یکشنبه 30 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سفر هيات پارلمانی ایران به لندن تا قبل از عيد

رييس گروه دوستی پارلمانی ايران و انگليس با بيان اينکه اين هيات تا قبل از پايان سال جاری به لندن سفر خواهد کرد، گفت که يکی از محورهای اين سفر تلاش برای بازگشايی سفارت انگليس در ايران است.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: با توجه به دعوت‌های انجام شده از سوی گروه دوستی پارلمانی انگليس به صورت کتبی و همچنين دعوت شفاهی ريچارد بيکن نايب رييس گروه دوستی پارلمانی انگليس و ايران که برای حضور در کنفرانس ضدخشونت به ايران آمده بود احتمالا هيات پارلمانی ايران تا قبل از پايان اين دوره مجلس انگليس به لندن سفر خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی يادآور شد: در زمان حضور آقای بيکن در ايران و به دنبال آن دعوت شفاهی‌شان برای سفر هيات پارلمانی ايران به انگليس ما اين نکته را يادآور شديم که مردم‌مان نسبت به اقدامات زياده‌خواهان انگليس ذهنيت تاريخی خوبی ندارند که با اين وجود ما نمی‌خواهيم در گذشته متوقف شويم.

رييس گروه دوستی پارلمانی ايران و انگليس در عين حال با بيان اينکه گروه دوستی انگليس مواضع مثبتی را در مجلس‌شان داشته‌اند، گفت: آنها نيز اين نکته را قبول داشتند که ظلم‌های ناروايی را به مردم‌مان قبل و بعد از انقلاب روا داشته و می‌خواهند اين زخم‌های ايجاد شده را ترميم کنند. در عين حال اعتراف کردند که ايران قدرت بزرگ منطقه‌ است که برای ثبات و آرامش منطقه تلاش می‌کند.

منصوری آرانی ادامه داد: همچنين آقای جک استراو در پارلمان انگليس صحبت‌هايی را با اين مضمون مطرح کردند که هر کس ايران را تحريم کند خودش را تحريم کرده است و از طرف ديگر به صحبت‌های آقای ديويد کامرون در سازمان ملل در مورد ايران نيز انتقاداتی وارد دانسته که تمامی اين سخنان حکايت از مواضع خوب پارلمان انگليس در اين دوره را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مواضع اتخاذ شده تلاش هيات پارلمانی ايران است که قبل از اتمام اين دوره مجلس انگليس سفری را به لندن داشته باشند چون مسائل اخلاقی ايجاب می‌کند که دعوت نمايندگان اين دوره مجلس انگليس را که مواضع مثبتی نيز داشته و واقعيات در مورد ايران را اعتراف کرده‌اند اجابت کنيم.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در ادامه با بيان اينکه چندصد هزار ايرانی در انگليس زندگی می‌کنند، گفت: قطعا در اين سفر به بررسی وضعيت مشکلات آنها خواهيم پرداخت. همچنين در تلاشيم از مرکز اسلامی در لندن و منچستر نيز بازديد کنيم و نسبت به افزايش سطح صادرات کالاهای ايران و بهبود وضعيت سرمايه‌گذاری در انگليس در اين سفر اقداماتی را انجام دهيم.

منصوری آرانی افزود: برخی از نمايندگان انگليس اطلاعات کمی از کشور ما دارند که نبايد اجازه دهيم آنها تحت تاثير لابی صهيونيست و معاندين قرار گيرند. قطعا چنين سفری می‌تواند در اين رابطه راهگشا باشد.

رييس گروه دوستی پارلمانی ايران و انگليس به بسته بودن سفارت انگليس در ايران اشاره و اظهار کرد: بسياری از ايرانی‌ها برای داشتن رواديد جهت سفر به انگليس مجبورند قريب به ۲۰ روز در ترکيه و يا دبی بمانند که اين سفر باعث خروج مقدار زيادی ارز از کشور می‌شود و از طرف ديگر کرامت هموطنان ما نيز رعايت نمی‌شود. قطعا در تلاشيم که اين مشکل نيز به نحوی رفع شود که يکی از محورهای گفت‌وگوهايمان در اين سفر خواهد بود.

وی با تاکيد بر اينکه بازگشايی سفارت انگليس در ايران بر عهده وزارت خارجه است، گفت: تلاش ما بر اين است که در اين راه به وزارت خارجه کمک کنيم. البته انگليس نيز مشکل و مانعی برای بازگشايی سفارتش در ايران ندارد اما طبيعی است بعد از بسته شدن هر سفارتی، بازگشايی آن به زمان نياز دارد که در اين رابطه نيز نشست‌های دوجانبه خوبی برگزار شده و بسياری از گرفتاری‌ها مرتفع شده است البته باز هم موانع جزئی وجود دارد که می‌توان آنها را در نشست‌هايی مرتفع کرد.

منصوری آرانی همچنين خاطرنشان کرد: با توجه به صحبت‌هايی که با وزارت خارجه صورت گرفته خوش‌بين هستم که در چارچوب کنوانسيون وين سفارت انگليس در ايران و همچنين سفارت ايران در انگليس باز شود ولی باز هم زمان احتمالی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

وی در پايان با تاکيد بر اينکه انگليس در بحث اقتصادی و فرهنگی وابستگی زيادی به ايران دارد، گفت: با توجه به اينکه جمهوری اسلامی کشوری ثبات‌دهنده به منطقه است، انگليس به ايران در موضوعات سياسی، اقتصادی و فرهنگی به شدت نيازمند است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016