سه شنبه 25 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حوادث ۸۸ و دلايل حصر از زبان سخنگوی سابق شورای نگهبان

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: تلاش‌ها بايد برای تأمين امنيت کلان کشور در چارچوب قانون و اختيارات قانونی انجام شود.

به گزارش ايسنا ، عباسعلی کدخدايی در نشست «ناگفته‌های انتخابات ۸۸ » که با عنوان صرفاً جهت اطلاع بعدازظهر روز سه‌شنبه در تالار صائب دانشکده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، با موردتوجه قرار دادن توطئه‌های بيکران دشمنان در طول ۳۵ سال گذشته، اظهار کرد: بسياری از توطئه‌های طراحی‌شده توسط دشمنان خارجی و اجراشده توسط بدخواهان داخلی از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون با هوشمندی و پشتيبانی مردم ناکام مانده است و در جريان جنگ تحميلی هشت‌ساله نيز مردم جان خود را درراه دفاع از ميهن از دست دادند که نتيجه آن استمرار و ثبات اين شجره طيبه در نظام جمهوری اسلامی ايران بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی بابيان اين‌که «دشمنی‌ها در قبال ايران همچنان ادامه دارد»، انتخابات را فرصت خوبی برای کشور دانست و افزود: دشمن همچنان برای نظام جمهوری اسلامی ايران دندان‌تيز کرده و تهديد و توطئه می‌کند و هرروز از هر فرصتی برای خدشه واردکردن بر چهره نظام استفاده می‌کند. انتخابات در ايران برخلاف بسياری از کشورهای جهان يک ابزار حداقلی برای مشروعيت نظام‌های سياسی نيست. انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ايران همواره با پشتيبانی عمومی مردم همراه بوده و به‌عنوان يک امر شکلی ظاهری تحت عنوان يک وظيفه سياسی صرف از سوی مردم به آن نگاه نشده است.

وی با اعتقاد بر اين‌که «انتخابات در ايران هميشه به‌منزله يک رفراندوم يا بيعت مجدد مردم با نظام بوده است»، گفت: صرف‌نظر از اين‌که در هر دوره انتخاباتی چه کسی برنده می‌شود نظام جمهوری اسلامی ايران اين توان را دارد که همه سليقه‌ها و گرايش‌ها را در خود قرار دهد همان‌گونه که تاکنون نيز در همه انتخابات سلايق و گروه‌های مختلف مردم حضورداشته‌اند.

مشاور دبير شورای نگهبان در امور حقوقی و سياسی افزود: تلاش دشمنان همواره اين بوده که انتخابات ايران را به يک تهديد تبديل کنند؛ چراکه دشمن نظام جمهوری اسلامی ايران يک دشمن واقعی است و نه فرضی. دشمنی که هرروز اعلام می‌کند درصدد براندازی و ضربه زدن به جمهوری اسلامی ايران است اما، اين دشمن واقعی بيش از آن‌که به دنبال تحريم يا مسائل حقوق بشر در ايران باشد، از بيداری اسلامی ايران و ايرانيان می‌ترسد.

وی تصريح کرد: امروز در کشورهای مختلف منطقه پايگاه‌های نظامی آمريکا فعال است و ميزان سلطه اين کشور بر سياست کشورهای منطقه تا حدی است که حتی سران عربی منطقه اجازه حضور در پايگاه‌های نظامی آمريکا را ندارند. بااين‌وجود در روزهای گذشته شاهد بوديم که چگونه ۲۰ ميليون نفر به عشق امام حسين (ع) به‌صورت خودجوش به سمت عراق حرکت کردند و به شکلی خودجوش پذيرايی شدند، درحالی‌که هيچ کاری از سلاح‌ها و قدرت‌های غرب ساخته نبود. حرکت هميشه درصحنه شيعيان يک پيروزی است. اين همان استمرار حرکت ائمه است و همان حکومت بر دل‌هايی است که اسلام همواره به دنبال تحقق آن بوده است.

وی به تهديد نظامی آمريکا در قبال ايران اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان‌های بين‌المللی حل اختلاف که به دستور کشورهای قدرتمند غربی شکل‌گرفته‌اند، تاکنون هيچ‌گاه به جنگ‌های آمريکا با ساير کشورهای دنيا وارد نشده‌اند و سؤال اساسی اينجاست که چرا کشوری مانند آمريکا برای حل اختلافات خود با کشورهايی مانند ايران در چارچوب‌های قانونی خود شکل داده توسط اين سازمان‌ها حرکت نمی‌کنند.

کدخدايی سرمايه‌گذاری برای دشمنی با انتخابات ايران را تلاش ديرينه غرب و به‌خصوص آمريکا دانست و گفت: به‌جز چند مورد در دوره‌های اول پيروزی انقلاب انتخابات ايران هيچ‌گاه با دخالت بيگانگان همراه نشده است هرچند گوشه‌هايی از بروز اخلال را در جريان انتخابات ۸۸ شاهد بوديم و اگرچه مسئولان و مردم درصحنه حضور داشتند، اما اگر هوشياری برخی سياسيون وقت بود اين اتفاقات هرگز رخ نمی‌داد.

وی گسترش برخی شايعات در جامعه سياسی ايران را يکی از مهم‌ترين علل بروز حوادث سال ۸۸ عنوان کرد و گفت: اخبار کذب موجود در ماه‌های منتهی به سال ۸۸ توان برنامه‌ريزی صحيح را از همگان گرفته بود و برخی نيز ساده‌لوحانه اين شايعات را باور و تصور کردند که اين اخبار واقعی است.

وی با تأکيد بر اين‌که «دشمنان ايران در وقايع سال ۸۸ به دنبال ايجاد فرصتی برای خود و ايجاد تهديدی عليه ايران بودند» افزود: از يک سال قبل از اين انتخابات، افرادی در قالب شايعه بحث عدم اعتبار و اطمينان از مراجع ناظر برگزاری انتخابات مانند وزارت کشور و شورای نگهبان را مطرح کردند، درحالی‌که هيچ‌يک از آن‌ها واقعی نبود.تا آن زمان تعداد بی‌شماری انتخابات در کشور برگزارشده بود که همين آقايان معترض، متصدی اصلی برگزاری آن بودند. بااين‌وجود بايد اين‌گونه استنباط می‌شد که تمام انتخابات برگزارشده تا آن روز باطل و ناسالم بوده است.

مشاور ارشد حقوقی شورای نگهبان بابيان اين‌که «بايد به رأی مجلس و مردم احترام بگذاريم»، گفت: در روزهای منتهی به انتخابات ۸۸، برخی نمايندگان کانديدا با ايجاد يک حرکت تشکيلاتی غيرقانونی کميته صيانت از آرا تشکيل دادند، جزواتی را منتشر کرده و تشکيلات عظيم مخفی شبه‌نظامی برای نظارت بر انتخابات، چگونگی ارتباط عناصر باهم و ارتباط آن‌ها به مرکز تشکيل دادند و برخی نيز در زمان پيش از انتخابات اعلام کردند که اگر رأی لازم را اخذ نکنند، بدون شک تقلبی صورت گرفته است. برخی کانديدای رياست جمهوری در سال ۸۸ مسابقه به‌شرط پيروزی مدعی، برگزار کردند، غافل از اين‌که مسابقه اصلی در پای صندوق‌های رأی شکل می گيرد.

وی به «اقدامات شورای نگهبان در برابر تلاش‌های نمايندگان کانديداها» پرداخت و اظهار کرد: قرار شد نمايندگان همه نامزدهای انتخاباتی در ستاد نظارتی شورای نگهبان حاضر شوند و با بررسی وضعيت برگزاری انتخابات، به‌طور مستقيم گزارش خود را به مرکز اعلام کنند که اين تصميم با استقبال همه چهار کانديدا شرکت‌کننده در انتخابات و نمايندگان آن‌ها همراه شد.

وی به اعتراض نمايندگان يکی از کانديدا در زمان پيش از رأی‌گيری سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان نسبت به ادعای نمايندگان يکی از کانديدای رياست جمهوری درباره عدم صلاحيت يک کانديدای ديگر انتخاباتی، اعلام کرد که اگرچه شما مرجع صلاحيت گذاری نيستيد اما اگر بتوانيد تا روز انتخابات از يک مرجع رسمی قضايی حکم يک محکوميت قانونی عليه فردی که ادعای عدم صلاحيت او راداريد به شورای نگهبان تقديم کنيد، ممکن است اين نهاد رسمی در صلاحيت نامزد موردنظر شما حکمی مبنی بر عدم ابراز صلاحيت صادر کند.

کدخدايی با اعتقاد به اين‌که «نمی‌توان تنها بخش‌هايی از يک پروسه قانونی که به نفع ما است را بپذيريم»، افزود: برخی کانديداهای انتخابات رياست جمهوری ۸۸ در برخی زمان‌ها تصميم به تجديدنظر شورای قانونی نگهبان گرفتند و در برخی ديگر اعلام کردند که نظرات شورای نگهبان را قبول ندارند. اگرچه همواره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و نظرسنجی برای تعيين کردن فرد پيروز در انتخابات وجود دارد، اما برای اولين بار در دنيا در شب انتخابات يکی از نامزدها نشستی برگزار کرد و خود را برنده اعلام نمود درحالی‌که هنوز حوزه‌های رأی‌گيری مشغول شمارش آرا بودند.

وی به «آغاز اعتراضات جدی برخی کانديداها از شب رأی‌گيری» اشاره کرد و گفت: بعد از شروع اعتراضات، شورای نگهبان به‌عنوان مقام ناظر قانونی از نمايندگان کانديدا دعوت کرد تا اگر گزارش يا شکايتی دارند در مهلت قانونی در نظر گرفته‌شده برای بررسی به اين شورا ارائه دهند بااين‌وجود يکی از کانديداها بدون توجه به فرجه قانونی تعيين‌شده بعدازظهر همان روز از طريق شبکه بی‌بی‌سی رأی به ابطال انتخابات داد.

وی افزود: من به‌عنوان دبير وقت شورای نگهبان پس‌ازاين واقعه در رسانه‌ها اعلام کردم که شورای نگهبان بدون توجه به اين‌که کدام نامزد انتخاباتی پيروز انتخابات سال ۸۸ است، هر کس را که رأی بالاتری داشته باشد اعلام می‌کند و از هيچ‌کس هم ابايی ندارد و کانديدای معترض انتخابات نيز بايد می‌پذيرفتند که اگر شورای نگهبان به دنبال ايجاد اخلال در انتخابات بود، اين کار را در زمان تأييد صلاحيت‌ها انجام می‌داد نه در زمان پس از انتخابات.

عضو هيئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران به جلسه مشترک نمايندگان کانديدای معترض با اعضای شورای نگهبان در صبح روز ۲۶ تيرماه سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: بر اين اساس محتشمی پور و هاشمی از ستاد آقای موسوی، کرباسچی از ستاد آقای کروبی و دانش جعفری از ستاد آقای رضايی در جلسه حاضر شدند که برخی رأی بر ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن داشتند و شورای نگهبان اعلام کرد که آن‌ها در مقامی نيستند که چنين ادعايی را مطرح کنند.

وی درباره شروط قانونی ابطال يک انتخابات، اظهار کرد: برای اين امر اسناد و مدارک قانونی، مستدل و محکمه‌پسند موردنياز است که البته همه اين مراحل بايد در فرجه قانونی بررسی و مورد واکاوی قرار گيرد. اين در حالی بود که تخلفات اعلام‌شده توسط نمايندگان کانديدای معترض نيز بسيار ساده، جزئی و قابل‌بررسی بود. پس از مدتی آن‌ها اعلام کردند که يک نامزد انتخاباتی را قبول ندارند و شورای نگهبان اعلام کرد که نه‌تنها اين افراد مرجع تصميم‌گيری در اين خصوص نيستند، بلکه اگر اعتراضی هم نسبت به اين فرد دارند، چرا تاکنون دراين‌باره صحبتی نکرده و اعتراضات خود را به زمانی پس از زمان انتخابات موکول کرده‌اند.

وی درباره ساير اعتراضات نمايندگان کانديدای معترض به جريان انتخابات، تصريح کرد: همچنين آن‌ها در جلسه صبح روز ۲۶ تير دو نفر از اعضای شورای نگهبان را به طرفداری و تبليغ از يک نامزد انتخاباتی منتسب کردند که اين مورد نيز قابل دفاع نبود؛ چراکه ۹ عضو ديگر شورای نگهبان به‌صورت آزادانه تصميم‌گيری کرده بودند.

مشاور عالی دبير شورای نگهبان در امور حقوقی و سياسی به «تغيير ادعای نمايندگان کانديداها در عصر آن روز در پيشگاه مقام معظم رهبری» اشاره کرد و گفت: در بعد از هرروز ۲۶ تير به شکل غافلگيرکننده‌ای هشت تن از اعضای شورای نگهبان را به جانبداری از يک کانديدا متهم کردند که رهبری در پاسخ به حرف اين نمايندگان معترض فرمودند آقايان فقها آخرت خود را برای دنيا خراب نمی‌کنند تا اين‌که يکی از نمايندگان حاضر که اکنون نيز وزير دولت يازدهم است، اعلام کرد که اصولاً تقلب در نظام جمهوری اسلامی ايران امکان‌پذير نيست اما ستاد آقای موسوی معتقد است که فرد پيروز بايد کنار رود.

وی رويکرد مقام معظم رهبری در جريان انتخابات سال ۸۸ را موردتوجه قرارداد و گفت: رهبری همواره به شورای نگهبان و وزارت کشور دستور نمودند که به‌صورت محکم و جدی شکايات کانديدای معترض را موردبررسی قرار دهد. مجموعه تلاش‌هايی که در سال ۸۸ صورت گرفت برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی بود و همواره برای تأمين نظرات همه کانديداهای رياست جمهوری سال ۸۸ تلاش شد اما اين حرکت نظام از سوی نمايندگان برخی ستاد انتخاباتی بی‌پاسخ بود.

وی به شروط ميرحسين موسوی برای قبول نتيجه انتخابات را سنگين خواند و افزود: بازشماری آراء برخی استان‌ها و جدا کردن تعرفه‌های نوشته‌شده با يک‌قلم ازجمله شروطی بود که نماينده رسمی ميرحسين موسوی يک روز مانده به پنج روز تمديد فرجه مقام معظم رهبری ابلاغی به شورای نگهبان برای بررسی به شکايات بود، اما اين کار بسيار سنگين و زمان‌بر بود و امکان انجام آن در يک روز وجود نداشت.

کدخدايی دراين‌باره توضيح داد: آقايان محمدی و ابوترابی فرد در مجلس موظف شدند به ستاد آقای موسوی رفته و درباره عدم امکان انجام پيش‌شرط‌های مطرح‌شده توسط او صحبت کنند اما اين کانديدای رياست جمهوری سال ۸۸، مسئله را به آقايان محتشمی‌پور و موسوی‌لاری واگذار کرد. صحبت در اين خصوص تا ساعت ۱۰ صبح ادامه يافت و پس‌ازآن‌که گفت‌وگوها و مذاکرات به نتيجه نرسيد نمايندگان مجلس برای پادرميانی با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و محمد خاتمی تماس گرفتند و آن‌ها اعلام کردند که از آن‌ها کاری ساخته نيست. شورای نگهبان برای همکاری با ستاد ميرحسين موسوی در ارتباط با بررسی اعتراضات صورت گرفته در حاشيه انتخابات اجازه بازشماری گزينشی ۱۰ درصد آرا را صادر کرد و درنهايت همگان ديدند که نتيجه بازشماری چندان تغييری نکرد.

وی با تاکيد بر اين‌که «حفظ نظام اسلامی با مشارکت مردم هدف غايی همه ارکان حکومتی است» گفت: امام خمينی(ره) نظام جمهوری اسلامی ايران را به‌عنوان شجره طيبه بنا نهادند که با شجاعت، تدبير، امانت‌داری، تقوا و مديريت مقام معظم رهبری و پشتيبانی مردم تاکنون به نتيجه نشسته است. بايد برای رشد و توسعه و سربلندی ايران برخی مسائل را دقيق شنيد و برخی اختلافات را کنار گذاشت.

وی با موردتوجه قرار دادن حصر موسوی و کروبی، خاطرنشان کرد: بروز فتنه اجتماعی و سياسی در ايران سال ۸۸ موضوع شفافی است و اگرچه عامل اصلی ايجاد اين فتنه در خارج از کشور است، اما عوامل داخلی آن نيز مشخص‌شده است. ساده‌لوحانی در داخل فريب خوردند و از مسير اصلی خارج شدند.

مشاور عالی دبير شورای نگهبان در امور حقوقی و سياسی در عين حال بابيان اين‌که « لازم است به جرم همه‌کسانی که در فتنه نقش داشته‌اند، رسيدگی قضايی شود»، تصريح کرد: اين مسئله به اين معنا نيست که تا زمانی که رسيدگی قضايی نشده اقدامات تأمينی در اين خصوص انجام نشود.

وی بابيان اين‌که «مسئله حصر اقدامی بر طبق قانون جاری کشور بوده است»، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها بايد برای تأمين امنيت کلان کشور در چارچوب قانون و اختيارات قانونی انجام شود و ما معتقديم که در محاکم صالحه بايد به اتهامات فتنه و فتنه‌گران رسيدگی شود.

به گزارش ايسنا کدخدايی در بخش ابتدايی سخنانش نيز اظهار کرد: برکت زندگی، کار، گفتار و رفتار شيعيان و مسلمانان جهان درگرو لطف امامان معصوم است و اين‌که امروز بعد از ۱۴۰۰ سال پس از واقعه عاشورا ۲۰ ميليون نفر در اربعين حسينی با پای پياده به‌سوی مضجع امام حسين (ع) حرکت می‌کنند تا وفاداری خود را به ايشان اعلام کنند نشان‌دهنده عمق ارادت شيعيان به اهل‌بيت است.

وی افزود: تاکنون فلسفه و نهضت قيام عاشورا در روايات، تحليل‌ها و ارزيابی‌های گوناگون بزرگان شيعه انجام‌شده است؛ اما بايد گفت که اين قيام مانند آنچه امروز در سرزمين‌های مختلف به‌صورت شورش، اعتراض و يا انقلاب شاهد آن هستيم، نبود. تاريخ پر است از حرکت‌هايی که باعث سقوط حکومت‌های مختلف شده است. بااين‌وجود بايد پرسيد که چرا قيام امام حسين و نهضت عاشورا در تاريخ بشری ماندگار شد و امروز فراتر از جهان شيعه مردم ساير فرقه‌های اديان الهی را نيز به‌سوی خود جلب کرده است.

وی با تأکيد بر اين‌که «نهضت امام حسين(ع) يک نهضت همه‌جانبه بود»، گفت: قيام تاريخی عاشورا را نمی‌توان تنها از ابعاد اجتماعی، سياسی، انسانی يا عرفانی موردبررسی و کنکاش قرارداد. بلکه اين حرکت تاريخی مجموعه‌ای از همه اين جنبه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. به‌طوری‌که می‌توان گفت نهضت امام حسين (ع) يک مکتب انسان‌ساز در ابعاد شخصی، سياسی و اجتماعی بود. آن حضرت ادعای تشکيل حکومت اسلامی را داشت و اعتراض اصلی ايشان نيز مربوط به نامشروع بودن حکومت ظالمانه زمان خود بود.

سخنگوی سابق شورای نگهبان دليل اصلی انقلاب امام حسين(ع) را ايستادن در برابر انحراف در دين پيامبر اکرم(ص) دانست و اظهار کرد: تشکيل و ايجاد حکومت اسلامی يک وظيفه است اما اين وظيفه برای آن نيست که افرادی با ايجاد حکومت برای تأمين منافع مادی خود و هم‌کيشان خود تلاش کنند و از اين طريق مردم را به فراموشی بسپارند، بلکه هدف، ايجاد حکومت اسلامی است که در آن دين‌داری هدف مشخص انسان‌ساز در راستای تکامل بشريت است.

وی تصريح کرد: احکام، آموزه‌ها، اصول و قواعد اسلامی تنها دستاويزی هستند که می‌توانند انسان را در مسير عالی تکامل خود قرار دهند همان‌گونه که پيامبر اکرم(ص) نيز حرکت خود را با شعار قولوا لا اله الی الله تفلحوا آغاز و ادامه دادند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا حکومت اسلامی مبتنی بر احکام اسلامی و منطبق با فطرت انسان‌ها را تشکيل دهند.

وی بی‌توجهی انسان‌ها را نسبت به حکومت اسلامی ايجادشده در زمان ائمه اطهار موردتوجه قرارداد و گفت: اگرچه مردم کوفه از روی ناآگاهی در ابتدا از امام حسين(ع) روی‌گردان شدند، اما در ادامه بسياری از آن‌ها به جبران خسارت وارد آمده بر خود به خونخواهی سيد و سالار شهيدان قيام کردند.

کدخدايی با اشاره به روند شکل‌گيری نظام جمهوری اسلامی ايران، گفت: اين نظام به‌عنوان يک شجره طيبه در ميان جوامع مختلف بر اساس توجه به آموزه‌های اسلامی و با رهبری امام خمينی (ره) و پشتيبانی مردم شکل گرفت و نمود آن را می‌توان در مهروموم‌های نخستين شکل‌گيری نهضت مشاهده کرد. ثمره تلاش امام خمينی(ره) در اجرای احکام اسلامی در پرتو تشکيل يک حکومت اسلامی، پيروزی انقلاب مردم در سال ۵۷ و به ثمر رسيدن تلاش‌های شهيدان اين راه بود.

وی ی بابيان اين‌که «حفظ حکومت و نظام اولويت عقلی و شرعی مردم از ابتدای پيروزی انقلاب تاکنون بوده و هست»، افزود: نظام مقدس ايران با رهبری مدبرانه امام خمينی(ره) و با پشتيبانی مردم شکل گرفت. امام فردی تعليم‌يافته و کامل شده در مکتب انسان‌ساز اسلام بود که با هوشمندی، بينش، تقوا و امانت‌داری خود برای حفظ نظام و حکومت تلاش کرد.

وی با اعتقاد به اينکه مسير الهی تنها راه دستيابی به يک نظام سياسی است، گفت: حکومت نظام سياسی و مديريت جامعه بايد منطبق با موازين و آموزه‌های اسلامی باشد. پيروزی انقلاب اسلامی ايران تحقق وعده خدا در قرآن کريم به مؤمنان بود و پس از رحلت جان‌سوز امام خمينی نيز اين نظام شکوهمند با مديريت شجاعانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری و حمايت‌های مردم استمرار يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016