سه شنبه 4 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مطهری: حصر موسوی و کروبی بدون حکم قانونی خلاف عدالت است، بگذاريم آنها حرف بزنند

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکيد براينکه حصر موسوی و کروبی بدون حکم قانونی خلاف عدالت است، گفت: بنده قاضی نيستم و قضاوت نمی‌کنم اما حرف من اين است که بايد به دنبال حل موضوع باشيم، کسانی که در حصر هستند ۸ سال نخست‌ وزير و ديگری رياست مجلس را به عهده داشته و ما بايد به آنها اجازه حرف زدن بدهيم تا ببينيم حرف حساب‌شان چيست و چه می‌خواهند و چه می‌شود.

علی مطهری با اشاره به فضای مثبت مجلس نسبت به رأی آوری محمد فرهادی به عنوان وزير علوم اظهار کرد: اگر دقت کنيد می‌بينيم که از نظر مجلس هر فردی که از کنار ستاد موسوی رد شده به عنوان فتنه‌گر محسوب می‌شود اما نمی‌دانم چرا فضای مجلس نسبت به فرهادی با وجود اينکه امضای وی در نامه‌های سال ۸۸ وجود دارد، مثبت است. اگر مجلس بخواهد با ملاک و معيار خود عمل کند پس به طور حتم فرهادی هم نبايد رأی بياورد چون محمد فرهادی هم در مرداد ۸۸ به همراه خاتمی و موسوی نامه‌ای امضا کرده مبنی بر اين که نوع برخورد با مردم و معترضان يادآور دوران سياه ستمشاهی است.

وی همچنين با انتقاد از عملکرد مجلس خبرگان رهبری، گفت: اينکه بگويند خبرگان متشکل از مجتهدانی است که کسی حق ندارد در مورد آنها حرفی بزند بی‌ربط است، حرف من اين است که وظيفه خبرگان بررسی عملکرد رهبری و زير مجموعه ايشان بوده اما خبرگان رهبری را ما تاکنون نديده‌ايم که وارد اين موضوع شود.

به گزارش فارس، علی مطهری در همايش تبيين حماسه حسينی که به همت انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: در اين جلسه به بررسی حادثه عاشورا پرداخته و می‌خواهيم از جهات گوناگون اين موضوع را بررسی کنيم، من می‌خواهم در مورد ريشه‌های حادثه کربلا صحبت کنيم که چه عوامل و چه شرايطی سبب شد تا قيام امام حسين (ع) به وجود آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: چگونه شد که امت پيغمبر (ص) پس از ۵۰ سال بعد از رحلت اهل‌بيت ايشان را به خاک و خون کشيدند و در آن زمان مردم کوفه به واسطه خطبه‌های امام علی (ع) از جمله آگاه‌ترين مردم بودند و اين سئوال مطرح است که چرا چنين مردمی در برابر امام حسين (ع) و اهل بيت ايشان می‌ايستند و واقعه عاشورا رخ می‌دهد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: گرچه در طول تاريخ مردمی را ديده‌ايم که وقايع و جناياتی بديع‌تر را انجام دادند اما چرا عاشورا، عاشورا شد.

وی با اشاره به فضای مثبت مجلس نسبت به رأی آوری محمد فرهادی به عنوان وزير علوم اظهار کرد: اگر مجلس بخواهد با ملاک و معيار خود عمل کند پس به طور حتم فرهادی هم نبايد رأی بياورد چون محمد فرهادی هم در مرداد ۸۸ به همراه خاتمی و موسوی نامه‌ای امضا کرده مبنی بر اين که نوع برخورد با مردم و معترضان يادآور دوران سياه ستمشاهی است.

مطهری تاکيد کرد: ذکر اين نکته حائز اهميت بوده که اگر دقت کنيد می‌بينيم که از نظر مجلس هر فردی که از کنار ستاد موسوی رد شده به عنوان فتنه‌گر محسوب می‌شود اما نمی‌دانم چرا فضای مجلس نسبت به فرهادی با وجود اينکه امضای وی در نامه‌های سال ۸۸ وجود دارد، مثبت است.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: اگر بگوييم مجلس در معيارها و خط قرمزهای خود ثابت‌قدم است پس نبايد به فرهادی هم رای دهد، حرف من اين بود که اگر قرار بود از اين معيارها بگذرند پس چرا از گزينه‌های ديگر وزارت علوم گذشتند و يا اگر بر معيارهای خود ثابت‌قدم هستند چرا فضای مجلس نسبت به اعتماد به گزينه جديد مثبت است و در مجموع اين که مجلس با اعتماد به فرهادی بايد پاسخ مردم را بدهد.

مطهری افزود: رای مجلس به فرهادی نشان دهنده تغيير معيارها و تناقض در مجلس بوده و من نمی‌دانم چطور خواهد شد، اما به عقيده بنده فرهادی رای می‌آورد و گزينه خوبی برای اين وزارتخانه است.

وی با اشاره به وضعيت مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ مذاکرات و توافق در هر صورت چه به نتيجه برسد و چه به نتيجه نرسد به نفع ماست چرا که سبب می‌شود هم مردم ما و هم مردم دنيا با اين واقعيت روبه‌رو شده و درک می‌کنند که ايران با انعطاف پای ميز مذاکره آمد اما اين طرف مقابل بود که با زياده‌خواهی خود مذاکرات را به نتيجه نرساند و مردم خودمان نيز می‌بينند که کوتاهی در مذاکرات از سوی طرف زياده‌خواه مقابل بوده است.

وی تاکيد کرد: تا آنجايی که ما خبر داريم توافقاتی نسبت به آب‌سنگين اراک صورت گرفته ولی راجع مواردی نظير فردو و ادامه تحقيقات علمی هنوز مسئله دارند و اين که بايد ببينيم نهايتا داستان به کجا می‌رسد.

علی مطهری با تأکيد براينکه حصر موسوی و کروبی بدون حکم قانونی خلاف عدالت است، اظهار کرد: مصاحبه‌های زيادی در اين مورد تا به حال انجام داده‌ام و مواضع و نظرات خود را به طور مکرر در مورد فتنه اعلام کرده و معتقدم فتنه دو طرف دارد.

وی افزود: بنده با اين مسئله مخالفم که می‌گويند فتنه ۸۸ حادثه‌ای بود که از سال‌ها پيش برنامه‌ريزی شده و با کشورهايی نظير آمريکا و انگليس طراحی اين برنامه در ارتباط بوده است، اينها برای من قابل قبول نبوده مگر اينکه مدرک و دلايل محکم آورده شود.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله سال ۸۸ اعتراضی معمولی بود که به دليل سوءمديريت‌ها منجر به آن وقايع شد و همين سبب استمرار بيش از حد اعتراضات و حوادث ناگوار شده که به عقيده بنده عوامل مختلفی در آن حوادث ناگوار هم پيش از انتخابات و هم بعد از انتخابات نقش داشتند.

مطهری با بيان اينکه شايد يکی از دلايل مهم حوادث ناگوار سال ۸۸ حضور احمدی‌نژاد در جشن پيروزی انتخابات و سخنرانی وی بود، گفت: به نظر من حضور و سخنرانی احمدی‌نژاد در جشن پيروزی سبب تحريک طرف مقابل بوده و سبب دو قطبی شدن جامعه شد.

وی ادامه داد:‌ چنين وقايعی که سبب تحريک طرف مقابل می‌شود فضا را متشنج کرده و حتی مسئله ديگر اين است که نحوه اعلام نتيجه انتخابات نيز شبهه تقلب را تقويت کرد، حتی عامل ديگر در وقايع ۸۸ اين بود که موسوی پيشاپيش اعلام کرده بود من برنده انتخاباتم و تمامی اين عوامل سبب ايجاد حوادث سال ۸۸ شد.

مطهری گفت: اگر اعتراضات سال ۸۸ خوب مديريت می‌شد فتنه مسئله آنچنان مهمی نبود و بارها اين مسئله را گفته‌ام که در جريان فتنه بايد دو طرف محاکمه می‌شدند، همانطور که می‌بينيم در انتخابات سال ۹۲ با توجه به آسيب‌شناسی که انجام شد شاهد برگزاری انتخاباتی خوب و مطلوب بوديم.

وی تصريح کرد: به عقيده بنده بايد اين بستر تفرقه جمع شود و به صلاح انقلاب نيست، کسانی مورد خطاب من هستند که می‌گويند «کسانی که بر طبل تفرقه می‌کوبند بايد اعدام شوند» ولی من اين را نمی‌پسندم و بايد کاری کنيم که اين موضوع ادامه پيدا نکند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکيد کرد: بنده قاضی نيستم و قضاوت نمی‌کنم اما حرف من اين است که بايد به دنبال حل موضوع باشيم، کسانی که در حصر هستند ۸ سال نخست‌ وزير و ديگری رياست مجلس را به عهده داشته و ما بايد به آنها اجازه حرف زدن بدهيم تا ببينيم حرف حساب‌شان چيست و چه می‌خواهند و چه می‌شود.

مطهری تصريح کرد:‌ به نظر بنده اينکه به آنها اجازه دهيم حرف بزنند خيلی بهتر از اين است که آنها بدون حکم قضايی زندانی کرده و همين مسئله بهانه غربی‌ها شود تا بگويند ما حقوق بشر را رعايت نمی‌کنيم.

عضو کميسيون فرهنگی مجلس گفت: اصرار دارم در بيان اين حرف که حصر بدون حکم قضايی برای کروبی و موسوی عادلانه نيست و در برابر حکم قانونی اين دو نفر تمکين می‌کنم.

وی در بخش ديگری از سخنانش در مورد مواضع جريان پايداری اظهار کرد: جريان پايداری گروهی هستند که از يک سو به اصول خود اعتقاد داشته و قابل احترام هستند يعنی افرادی که به مبانی و اصول فکری خود عمل می‌کنند، اگرچه بايد بگويم گاهی در اين مسير نيز از اين مواضع و اصول خود بهره‌برداری‌های سياسی نيز به منظور اينکه رقبای خود را از ميدان به‌در کنند، انجام می‌دهند.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی يادآور شد: اين صحيح نيست که ما بگويم در سال ۸۸ هر فردی که اعتراض کرد، فتنه‌گر است و يا اينکه هر فردی زير نامه‌ای را در سال ۸۸ امضا کرده فتنه‌گر است، ما بايد حق حرف زدن داشته باشيم و حتی اين مسئله را نيز در حادثه کوی دانشگاه تهران نيز مشاهده می‌کنيم که کسانی که اعتراض و يا تحصن کردند نيز با عنوان فتنه‌گر شناخته شدند، نبايد فضا را طوری نمايش دهيم که بگويند در جمهوری اسلامی حق اظهارنظر وجود ندارد و آزادی بيان نيست.

مطهری تأکيد کرد: بنده ضمن احترام به اصول و مبانی جبهه پايداری با تندروی‌های آنان مخالفم.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد صحبت اخيرش با موضوع خبرگان رهبری گفت: من يک شهروند معمولی هستم و به عقيده بنده هر فردی حق دارد در مقامی که هست انتقاد کند، اينکه بگويند خبرگان متشکل از مجتهدانی است که کسی حق ندارد در مورد آنها حرفی بزند بی‌ربط است، حرف من اين است که وظيفه خبرگان بررسی عملکرد رهبری و زير مجموعه ايشان بوده اما خبرگان رهبری را ما تاکنون نديده‌ايم که وارد اين موضوع شود.

مطهری در پاسخ به سؤالی مبنی براينکه استيضاح وزير کار در پايان دولت قبل صحيح نبوده و حتی بعدها مقام معظم رهبری نيز فرمودند که اين استيضاح اشتباه بوده، خاطرنشان کرد: در مورد استيضاح وزير کار در دولت احمدی‌نژاد بنده هنوز هم معتقدم استيضاح درست بود چرا که حدود يک سال ديوان عدالت اداری اعلام کرده بود که انتخاب مرتضوی در اين وزارتخانه خلاف قانون است.

وی تصريح کرد: يکی از مواردی که منجر به رأی به استيضاح شد برخورد و حرکات احمدی‌نژاد در جلسه استيضاح بود که يک سی‌دی در مورد فاضل لاريجانی منتشر و شايد اگر اين کار صورت نمی‌گرفت ۱۹۲ نفر به استيضاح رأی نمی‌دادند و وزير برکنار نمی‌شد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبری درباره استيضاح وزيرکار تأکيد کرد: بعد از آن نيز با من مصاحبه‌هايی شد و من باز هم گفتم به نظر من استيضاح درست بوده، وقتی خودم طراح استيضاح بودم نمی‌شود که انکار کرد و يا دروغ بگويم اما به عقيده بنده آن وزير کار قانون را زير پا گذاشته و بايد استيضاح می‌شد.

مطهری خاطرنشان کرد: ما نبايد از ولايت فقيه چهره‌ای بسازيم که برخلاف آزادی و دموکراسی جلوه کند و حتی خود ايشان نيز چنين روحياتی ندارند، بنده در برابر حکم حکومتی سکوت می‌کنم اما در جاهايی که امکان اظهارنظر وجود داشته باشد حرفم را می‌زنم چرا که معتقدم هر فردی در هر جايگاهی اجازه صحبت دارد.

وی افزود: در يکی از سخنرانی‌های رئيس جمهور وی گفته بود که همانطور که در کربلا امام حسين (ع)‌ حر را بخشيد ما نيز بايد سعه صدر داشته باشيم و منتقدان وی متأسفانه اين حرف روحانی را به آزادی موسوی و کروبی و رفع حصر آنان وصل کرده در حالی که رئيس جمهور هيچ اسمی از موسوی و کروبی نياورده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016