سه شنبه 4 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مجلس به وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارت زرد داد


علی ربیعی

نمايندگان مجلس شورای اسلامی با طرح اين موضوع که فضای سياسی حاکم بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اين وزارتخانه را تبديل به شرکت سهامی احزاب سياسی کرده است، به ربيعی کارت زرد دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سئوال محمدرضا پورابراهيمی از وزير تعاون کار و رفاه اجتماعی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

اين سئوال در مورد ملاک انتخاب و انتصاب مديران صندوق های زير مجموعه وزارت تعاون يعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تامين اجتماعی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه جلسه، پورابراهيمی با ارائه مدارک و مستنداتی به طرح موضوع انتصاب مديران سياسی و بی تجربه در وزارت رفاه پرداخت و گفت: امروز وزارت رفاه در اختيار مجموعه وزارت اطلاعات سابق قرار گرفته است.

وی معتقد بود احزاب سياسی تندرو در وزارت رفاه رسوب و لانه کرده اند.

در ادامه ربيعی نيز با بيان قسم هايی از پاک دستی و توجه خود به بيت المال صحبت کرد و گزارشی از عملکرد اين وزارتخانه ارائه داد.

اظهارات ربيعی نمايندگان را قانع نکرد و نمايندگان با ۹۸ رای موافق، ۹۵ رای مخالف، ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماينده حاضر در مجلس اعلام کردند که از دفاعيات وزير تعاون قانع نشدند.

پيش از اين وزرای ارشاد، اقتصاد، آموزش و پرورش، کشور، علوم و صنعت معدن و تجارت از مجلس کارت زرد گرفته بودند.

***
پاسخ های ربيعی در مجلس

ایسنا ـ وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در صحن علنی مجلس درباره‌ عملکرد خود توضيحاتی ارائه داد و تاکيد کرد که در مدت وزارت خود تلاش کرده ارزشهای مد نظر خود و رهبری را عملی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ايسنا، علی ربيعی در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهيمی، نماينده کرمان در رابطه با ملاک انتخاب و انتصاب مديران صندوق‌های زير مجموعه وزارت تعاون يعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تامين اجتماعی گفت: از روزی که برای رای اعتماد به مجلس آمدم آقای پورابراهيمی انتقاداتی را داشت و وزارت خانه را يک وزارت‌خانه‌ی اقتصادی متصور بود، امروز هم سمت وسوی بيشتر موارد همين است که شايد در حوزه ی اقتصادی وزارت‌خانه ناکارآمدی‌هايی وجود داشته باشد اما بايد توجه داشته باشد که اين وزارت‌خانه کاملا اجتماعی است و زير بخش‌های اقتصادی آن هم بخشی از اقتصاد اجتماعی است.

او ادامه داد: در مدت تصدی من بر وزارت‌خانه‌ ، حمايت اجتماعی کارگران انجام شده واقدامات متعددی در اين مورد صورت گرفته اما اگر قرار باشد از عملکرد وزارت‌خانه ارزيابی شود بايد همه‌ی وظايفی را که هست مورد قضاوت قرار دهيم. من دراين مدت تلاش کردم با بکارگيری افراد متخصص، اين وزارت‌خانه را پيش ببرم، هر چند آثار کار من همچون زندگی‌ام گمنام مانده است.

ربيعی، به عملکرد بهزيستی اشاره و سال ۹۳ را سال تحول بهزيستی عنوان کرد و افزود: بيمه‌های درمانی که گفته می‌شد ۲۰ هزار نفر را بيشتر نمی‌توانيم دفترچه بيمه بدهيم به جايی رسانده‌ايم که تا به حال به ۵ ميليون نفر دفترچه داده‌ايم و قرار است در هفته‌های آينده جشن اين که هيچ ايرانی بدون دفترچه نمی‌ماند را جشن بگيريم. به علاوه ما از محل صرفه جويی در هزينه‌های تامين اجتماعی، خدمات آموزش فنی و حرفه‌ای را گسترش داديم. مثلا آموزش موبايل، از طريق سيار را در روستاها را راه‌اندازی کرديم. ديروز هم در شورای عالی اشتغال ، اشتغال خود را به تصويب رسانديم.

او ادامه داد: زمانی بود که شورای عالی بيمه در دو وزارت‌خانه و هر چند ماه يکبار تشکيل جلسه می‌داد اما ما تاکنون ۸ جلسه تشکيل داديم و سعی کرده‌ايم رفع فقر درمانی، تغذيه و مسکن را در دستور کار خودمان قرار دهيم. از آن زمان که طرح مبارزه با گرسنگی را در اختيار گرفتيم خيلی‌ها سوال می‌کنند اين طرح کی شروع می‌شود و ما به آنان می‌گوييم اين طرح در حال اتمام است.

ربيعی در بخش ديگری از سخنان خود تاکيد کرد: اين يک وزارت‌خانه‌ی اجتماعی است من به وزارت‌خانه‌ای رفتم که ارزش‌های نظام و رهبری را درآن عملی کنم و از هيچ تلاشی از وقت وعمر خودم فروگذار نکردم تا رنجی را از مردم کم کنيم. برای صندوق فولاد، ۱۲ هزار ميليارد در دولت قبل تصويب شده بود که آن را از اين دولت گرفتم و مساله‌ی صندوق‌ها را مساله‌ی ملی قرار دادم.

وی گفت: اين اقدام بسيار بزرگی بود من در اين مدت متخصصان را در سازمان تامين اجتماعی به کار گرفتم و با عهد خودم با شما و خدا وفادار بوده‌ام و يک ذره هم دچار تعلقات نشدم، ما الان رئيسی در سازمان تامين اجتماعی داريم که وقتی ۱۴ ميليون تومان برايش حقوق می‌زنيم نصف آن را پس می‌دهد، ما نظام حقوقی را اصلاح کرديم.

او ادامه داد: البته ممکن است اتفاقاتی هم در اين ميان بيفتد من امروز اصلاحاتی در شرکت شستا انجام دادم و می‌توانم بگويم شستا حيات خلوت هيچ کس نيست وهزينه‌ی آن را هم داده‌ام، حتی خود من هم درآن دخالت نمی‌کنم، امروز شايسته سالاری حاکم شده و ما در وزارت‌خانه شرکای اجتماعی داريم، يکی از آنها مجلس است و يکی قوه قضاييه است و ديگری رئيس ديوان عدالت و دولت و مهمتر از همه کارگران است.

وی گفت: بازنشسته‌های سازمان تامين اجتماعی همگی طومارهای مفصلی داشتند اما امروز طبق تحقيقی که وزارت اطلاعات انجام داده اعتراض در کارخانجات کمتر شده که کارگران يکی از دلايل آن را اعتماد به وزير و وزارتخانه عنوان کرده بودند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، وزير رفاه بعد از شنيدن صحبت‌های نماينده سوال کننده که درباره جوان ۲۹ ساله‌ای که به گفته پورابراهيمی، در شستا فعاليت می‌کرده اما هم‌اکنون مسووليت يکی از شرکت های تامين اجنماعی را بر عهده دارد گفت: فردی که شما می‌گوييد اصلا وجود ندارد و با صد واسطه از شرکت ما هم وجود ندارد، به هيات امنايی که در تامين اجتماعی انتخاب کرديم نگاه کنيد افرادی مثل نهاونديان، نوبخت و خليلی ببنيد ما چطور اين افراد را چيده‌ايم و مقايسه کنيد، يک اتهام من اين است که مديران قبلی را نگه داشتم. اين از اين جهت است که سالم رفتار کردم. از هر سويی به من حمله کردند اين را نشانه‌ی سلامت خود می‌دانم.

او خطاب به پورابراهيمی گفت: آن جوان ۴۰ سالش است و قبلا از دولت ما معاون شستا بوده چطور ممکن است آنها از قبل می‌دانستند که دولت روحانی رای می‌آورد و اين جوان را در شستا گذاشته باشند تا ما از او استفاده کنيم.

او به يکی ديگر از شرکت‌هايی که پورابراهيمی در صحبت‌های خود به آن اشاره کرده بود نيز اشاره کرد و افزود: يکی از بزرگان مجلس که همه شما او را قبول داريد در مورد اين شرکت تحقيقی انجام داده بود وبه من گفت که کار شما در آن شرکت درست بوده است، من پاک زندگی کردم و حتی پول غذايی را که متعلق به وزارت‌خانه نيست را خودم حساب می‌کنم و اگر به سفر بروم و خانواده‌ام هم باشند پول غذا و هتلم را خودم حساب می‌کنم. اگر ما منادی اين هستيم، به يک شرکت اجازه دهيم پول بخورد، البته آدمهای قالتاقی هم پيدا شدند که می‌خواستند خود من را هم دور بزنند، با اين حال اگر تخلفی بوده بررسی می کنم، تهديد در ذات ما نيست. اين طبيعی است که وقتی نماينده‌ای سوال مطرح می‌کند بقيه با او صحبت می‌کنند که سوالش را پس بگيرد.

ربيعی گفت: از من انتظار ندشته باشيد کسی را که مد نظر است جايی بگذارم. به من ايراد گرفتند که چرا برادر فلان نماينده که مخالف دولت است در فلان شرکت است، مگر او انسان نيست؟ من به آرمانم عمل می‌کنم که هر کس توان دارد را در مسئوليت مناسب بگذارم. آن وقت شما اسمش را می گذاريد شرکت سهامی يا شرکت تعاونی.

ربيعی همچنين عنوان کرد: من ۲ خط قرمز دارم يکی فساد و ديگری رهبری. کتابی هم در مورد فساد نوشتم که به چاپ چندم رسيده و حاضرم قسمت بخش دوم آن را هم بنويسم. ما با نظام شوخی نداريم و انتظار اين است که اعتقادات به درستی گفته شود.

من از آقای لاريجانی درخواست می کنم بگذارند از اخلاق حمايت شده و تحقيق و بررسی درباره‌ی وزارت‌خانه و شرکت‌های آن انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016