پنجشنبه 6 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

راز توقف مذاکرات هسته‌ای در مسقط و وين

خبرگزاری تسنيم: منابع آگاه از مذاکرات هسته‌ای بين ايران و ۱+۵ گفتند درخواست‌های آمريکا از ايران درباره توانايی های موشکی اين کشور، راز توقف مذاکرات هسته‌ای در مسقط و وين بود.

به گزارش گروه بين الملل خبرگزاری تسنيم به نقل از پايگاه خبری تحليلی الوقت، منابع آگاه از مذکرات هسته‌ای بين ايران و ۱+۵ گفتند: دستور کار «جان کری» وزير خارجه آمريکا در مذاکرات عمان، به بحث درباره توانايی‌های موشکی ايران منحصر شد و وی از پرداختن به موضوع هسته‌ای و تحريم‌های تحميل شده عليه ايران خود‌داری کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين منابع به پايگاه الوقت گفتند: جان کری وزير خارجه آمريکا در مذاکرات مسقط از محمد جواد ظريف خواست که موضوع توانايی‌های موشکی ايران در ميز گفتگوها مطرح شود، اما وزير خارجه ايران ضمن مخالفت با اين درخواست آمريکا گفت: اين مذاکرات به موضوع هسته‌ای و تحريم‌های تحميلی عليه ايران اختصاص دارد. وی همچنين بر پايبندی کشورش به توافق موقت ژنو، تأکيد کرد.

منابع مذکور همچنين افزودند: مذاکرات اخير وين، فقط به درخواست مجدد جان کری وزير خارجه آمريکا مبنی بر طرح موضوع توانايی‌های موشکی در ميز گفتگوها محدود نشد، بلکه کری به ظريف گفت: واشنگتن از تهران می‌خواهد که آن را در جريان کامل انواع موشک‌های جديد ايرانی و برد اين موشک‌ها قرار داده و همچنين به کارشناسان آمريکايی اجازه دهد از مانورهای نظامی که در خاک ايران برگزار می‌شود، بازديد کنند.

دور نهايی مذاکراتی که با انعقاد توافقنامه ژنو در ۳ آذر سال گذشته بين ايران و گروه ۱+۵ آغاز شده بود، سه روز پيش پايان يافت. وزرای خارجی که طی روزهای اخير در وين گرد هم آمده بودند در نهايت تصميم گرفتند با توجه به آنچه "پيشرفت در مذاکرات" خوانده می‌شود توافق "برنامه مشترک اقدام" را برای چندين ماه ديگر تمديد کنند تا اميدها برای دستيابی به توافقی جامع زنده باقی بماند.

بر اساس اين توافق که تمديد توافقنامه موقت ژنو محسوب می‌شود طرفين بايد چارچوب کلی توافق را تا ۱۰ اسفند ماه سال جاری (۱ مارس ۲۰۱۵) و توافق نهايی را تا ۱۰ تير سال آتی شمسی (۱ جولای ۲۰۱۵) منعقد کنند. در اين بين ماهيانه ۷۰۰ ميليون دلار از دارايی‌های مسدود شده ايران يعنی در مجموع ۴/۲ ميليارد دلار از دارايی‌های ايران آزاد شود.

گزارش‌ها حاکی از اين است که مذاکرات هسته‌ای بعدی، ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در مسقط در سطح معاونان وزرای خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016