جمعه 28 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تعویق در انتشار اسناد تاریخی کودتای ۲۸ مرداد

وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد آن بخش از مکاتبات تاريخی مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد در ايران را در حال حاضر منتشر نمی‌کند. دليل اين کار، جلوگيری از «به مخاطره افتادن گفت‌وگوهای اتمی با ايران» عنوان شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ به گزارش روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين تصميم در ماه سپتامبر، شهريور گذشته، در جلسه کميته اسناد رسمی ديپلماتيک وزارت امور خارجه آمريکا گرفته شده است.

اسناد تاريخی و رسمی ديپلماتيک نمی‌تواند تا ۳۰ سال در دسترس عموم قرار گیرد.

بر اساس اين گزارش، استفن رندولف از تاريخ‌نگاران وزارت امور خارجه آمريکا در جريان جلسه کميته یاد شده گفته که بهتر است انتشار اين اسناد «به دليل مذاکرات جاری اتمی با ايران» هنوز مخفی نگه داشته شود.

64B5B3ED-CD53-44E2-BDBC-485F55E5E045_w640_r1_s.jpg
اين گزارش حاکی است، ريچارد ايمرمن که رييس کميته و استاد دانشگاه «تمپل» است، نارضايتی خود را از اين تصميم اعلام کرده است.

اين تاخير در انتشار اسناد نخستين بار در سايت انتشارات آنلاين «اخبار محرمانه» - سيکرسی نيوز – اعلام شد.

تاريخ دخالت سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سی‌آی‌ای، در برکناری دولت محمد مصدق در ايران در جريان کودتای ۲۸ مرداد به طور مفصل در کتاب‌ها و تحقيقات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اسنادی که سال گذشته منتشر شد، مدخل جديدی به همکاری آمريکا و انگليس در اين طرح گشود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سی‌آی‌ای، حتی به اين پروژه اعتراف کرده و در سايت رسمی خود از کودتای ۲۸ مرداد به عنوان «کودتا با همکاری سی‌آی‌ای» نام می‌برد.

در سندی که مطابق قانون گردش آزاد اطلاعات از طبقه بندی محرمانه خارج شد و در اختیار آرشیو دانشگاه جورج تاون واشینگتن قرار گرفت، آمده بود که «کودتای نظامی که به سرنگونی محمد مصدق و کابینه جبهه ملی او انجامید با هدایت سی‌آی‌ای در چارچوب سیاست خارجی وقت آمریکا» انجام گرفته بود.

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در جريان سخنرانی خود در سال ۲۰۰۹ در قاهره هم گفت که «ايالات متحده آمريکا در جريان سرنگونی دولتی که به صورت دمکراتيک در ايران انتخاب شده بود، نقش داشت».

نقش آمريکا در کودتای ۲۸ مرداد پس از شش دهه، هنوز از مباحث تلخ در مناسبات دو کشور ايران و آمريکا است.

از ديگر اسنادی که از سوی کميته تاريخ وزارت خارجه آمريکا منتشر شده، اسناد مربوط به قرارداد صلح ميان اسرائيل و مصر در سال ۱۹۷۹ است. اين اسناد نقش مذاکرات دولت جيمی کارتر در خصوص گفت‌وگوهای صلح و ابعاد آن را نشان می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016