چهارشنبه 26 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عفو بین‌الملل: اعتصاب‌کنندگان زندان ارومیه به جلو انداختن اعدام تهدید شدند

سازمان عفو بین الملل می گوید که در پی اعتصاب غذای ده نفر در زندان ارومیه مقام های ایرانی تهدید کرده اند که اعدام آنها را تسریع خواهند کرد و این رفتار حکومت ایران را محکوم کرد.

این گروه حقوق بشر در بیانیه ای که سه شنبه ۱۶ دسامبر منتشر کرد به خصوص پرونده سامان نسیم را پررنگ کرده است که می گوید در زمان دستگیری ۱۷ سال داشته است.

به گفته عفو بین الملل این ده نفر از جمله ۲۴ کردی هستند که از روز ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) در اعتراض به وضعیت نگهداری خود در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در آذربایجان غربی که محل نگهداری زندانیان سیاسی است اعتصاب غذا کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسیبه حاج صحرایی معاون مدیر عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت:‌ "واقعا اسفناک است که مقام های ایرانی به این شکل با جان این مردان بازی می کنند. توسل به تهدید جانی و سایر اقدامات تنبیهی برای پایان دادن به اعتصاب غذای زندانیان فقط موید وضع وخیم نظام قضایی ایران است."

به نوشته این گروه سامان نسیم در سال ۲۰۱۳ به اتهام مشارکت در فعالیت های مسلحانه علیه دولت به اعدام محکوم شد. ادعا می شود که او در نبردی مسلحانه با اعضای سپاه پاسداران درگیر شده که در جریان آن یک عضو سپاه کشته شده است.

به گفته عفو بین الملل او در زمان حادثه ۱۷ سال داشته و خود گفته است که تحت شکنجه اعتراف کرده است.

عفو بین الملل نوشت:‌ "اکنون مقام های ایران عملا با تهدید مرگ درحال باج گرفتن از او هستند. اعدام او نقض فاحش قوانین بین المللی خواهد بود. حکم او باید فورا تخفیف داده شود."

این گروه نوشت که سامان نسیم روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ زمانی که ۱۷ سال بازداشت شد. او برای دو ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در ارومیه زندانی بود و در آنجا ناخن های دست و پایش کشیده شد و به شدت کتک خورد و وادار شد اعترافی کتبی را با چشم بسته امضا کند.

ظاهرا اعتصاب غذای این گروه از زندانیان در ارومیه همچنان ادامه دارد.

هرانا (خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران) روز ۲۱ آذر گزارش داده بود که "هشت نفر از زندانیان سیاسی و امنیتی اعتصاب کننده در زندان مرکزی ارومیه به دلیل وخامت حال به بهداری این زندان اعزام شدند با این حال اعتصاب کنندگان پس از بیست و دو روز همچنان به اعتصاب غذا در این زندان ادامه می‌دهند."

عفو بین الملل هم می گوید که سامان نسیم دو روز پیش به دلیل افت فشار خون و ضعف جسمی به بهداری منتقل شد اما از شکستن اعتصابش خودداری کرد و همان روز به بند دوازده برگردانده شد.

به گفته این گروه اخیرا ۴۰ زندانی که به خاطر جرایم جدی محکوم شده اند به بند ۱۲ منتقل شده اند و زندانیان از جمله در واکنش به این اقدام اعتصاب کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016