چهارشنبه 12 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عسگراولادی: تمديد مذاکرات به نفع اقتصاد است


اسدالله عسگراولادی

تمديد مذاکرات هسته ای برای اقتصاد ايران تا حدودی چشم انداز ۷ ماهه را از نظر ميزان درآمدهای ارزی ايجاد کرد. برخی انتظار داشتند با انجام توافق نهايی در اين مرحله، روند لغو تحريم ها آغاز شود تا با افزايش فروش نفت، درآمدهای ارزی کشور افزايش يابد و دست دولت در اقتصاد بازتر شود. تعدادی از کارشناسان اقتصادی اما معتقدند که هزينه ارزی دولت بايد با مراقبت انجام شود تا مشکلاتی که در اواخر دهه ۸۰ با افزايش درآمدهای نفتی در دولت محمود احمدی نژاد رخ، داد تکرارنشود.

فعالان بخش خصوصی با نگاهی مثبت به مذاکرات هسته ای ايران چشم دوخته بودند، برخی از آنها بر اين باورند که ممکن است عدم توافق نهايی برای فضای اقتصادی ايران گران تمام شود و برخی ديگر تمديد ديپلماسی را گامی مثبت در جهت اهداف مورد نظر کشور می دانند. در هر حال نگاه های متفاوتی در خصوص نتايج مذاکرات ۵+۱ با ايران وجود دارد، عسگراولادی، عضو هيات نمايندگان اتاق تهران بر اين باور است تمديد مذاکرات مفيد بوده است. از سوی ديگر مجيدرضا حريری، عضو و نايب رئيس کميسيون تجارت راه حل نهايی در مذاکرات هسته ای را تفاهم می داند، تفاهمی که چاشنی آن صلح و دوستی است. همچنين پدرام سلطانی، عضو هيات نمايندگان اتاق تهران نيز معتقد است که ديپلماسی اقتصادی در مراحل قبلی مذاکرات اثر خود را گذاشته است و در اين مرحله ديپلماسی سياسی و فنی بايد خود را نشان دهد تا اختلافات به حداقل برسد و راه برای امضای توافق جامع هسته ای باز شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسدلله عسگر اولادی در گفت و گوی کوتاه با خبرگزاری خبرآنلاين در خصوص اثرات تمديد مذاکرات بر فضای اقتصاد گفت: «از ديدگاه من تمديد مذاکرات وين مفيد بوده است.»

عسگراولادی با اشاره به مثبت بودن شرايط مذاکرات و رضايت از نتايج کسب شده گفت: «بايد به اين نکته اشاره کنيم که اقتصاد کشور با اتفاقاتی که در جريان مذاکرات افتاده از حالت ياس به سمت اميدواری و نشاط گام برداشته است.»

عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران با تاکيد بر دوری کردن از هرگونه مجادله و ستيزه ای در طول مذاکرات ۵+۱ اظهار داشت: «ستيزه را بايد کنار گذاشت و در سايه دوستی و توافقات منتظر روزهای خوبی برای اقتصاد کشور و فضای داخلی بود.»

وی همچنين مثبت بودن تمديد مذاکرات را به دليل آرامشی که ايجاد شده می داند و در ادامه افزود: «نبايد فراموش کرد که تميدی يعنی ادامه راه و اين در صورتی است که اگر تمديدی اتفاق نمی افتاد ممکن بود اين مذاکرات با شکست روبه رو می شد و همين موضوع نشان دهنده موفق عمل کردن تيم مذاکرات هسته ای است.»

همچنين مجيدرضا حريری، عضو و نايب رئيس کميسيون تجارت درمورد نتايج مذاکرات سه جانبه بر اين باور است که تمديد به معنای بسته نشدن درهای پيش روی ايران است. وی در ادامه به خبرآنلاين گفت: «راه حل نهايی تفاهم و توافق است.»

حريری در ادامه با اشاره به اميدواری های که در فضای اقتصادی کشور ايجاد شده است اظهار داشت: «راه مذاکره هنوز بسته نشده است و اين موضوع به اين معناست که درهای اميدوارکننده به روی کشور ما هنوز باز است.»

نايب رئيس کميسيون تجارت در ادامه افزود: «تمديد يعنی که ما يک گام جلوتر از شرايط گذشته و تحريم هستيم و اميدواريم که راه های بيشتری باز شود.»

روزگذشته هم وزيرامور خارجه به صراحت اعلام کرد مذاکرات گام های رو به جلوی داشته است. اين نقل قول های ظريف موجب شد تا فضای اقتصادی کشور و بخصوص بازارهای مالی با آرامش بيشتری به کارشان ادامه دهند. بازارهای مانند دلار طی روزهای گذشته واکنش های منفی به تمديد توافقات نشان داده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016