين حزب و آن حزب نيست، هر کسی که به جمهوری اسلامی ايران، به انقلاب اسلامی ايران، قانون اساسی، رهبری، منافع، مصالح ملی و خدمت به مردم معتقد است برای ما محترم است.

رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح کرد: به گفته معروف همه ايناها برای اين است که تنور يا صحنه گرم شود، مهم اين است که نانی خارج شود و آن نان هم بايد نانی باشد که مردم بتواند ارتزاق کنند والا بين اين جناح و آن جناح فرقی نيست.

رييس جمهوری عنوان کرد: همه ما افتخار می کنيم که مسلمانيم و ايرانی هستيم و در صندلی قرار گرفته ايم که مردم ما را فرستاده اند برای خدمت که باعث افتخار است.

***دانش آشتيانی پيش از سياسی بودن فردی مدير است

روحانی با بيان اينکه آشنايی من با آقای آشتيانی به دوران دفاع مقدس بازمی گردد،افزود: شما می دانيد که از سال ۱۳۶۵شورای عالی پشتيبانی جنگ که بنده هم يکی از اعضای اين شورا بودم، ستاد و يا کميسيونی را تصويب کرد به عنوان ستاد پشتيبانی جنگ و آن شورای عالی، بنده حقير را آن زمان به عنوان رييس پشتيبانی اين ستاد برگزيد.

رييس دولت يازدهم ادامه داد: ما با همه دستگاه ها مرتبط بوديم و هر وزارتخانه معاونتی به عنوان معاونت جنگ داشت و جناب آقای دکتر دانش که آن زمان احتمالا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت می کرد و از آنجا به وزارت علوم آمده بود، آن زمان ايشان به عنوان رابط بين جنگ و دانشگاه به اين ستاد رفت و آمد داشت.

روحانی عنوان کرد: دوستانی که برای اولين بار با افرادی که در جبهه و جنگ و يا در مبارزات انقلاب با هم آشنا شديم، در دل انسان، احترام ويژه ای دارند، هم انقلاب و نهضت اسلامی و هم دفاع مقدس عطر و بوی خاصی دارد.

رييس دولت يازدهم افزود: بسياری از نمايندگان محترم که امروز نشسته اند نيز در جنگ و جبهه بودند، مسووليت داشتند و خدمت کردند و بسياری از آنها هم امروز در دانشگاه هستند و به عنوان استاد، مربی، معلم و فرهنگی فعاليت می کنند و بسياری از آنها هم عطر دانشگاه و هم عطر جبهه را استشمام کردم.

روحانی گفت: به هر حال خوشحال شدم شخصيتی که در دوران دفاع مقدس خدمتگذار اين نظام بوده است و سالها در نهاد انقلابی مثل سپاه پاسداران خدمت و تلاش کرده است و همه مدارج علمی را طی کرده و در دوران مختلف، مسووليت های متعددی در وزارت علوم مسووليت داشته است.

رييس جمهوری ادامه داد: وی در گروه ها و ستادهای مختلف از جمله شورايی که برای اسلامی کردن دانشگاه ها تشکيل شده عضو بوده، در شورای گسترش عضو بوده، در هيات امنای دانشگاه ها عضو بوده و سرپرستی برخی دانشگاه ها را در برخی مقاطع برعهده داشته است، امروز معرفی شده است.

روحانی تصريح کرد: همه تحقيقات به من نشان داد که آقای آشتيانی پيش از آنکه فردی سياسی باشد، مديری اجرايی است و سوابق آن هم همين را نشان می دهد و بيشتر در کارهای اجرايی و عملياتی بوده است.

**ويژگی های وزير پيشنهادی از زبان روحانی :

رييس جمهوری در ادامه سخنان خود در جمعخ نمايندگان مجلس شورای سالامی ادامه داد: برای من مهم نيست فرد سوابق سياسی اش کدام حزب است، مهم وفادار بودن وی به انقلاب، نظام اسلامی، رهبری انقلاب، قانون اساسی و خدمت به مردم است.

وی افزود: دانش آشتيانی کسی است که سوابقش نشان می دهد پدر وی از علما و نماينده مجلس شورای اسلامی بود و بنده سال ها در مجلس در خدمت وی بودم،خداوند روحش را قرين رحمت کند. وی يک عالم فرهيخته و متواضع بود.

روحانی گفت: آقای دانش آشتيانی از يک خانواده علمی و روحانيت است کسی که از جوانی در مدارس و دبيرستان هايی که عمدتا فعال مذهبی بوده رشد پيدا کرده است. وی در انقلاب حضور داشته همچنين پس از انقلاب و در دوران دفاع و در سپاه خدمت می کرد.

رييس قوه مجريه با اشاره به اينکه دانش آشتيانی با وزراتخانه علوم آشناست، ادامه داد: وی مسووليت و خدمات فراوانی به دانشگاه و دانشجو کرده و در رشته علمی خودش تجربه های فراوانی دارد،تمام اينها نشان می دهد که وی شخصيتی است که دلمان کاملا قرص است از اينکه تلاش وی براين باشد که دانشگاه ما اخلاقی تر، اسلامی تر، باشد و فرهنگ انقلابی و اسلامی در دانشگاه ما توسعه پيدا کند.دانشگاه آرامتر پر نشاط تر و از کميت به سمت کيفيت حرکت کند.

رييس جمهوری افزود : دانشگاه ما به توليد متصل شده و بتواند کاری کند که رشد اقتصادی و اجتماعی داشته باشيم و اينهمه نيازهايی که امروز داريم به هر حال ما در دانشگاه نشاط دانشجو می خواهيم در دانشگاه آزادی علم و پژوهش برای اساتيد می خواهيم در دانشگاه بايد فضايی درست کنيم که هم دانشجو از آن فضا لذت ببرد هم استاد بتواند در آن فضا خدمت کند و همه اينها ويژگی هايی است که از نظر بنده آقای دانش آشتيانی می تواند آن را به خوبی برآورده کند.

**اميدوارم با کمک هم دانش آشتيانی رای لازم را کسب کند

روحانی گفت: دوران ۳ ماه که می توانستيم با سرپرست وزارتخانه علوم را اداره کنيم رو به اتمام است اميدوارم البته از اينکه زياد خدمت مجلس برسيم افتخار است و بيشتر خدمت می رسيم، اميدواريم برای وزير علوم ما را به مجلس دعوت نکنيد و امروز با کمک هم آقای دانش آشتيانی بتواند رای لازم را کسب کند.

رييس جمهوری افزود: دانشگاه منتظر است برای اينکه از حالت اداره توسط سرپرست ولو اينکه سرپرست بسيار خوب و درد آشنا و علم آشنايی مثل آقای نجفی باشد اما به هر حال می خواهد يک وزير دايم داشته باشد.

روحانی تصريح کرد: استقرار آرامش بيشتر می شود، قلب ها مطمئن تر می شود، انشاءالله دست به دست دهيم ومسوول اصلی اين وزارتخانه تعيين شود و بتوانيم نشاط بيشتری را در دانشگاه ها شاهد باشيم.

رييس جمهوری گفت: همه نظر سنجی ها در دانشگاه ها و نامه هايی که اساتيد به من می دهند، نشان می دهد آقای دانش آشتيانی مقبول در دانشگاه ها و در نزد دانشجويان و اساتيد است و من مطمئن هستم حضور اين شخصيت بی حاشيه البته در داخل مجلس برخی حاشيه ها يی هم که مطرح می شود به کنار براند و دانشگاه ما بهتر از گذشته بتواند ادای وظيفه کند، خادم مردم باشد ودانشجويان و ملت ما را خوشحال تر از گذشته کند.

روحانی در پايان گفت: با تشکر از صبر و حوصله شما و رياست مجلس، هيات رييسه و تمام عزيزانی که در اين مدت تلاش برای تشخيص ويژگی های وزير معرفی شده تلاش و بررسی کردند و با تشکر پيشاپيش از رايی که به وزير خواهيد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016