پنجشنبه 29 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رييس سازمان انرژی اتمی: هيچ بازرسی ويژه‌ای را از سايت‌های هسته‌ای نمی‌پذيريم

رييس سازمان انرژی اتمی گفت: هيچ نوع بازرسی ويژه‌ای را از سايت‌های هسته‌ای‌مان نمی‌پذيريم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه دو سيما درباره قرارداد هسته‌ای اخير جمهوری اسلامی ايران و روسيه با بيان اينکه مجلس شورای اسلامی تاکيد کرده که بايد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشيم، گفت: از سال گذشته با روسيه درباره احداث واحدهای جديد نيروگاهی گفت‌وگوهای سختی داشتيم.

صالحی افزود: هفته پيش يک قرارداد با روس‌ها امضا شد که مربوط به توافقنامه ۱۹۹۲ درباره استفاده صلح آميز هسته ای به ويژه ساخت نيروگاه هسته ای است. روس‌ها در قرارداد جديد متعهد شدند که دو نيروگاه ديگر در بوشهر بسازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی گفت: سايت هسته ای بوشهر پيش از پيروزی انقلاب اسلامی برای بيش از يک نيروگاه آماده شده که در آن زمان ساخت دو نيروگاه به وسيله آلمان‌ها آغاز شده بود، اما با پيروزی انقلاب متوقف شد.

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: ساخت نيروگاه نخست ۱۰۸ ماه زمان می‌برد.

وی اضافه کرد: نيروگاه بوشهر عادی و در جنگ تحميلی آسيب ديده بود و غربی‌ها آن را ساخته بودند و کار برای روس ها مشکل بود، اما به دليل وضع بد روسيه پس از فروپاشی شوروی، روس‌ها ساخت اين نيروگاه را آغاز کردند.

صالحی گفت: نيروگاه بوشهر صنعت هسته‌ای روسيه را که پس از فروپاشی شوروی متوقف شده بود، احياء کرد.

وی افزود: زمانی که ساخت نيروگاه عادی بيش از هشت سال زمان می برد، طبيعی است که ساخت نيروگاه بوشهر که شرايط ويژه‌ای داشت ۵ - ۶ سال بيشتر زمان ببرد.

صالحی افزود: کار ساخت نيروگاه نخستينی که قراداد آن اخيرا امضا شده آغاز شده است، اما بتن ريزی آن حدود يکسال و نيم ديگر آغاز می‌شود. ساخت نيروگاه دوم نيز به دليل گسترش انتقال فناوری و تجربه، دو سال پس از آغاز ساخت نيروگاه نخست آغاز می شود.

صالحی گفت: افزون بر امضای قرارداد ساخت دو نيروگاه يک پروتکل نيز درباره سوخت اين نيروگاه‌ها با روسيه منعقد شده است.

وی با بيان اينکه روسيه برای هشت سال ديگر سوخت نيروگاه بوشهر را تامين می کند اضافه کرد: برای نيروگاههای جديد پروتکل جديدی امضا شده است و روس ها پذيرفته اند برای ساخت مجتمع سوخت اين نيروگاه‌ها يا بخش‌هايی از آن در ايران با ما همکاری کنند.

صالحی با بيان اينکه امضای اين پروتکل قدم بزرگ و تحول قابل توجهی است، گفت: امکانات ساخت سوخت در کشور گسترده است.

وی افزود: سوخت راکتور تهران را ساخته‌ايم، بخشی از سوخت راکتور اراک را نيز ساخته ايم که ساخت بقيه آن به دليل مذاکرات متوقف شده است و مقدمات ساخت سوخت بوشهر را نيز فراهم کرده ايم تا مجتمع های سوخت اين نيروگاه را نيز بسازيم.

صالحی گفت: ساخت سوخت ۲۰ درصد يک معجزه بود و اکنون راکتور تهران با سوخت توليد خودمان اداره می شود.

رييس سازمان انرژی اتمی افزود: نياز عملی ما تامين سوخت نيروگاه بوشهر و راکتور تهران است و توافق ما درباره تامين سوخت نيروگاه بوشهر با روس‌ها اين است که اگر مجتمع‌های سوخت اين نيروگاه را ساختيم در راکتور قرار دهيم.

وی گفت: هر سوخت ۳۰۰ -۴۰۰ کيلو اورانيوم می خواهد و چهار مجتمع بيش از هزار کيلو اورانيوم غنی شده است.

صالحی گفت: امضای قرارداد اخير با روس ها موضع ما را در گفت‌وگو با ۵ + ۱ قوی‌تر می کند.

رئيس سازمان انرژی اتمی افزود: نياز عملی ما کاملا روشن است و در هشت سال آينده بايد سوخت دو نيروگاه را تامين کنيم.

صالحی اضافه کرد: در مذاکرات با ۵+۱ چند نکته مهم از جمله راکتور اراک و غنی سازی مطرح است.

وی گفت: آنها ادعا می کنند که نيروگاه اراک راه را برای انحراف فعاليت های صلح آميز فراهم می کند که به آنها گفتيم اين نيروگاه را طوری طراحی می کنيم که دغدغه شما رفع شود.

صالحی اضافه کرد: در بخش فنی مذاکرات، استدلال ها به اندازه ای قوی بود که جايی برای گفت‌وگوی بيشتر نيست.

رييس سازمان انرژی اتمی افزود: در زمينه غنی سازی نيز پيشنهاد پلکانی را ارائه کرديم که ما پس از هشت سال بايد دست کم نيازهای سوخت هسته‌ای را تامين کنيم که ميزان آن ۱۹۰ هزار سو ( واحد جداسازی ) است.

صالحی اضافه کرد: جزئيات اين روش پلکانی در مذاکرات روشن خواهد شد.

رئيس سازمان انرژی اتمی افزود: مذاکرات درباره انتقال سوخت به خارج از کشور شايعه است.

صالحی افزود: اگر قرار باشد پودر سوخت را به مجتمع های سوخت تبديل کنيم چه دليلی دارد آن را به خارج ارسال کنيم؟

وی گفت: خنده دار است که قرص سوختی را که توليد می کنيم به خارج بفرستيم که آن را داخل لوله سوخت قرار دهند؛ زيرا ما لوله های سوخت را ساخته ايم و قرص را همين جا داخل لوله ها قرار می دهيم.

رئيس سازمان انرژی اتمی افزود: ايران آمادگی دارد برای تامين سوخت با کشورهای ديگری به جز روسيه قرارداد امضا کند.

صالحی اضافه کرد: ايران ان پی تی و قرارداد پادمان را امضا کرده است، دو سال و نيم پروتکل الحاقی را اجرا کرد، ۳/۱ را نيز همواره اجرا می کرد که مشکلاتی را ايجاد کردند. بيش از هفت هزار ساعت بازديد داشته اند و دوربين های آنها فعال است، پس چرا بايد برای ما قواعد ويژه ای بگذارند؟

وی گفت: با توجه به اين موضوع ما هيچ نوع بازرسی ويژه ای را از سايت های هسته ای مان نمی پذيريم و قبول نمی کنيم کشور ويژه ای در اين زمينه باشيم.

رئيس سازمان انرژی اتمی افزود: اين سازمان به مرحله ای از تکامل فنی و علمی دست يافته است که آرام آرام دستاوردهای آن به بازار عرضه می شود.

صالحی گفت: افزون بر سانتريفيوژهای تحويل داده شده، ۲۰ فروردين آينده سانتريفيوژهای توبولار ديگری به حوزه واکسن سازی تحويل داده می شود.

وی افزود: ليزرهای ساخته شده در سازمان انرژی اتمی در عرصه سلامت به‌کار گرفته شده است و راديو داروهای ما نياز ۸۰۰ هزار بيمار را رفع می کند.

رئيس سازمان انرژی اتمی با بيان اينکه در بخش کشاورزی نيز نتايج خوبی در آزمايش‌ها به دست آورده‌ايم، گفت: در عرصه صنعت نفت و سيمان نيز فعاليت‌های خوبی داريم.

صالحی اضافه کرد: واحد توليد مبتکرانه تجهيزات صنايع مختلف را در سازمان انرژی اتمی ايجاد کرده ايم.

رئيس سازمان اتمی با بيان اينکه برخی در رسانه‌ها طوری القا می کنند که تاکنون نيروگاه بوشهر راه اندازی نشده است، گفت: تا چند ماه پيش اين نيروگاه هفت ميليارد کيلو وات ساعت برق توليد کرده بود.

وی اضافه کرد: اين نيروگاه در بزنگاه‌ها، برق مطمئنی را وارد شبکه می‌کند و توليد برق آن پايدار است.

صالحی گفت: در زمستان گذشته می خواستيم برای سوخت‌گذاری فعاليت اين نيروگاه را متوقف کنيم اما وزارت نيرو و نفت گفتند دو سه هفته اين کار را به تعويق بياندازيد.

وی افزود: اگر نيروگاه برق بوشهر متوقف می‌شد بايد شش ميليون متر مکعب گاز يا شش ميليون ليتر گازوئيل را در نيروگاه‌های ديگر برای توليد برق می سوزانديم.

رئيس سازمان انرژی اتمی با بيان اينکه يک‌هزار نفر نيروی متخصص داخلی در نيروگاه بوشهر فعال هستند اضافه کرد : از نظر نيروی انسانی وضع بسيار خوبی داريم.

وی گفت : ۱۵ هزار نفر نيز در سازمان انرژی اتمی فعال هستند.

صالحی افزود: با توجه به قراردادهايی که با روسيه امضا شده است فارغ التحصيلان هسته ای نبايد دغدغه ی شغل داشته باشند.

رئيس سازمان انرژی اتمی درباره بهای ساخت نيروگاه جديد هسته ای گفت : قيمت ساخت اين نيروگاه بسيار مناسب است.

صالحی اضافه کرد : در آمريکا و اروپا ساخت نيروگاه بيش از ۶۵۰۰ دلار ، در آسيا بين ۴ تا ۵ هزار دلار و در خاورميانه بين ۵ تا ۶ هزار دلار برای هر کيلو وات هزينه دارد اما قيمت قرارداد ساخت نيروگاه ما بسيار مناسب است.

وی درباره سهم ايران درقرارداد ساخت نيروگاه جديد گفت : ۵ درصد قيمت قرارداد را يک شرکت ايرانی هزينه می کند ، حداقل ۳ درصد قيمت قرارداد نيز برای قرارداد با پيمانکاران ايرانی به ريال تبديل می شود و ۱۰ درصد قرارداد را نيز به صورت يورو يا دلار با پيمانکاران ايرانی قرارداد می بندند که بستگی به توان متخصصان ايرانی تا ۳۰ درصد افزايش می يابد.

به گزارش ايسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، صالحی افزود: فناوری هسته ای ميعادگاه فناوری هاست و همه علوم در علم هسته ای جمع می شود.

وی اضافه کرد: صنعت هسته ای اگر پيشرفت کند همه ابعاد علمی پيشرفت می کند و صنايع کشور کامل می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016