شنبه 29 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بيانيه مشترک ۲۱ سازمان حقوق بشری؛ به وضعيت زندانيان سياسی کرد رسيدگی شود

مرکز حاميان حقوق بشر: ۲۱ سازمان حقوق بشری در بيانيه مشترکی از دولت ايران خواسته‌اند که به وضعيت ايمنی و بهداشتی ۲۷ زندانی سياسی کرد که يک ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برند رسيدگی شود.

در اين بيانيه که به امضای مرکز حاميان حقوق بشر و بيست سازمان حقوق بشری ديگر رسيده به نقض گسترده حقوق اين زندانيان اشاره و از دولت ايران خواسته شده که درصدد اصلاح آن برآيد.

زندانيان سياسی کرد محبوس در زندان مرکزی اروميه از ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به وضعيت ناگوار خود اعتصاب غذا کرده‌اند. آنها به انتقال زندانيان سياسی به بندهايی که مخصوص نگهداری مجرمانی که محکوم به جرايم خطرناک از جمله قتل هستند و همچنين انتقال همزمان اين محکومان به بند ۱۲ زندان که مختص زندانيان سياسی است، اعتراض دارند. قوانين ايران به طور کلی متضمن رفتار انسانی با زندانيان و تفکيک زندانيان سياسی از زندانيان عادی است است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته شيرين عبادی وکيل دادگستری و برنده نوبل صلح: «وظيفه اوليه مجريان قانون، احترام به قانون است. متاسفانه مسئولان زندان يا اين قوانين را اجرا نمی‌کنند و يا نادرست اجرا می‌کنند». «به خاطر عدم رعايت قانون تفکيک جرايم، شرايط متشنجی ايجاد کرده‌اند که در آن همه زندانيان جدای از نوع محکوميتشان، با رفتار خشن و غير استاندارد مواجه هستند»

گزارش‌های رسيده، حکايت از آن دارد که در نتيجه اعتصاب غذا که يک ماه به طول کشيده، تعدادی از زندانيان از جمله رضا رسولی، يوسف کاکه ممی، شيرکوه حسن پور، سيروان نژاوی، عبدالله عمومی و محمد عبداللهی در شرايط وخيمی به سر می‌برند.

به گفته تيمور الياسی، نماينده انجمن حقوق بشر کردستان ايران در ژنو زندانيان سياسی کرد سعی می‌کنند به دنيا بگويند که از نقض حقوقشان خسته شده‌اند: « ما می‌خواهيم آنها بدانند که فراموش نشده‌اند و ما از مسئولان ايران می‌خواهيم که سلامت همه زندانيان از جمله اين زندانيان سياسی را تضمين کنند».

گروههای حقوق بشری که اين بيانيه را امضا کرده‌اند، بر اين عقيده‌اند که بازداشت ۲۷ نفری که در اعتصاب غذا هستند بر خلاف حقوق اوليه آنها از جمله حق آزادی بيان و آزادی اجتماعات است يا در پی يک دادرسی غير عادلانه صورت گرفته است. ده نفر از اين زندانيان به خاطر جرايم امنيتی محکوم به اعدام شده‌اند.

در اين بيانيه چهار خواسته مشخص عنوان شده که عبارنتد از :

الف- تفکيک فوری و بدون هيچ قيد و شرط محکومان به جرايم خطرناک را از زندانيان سياسی در زندان مرکزی اروميه.

ب ـ تضمين اقدامات پزشکی مورد نياز برای همه زندانيان.

پ ـ حفاظت از همه زندانيان در مقابل شکنجه و ديگر رفتارهای تحقير آميز.

ت ـ بررسی پرونده های زندانيان سياسی زندان مرکزی اروميه، حذف مجازات مرگ و آزادی فوری و بدون قيد و شرط همه افرادی که به خاطر اقدامات مسالمت آميز مربوط به آزادی بيان و اجتماعات در زندان هستند.

اسامی زندانيان:
۱۰ زندانی محکوم به اعدام که اکنون در اعتصاب غذا هستند: سيد سام حسينی، جمال محمدی، بهروز الخانی، علی احمد سليمان، سامان نسيم، سيروان نژاوی، ابراهيم عيسی پور، علی افشاری، رزگار افشاری، محمد عبداللهی و ۱۷ زندانی ديگر که در اعتصاب غذا هستند (کسانی که دوران حبس از شش ماه تا ۳۴ سال را می گذرانند): مسعود شمس نژاد، شير کوه حسن پور،عبدالله بيسلنون، يوسف کاکه ممی، عثمان مصطفی پور، مصطفی علی احمد، عبدالله عمومی، ولی افشاری، کيهان درويشی، مصطفی داودی، شورش افشاری، خضر رسول مروت، محمد عبدالله بخت، امير ملادوست، احمد تمويی، جعفر افشاری، رضا رسولی

نهادها و سازمان‌های امضا کننده:
رويا برومند، مدير اجرايی «بنياد عبدالرحمن برومند»
کامران اشتری، مدير اجرايی «موسسه عرصه سوم»
تيمور الياسی، نماينده «انجمن دفاع از حقوق بشر در کردستان ايران-ـ ژنو» در سازمان ملل متحد
کارن پارکر، رئيس «انجمن وکلای حقوق بشر دوستانه»
منصور بی‌باک، از مديران «گروه حقوق بشر بلوچستان»
شيرين عبادی، بنيانگذار و رئيس «مرکز حاميان حقوق بشر»
رافائل خنوئيل هازان، مدير اجرايی «مجموعه عليه مجازات اعدام»
ابراهيم العربی، مدير اجرايی «سازمان حقوق بشر اهواز»
کيوان رفيعی، مدير « فعالان حقوق بشر در ايران»
مانی مستوفی، مدير «تاثير بر ايران»
هادی قائمی، مدير اجرايی «کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران»
ليديا برازان، مدير اجرايی «آموزش بين المللی توسعه»
جسيکا استرن، مدير اجرايی «کميسيون بين‌المللی حقوق بشر زنان و مردان همجنس‌گرا»
محمود اميری‌مقدم، مدير اجرايی «سازمان حقوق بشر ايران»
راد سنجابی، مدير اجرايی «مرکز اسناد حقوق بشر ايران»
شادی صدر، از مديران «عدالت برای ايران»
محمود عنايت، مدير «موسسه رسانه‌های کوچک»
کريستف وايدمر، مدير «انجمن انسان های در خطرـ سوييس»
فيروزه محمودی، مدير اجرايی «موسسه اتحاد برای ايران»
محمد مصطفايی، مدير «سازمان مدارای جهانی»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016