دوشنبه 17 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کشف تخلف گسترده در يک منطقه ويژه اقتصادی

خبرگزاری تسنيم: رئيس سازمان بازرسی کل کشور از کشف تخلفات گسترده و تخطی در واگذاری‌ها در يکی از مناطق ويژه اقتصادی کشور خبر داد.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور از کشف تخلفات گسترده و تخطی در واگذاری‌ها در يکی از مناطق ويژه اقتصادی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، ناصر سراج در همايش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد با بيان اينکه در مواقعی عدم اجرای صحيح قانون و آيين‌نامه‌ها باعث شده تا آسيب‌های گسترده‌ای به کشور وارد شود، اظهار داشت: به طور مثال طرح ايجاد مناطق اقتصادی به منظور پشتيبانی از توليدات داخلی و توسعه صادرات غيرنفتی در مناطق ويژه حراست‌شده‌ای در مبادی ورودی و گمرکی به تصويب رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مقام مسئول در دفتر قضايی اضافه کرد: در بررسی عملکرد يکی از اين مناطق شاهد تخلفات گسترده و تخطی در واگذاری‌ها و انحراف از اهداف اوليه اين مناطق هستيم، از جمله فعاليت‌هايی همچون پارک آبی، شهرک توريستی و آمفی‌تئاتر در يکی از اين واگذاری‌ها حدود ۱۲۴ هکتار زمين به منظور احداث شهرک توريستی به شرکتی واگذار شده است.

سراج افزود: قيمت اوليه کارشناسی متری ۱۰ هزار تومان برآورد شده و در مراحل بعد به ۶۵۰۰ و در آخر نيز به ۱۵۰۰ تومان تقليل يافته و در نهايت قرار شده رقم کلی با اجرای کارهای ساختمانی از جمله خيابان‌کشی و بلوارکشی تهاتر شود در حالی که قيمت واقعی آن ده‌ها برابر بيشتر از قيمت واگذار شده است.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور با بيان اينکه در برخی موارد خلأ يا سکوت قانون باعث به وجود آمدن زيان‌های فراوانی می‌شود، گفت: به طور مثال اخيرا يک شرکت خصوصی اقدام به عرضه سهام خود با استفاده از خلأهای قانونی کرده است به اين نحو که با توجه به عدم محدوديت عرضه برای شرکت‌های سهامی خاص نسبت به افزايش سهام و عرضه نزديک به ۲ ميليارد سهم اقدام کرده است که اين مهم بدون تبعيت از قواعد و اصول حاکم بر شرکت‌های سهامی عام و نظارت نهادهايی همچون سازمان بورس انجام شده است.

وی ادامه داد: جالب اينکه نحوه قيمت‌گذاری سهام نيز به لحاظ اينکه سهام خاص بوده توسط خود سهامداران انجام شده و تبليغات اغواگرايانه و بسيار گسترده از سوی رسانه‌های جمعی از جمله صداوسيما باعث شده تا سهام آن از مبلغ هر سهم ۱۰۰ تومان به ۱۱ هزار تومان افزايش يابد.

سراج ادامه داد: عدم اهتمام و جديت لازم مسئولين ذيربط در انجام وظايف و تکاليف خود يکی از مهمترين دلايل گسترش فساد است. پديده‌ زمين‌خواری از جمله اين مسائل به شمار می‌رود. برخورد جدی، قاطع و مسئولين حوزه زمين، مهمترين راهکار مبارزه با اين جرم است.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور يادآور شد: به طور مثال در يکی از استان‌ها اراضی گسترده‌ای از منابع طبيعی به لحاظ عدم تثبيت مالکيت توسط دولت و عدم اخذ سند مالکيت و نقشه‌های کاداستر مورد تعدی زمين‌خواران قرار گرفته و سودجويان پس از اخذ سند برای اراضی دولتی آن را به افراد يا دستگاه‌های دولتی فروخته‌اند.

وی تاکيد کرد: سازمان بازرسی کل کشور بر حسب وظيفه‌ای که قانون اساسی در راستای نظارت بر حسن جريان امور و اجرای صحيح قوانين بر عهده‌اش گذارده خود را به مثابه چشمان جامعه در اين زمينه پنداشته و تمام توان حرفه‌ای خويش را برای پيشگيری از بروز فساد و برخورد با آن به کار می‌گيرد.

سراج تاکيد کرد: اين سازمان در دوره جديد فعاليت‌های خود نظارت را مقدم بر بازرسی دانسته و توجه به روال‌ها و ساختارها را مهمتر از کارکردها و تمرکز بر عرصه‌های فسادخيز و گلوگاه‌های فساد را اثربخش‌تر از توجه يکسان به همه موارد قلمداد می‌کند. اين مساله موجب خواهد شد تا سدی محکم در برابر نهادينه شدن فساد در دستگاه‌ها به ويژه آنهايی که بيشتر در معرض جرايم يقه سفيدها هستند به وجود آيد.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: توليد شاخص‌های سلامت اداری و رصد دائمی آنها گامی بزرگ در مسير اين حرکت تلقی می‌شود که دستگاه‌ها را به سوی انضباط بيشتر در اجرای تکاليف خود سوق می‌دهد. رسيدگی‌های دقيق و بدون اغماض سازمان بازرسی کل کشور به موارد خلاف، تخلف و فساد فضا را برای فعاليت‌های ناسالم، نامطمئن کرده و هزينه‌های آن را بالا خواهد برد.

وی تصريح کرد: امروزه به دليل گسترده‌شدن زمينه‌های بروز فساد و پيچيدگی اين پديده، مبارزه با آن نيازمند يک نهضت ملی براساس منويات مقام معظم رهبری با تکيه بر اصلاح ساختار سيستم‌ها، حرکت‌ از نظام های سنتی به سوی نظام‌های جديد متکی بر فناوری‌های نو، تنقيح و به روز‌ رسانی قوانين، توليد شاخص‌های سلامت اداری و ايجاد حساسيت عمومی به کمک تشکل‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های تبليغی و فرهنگی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016