سه شنبه 25 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

زيان ۸ ميليارد دلاری ايران با سقوط قیمت نفت

خبرگزاری تسنيم: در ميان ضعف ديپلماسی نفتی ايران قيمت نفت کشور به ۵۸ دلار کاهش يافته است که اين به معنای زيان بيش از ۸ ميليارد دلاری ايران از سقوط اخير قيمت نفت تا پايان سال ۹۳ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنيم، قيمت جهانی نفت و به تبع آن قيمت نفت ايران از ژوئن ۲۰۱۴ روندی نزولی را طی کرده و در نتيجه، درآمد توليدکنندگان طلای سياه که اکنون نقره شده به شدت کاهش پيدا کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اوپک قيمت نفت سنگين ايران از ژوئن ۲۰۱۴ حدود ۵۰ دلار کاهش يافته و از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن به حدود ۵۸ دلار در اواسط دسامبر ۲۰۱۴ رسيده است.

قيمت نفت ايران از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن به ۱۰۶.۲۱ دلار در ماه جولای کاهش يافته است. اين رقم در ماه اوت با افت حدود ۵ دلاری به ۱۰۱.۴۲ دلار در هر بشکه رسيده است. در ماه سپتامبر نيز هر بشکه نفت ايران در برابر ۹۶.۱۴ دلار معامله شده که اين رقم در ماه اکتبر حدود ۱۱ دلار کاهش داشته و به ۸۴.۶۱ دلار رسيده است. در ماه نوامبر نيز قيمت نفت ۱۰ دلار کاهش داشته و به ۷۴.۴۶ دلار رسيده است.

با فرض صادرات روزانه يک ميليون بشکه ای نفت ايران طی ماه های ژوئن تا نوامبر و با توجه به متوسط قيمت های ماهانه نفت ايران کل درآمد نفتی ايران در اين دوره ۱۷.۱۰۶ ميليارد دلار برآورد شده است.
بر اين اساس زيان ايران از افت قميت نفت در ماه های ژوئن تا نوامبر بالغ بر ۲.۲۳۵ ميليارد دلار بوده است و به عبارتی ديگر درآمد نفتی ايران ۱۱ درصد کاهش يافته است. چنانچه قيمت نفت در سطح ۱۰۷.۴۵ دلار باقی می ماند درآمد نفتی ۱۹.۳۴۱ ميليارد دلاری در ماه های ژوئن تا نوامبر عايد ايران می شد.

از اول دسامبر برابر با ۳ آذر افت قيمت نفت شتاب بيشتری گرفته است و در اواسط اين ماه هر بشکه نفت سنگين ايران در برابر ۵۸ دلار معامله می شود. اگر همين سطح قيمت برای نفت ايران تا پايان سال ۹۳ حفظ شود کل درآمدی که ايران از فروش نفت بدست می آورد بالغ بر ۶.۷۸۶ ميليارد دلار خواهد بود. اگر قيمت نفت در سطح ۱۰۷.۴۵ دلار ماه ژوئن حفظ می شد ايران ۱۲.۵۷۱ ميليارد دلار درآمد از محل فروش نفت بدست می آورد. به عبارت ديگر افت قيمت نفت در اين دوره نيز ۵.۷۸۵ ميليارد دلار برای ايران زيان داشته است.

بر اين اساس مجموع زيان ايران بابت کاهش قيمت نفت از خرداد(ژوئن) تا پايان امسال با اين حساب حدود ۸.۰۲ ميليارد دلار برآورد می شود که نشان دهنده افت ۲۵ درصدی درآمدهای نفتی ايران است.

زيان چند ميليارد دلاری ايران از افت قيمت نفت در حالی است که بسياری از تحليلگران انگشت اتهام را به سوی ديپلماسی نفتی کشور دراز کرده اند و معتقدند دستگاه نفتی کشور در استفاده از ظرفيت های کشور برای مقابله با سقوط قيمت ها با جديت عمل نکرده است.

جريانی در بازار نفت و به سرکردگی عربستان با اهداف و اغراض سياسی بر طبل کاهش قيمت نفت می کوبد اما دستگاه نفتی ايران با علم به اين که هرگونه کاهش قيمت نفت چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ سياسی به ضرر کشور است اراده موثری از خود برای مقابله با اين روند نشان نداده است.

جای تامل است که حتی برخی موضع گيری های مقامات نفتی ايران به خدمت جناح مقابل درآمده و باعث تضعيف بيشتر قيمت نفت شده است. آخرين نمونه از اين مورد اظهارات رئيس اداره بررسی های بازار نفت وزارت نفت است که منجر به کاهش بيش از يک دلاری قيمت نفت شد.

بلومبرگ گزارش داده که محمد صادق معماريان که در جريان يک کنفرانس نفتی در دبی سخن می گفت اظهار داشت: «شکسته شدن همبستگی درون اوپک يا بروز جنگ قيمت منجر به يک شوک قيمتی قابل توجه می شود و قيمت نفت را به ۴۰ يا ۵۰ دلار می رساند.»

در شرايطی که بازار نفت تحت فشار روانی کاهش قيمت قرار دارد و بخش قابل توجهی از افت قيمت نفت ناشی از عوامل روانی و سفته بازی بوده است سخن گفتن از نفت ۴۰ دلاری توسط يک عضو مهم اوپک و دومين دارنده سهميه توليد در اين سازمان چه سودی در جهت تقويت قيمت ها می تواند داشته باشد.

اين نکته وقتی قابل تامل تر است که می بينيم از جانب ايران سخن همان هايی تکرار می شود که در جبهه عربستان قرار دارند و از کاهش قيمت نفت حمايت می کنند. وزير نفت امارات اخيرا گفته است حتی اگر قيمت نفت ۴۰ دلار هم شود اوپک توليد خود را کاهش نخواهد داد.

در هر حال اگرچه سقوط قيمت نفت عوامل مختلفی دارد که افزايش توليد نفت آمريکا و شيطنت های رژيم عربستان و تبليغات رسانه های غربی از آن جمله هستند اما مسلما ديپلماسی ضعيف وزارت نفت ايران به آتشی که بر دامن قيمت نفت افتاده است دامن زده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016