دوشنبه 17 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: زيرميزی‌ها تبديل به روميزی شده است

حسن روحانی گفت: "اگر تفنگ، پول، روزنامه، سايت و تبليغات يک جا جمع شود حتما فساد درست می‌شود پس دنيا عقلش رسيده است که اين قدرت‌ها را تفکيک کرده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه بايد تجميع قدرت را از بين ببريم، گفت: با تجميع قدرت در يک نهاد، فساد درست می‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور در همايش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، اظهار کرد: اگر تفنگ، پول، روزنامه، سايت و تبليغات يک جا جمع شود حتما فساد درست می‌شود پس دنيا عقلش رسيده است که اين قدرت‌ها را تفکيک کرده است.

روحانی با اشاره به اينکه در گذشته به ما فشار می‌آوردند که دستگاه اطلاعاتی کشور را به يک نهاد نظامی بدهيم و ما در اين زمينه از امام سوال کرديم و ايشان فرمودند چنين نظری ندارند، افزود: در آن شرايط وزارتخانه‌ای را برای اطلاعات درست کرديم تا مجلس بتواند نظارت کند و تاکيد کرديم در وزارت اطلاعات نبايد نيروی مسلح وجود داشته باشد تا بتوانيم آن را کنترل کنيم.

وی خاطرنشان کرد: اگر اطلاعات، تفنگ، پول، سرمايه، سايت، روزنامه و خبرگزاری را همه يکجا جمع کنيم ابوذر و سلمان هم فاسد می‌شوند.

رييس دولت تدبير و اميد با تاکيد بر اينکه تجميع قدرت در يکجا باعث فساد می‌شود، به دلايل وجود قوای سه‌گانه اشاره کرد و گفت: تفکيک قوا برای کنترل قدرت است و حتی بالاترين مقام کشور ما يعنی مقام معظم رهبری که فقيهی عادل است بر اساس قانون مورد نظارت و لطف خبرگان رهبری است تا در شرايطی روی صفات رهبری نظارت کند. مجلس خبرگان در زمان امام (ره) درست شده است و امام آن را امضا کرده‌اند چون بر هر قدرتی در کشور نظارت نباشد مشکل پيش می‌آيد و بايد راه نظارت در هر مورد را درست کنيم تا فساد ايجاد نشود.

روحانی با بيان اينکه فساد معانی گسترده دارد، افزود: حتی آنجا که اولويت‌ها را عوض کنيم يعنی به جای آنکه جاده بسازيم، به سراغ ساختن سد برويم فساد اتفاق افتاده است پس در اولويت برنامه‌ها و تخصيص منابع نيز اگر عادلانه عمل نشود به معنای فساد است.

روحانی با بيان اينکه در قانون اساسی ما دستگاه‌های نظارتی مانند بازرسی کل کشور، ديوان عدالت، ديوان محاسبات و ... وجود دارند، گفت: همه اينها برای اين است که نظارت‌ها دقيق‌تر و حساب‌ شده‌تر باشد و در نهايت قاضی در قوه قضاييه به تخلف‌های قانونی و جرايم رسيدگی می‌کند.

رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينکه ما توان نظارت بر همه چيز را نداريم پس اولويت‌بندی در نظارت يک اصل است، توضيح داد: اگر پرونده مهمی را مورد رسيدگی قرار دهيم و مردم از مجازات و برخوردها مطلع شوند بازدارندگی اتفاق می‌افتد چرا که هدف اصلی ما مجازات يک فرد نيست بلکه هدف اصلی و اساسی بازدارندگی است تا ديگران بدانند راه ناصواب، پايانش کجاست.

روحانی با بيان اينکه اگر در يک کشور قبح رشوه، دزدی و فساد از بين برود بايد به خدا پناه برد، گفت: آنجا که قبح شکسته شود به جايی خواهد رسيد که حکم و راه خدا و حق انکار می‌شود و حتی قانون و آيه شريفه قرآن مورد استهزا قرار می‌گيرد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه خدا نکند به مرزی رسيده باشيم که قبح فساد شکسته شده باشد، گفت: اما گزارشاتی به گوش می‌رسد که زيرميزی‌ها تبديل به روميزی شده در حاليکه در قديم بيشتر زيرميری مطرح بود يعنی قبح اين مساله وجود داشت.

وی با بيان اينکه نبايد در برابر فساد عقب‌نشينی و اعلام ناتوانی کنيم، تاکيد کرد: عقب‌نشينی در برابر فساد به معنای زير پا گذاشتن بالاترين وظيفه يعنی امر به معروف و نهی از منکر است و در واقع به معنای از دست دادن نظام و انقلاب خواهد بود.

روحانی تاکيد کرد: ادامه و گسترش و تعميق فساد به معنای در خطر افتادن اصل نظام و انقلاب است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه مردم نوکر اسم جمهوری اسلامی نيستند، اظهار کرد: مردم نوکر اسلام و جمهوريت هستند يعنی مردم می‌خواهند هم جمهوريت يعنی اراده مردم و هم اسلاميت يعنی فرمان خدا اجرا شود.

وی با تاکيد بر اينکه امروز بايد کمربندها را محکم‌تر ببنديم، تصريح کرد: چند ماه پيش که برای ارائه گزارش مبارزه با فساد خدمت مقام معظم رهبری رفتم ايشان فرمودند در اين مسير جدی باشيد و تا هر جا که باشد اقدام کنيد و من حمايت می‌کنم. پس وقتی رهبری روی اين مساله حساس هستند و چنين پافشاری می‌کنند قوای سه‌گانه نيز بايد دقت و پافشاری لازم را داشته باشد و مردم هم به صحنه بيايند.

رييس‌جمهور گفت: مردم بدانند اگر خودشان به صحنه نيايند و فداکاری نکنند موقعيت ما در حد لازم و کافی بر امر مبارزه با فساد نخواهد بود چرا که ما نيازمند نظارت عامه هستيم و اين ولايت را بايد نسبت به هم اعمال کنيم پس اگر می‌خواهيم رحمت خدا شامل ما شود در اين زمينه بايد امر به معروف و نهی از منکر کنيم.

روحانی با طرح اين سوال که چرا يک رسانه تهمت می‌زند که يک منکر آشکار است، ادامه داد: چرا يک رسانه يک قوه را استهزا می‌کند و يا يک فرد را بزرگ و فرد ديگر را خار می‌کند و چرا عده‌ای در زير تابلوی کار خير به فساد می‌پردازند و با آن برخورد نمی‌شود؟

وی با بيان اينکه در مساله مبارزه با فساد اول رييس‌جمهور و قوه مجريه و قوه مقننه و قضاييه بايد به صحنه بيايند، خاطرنشان کرد: همه قوا و بعد مردم در مساله مبارزه با فساد بايد به صحنه بيايند همچنين نهادهای مدنی و روزنامه‌ها، چون مردم و دستگاه‌ اجرايی به تنهايی نمی‌توانند در اين مساله کار کنند و بايد تمام سنديکاها، انجمن‌ها و احزاب و گروه‌ها نقش خود را ايفا کنند چرا که بدون رسانه و بدون مبارزه عمومی و آمدن جامعه مدنی و حضور مردم در صحنه نمی‌توانيم به نتيجه برسيم.

رييس‌جمهور در ادامه به روايتی از اميرالمومنين (ع) در هنگام آمدن به بازار کوفه اشاره کرد و گفت: مگر با برتری‌جويی بر يکديگر و فساد و آلودگی می‌توانيم به بهشت و سرای آخرت و رضوان خدا دست يابيم.

روحانی با بيان اينکه يک راه‌حل مبارزه با فساد، وجود مقررات صحيح، شفاف و کوتاه است، خاطرنشان کرد: هر چه کار مردم را طولانی کنيم در آن فساد رخ می‌دهد چرا که فساد در تاريکی رشد می‌کند پس بايد مقررات شفاف باشند.

وی افزود: مجلس بايد قوانين و نظارتش شفاف باشد و قوه قضاييه هم که پايان کار است بايد بتواند دقيق و سالم و عادلانه عمل کند يعنی خدا نکند که فساد به قوه قضاييه برسد.

رييس‌جمهور به برگزاری همايش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: اين سمينار در صورتی موثر است که پايان امروز به پنج راه‌حل روشن برای عمل برسيم و اثر آن را سه ماه ديگر در جامعه ببينيم و سمينار ديگری تشکيل دهيم و اگر خدای ناکرده اين سمينار مثل برخی ديگر از سمينارها باشد نمی‌توانيم به هدف بلند آن دست يابيم.

روحانی در ابتدای صحبت‌هايش ضمن گراميداشت اربعين حسينی (ع) با بيان اينکه اباعبدالله‌الحسين (ع) به عنوان مظهر ايستادگی و آزادگی در برابر ظلم‌ها و فسادها بود، گفت: قيام اباعبدالله‌الحسين (ع) ايجاد صلاح و اصلاح در جامعه و مبارزه با انواع مفاسد بود.

وی با بيان اينکه يکی از مهم‌ترين اهداف و موضوعات مربوط به اصل انقلاب، موضوع مبارزه با فساد است، تصريح کرد: همواره در طول نهضت اسلامی از رژيم گذشته به عنوان رژيم فاسد پهلوی ياد شده است و يک عامل مبارزه و دليل حرکت مردم برابر رژيم شاه اين بود که آن را رژيمی فاسد و مفسد می‌دانستند پس مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد بازسازی شود و هيچ مفسدی بر صندلی حکومت و رياست تکيه نزند.

رييس‌جمهور اضافه کرد: خدا نکند ما در مبارزه با فساد ناتوان باشيم چرا که به مفهوم ضعف و ناتوانی انقلاب اسلامی و دست نيافتن به يکی از اهداف مهم انقلاب است.

روحانی خاطرنشان کرد: موضوع فساد از ديد مردم چنين است که يا مسئولان می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ايستند پس خودشان آلوده‌اند و در واقع کل نظام و انقلاب زير سوال است و يا اينکه نمی‌دانند و اگر می‌دانند ناتوان در مبارزه هستند پس يعنی دولت اسلامی دولتی ناکارآمد است.

وی با بيان اينکه فاسد بودن و ناکارآمد بودن نظام از ديد مردم به معنای آن است که ما به يکی از مهم‌ترين اهداف انقلاب دست نيافته‌ايم، اظهار کرد: مبارزه با فساد و ريشه‌کنی آن آرمانی همچون استقلال، مبارزه با استعمار، استبداد و ايجاد حاکميت ملی است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه امام بزرگوار ما در زمينه مبارزه با فساد و تبانی در بخش‌های مختلف سخن گفته‌اند، افزود: مقام معظم رهبری نيز مساله فساد را در کنار فقر و تبعيض قرار دادند و خواسته‌اند جامعه ما از فقر و فساد و تبعيض مبرا باشد.

روحانی با اشاره به اينکه امروز هدف اوليه دولت اين است که کشور از لحاظ اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی و سياسی از معضلات و مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده رها شود، گفت: در سال‌های گذشته مردم از تورم بالای ۴۰ درصد در فشار بودند و کشور رشدی نداشت و يا رشد منفی يعنی منفی ۹ درصد را در دو سال تجربه کرد و همچنين بيکاری و عدم اشتغال مشکل روشن همه خانواده‌ها بود و ارتباط ما با جهان دچار اختلال بود و همچنين آسيب‌های اجتماعی نگران‌کننده وجود داشت بنابراين مردم در حماسه سياسی ۲۴ خرداد شرکت کردند تا دولتی کار را آغاز کند که بتواند اين معضلات را حل و فصل کند.

وی با بيان اينکه هدف مردم در آمدن به صحنه انتخابات و ايجاد حماسه سياسی، ايجاد دولتی بود که بتواند برای معضلات اساسی جامعه راه حل پيدا کند، تصريح کرد: اگر دولت در پيدا کردن راه‌حل و يا اجرای آن ناتوان باشد به معنای ناکارآمديش خواهد بود.

روحانی با بيان اينکه برای عملکرد خود به معيار رضايت خداوند و رضايت مردم نياز داريم، گفت: تشخيص رضايت خداوند کار خيلی مشکلی نيست اما لمس آن برای همه جامعه شايد آسان نباشد اما در مورد رضايت مردم، امير‌المومنين (ع) خطاب به ابوبکر فرمود در دوران ولايت چيزی را برای عموم مردم بخواه که برای خودت و خانواده‌ات می‌خواهی.

رييس‌جمهور ادامه داد: اگر مردم احساس کردند، فرزندان و برادران و خواهران و مادران مسئولين هستند و ديدند که رييس‌جمهور يا روسای ديگر قوا و وزرا و مقامات و قضات و نمايندگان مجلس آنچه برای بچه‌هايشان می‌خواهند همان را برای مردم می‌خواهند، در اين صورت رضايت عموم مردم حاصل می‌شود.

وی با بيان اينکه اگر در جامعه‌ای فساد باشد و کار اداری با رشوه حل شود، طبقات ساختمان با رشوه مرتفع شود و جنگل و مرتع به عنوان منافع ملی کشور مورد دست‌اندازی قرار گيرد، گفت: آنچه به عنوان مزايده و مناقصه مطرح است، اگر پشت و روی پرده داشته باشد مردم از اين وضعيت راضی نخواهند بود.

روحانی گفت: مقام معظم رهبری ذيل نامه مربوط به اين سمينار خواستار تصميمی قاطع، علمی، بدون ملاحظه برای مبارزه با فساد شدند که اين خواست عموم مردم است.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه بايد با فساد مبارزه کنيم تا کشور در ريل درست قرار بگيرد، گفت: در مبارزه با فساد نبايد ملاحظه هيچ کسی را کنيم يعنی هر کس در هر مقام اگر به اموال بيت‌المال و منافع عمومی کشور دست‌اندازی کند و باعث افزايش شکاف اجتماعی و فقر و بيکاری در جامعه شود بايد در برابر او ايستاد.

روحانی با بيان اينکه برای ما اصل حکم خدا، رضايت پروردگار و حکم و رضايت مردم است، خاطرنشان کرد: مشروعيت سياسی و حقوقی‌مان را از آرای مردم به دست می‌آوريم و حتی بخشی از مشروعيت شرعی‌مان مربوط به شور با مردم است.

وی با بيان اينکه فساد موريانه‌ای است که پايه را فاسد می‌کند، گفت: بايد فساد را همزمان با تورم و رکود و بيکاری از بين برد و با آن مبارزه کرد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه متاسفانه فساد در جامعه ما وجود دارد و يک روزه تمام نمی‌شود، تصريح کرد: همه ما بايد همه توان را به کار گيريم که قدم به قدم فساد را کم کنيم و اين کاهش بايد به گونه‌ای باشد که برای مردم ملموس باشد يعنی مردم ببينند اراده جدی در سطح مسئولان بالا و ميانی کشور برای مبارزه با فساد وجود دارد.

روحانی با بيان اينکه امروز ما رونق اقتصادی، شکستن رکود، توانمند کردن کشور و بالا بردن قدرت و ثروت ملی و همچنين پيشرفت علم و دانش در جامعه را دنبال می‌کنيم، گفت: مگر ممکن است به رونق اقتصادی بدون حضور بخش خصوصی برسيم و با فساد بخش خصوصی نمی‌تواند حضور داشته باشد و رقابت کند.

وی با تاکيد بر اينکه انحصار عامل فساد است، گفت: بايد با انحصارها مبارزه کنيم چون هر چيزی در جامعه رقابتی نباشد و منحصر باشد يعنی مديريت انحصاری داشته باشد مشکلات ايجاد می‌کند و در مواردی که متاسفانه انحصار وجود دارد بايد نظارت دقيق داشته باشيم.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: بايد شرايط رقابت در همه امور ايجاد شود چرا که بزرگ‌ترين فساد از رانت اطلاعاتی آغاز می‌شود.

روحانی با بيان اينکه بايد رابطه مردم را برای حل مسائل مهم روزمره‌شان با کارمندان کاهش دهيم، گفت: بايد رابطه مردم را با کارمندان از ۲۰ تا ۵۰ نفر به يک نفر برسانيم چون نظارت بر يک نفر آسان‌تر است و در اين صورت می‌توان سطح فساد را به يک نفر کاهش داد.

وی با بيان اينکه بايد دولت الکترونيک را توسعه دهيم، گفت: مردم بايد تمام مکاتبات اداری خود را از طريق سيستم الکترونيک قابل نظارت انجام دهند تا فساد کاهش يابد.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه بايد از فناوری نو برای مبارزه با فساد استفاده کنيم، اظهارکرد: اولين قدم در مبارزه با فساد ايجاد فرهنگ است چرا که ممکن است همه جا کنترل درونی و معنوی حضور فعالی نداشته باشد يعنی گرچه وجدان افراد موثر است اما ممکن است در برخی موارد کارساز نباشد پس بايد از فناوری‌های نو استفاده کنيم تا رابطه مردم را با کارمند به حداقل برسانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016