شنبه 8 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
8 آذر» فشار قيمت نفت بر بازار ارز و سکه
8 آذر» امکان حذف دلار از ۵۵ درصد واردات
پرخواننده ترین ها

دلار در بازار رکورد شکست

قيمت دلار در معاملات امروز بازار تهران تاکنون به عدد ۳ هزار و ۴۳۰ تومان رسيد که اين رقم بالاترين قيمت طی يکسال گذشته به شمار می آيد.

به گزارش خبرآنلاين، قيمت دلار امروز رکود سال ۹۳ را جابه جا کرد. اين اتفاق در شرايطی رخ داد که رئيس کل بانک مرکزی يک ماه و نيم قبل از کاهش قيمت ها خبر داده بود. سيف به صراحت اعلام کرده بود قيمت دلار کاهش می يابد. اما نتيجه مذاکرات وين موجب شد تا بهای اين ارز معتبر جهانی در بازار تهران رکود يکسال گذشته را جابه جا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين تنها در ارديبهشت سال جاری قيمت دلار به عدد ۳ هزار و ۳۳۵ تومان رسيده بود. فعالان بازار اعتقاد دارند رشد ناگهانی قيمت دلار در بازار تهران در پی هجوم خريداران به بازار صورت گرفته است. طی ماه های گذشته بخش مهمی از فعالان اقتصادی به انتظار نتيجه مذاکرات وين نشسته بودند. آنها پالس های دريافت کرده بودند که نشان می داد پس از اين مذاکرات روند قيمت گذاری ها نزولی می شود. برهمين اساس طی دو ماه گذشته خريد ارز کلان در بازار متوقف شده بود. حتی يکی از تجار نقل می کند:« آنهايی که بدهی ارزی داشتند، پرداخت ها را به تاخير انداخته بودند تا در دوره ارزانی قيمت ها اقدام به خريد کنند ولی از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون فضای روانی بازار بهم ريخته است.» همين تقاضاهای انباشته موجب شده تا بازار ارز با شوک ناگهانی مواجه شود. برخی تحليلگران نيز اعتقاد دارند، تا زمانی که دولت اقدام به تزريق ارز در بازار نکند، وضعيت به همين شکل باقی می ماند.

قيمت دلار در سال ۹۳ وضعيت نسبتا با ثباتی را پشت سرگذاشته بود. پيش از اين حتی قيمت دلار به عدد ۳ هزار و ۴۰ تومان در هفدهمين روز از فرودين ماه نيز کاهش يافته بود که به عنوان رکوردی کمترين قيمت در سال جاری به شمار می آمد. نشانه های پيش از وين نيز مشخص می کرد که احتمال کاهش بيشتر قيمت ها وجود دارد. در همين حال حسينی هاشمی کارشناس بانکی اعتقاد دارد طی سه هفته گذشته خريد و فروش کلان ارز در بازار متوقف شده بود. دليل اصلی نيز انتظار بازار برای کاهش قيمت ها بوده است ولی از امروز همين گروه اقدام به خريد دلار کرده اند و همين جريان موجب رشد قيمت ها در بازار شده است. سيد کمال سيد علی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نيز همين اعتقاد را دارد:« فعالان اقتصادی پيش از سوم آذر ماه انتظار حصول توافق نهايی از مذاکرات هسته ای را داشتند. اين موضوع باعث شد پس از تمديد مذاکرات موجی از خريد در بازار ايجاد شود.» براين اساس تحليل های کارشناسان بانکی نشان می دهد دليل اصلی رشد قيمت دلار، خريد ناگهانی فعالان اقتصادی بوده است.

در حال حاضر روند قيمت گذاری دلار همچنان صعودی است. اين اتفاق هم در شرايطی رخ می دهد که ارزش دلار در بازارهای جهانی طی چهار روزگذشته نزولی بوده است. با اين حال شرايط بازار جهانی در وضعيت دلار در تهران اثری ندارد. در پی رشد قيمت دلار، بهای خريد و فروش سکه و طلا نيز در بازار تهران رشد پيدا کرده است. پيش از اين ميزان رشد قيمت سکه در هفته منتهی به مذاکرات ۱.۸ درصد و دلار ۲.۸ درصد بوده است. اما اين رقم با توجه به وضعيت صعودی قيمت ها تا پايان هفته بيشتر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016