پنجشنبه 13 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دولت افغانستان: خطر اخراج ۷۶۰ هزار مهاجر از ايران

افغانستان کشوری است که در آنجا بزرگ‌ترين عمليات سازمان ملل متحد برای عودت مجدد مهاجران و پناهندگان صورت می‌گيرد، اما به دليل افزايش خشونت‌ها و نابسامانی اوضاع اقتصادی، تنها شمار اندکی از مهاجران و پناهندگان مايل به بازگشت به کشورشان هستند.

يک سخنگوی دولت افغانستان روز چهارشنبه گفت که اين کشور درصدد اعزام هيئتی به ايران است تا در مورد تمديد ويزای موقت مهاجران افغان با مقامات ايرانی به گفت‌وگو بپردازد. اين مهاجران در خطر اخراج از ايران قرار دارند.

به گزارش دويچه وله به نقل از سازمان ملل متحد، نزديک به يک ميليون مهاجر افغان در ايران وجود دارند که بسياری از آنها پيش از سال ۲۰۰۱ يعنی پيش از حمله آمريکا به افغانستان و سرنگونی رژيم اسلام‌گرای طالبان به ايران آمده‌اند. مقامات ايرانی اما شمار مهاجران افغان را حدود ۳ ميليون نفر برآورد می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اطلاعات اداره پناهندگان سازمان ملل متحد، اما کسانی که پس از اين تاريخ به ايران آمده‌اند، به دلايل مختلف قادر به دريافت اجازه اقامت قانونی در ايران نشده‌اند و اين امر مهاجران را برای اجازه کار با دشواری‌هايی روبرو ساخته است.

جاويد فيصل معاون سخنگوی رئيس اجرائيه دولت افغانستان در اين زمينه گفت: «اين هيئت از حکومت ايران تقاضا می‌نمايد تا ويزای مهاجران را دست کم برای يک سال ديگر تمديد کند». خبرگزاری "تسنيم"، در ماه ژوئن نوشته بود که ويزای موقت مهاجران غرقانونی افغان از نيمه ماه ژوئن امسال برای شش ماه ديگر تمديد شده است.

عدم تمايل برای بازگشت به افغانستان

دولت افغانستان می گويد که ۷۶۰ هزار مهاجر "ثبت نشده"‌ی افغان در ايران وجود دارند. به گفته جاويد فيصل ويزای موقت اين افراد تا ۲۰ روز ديگر پايان می‌يابد و اين به معنای خطر اخراج اين مهاجران است. وزارت امور خارجه ايران تا کنون از اظهار نظر در اين زمينه خود داری کرده است.

افغانستان کشوری است که در آنجا بزرگ‌ترين عمليات سازمان ملل متحد برای عودت مجدد مهاجران و پناهندگان صورت می‌گيرد، اما به دليل افزايش خشونت‌ها و نابسامانی اوضاع اقتصادی، تنها شمار اندکی از مهاجران و پناهندگان مايل به بازگشت به کشورشان هستند.

از سال ۲۰۰۲ به اين‌سو کميساريای امور پناهندگان سازمان ملل متحد بيش از ۹۰۰ هزار افغان را از ايران به کشورشان عودت داده است، اما شمار آنها پايين آمده و سال آينده انتظار می رود که تنها ۲۰ هزار مهاجر افغان به طور داوطلبانه به افغانستان بازگردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016