سه شنبه 25 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
25 آذر» زيان ۸ ميليارد دلاری ايران با سقوط قیمت نفت
24 آذر» بهای نفت باز هم کاهش یافت
پرخواننده ترین ها

سخنگوی دولت: بدون نفت هم می‌توانيم کشور را اداره کنيم، پيش‌بينی نفت ۸۲ دلاری سال ۹۴

• سخنگوی دولت با بيان اينکه اگر نفت را از اقتصاد کشور جدا کنيم کشور قابل اداره است، گفت: تعدادی از مراکز تحقيقاتی در عرصه بازار نفت پيش بينی کرده اند که سال آينده قيمت نفت ۸۲ يا ۸۳ دلار باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت امروز سه شنبه در حاشيه جشن روز پژوهش در جمع خبرنگاران، با اشاره به کاهش قيمت نفت در روزهای اخير گفت: در بودجه کل کشور کمتر از يک سوم منابع ما ناشی از منابع نفتی است که اگر اين هم حل شود، می توانيم با صرفه جويی و استفاده از ديگر ظرفيت ها کشور را اداره کنيم.

سخنگوی دولت افزود: قاطعانه اعلام می کنم که منابع داخلی آنقدر هست که اگر نفت را از اقتصاد جدا کنيم، هر چند سختی های خاص خود را دارد اما کشور قابل اداره است و مسير رشد اقتصادی و رفاه مردم را طی خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه همانطور که ملاحظه کرديد در چند ماه اخير با وجود کاهش قيمتها از رشد اقتصادی منفی به رشد مثبت رسيديم و اين روند می تواند ادامه داشته باشد، تصريح کرد: ايران بيش از ۳۰ سال است که به اين موضوع ها عادت دارد و کشور به پيش رفته است.

نوبخت افزود: ايران از اهداف و مسير توسعه ای خود دست نمی کشد و ظرفيت های داخلی آنقدر داريم که می توانيم مسير توسعه را طی کنيم. بر اساس آماری که تا ديروز بدست آورده ايم تاکنون بيش از ۲۲ هزار ميليارد تومان با همين منابع تقليل يافته برای سرمايه گذاری طرحهای عمرانی اختصاص يافته است.

وی با بيان اينکه فشار کاهش قيمت نفت به خود اين کشورها نيز برمی گردد، گفت: کشورهای عربی که در جهت کاهش قيمت و افزايش توليد و تخفيف های ويژه گام برمی دارند و فکر می کنند به جمهوری اسلامی ايران فشار وارد می شود، در واقع خودشان هم زيان می کنند.

معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور با ذکر اين مطلب که بايد بدانيم که بازار نفت بازاری کاملاً سياسی است، گفت: ترديد نداشته باشيم آنچه که در بازار نفت صورت می گيرد برگرفته از اغراض سياسی است.

سخنگوی دولت با اشاره به اينکه در بودجه امسال نيز با اعداد کمتر از قيمتهای فعلی نفت می توانيم بودجه را جمع کنيم، افزود: قيمت نفت در بودجه برخی کشورها ۸۰ ، ۷۳ ، ۶۵ و ۶۰ دلار پيش بينی شده است، تعدادی از مراکز تحقيقاتی در عرصه بازار نفت پيش بينی کرده اند که سال آينده قيمت نفت ۸۲ يا ۸۳ دلار باشد. به همين دليل ما نيز در بودجه سال آينده قيمت نفت را حدود ۷۲ دلار پيش بينی کرده ايم.

وی با بيان اينکه عدد ‌رشد اقتصادی ۳ ماهه دوم سال قطعی نشده است،‌ اما گزارشات اوليه حاکی از رشد مثبت اقتصادی در ۳ ماهه دوم سال است، ادامه داد: افزايش نرخ ارز ممکن است دلايل روانی داشته باشد ولی دولت تحت هيچ شرايطی نرخ رسمی ارز را از ۲۸۵۰ تومان سال آينده افزايش نخواهد داد.

نوبخت تصريح کرد: البته اينطور نيست که از آغاز سال ۹۴ با اين رقم پيش برويم، بلکه مانند سال جاری که تا ماه‌ها نرخ ارز با توجه به نرخ ۲۴۷۰ تومانی آن در سال ۹۲ با نرخ ۲۴۸۰ يا ۲۴۹۰ تومان پيش رفتيم در سال آينده هم روند مشابه خواهيم داشت.

نوبخت با اشاره به اينکه ممکن است عده‌ای ناشی از تحليل‌های نادرست به بازار ارز هجوم ببرند، اما خود آنها متضرر می شوند، زيرا سياست عمومی دولت اين نيست که نرخ ارز بدون منطق در بازارها افزايش يابد، ادامه داد: برای اينکه از افزايش غير منطفی نرخ ارز جلوگيری کنيم، بانک مرکزی به آن بخش از کالاها و ادواتی که نياز داريم با نرخ رسمی ارز تخصيص خواهد داد و آنها کمترين مراجعه به بازار را خواهند داشت.

معاون برنامه‌ريزی رئيس جمهور تصريح کرد: ممکن است در بازار دلالی و سفته‌بازی روی نرخ ارز تأثير بگذارد اما دولت اصلا آن نرخ‌ها را به رسميت نخواهد شناخت و در جهت يکسان‌سازی نرخ ارز حرکت می‌کند چنانچه نرخ غير رسمی ارز بايد خود را با نرخ رسمی ارز مقايسه کند.

وی با بيان اينکه در سال آينده همه منابع دولت فقط ۶.۲ درصد افزايش می يابد، گفت: با اين حال دولت بودجه تحقيقات و پژوهش را در سال آينده ۳۴ درصد افزايش داده است. اين در حالی است که نرخ تورم در سال آينده حدود ۱۴ درصد پيش بينی شده است.

نوبخت با بيان اينکه دولت انتظار دارد تحقيقات و پژوهش در جهت افزايش بهره وری استفاده شود، گفت: اين افزايش بودجه از سوی دولت حامل اين پيام است که دولت به تحقيقات بهاء می دهد و به آن نيازمند است. توقع دولت اجرای پژوهش ها و تحقيقاتی است که جنبه کاربردی داشته باشد و فقط صرفا به درد کتابخانه نخورد.

وی با بيان اين که دانشمندان کشورمان در ۳۵ سال گذشته در علوم مختلف از جمله علوم هسته ای و هوافضا پيشرفت های زيادی داشته اند، گفت: دولت به مثابه پدر ملت چيزی برای تحقيقات کم نخواهد گذاشت اما جهت دهی اين مطالعات بايد افزايش بهره وری باشد.

سخنگوی دولت گفت:‌ محققان کشور بايد به اين سوال پاسخ دهند که چگونه می توانيم صنعت خودرو کشور را از وضعيت فعلی خارج کنيم يا چگونه صنعت در جايگاه رفيع تری می تواند قرار گيرد.

معاون رئيس جمهور با بيان اينکه امروز توسعه کشور خواست همه ايرانيان است، گفت: برای رسيدن به اهداف سند چشم انداز توسعه کشور که بر اساس آن ايران بايد مقام اول منطقه را به دست بياورد، برنامه داريم.

وی با بيان اينکه بنده و آقای روحانی در هشت سال گذشته درمرکز تحقيقات استراتژيک مشغول بررسی راه های توسعه کشور بوديم، گفت: شرايطی پيش آمد که مجبور شديم بيايم و گفته ها و نوشته های خود را به مرحله اجرا در بياوريم.

نوبخت افزود: جمهوری اسلامی ايران با وجود ظرفيت های مختلف با چالشهای مختلفی نيز مواجه است و انتظار دولت از جامعه دانشگاهی و تحقيقاتی اين است که پاسخ دهند چگونه می توانيم از اين ظرفيت ها و فرصت ها در برابر ضعف های داخلی و چالشهای خارجی، سرافراز باشيم و به توسعه برسيم.

وی با بيان اينکه برای توسعه اقتصادی به رشد ۸ درصدی نيازمنديم، گفت:‌ در برنامه چهارم و برنامه پنجم به اين رشد دست نيافتيم و در سالهايی که بيش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ ميليارد دلار منابع نفتی وارد اقتصاد کشور شد بيش از ۴ و نيم درصد رشد حاصل نشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016