یکشنبه 2 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جلسه شبانه "حلقه نه" برای مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم


محمد فرهادی ـ وزیر پیشنهادی علوم


روزنامه اعتماد ـ طبقه سوم يک ساختمان حزبی واقع در خيابان هشت بهشت. وجود اين ساختمان در چنين خيابانی عادی است اما جلسه‌يی که شب گذشته در آن برگزار شد کمی غيرعادی است. «حلقه نه» شب گذشته بهترين محل برای يک رايزنی همه‌جانبه در مورد پنجمين گزينه دولت برای وزارت علوم را همين ساختمان دانست.

ساعت ١٨ تا ١٨:٣٠ هشت نماينده مجلس پله‌های همين ساختمان را به مقصد اتاق جلسات طبقه سوم بالا رفتند. دستور کار جلسه «تصميم‌گيری در مورد نحوه مخالفت با گزينه پيشنهادی وزارت علوم». شرکت‌کنندگان«برخی نمايندگان مجلس و چند فعال حزبی» و نتيجه جلسه «مخالفت گسترده با گزينه پيشنهادی وزارت علوم در جلسه رای اعتماد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين تنها يک برنامه‌ريزی برای پنجمين گزينه‌يی است که حسن روحانی به مجلس معرفی کرده است. «محمد فرهادی» شب گذشته از سوی همان‌هايی که گزينه‌های پيش از او را رد کرده بودند مورد حلاجی قرار گرفت. تمام جنبه‌های شخصيتی و کارنامه کاری‌اش که امکان مخالفت با آنها وجود دارد را نيز مورد بررسی قرار دارند تا پنج روز پيش از جلسه رای اعتماد يک برنامه‌ريزی کامل داشته باشند.

برنامه‌ريزی برای مخالفت و همان‌طور که در گزارش پيشين «اعتماد» گفته شد «نه» گفتن به همه گزينه‌ها و برنامه‌های دولت يازدهم. اعضای حلقه مسرور از پيروزی هفته گذشته شان در مورد عدم اعتماد مجلس به دانش آشتيانی، اين‌بار برای فرهادی برنامه دارند. تعدادشان اين‌بار کمتر شده است. آنهايی که به جلسه آمدند بسيار کمتر از آن تعدادی بودند که به جلسه دعوت شده بودند اما اعضای حلقه نااميد نشدند. برنامه‌ريزی را انجام دادند و تلاش کردند تا جلوی فرهادی هم يک سد بزرگ ايجاد کنند تا نتواند به وزارت علوم برسد.

تزلزل در «حلقه نه»

اين‌بار ميان نمايندگان مجلس اختلاف‌نظر است. معرفی محمد فرهادی به عنوان جديدترين گزينه دولت برای وزارت علوم خيلی‌ها را بر سر دوراهی قرار داد که اين‌بار بايد با گزينه جديد دولت موافقت کرد يا نه؟ اختلاف نظر جدی است.

تعداد حاميان فرهادی اين‌بار يا بنا به آنچه که مصلحت در نظر گرفته می‌شود يا بنا به آنچه که تامين نظر نمايندگان مجلس عنوان می‌شود نسبت به دانش‌آشتيانی بيشتر است. همين افزايش نسبت حاميان موجب تزلزل در جبهه مخالفانی از دولت شده که در ماه‌های اخير در مجلس شورای اسلامی حلقه موسوم به «حلقه نه» را تشکيل داده‌اند.

حلقه نه اين‌بار به خوبی متوجه شد که شرايط برای مخالفت‌شان به مساعدی دوره دانش‌آشتيانی، نيلی، فرجی‌دانا و ميلی منفرد نيست. مجلس به يک عدم رای اعتماد ديگر در اين شرايط کمی حساس است. دولت در مسيری که مخالفانش در نظر داشتند جلو نرفت و مجموعه اين شرايط موجب شد که آنچه حلقه نه برای آينده وزارت علوم در نظر داشتند ايجاد نشود.

حلقه نه اما در اين روزها متشکل از حلقه‌يی از اعضای جبهه پايداری، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامی به‌طور خاص و ويژه و همچنين اعضای فراکسيون اصولگرايان مجلس شورای اسلامی است. افراد اصلی حلقه نزديک به ١٠ نفر هستند. حلقه‌يی که بيرون از مجلس هم نيرو دارد و تلاش می‌کند تا نحوه مخالفت با دولت در همه شرايط را ساماندهی کند؛ ساماندهی که به زعم آنان طی ماه‌های اخير حداقل در حوزه وزارت علوم با موفقيت مواجه شده است.

جلسه در «هشت بهشت»

جلسه شب گذشته حلقه نه در خيابان هشت بهشت اما پيام‌های بسياری دارد. اصلی‌ترين پيام شايد اين باشد که جلسه شب گذشته آنقدر اهميت داشته است که اعضای حلقه نه فرصت صبر کردن تا امروز صبح برای برگزاری‌اش در مجلس شورای اسلامی را نداشته‌اند. از سوی ديگر می‌توان اين‌گونه هم تحليل کرد که مفاد جلسه قابليت مطرح شدن حتی در گوشه و کنار مجلس شورای اسلامی را نداشته است.

مجموعه همين شرايط است که نشان می‌دهد اعضای حلقه نه يا برای رای دادن به فرهادی مردد هستند يا آنکه برای رای ندادن به او آنقدر مطمئن هستند که وارد يک فاز جديد عملياتی برای رای نياوردن فرهادی شده‌اند. اما در جلسه شب گذشته اعضای حلقه نه چه گذشت؟ بنا به شنيده‌ها اعضای حلقه نه شب گذشته بحث‌های مفصلی در مورد گزينه جديد دولت برای وزارت علوم داشته‌اند. بحث‌هايی که احتمال دوم در مورد نظر آنان را بيشتر تقويت می‌کند.

بنا به آنچه شنيده شده اعضای حلقه نه بحث‌های مفصلی در مورد «عملکرد فرهادی در دولت سيدمحمد خاتمی، استعلام او از وزارت اطلاعات و نوع عملکردش در سازمان هلال احمر» داشته‌اند؛ مباحثی که با نگاه کاملا منفی به گزينه دولت انجام شده است و نظر کلی بر رای نياوردن محمد فرهادی است. اين‌بار هم اما اعضای حلقه نه دست از مباحث مربوط به حوادث سال ٨٨ برنداشته‌اند و با يک نگاه جزيی به دنبال برخی سرنخ‌ها از حضور يا مشارکت فرهادی با اين حوادث هستند.

مجموعه عوامل و محتويات جلسه شب گذشته اعضای حلقه نه نشان می‌دهد که آنها خيال کوتاه آمدن در شرايط فعلی را هم در مقابل دولت ندارند. جلسه شب گذشته اما تنها به رايزنی در مورد وزير پيشنهادی علوم نگذشته است. بحث در مورد مذاکرات هسته‌يی و تلاش و برنامه‌ريزی برای حضور دلواپسان نيز از ديگر برنامه‌های جلسه شب گذشته بوده است. مجموعه شرايط نشان می‌دهد که اعضای حلقه نه برنامه‌های جدی‌تری برای مخالفت با دولت را دارند و اين مخالفت‌ها تنها به مباحث مربوط به وزارت علوم ختم نمی‌شود که با توجه به احتمال تمديد مذاکرات يا حصول توافق چنانچه اين گروه مجددا گزينه پيشنهادی دولت را رد کند، شرايط جديدی ميان مجلس و دولت ايجاد خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016