یکشنبه 30 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

احمد شیرزاد در گفتگو با بی بی سی: برنامه‌ هسته‌ای ایران بیش از سود، ضرر داشته است

141221152615_ahmad_shirzad.jpg
بی بی سی - احمد شیرزاد، نماینده پیشین مجلس ایران و از منتقدان برنامه هسته‌ای ایران، در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی از حق خود برای انتقاد از برنامه هسته‌ای دفاع کرد و گفت سوال‌هایی که مطرح می‌کند در ذهن مردم هم وجود دارد.

او در این مصاحبه پرسیده است: "سود برنامه هسته‌ای کی قرار است عاید مردم ایران شود؟"

چهارشنبه گذشته، ۲۶ آذرماه، احمد شیرزاد به همراه صادق زیباکلام و هرمیداس باوند، استادان دانشگاه در جلسه‌ای در دانشگاه تهران برنامه هسته‌ای ایران را نقد کردند. در این جلسه سخنرانان نقدهایی را مطرح کردند که در چند سال گذشته در مجامع علنی و رسمی ایران کمتر شنیده شده بود.

آقای شیرزاد در سخنرانی دانشگاه تهران گفته بود: "از چاه هسته‌ای آبی درنمی‌آید، مگر برای بعضی‌ها نانی درآید. اما دریغ از یک لیوان آب. با این حال اگر از من بپرسید چرا کشور به سمت هسته‌ای شدن رفت، باید بگویم که نمی‌دانم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای شیرزاد با تاکید بر اینکه ایران در زمینه هسته‌ای "نه منابع اولیه دارد نه احاطه به فن‌آوری"، برنامه هسته‌ای ایران را غیرقابل توجیه خواند.

رسانه‌ها و چهره‌های محافظه‌کار ایران به شدت به گفته‌های سخنرانان میزگرد هسته‌ای به ویژه اظهارات آقای شیرزاد انتقاد کرده‌اند، اما آقای شیرزاد می‌گوید بخشی از سخنانش در رسانه‌های محافظه‌کار "تحریف شده است."

تعدادی از مدافعان برنامه هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، انتقادهای سخنرانان همایش برنامه هسته‌ای دانشگاه تهران را بی‌اساس خوانده بودند. روزنامه کیهان هم با جمع آوری واکنش‌ها به این اظهارات، در یکی از تیترهای صفحه اول خود، آقای شیرزاد و آقای زیباکلام را "بلندگوهای داخلی دشمن در چالش هسته‌ای" توصیف کرد و خواستار برخورد با آنان شد.

احمد شیرزاد در واکنش به این انتقاد‌ها، در مصاحبه‌ای با نادر سلطانپور، مجری بی‌بی‌سی فارسی، ابراز تاسف کرده است که در ایران بحث‌های هسته‌ای، "حالت تعصبی" پیدا کرده و "کسانی فکر می‌کنند منافع نظام این است که حتما از صنعت هسته‌ای تعریف و تمجید کنند."

آقای شیرزاد که دکترای فیزیک ذرات بنیادین از دانشگاه شریف دارد، می‌گوید این اختیار را دارد که به عنوان کار‌شناس فیزیک، به این موضوع با شک و تردید نگاه کند.

بیش از ده سال پیش، انتقاد صریح او از برنامه هسته‌ای در مجلس ششم هم با واکنش تند محافظه‌کاران ایران روبه‌رو شده بود. آقای شیرزاد آذرماه ۱۳۸۲ در نطق پیش از دستور خود در مجلس گفته بود: "از ما تصویر رژیمی ساخته‌اند که دروغ می‌گوید و به تعهدات خود در مقابل جامعه جهانی پایبند نیست".

(سخنان چند سال پیش آقای شیرزاد را اینجا بخوانید)

'نظر من برخلاف اسرائیلی هاست'

احمد شیرزاد در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی گفته است: "به فرض که بپذیریم انرژی هسته‌ای حق مسلم است؛ ما در این چند سال به خاطر تحریم و... ضرر مسلم هم دیدیم. اما هیچ سود مسلمی هنوز عاید ما نشده است. این سود کی قرار است عاید مردم شود؟"

نماینده مجلس ششم درباره اینکه محافظه‌کاران حرف‌های او را همسو با مواضع اسرائیل می‌دانند، تاکید کرد که نظراتش با اسرائیلی‌ها هماهنگ نیست چون به گفته او "اسرائیلی‌ها تلاش دارند دستاوردهای هسته‌ای ایران را خطرناک و بیش از آنچه هست نشان دهند"، اما آقای شیرزاد می‌گوید که تحلیلش درباره برنامه هسته‌ای درست بر خلاف نظر اسرائیلی‌هاست.

او به یکی از استدلال‌های موافقان برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد که می‌گویند، اگر برنامه هسته‌ای به زیان ایران است چرا غربی‌ها با آن مخالفت می‌کنند؟

آقای شیرزاد این استدلال را غیرمنطقی خواند و گفت هرآنچه که غرب با آن مخالفت می‌کند به این معنی نیست که حتما به نفع مردم ایران است.
'منتقد دولت قبلی هستم، نه دولت جدید'

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت بخشی از حرف‌هایش در رسانه‌های اصوگرا درباره "ناموسی بودن پرونده هسته‌ای" تحریف شده است.

به گفته آقای شیرزاد در دولت گذشته بحث هسته‌ای به بحثی ایدئولوژیک مبدل شده بود که با ارزش‌های نظام و انقلاب عجین بود. اما در دولت تازه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به این موضوع به عنوان بحثی ارزشی و تعصب‌گرایانه نگاه نمی‌کنند و به همین دلیل است که در حال مذاکره هستند.

او تاکید کرد انتقاداتش در این زمینه، رو به دولت گذشته دارد.

در نشست دانشگاه تهران، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه هم از فضای به وجود آمده در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۲۹۲ انتقاد کرده و گفته بود در این دوره "اجازه داده نشد" درباره موضوع هسته‌ای در ابعاد مختلف و سطوح مختلف کشور صحبت شود.

او برنامه هسته‌ای ایران را با جنگ هشت ساله با عراق مقایسه کرده و گفته بود آنقدر که موضوع هسته‌ای به ایران صدمه زده، جنگ هشت ساله نزده است.

هرمیداس باوند، یکی دیگر از سخنرانان هم با مقایسه صنعت ملی شدن نفت و برنامه هسته‌ای ایران گفته بود: "آنچه در دولت مصدق صورت گرفت نوعی مبارزه حق‌طلبانه مبتنی بر حقوق بین‌الملل بود، اما در بحث هسته‌ای روند مقاومت در برابر زورگویی‌ها به سمتی رفت که در بلندمدت حقوق مسلم دیگری از ایران کاسته شد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016