چهارشنبه 3 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: کشور در شش ماهه اول سال جاری، رشد چهار درصد داشته است

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) - حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی دقايقی پيش با حضور در جمع اقشار مختلف مردم بيرجند با تشکر از استقبال پرشور و گرم مردم خراسان جنوبی و بيرجند اظهار کرد: از ملت بزرگ ايران تشکر می‌کنم که در ماه محرم و صفر امسال در زمينه عشق به خاندان رسالت حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع)، پيامبر اسلام، امام مجتبی (ع) و امام رضا (ع) که فخر همه ايرانيان است اقدامات بسيار خوبی را انجام دادند.

وی با بيان اين‌که اگرچه خراسان به بخش شمالی، رضوی و جنوبی تقسيم می‌شود، اما هر سه خراسان، رضوی و در پناه امام هشتم هستند، افزود: امام رضا (ع) فخر همه ما ايرانيان است و استان‌های خراسان اين افتخار را دارند که در پناه علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) هستند.

رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به اين‌که امروز اول ماه ربيع‌الاول و روز هجرت پيامبر عظيم‌الشان اسلام از مکه به مدينه است، گفت: مبدا تاريخ ما مسلمانان هجرت نبی اکرم از شهر مکه به مدينه است که اين هجرت داستان‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد و آنقدر با اهميت است که مبدا تاريخ اسلام نه ولادت و نه رحلت پيامبر است، بلکه مبدا تاريخ اسلام، هجرت پيامبر اکرم (ص) قرار گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی با بيان اين‌که ما مسلمانان دارای تاريخ خاص خود هستيم و اين از افتخارات تمدن اسلامی است، تصريح کرد: اگر دنيا برای خود تاريخی به عنوان تاريخ ميلادی دارد و امشب نيز شب ميلاد حضرت عيسی مسيح (ع) است مبدا تاريخ ما مسلمانان چه هجری شمسی و چه هجری قمری هر دو هجرت پيامبر اکرم (ص) است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه دولت از ابتدا با دو معضل تورم بالای ۴۰ درصد و رکود مواجه بود، اظهار کرد: امروز تورم از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی اظهار داشت: ما در سال گذشته رشد منفی داشته‌ايم اما در سه ماه اول سال ۹۳ با محاسبات بانک مرکزی توانستيم نسبت به سه ماه اول سال ۹۲ رشد داشته باشيم. در اين سه ماه رشد بالای ۴ درصد داشتيم در حاليکه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رشد ما منفی بوده است در واقع در اين سه ماه ما از رکود خارج شده‌ايم.

وی همچنين افزود: امروز افتخار دارم که به ملت ايران اعلام کنم طبق آماری که ديشب بانک مرکزی اعلام کرده در سه ماه دوم سال جاری نيز کشور رشد مثبت داشته است. در مجموع در شش ماهه اول سال جاری کشور شاهد رشد چهار درصد بوده اين در حالی است که در سال ۹۱ ما رشد منفی ۶.۸ درصد داشتيم و در سال ۹۲ هم رشد منفی داشتيم. هنگامی که کشور در شش ماه اول سال جاری رشد داشته يعنی رونق اقتصادی آغاز شده است.

روحانی در ادامه با بيان اينکه تمام پيشرفت‌های کشور در شانزده ماه گذشته به دست توانمند مردم ايران انجام شده، اظهار کرد: دولت خادم مردم بوده و دنبال آن است که مطالبات و اهداف مردم را با کمک مردم برآورده سازد.

رييس‌جمهور همچنين با بيان اينکه کشور طبق آمار بانک مرکزی در حوزه‌های نفت و گاز، معادن، خدمات و مسکن پيشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته، افزود: رونق در زمينه ساخت و ساز نيز آغاز شده است. اکنون ۹۴ درصد بودجه عمرانی استان‌ها معادل ۲۲ هزار ميليارد تومان پرداخت شده که اين رقم نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

وی همچنين افزود: ما در زمينه نفت و گاز نيز رشد بسيار خوبی داشتيم. تا پايان سال رشد توليد گاز روزانه ۱۰۰ ميليون متر مکعب اضافه می‌شود. گرچه شرايط جهانی و به ويژه توطئه برخی کشورها قيمت نفت را کاهش داده اما ما از اين مشکلات با همت مردم عبور می‌کنيم. قيمت نفت نيز به اين صورت باقی نمی‌ماند و هر چه توطئه انجام شود افق آينده ما روشن است.

روحانی خاطرنشان کرد: موفقيت ما به حفظ وحدت، انسجام و يکپارچگی ما و کنار گذاشتن اختلافات بستگی دارد. ما هم اهل يک کشوريم و زير خيمه اسلام و ايران بوده و به قانون اساسی، رهبری و وحدت خود پايبنديم. ما بايد مسائل ريز و جزئی مثل اين جناح يا آن جناح، راست و چپ، اين مذهب و آن مذهب، اين دين و آن دين را کنار بگذاريم و افتخار کنيم که همگی ايرانی و مسلمانيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی با اشاره به اهميت وحدت، اتحاد و برادری و اخوت در کشور، گفت: اين‌که سه سال، ۱۰ سال يا ۱۵ سال پيش گروهی يا فردی اقداماتی را انجام دادند، نبايد مورد توجه قرار گيرد و بايد بگذاريم لکه‌های سياه با آفتاب سفيد شود و بگذاريم آفتاب تابان ايران زمين و آفتاب اسلام و برادری و اخوت در صورتی که لکه سياهی روی پيراهن سفيد اسلام و ايران وجود دارد، آن را بزدايد و به لکه سياه اشاره نکنيم، بلکه به سفيدی دل پاک اين ملت افتخار کنيم.

رييس‌جمهور در جمع مردم بيرجند با بيان اينکه ملت بزرگ ايران بداند که اين کشور در زمينه نفت و گاز، آب، محيط زيست، کشاورزی و گردشگری، فرهنگ، دانش، علم، اقتصاد دانش بنيان، سياست خارجی پتانسيل‌های فراوانی دارد، گفت: برای به کرسی نشاندن حقوق ملت ايران هرگز از حرکت باز نمی‌ايستيم.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم ايران و دولت يازدهم بعد از شانزده ماه امروز افتخار می‌کنند در ايران هيچ کسی نيست، مگر آنکه زير پوشش بيمه درمانی قرار گرفته‌اند و دفترچه بيمه درمانی برای همه مردم به صورت همگانی صادر شده است و اين افتخار برای اولين بار در کشور ايران به دست دولت يازدهم و به همت مردم عملياتی شده است.

رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به اين‌که در زمينه امنيت غذايی برای اقشار کم درآمد و محروم تحت پوشش بهزيستی و کميته امداد سبد کالايی غذايی را امسال و سال آينده ادامه خواهيم داد، تصريح کرد: در زمينه سلامت گام بسيار بلندی برای کم کردن آلام همه بيماران برخواهيم داشت و شاهديم امروز که به بيمارستان‌ها می‌رويم چهره بيماران با شانزده ماه پيش فرق کرده است، پس ما طرح تحول سلامت را به کمک ملت ايران ادامه خواهيم داد.

رييس‌جمهور با اشاره به ويژگی‌های مردم استان خراسان جنوبی، گفت: من در سال ۵۳ چند ماهی در بيرجند بودم و آن روز و امروز اين شهر نشان می‌دهد که بيرجند يکی از پاکيزه‌ترين شهرهای ايران است و مردم استان خراسان جنوبی که دل‌هايشان پاک و مصفاست، کوچه و خيابان‌شان نيز پاک و مصفاست و به محيط زيست و سلامتی و پاکی اهميت می‌دهند.

روحانی با بيان اين‌که اگر در استان خراسان جنوبی آب کم است فرهنگ، ادب و اخلاق فراوان است، افزود: اولين قدم که دولت يازدهم برای استان خراسان جنوبی برخواهد داشت، در زمينه آب است؛ چرا که همواره ملت ايران قدر نعمت خداداد يعنی آب حياتی را دانسته است.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات آب استان تا سال ۹۵ طرح‌هايی را به اجرا در خواهيم آورد از جمله اين‌که چند سد به اتمام خواهد رسيد از جمله سد سياهو و سد فرخی قائم که در سال ۹۴ به اتمام و افتتاح خواهند رسيد. همچنين مجتمع آبرسانی روستايی برای ۲۵ هزار نفر تامين آب خواهد کرد يعنی مجتمع آبرسانی روستايی تا پايان سال ۹۴ تکميل خواهد شد و تصفيه خانه آب شرب شهر بيرجند در ماه‌های پيشرو اجرايی و عملياتی می‌شود. البته در زمينه طرح انتقال آب با لوله نيز برای حدود ۶۰۰ کيلومتر در سال‌های ۹۳ و ۹۴ طرح‌هايی داريم که به اجرا در خواهند آمد.

رييس‌جمهور اضافه کرد: طرح‌هايی نيز برای توسعه کشاورزی مدنظر دولت يازدهم است از جمله طرح‌های آبخيزداری که در حد توان دولت در بودجه سال آينده برای آن بودجه در نظر گرفته شده است؛ چراکه طرح آبخيزدرای می‌تواند از آب‌های موجود استان حفاظت کند و باعث توسعه کشاورزی شود. در ادامه نيز هشت طرح گلخانه‌ای و هجده واحد برای دامپروری در نظر داريم.

رييس دولت يازدهم با اشاره به اين‌که راه از مشکلات مردم استان خراسان جنوبی است، گفت: راه‌های استان در مسيرهای اصلی بايد تبديل به بزرگراه شوند و ۱۰۰ کيلومتر از اين راه‌ها را در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به بزرگراه تبديل می‌کنيم و اين مسير ادامه خواهد داشت.

روحانی با تاکيد بر اين‌که بايد طرح راه‌آهن استان اجرايی و عملياتی شود، افزود: تمام طرح‌های راه‌آهن از ديد دولت مصوب است و در بودجه سال آينده برای آن رديف پيش‌بينی شده است و ۱۰ ميليارد تومان پول برای مطالعه و طراحی راه‌آهن استان در نظر گرفته شده است.

وی تاکيد کرد: قول می‌دهم که دولت با همه توان راه‌آهن را دنبال خواهد کرد تا بيرجند و خراسان جنوبی به راه‌آهن سراسری متصل شود.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که برخی کارخانه‌های استان به دليل مشکلات مالی در زمينه توليدی به کمال کار نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: قرار بر اين شد ۶۰ ميليارد تومان تسهيلات در اختيار مراکز توليدی به عنوان سرمايه در گردش قرار گيرد؛ چرا که اين استان از نظر معادن نيز ظرفيت‌های بسياری دارد.

روحانی به مسائل زيست محيطی استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: نياز به بخش بزرگی بوته‌کاری و مالچ پاشی وجود دارد که اين طرح‌ نيز از سوی دولت دنبال خواهد شد. البته منطقه ويژه اقتصادی بيرجند نيز افتتاح و فعال خواهد شد.

وی با بيان اين‌که در نيمه سال ۹۴ ساختمان بيمارستان بيرجند تکميل خواهد شد، گفت: سه بيمارستان در اين استان تکميل شدند، اما نيروی انسانی ندارند که اعتبارات لازم برای تامين آن نيز در نظر گرفته خواهد شد.

رييس‌جمهور تصريح کرد: در اين سفر ۲۱ طرح و پروژه به تصويب دولت رسيده است که امشب در شورای عالی اداری استان اعلام می‌شود و تمام طرح‌ها و پروژه‌ها تا پايان سال ۹۵ اجرايی و عملياتی خواهد شد و دولت ۲۷۰ ميليارد تومان اعتبار برای اين طرح‌ها مدنظر قرار داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016