دوشنبه 1 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
30 آذر» علی لاريجانی و بشار اسد ديدار کردند
21 آذر» پورمحمدی: صداوسيما نگذاشت حرف بزنم
پرخواننده ترین ها

طيف "جبهه پايداری" صدا و سيما عليه لاريجانی و ناطق نوری

• پس از اينکه حجت‌الاسلام ناطق در يکی از معدود حضورهای سياسی خود در کنار رئيس کنونی مجلس نشست، در يکی از بخش‌های خبری از اين حضور انتقاد شد؛ بنابراين، اين گمانه تقويت خواهد شد که هواداران جبهه پايداری و طيف‌های مشابه آنان در معاونت سياسی صدا و سيما از اين همگرايی به شدت نگران خواهند شد.

تابناک ـ روز پژوهش فرصت خوبی بود که حجت‌الاسلام و المسلمين ناطق نوری ـ که همگی دنبال لحظه‌ای هستند که وی در مورد انتخابات سال آينده مجلس تصميم خود را اعلام کند ـ به خانه هرمی شکل ملت برگردد و شانه به شانه علی لاريجانی ـ که چند سالی است به جای سابق آقای ناطق می‌نشيند ـ روز پژوهش را گرامی بدارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش «تابناک»، ظاهرا همنشينی ناطق و لاريجانی که البته اصلاح‌طلبان، اولی را ريش سفيد کنونی اصولگرايان می‌دانند و دومی را نيز در زمره عقلای اين جناح سياسی، ‌برای بخش‌هايی از اصولگرايان و اصلاح‌طلبان چندان خوشايند نبود!

بر اساس اين گزارش، پس از اينکه حجت‌الاسلام ناطق در يکی از معدود حضورهای سياسی خود در کنار رئيس کنونی مجلس نشست، در يکی از بخش‌های خبری از اين حضور انتقاد شد. آن بخش خبری، مراسم روز پژوهش در مجلس را با انتقادی طنز گونه گزارش داد و گفت، مراسم روز پژوهش در مجلس همه چه داشت، الا حرف‌هايی در‌باره روز پژوهش. گوينده آن بخش خبری همچنين غير مستقيم به لاريجانی و ناطق گوشزد کرد که اگر قرار است، گعده‌ای دوستانه داشته باشند، چرا بهانه آن را روز پژوهش گذاشته‌اند؟

انتقاد يکی از بخش‌های خبری صدا و سيما به حضور توأمان لاريجانی و ناطق نوری در مجلس و اظهار اينکه روز پژوهش، بهانه ديدار اين دو بوده است، احتمال نگرانی بخش‌هايی از اصولگرايان را از نزديکی اين دو چهره شاخص اصولگرا نشان می‌دهد.

طيف «جبهه پايداری» صدا و سيما عليه لاريجانی و ناطق نوری؟!

بنابراين، اگر بپذيريم با افزوده شدن ناطق نوری به طيف همراهان لاريجانی در انتخابات مجلس، اين طيف قدرتمند‌تر از گذشته خواهد شد و در مقابل ديگر گروه اصولگرا يعنی جبهه پايداری دست بر‌تر را خواهد داشت، اين گمانه تقويت خواهد شد که هواداران جبهه پايداری و طيف‌های مشابه آنان در معاونت سياسی صدا و سيما از اين همگرايی به شدت نگران خواهند شد؛ لذا از هم‌ اکنون توجه خود را بر اين مسأله و مواجهه با آن متمرکز کرده‌اند.

از آن سو هم اصلاح‌طلبان ـ که شيرينی همراهی حجت الاسلام ناطق نوری، آيت الله هاشمی، سيد محمد خاتمی و سيد حسن خمينی‌ را در حمايت از حسن روحانی چشيده‌اند ـ اولويت اولشان اين است که همچنان ناطق به عنوان پشتوانه جريان فکری آنان، در انتخابات مجلس نيز جلوه کند؛ مضافا اينکه اصلاح طلبان نگران اين هستند که به دليل نزديکی بيشتر آيت الله هاشمی، حجت الاسلام ناطق و حسن روحانی، آنان در همراهی با عقلای اصولگرا همچون لاريجانی به فهرست مشترکی برای انتخابات مجلس برسند.

اين نگرانی اصلاح‌طلبان زمانی بيشتر تقويت خواهد شد که دولت، خود بخواهد برای انتخابات مجلس، فهرست‌ انتخاباتی را هدايت و تبليغ کند. در اين صورت، اصلاح‌طلبان يا بايد از اين فهرست که تعداد زيادی از آن، مطلوب آنان نخواهد بود، حمايت ‌و بدنه اجتماعی خود را به حمايت از چنين فهرستی بسيج کنند، ‌يا ناچارند در مقابل چنين فهرستی، فهرست جداگانه‌ای از کانديدا‌ها برای انتخابات مجلس ارائه کنند که در اين صورت، شانس ورود چهره‌های آنان به رقابت انتخابات و برنده شدن آنان در ‌‌نهايت کاهش خواهد يافت.

لذا به نظر می‌رسد، هر دو طيف افراطی اصولگرايان و اصلاح‌طلبان از همگرايی علی لاريجانی، ناطق نوری، آيت الله هاشمی، حسن روحانی و احتمالا سيد حسن خمينی نگران هستند و در روز‌های آينده، هر چه اين روند همگرايی روشن‌تر شود، واکنش‌های آنان نيز بيشتر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016