چهارشنبه 26 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

توصيه‌های علی لاريجانی به فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبياء

رئيس مجلس شورای اسلامی با توصيه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء جهت ايفای نقش کاتاليزور در تکميل پروژه‌های نيمه‌تمام و واگذاری آنها به بخش خصوصی گفت: احيای معادن می‌تواند زنجيره توليد را در کشور کامل کند.

به گزارش فارس، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در يازدهمين نمايش فرماندهان و مديران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء(ص) با اشاره به سنگين بودن بودجه‌ جاری کشور گفت: به علت نحيف بودن بودجه عمرانی اکنون چنين موقعيتی نداريم که برای پروژه‌های قرارگاه سازندگی بودجه اختصاص دهيم.

وی با اشاره به کارهای مختلفی که می‌توان جهت تامين بودجه اين پروژه‌ها به ويژه در مقطع تدوين بودجه انجام داد افزود: در همه حوزه‌های کشور معدن داريم که مورد حبس مال و احتکار واقع شده است که با احيای آنها می‌توانيد پروژه‌هايتان را به نتيجه برسانيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی معادن را موجب تکميل زنجيره توليد در کشور خواند و با يادآوری گسترش نقدينگی در طول سال‌های گذشته در کشور گفت: اکنون ميل اين نقدينگی به سمت توليد ضعيف است.

وی با توصيه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء جهت ايفای نقش کاتاليزور در تکميل پروژه‌های نيمه تمام و واگذاری آن به بخش خصوصی اظهار داشت: اگر امروز بخواهيم درک درستی از شرايط داشته باشيم بايد به خلق امکانات دست بزنيم و از هر ابتکاری که قرارگاه سازندگی داشته باشد ما در مجلس از آن استقبال می‌کنيم و حتی اگر لازم باشد برای شما استثنائاتی هم قائل می‌شويم و حرفی نداريم چرا که شما مجموعه‌ای معتمد نظام هستيد.

رئيس مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود با يادآوری روحيه دريادلی سپاه پاسداران از ابتدای پيروزی انقلاب گفت: آن زمان عده‌ای احساس نياز کردند که بايد برای دفع خطرات کاری آغاز کنند و اين روحيه دريادلی موجب حرکت سپاه و اوج‌گيری آن شد.

وی با اشاره به عدم شناخت کامل از شرايط و متلک‌گويی‌ها و ايجاد مزاحمت‌ها از سوی عده‌ای در برابر سپاه گفت: آن زمان مشکلات امنيتی در کشور بود و سپاه درک درستی از حوادث داشت و با يک اراده قوی معطوف به مجاهدت اين درک را به نتيجه رساند. هرچند به علت حوادث مختلفی که پيش می‌آمد گاهی اين مجاهدت‌ها خوب ديده نمی‌شد.

لاريجانی خدمات سپاه در محافظت از شخصيت‌ها و ممانعت از هواپيما‌ربايی‌ها در ابتدای پيروزی انقلاب را مورد اشاره قرار داد و با يادآوری بسط و تغيير ماموريت و آرايش سپاه با شروع جنگ تحميلی اضافه کرد: پس از مزاحمت‌های بنی‌صدر و ساماندهی بسيج از سوی سپاه ، فتح‌الفتوحی در جبهه‌ها صورت گرفت که از جمله نمونه‌های آن شکست حصر آبادان و آزاد‌سازی خرمشهر است.

وی در ادامه به شرايط پس از جنگ و تاکيد فرماندهان سپاه متناسب با اين شرايط اشاره کرد و گفت: ترديد‌هايی در سيستم ديوانی کشور برای واگذاری پروژه‌های عمرانی به سپاه به علت بی‌تجربگی در اين امر وجود داشت و کارها را در نظام اداری به سپاه واگذار نمی‌کردند اما شما کار را با پشت‌کار پيش برديد و طرح‌های عظيمی خلق شد.

رئيس مجلس شورای اسلامی به پروژه ستاره خليج فارس اشاره کرد و زمينه‌های تخصصی متفاوت ديگر پروژه‌های قرارگاه سازندگی را يادآور شد‌ و افزود: کار خوب شما مشارکت دادن بخش‌های خصوصی و پيمانکاران و عدم رقابت با آنان بود؛ در زمان فرماندهی آقای رستم قاسمی فرماندهان قرارگاه به همراه پيمانکار به مجلس آمدند و آنها اعلام کردند که ما از سوی قرارگاه مورد حمايت قرار می‌گيريم و اين تاکتيک دقيقی بود.

وی سامان دادن طرح‌های دشوار از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء را سرمايه‌ای برای اين نهاد برشمرد و با تاکيد بر اينکه کسی در بالندگی قرارگاه ترديد ندارد گفت: همانطور که سردار عبداللهی عنوان کردند ميان قرارگاه و دولت همکاری وجود دارد که بايد از اين ظرفيت استفاده شود.

لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود به شرايط کشور و منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهايی که در گذشته با ما مبارزه سخت‌افزارانه داشتند امروز به علت بازدارندگی قدرت ايران و عقل مختصری که خود دارند ديگر نمی‌توانند اينگونه با ما بجنگند هرچند ممکن است غرش کنند اما اراده‌ای در اين مسير ندارند لذا در عرصه‌های ديگر مقابله با ايران وارد شده‌اند.

وی ادامه داد: آنها می‌گويند که همه گزينه‌ها روی ميز است؛ هرچه دارند بگذارند روی ميز.

رئيس مجلس شورای اسلامی اختلاف‌افکنی و هراس‌افکنی را يکی از تاکتيک‌های دشمن خواند و گفت: آنها در دل کشورهای کوچک منطقه نسبت به ايران هراس می‌اندازند تا پول‌هايشان را گرفته و به آنها سلاح بفروشند البته برخی از کشورهای منطقه هوشيارند و برخی ديگر را نيز بايد هوشيار کرد.

وی با تاکيد بر اينکه ايران قصد کشور گشايی نداشته و هيچ نظر سوئی به کشورهای منطقه ندارد گفت: همين کشورها صدام را در برابر ايران جلو انداختند اما ايران تلافی نکرد چرا که استراتژی بزرگتری داشت و آن وحدت امت اسلام بود تا کشورهای اسلامی دولت‌های درجه دو نباشند.

لاريجانی با اشاره به ادعای برخی کشورها مبنی بر صرف هزينه جهت کاهش نفوذ ايران در منطقه گفت: به دنبال مردم‌سالاری دينی و احيای ملل مسلمان هستيم و هيچ نگاه خاصی به هيچ کشوری نداريم و سياست ما هم‌زيستی است لذا ديپلماسی کشور بايد تبيين درستی داشته باشد.

رئيس مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی جريانات تروريستی به عنوان يکی ديگر از اهرم‌های دشمن در برابر جمهوری اسلامی ايران نام برد و با اشاره به ترديد‌ناپذير بودن نقش سرويس‌های جاسوسی در راه‌اندازی اين جريانات گفت: يکی از مقامات منطقه‌ای در جواب سوال من مبنی بر چرايی حمايت از گروه‌های تروريستی بيان داشت: ما دو اشتباه مرتکب شديم ، اول اينکه ۴۰ ميليون دلار به صدام کمک کرديم و دوم جريانات تروريستی را به وجود آورديم؛ اما آنها الان همان کار را دنبال می‌کنند به ويژه پس از ماجرای سوريه اين پشتيبانی‌ها صورت گرفت.

وی با يادآوری روش‌های مختلف کشورهای منطقه در حمايت از تروريست‌ها از جمله امپراطور‌سازی و برخی خواسته‌های ديگر افزود: يکی از رهبران بزرگ منطقه می‌گفت از يکی از دولت‌های حامی تروريسم پرسيدم چرا به تروريست‌ها کمک می‌کنيد در حالی که آنها بعد برای خود شما درد‌سر خواهند شد و پاسخ گرفته بود البته اگر زنده بمانند.

لاريجانی اين تلقی را واهی برشمرد و گفت: آيا توانستيد تروريست‌ها را از بين ببريد؟ وقتی اين جريان به داخل خانه‌ها رفت ديگر نمی‌توان با نيروی نظامی آن را از بين برد.

وی ورود آمريکايی‌ها به هر کشوری را مسبب ايجاد يک جريان تروريستی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: اينها تصادفی نيست و هنوز هم آمريکا و کشورهای منطقه نگاهشان به تروريسم يک نگاه تاکتيکی است که البته يک عارضه برای منطقه است که هم به حيثيت مسلمانان ضربه می‌زند و هم مشکلات امنيتی ايجاد می‌کند.

رئيس مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود به مقابله اقتصادی دشمن با انقلاب اسلامی از ابتدای پيروزی انقلاب و بسط آن در سال‌های اخير اشاره کرد و گفت: تحريم‌ها متنوع بوده و به گفته خودشان گزنده و تاثير‌گذار است در حالی که آنها به اهداف خود از تحريم نرسيدند برای همين مضطربند.

لاريجانی با اشاره به اينکه دشمن به علت موفق نبودن تحريم‌هايش مجبور به مذاکره شده است تصريح کرد: آنها اکنون ديگر حرف‌های گذشته را نمی‌زنند. يک زمانی می‌گفتند ايران بايد همه تاسيسات هسته‌ای خود را بردارد اما امروز ديگر نمی‌توانند اين حرف را بزنند.

وی ضروت تداوم درک عميق در سپاه را مورد اشاره قرار داد و با تاکيد بر اينکه امروز مهمترين مقوله‌ای که دشمن در قبال کشورمان دنبال می‌کند موضوع اقتصادی است گفت: روحيه سازندگی و سياست‌های نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است راه‌حل مقابله با اين فشار اقتصادی است.

رئيس مجلس شورای اسلامی امروز را زمان ايستادن بر روی سياست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و با تاکيد بر ضرورت توجه به رونق اقتصادی، توليد و مردمی کردن اقتصاد اظهار داشت: ما از رفتار اقتصاد دولتی ضرر کرديم و نقص جدی در بهره‌وری داريم.

لاريجانی مسئوليت امروز قرارگاه سازندگی را بسيار بيش از گذشته برشمرد و گفت: پيشنهادات خود را مدون کنيد و ما نيز در اين زمينه به شما کمک خواهيم کرد چرا که شما را نسلی موفق با تجربه‌های پايدار می‌دانيم.

رئيس مجلس شورای اسلامی به افزايش بودجه طرح‌هايی همچون آبياری تحت فشار و زه‌کشی اراضی اشاره و با توصيه به قرارگاه سازندگی جهت استفاده از اين منابع بيان داشت: برای تهاتر بدهی‌ها با دولت‌ بايد راه قانونی پيدا کرد.

رئيس مجلس شورای اسلامی گفت: ما اکنون ۴۰۰ هزار ميليارد تومان پروژه عمرانی کلنگ‌زده داريم که از ۵ تا ۷۰ درصد آنها پيش رفته است.

لاريجانی با اشاره به امکان تامين بودجه برای پروژه‌های ۷۰ درصد پيشرفته تصريح کرد: ساير پروژه‌ها با اين پول‌های خرده‌ريز به نتيجه نمی‌رسد و با نرخ تورم کنونی تکميل آنها ۴۰ سال طول می‌کشد و تازه بسياری از آنها را پس از تکميل بايد واگذار کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016