سه شنبه 2 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزير نفت عربستان: گذشت آن زمان که قيمت هر بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار بود


علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی

رادیو زمانه ـ وزير نفت عربستان سعودی اعلام کرد که هرچقدر هم قيمت نفت خام سقوط کند، عربستان سعودی توليد نفت خام را کاهش نخواهد داد. پيش از اين حسن روحانی، رييس جمهوری ايران کاهش قيمت جهانی نفت خام را ناشی از «توطئه برخی کشورها» تلقی کرده بود. علی النعيمی بدون آنکه از ايران نام ببرد، خاطرنشان کرده که عربستان قصد ندارد با پايين نگه داشتن قيمت نفت خام عليه برخی کشورها «توطئه» کند.

علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی که از او به عنوان يکی از متنفذترين و قدرتمندترين اشخاص در بازار نفت خام ياد می‌شود، در گفت‌‌وگو با هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورميانه» و شبکه «سی ان ان» از سياست‌های نفتی عربستان پرده برداشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


النعيمی در گفت‌گويی که هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورميانه» با او انجام داد، به کاهش روزافزون قيمت نفت‌خام اشاره کرد و گفت: « مطلقاً اهميت ندارد که قيمت نفت خام به بشکه‌ای ۲۰ دلار برسد، به ۴۰، ۵۰، يا ۶۰ دلار. آن زمان گذشت که قيمت هر بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار بود.»

تا اواسط ماه ژوئن سال جاری قيمت هر بشکه نفت خام بيش از ۱۰۰ دلار بود. اما پس از آنکه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نوامبر سال جاری در وين تشکيل جلسه دادند، قيمت نفت سقوط کرد. ايران خواهان کاهش توليد اوپک برای افزايش قيمت بود، اما عربستان با کاهش توليد مخالفت کرد. استدلال عربستان اين بود که بازار قيمت‌ها را متعادل می‌کند. از آن زمان تاکنون قيمت نفت خام به بشکه‌ای ۶۰ دلار سقوط کرده است.

اکنون علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی در گفت‌و گو با هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورميانه» دليل مخالفت عربستان با افزايش توليد اوپک را بيان کرده است. او می‌گويد: ««اگر من توليد را کاهش بدهم، برای سهمم در بازار چه اتفاقی می‌افتد؟ قيمت بالا می‌رود و سهم من نصيب روس‌ها، برزيلی‌ها و توليدکننده‌های نفت آمريکايی می‌شود.»

توليد نفت خام در کشورهايی مانند آمريکا و روسيه به مراتب گران‌تر از توليد نفت خام در کشورهای حاشيه خليج فارس است. به اين جهت، عربستان سعودی گمان می‌کند چنانچه قيمت نفت خام باز هم کاهش بيشتری پيدا کند، کشورهايی مانند آمريکا نتوانند در بازار نفت خام با عربستان رقابت کنند.

النعيمی می گويد: «ما می‌خواهيم به جهانيان نشان بدهيم که کشورهای توليدکننده‌ای که با روش‌های ارزان‌تری نفت خام توليد می‌کنند، می‌بايست سهم بيشتری در بازار نفت داشته باشند. اگر قيمت نفت خام سقوط کند، مهم نيست. ديگران ممکن است متضرر شوند، اما عربستان آسيب نمی‌بيند.»

وزير نفت عربستان سعودی به هزينه بالای استخراج نفت خام در قطب شمال و غرب آفريقا اشاره می‌کند و می‌گويد استخراج هر بشکه نفت خام برای عربستان سعودی بين چهار تا پنج دلار هزينه دارد. به همين جهت به گمان او «دير يا زود کشورهايی مانند برزيل مجبور می‌شوند، توليد نفت خام را کاهش دهند و بازار آن‌ها به دست عربستان می‌افتد.»

روزنامه «فاينانشيال تايمز»، يکی از قديمی‌ترين، مهم‌ترين و پرنفوذ‌ترين روزنامه‌های اقتصادی – سياسی در جهان پيش‌بينی کرده است که در سال‌های آينده قيمت نفت خام در بازارهای جهانی دچار «نوسانات شديد» شود.

حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران ۱۹ آذر ماه، کاهش قيمت جهانی نفت خام را نتيجه «توطئه برخی کشور‌ها» تلقی کرده و هشدار داده بود که اين کشور‌ها «در جهان اسلام نفرت عليه خود را گسترش می‌دهند.» بيژن زنگنه، وزير نفت ايران هم گفته بود حاميان «تروريسم و داعش» در پی کاهش هر چه بيشتر بهای نفت‌اند.

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه نيز عربستان سعودی و آمريکا را به تبانی با يکديگر متهم کرده بود با اين قصد که کشورهای روسيه، ايران و ونزوئلا را تضعيف کنند.

علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی به شبکه «سی ان ان» گفته است اين کشور قصد ندارد با پايين نگه داشتن قيمت نفت خام بر ضد کشورهای ديگر «توطئه» کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016