دوشنبه 8 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نوبخت: پيش‌بينی افزايش قيمت نفت به بيش از ۸۰ دلار


محمدباقر نوبخت

خبرگزاری تسنيم: معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور با اشاره به پيش‌بينی برخی صاحب‌نظران برای افزايش قيمت نفت در سال آينده به بيش از ۸۰ دلار گفت: در برخی از تحليل‌ها و اخبار آمده که عربستان بودجه خود را با نفت ۸۰ دلار بسته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنيم، محمدباقر نوبخت معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور صبح امروز در حاشيه همايش فراکسيون دفاع مقدس مجلس شورای اسلامی که در تالار مشروطه مجلس برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص برداشت ۴.۱ ميليارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی و سخنان نمايندگان، گفت: در حال حاضر در مورد اين موضوع صبحت نمی‌کنم و روز چهارشنبه به‌عنوان سخنگوی دولت در اين زمينه اظهار نظر خواهم کرد، البته بنده اعلام آمادگی کردم که درباره اين موضوع صحبت کنم اما در حاشيه اين همايش جای صحبت در اين باره نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به ميزان بودجه دفاعی کشور در لايحه بودجه سال ۹۴ اظهار داشت: لايحه بودجه سال آينده تقديم مجلس شده و در حد مقدور بودجه دفاعی در نظر گرفته شده است و کميسيون‌های مجلس از جمله کميسيون تلفيق می‌تواند در مورد اين بودجه پيشنهادی دولت اظهار نظر کند و ما خوشحال می‌شويم که هر جايی را که مجلس فکر می‌کند لازم است تقويت شود، تقويت صورت گيرد.

سخنگوی دولت افزود: لايحه‌ای که تقديم مجلس شد در واقع پيشنهاد دولت است و هم منابع و هم مصارف در اختيار مجلس است و نمايندگان مجلس هرجايی را که می‌خواهند می‌توانند اضافه يا کم کنند، بنابراين فصل‌الخطاب مجلس است.

نوبخت درباره وام ۵۰ميليونی مسکن حمايتی به نيازمندان گفت: اين ۵۰ميليون وام برای مسکن است و از محل ۱۳۰۰ ميليارد تومانی است که در تبصره ۲۱ بودجه لحاظ کرده‌ايم و چيزی که ما اعلام کرديم در لايحه بودجه سال ۹۴ است و پس از تأييد و تصويب مجلس آيين‌نامه اجرايی آن را می‌نويسيم و به‌تفصيل بيان می‌کنيم که چه‌کسانی واجد شرايط اين وام ارزان‌قيمت خواهند بود.

وی با بيان اينکه لايحه بودجه سال آينده لايحه جامعی است درباره بيمه زنان خانوار، گفت: تمام ايرانيانی که بنا به هر دليلی بيمه نشده بودند و توان مالی بيمه شدن نداشتند، دولت بالغ بر ۶ ميليون نفر از اين افراد را به‌صورت رايگان بيمه کرد.

نوبخت در خصوص قيمت نفت در لايحه بودجه و در پاسخ به اين سؤال که برخی از کشورها مثل عربستان بودجه خود را با نفت ۶۰ دلار بسته‌اند، گفت: نيجريه بودجه خود را با نفت ۷۳ دلار بسته است و تعدادی از صاحب‌نظران نيز پيش‌بينی می‌کنند که قيمت نفت به‌طور متوسط در سال آينده ۸۰ دلار خواهد بود و حتی در تحليلی که در مبالغ بودجه عربستان آمده، گفته می‌شود که اين کشور بودجه‌اش را با نفت ۸۰ دلار بسته است.

وی تصريح کرد: عربستان به‌خلاف کشور ما که با صراحت اعداد و ارقام بودجه را می‌آورد، سرجمع عدد و ميزان و مبالغ و مقاديری که بايد نفت فروخته شود، آورده است و در رسانه‌های مختلف هم آمده که مشاور اقتصادی عربستان گفته نفت اين کشور در بودجه بالای ۸۰ دلار پيش‌بينی شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به پيش‌بينی قيمت نفت در بودجه آينده گفت: قطعاً هرچه قيمت نفت را کمتر در نظر بگيريم، ضريب اطمينان بيشتر است. در سال گذشته هم قيمت نفت بالای ۱۰۸ دلار بود اما به‌پيشنهاد دولت و مجلس روی ۱۰۰ دلار توافق کرديم و امسال هم اگر مجلس تشخيص دهد که برای اطمينان بايد قيمت نفت کمتر بسته شود، می‌توان اين کار را انجام داد، منتهی آنچه از منابع نفتی در بودجه ديديم، ۷۱ هزار ميليارد تومان است و بودجه عمومی ما ۲۶۷ هزار ميليارد تومان و بودجه کل کشور ۸۳۸ هزار ميليارد تومان است لذا چيزی که سهم نفت در بودجه است ۷۰ هزار ميليارد تومان است و اگر قيمت نفت به پايين‌تر از اين اعداد برسد يعنی به ۳۴ يا ۳۵ دلار مثلاً ما ۳۵ هزار دلار هم از درآمدهای نفتی به دست نياوريم، به‌راحتی مشکل قابل کنترل است زيرا ما از ابتدا تخصيصی که روی اعتبارات جاری و عمرانی داريم، کاملاً با حواس جمع اين کار را کرديم و آن مقدار که به خزانه بيايد تخصيص می‌دهيم.

وی ادامه داد: مجلس الآن در مرحله تصويب لايحه بودجه است و تصويب به اين معنا نيست که همه اعداد و ارقام را در اختيار قرار دهيم و هر مقداری که به خزانه بيايد همان ميزان در بودجه جاری و عمرانی هزينه می‌کنيم. البته در حال حاضر همه منابع پيش‌بينی شده در بودجه ۹۳ تحقق نيافته اما اعتبارات عمرانی استان‌ها را به‌صورت ۱۰۰ درصد و اعتبارات عمرانی کل کشور را به‌صورت ۶۸ درصد پرداخت کرديم بنابراين اگر درآمدی حاصل نشود می‌توانيم با مديريت تخصيص کشور را اداره کنيم.

سخنگوی دولت با اشاره به احتمال افزايش قيمت نفت به بيش از ۷۳ دلار گفت: اين احتمال وجود دارد که قيمت نفت بيشتر باشد لذا در اين لايحه اين مکانيسم را هم ديده‌ايم و گفتيم که اگر درآمد بيشتری داشتيم در کدام يک از بندها و رديف‌ها هزينه شود. بنابراين مطمئناً امسال را بدون کسری بودجه به پايان می‌بريم و با همفکری تلاش می‌کنيم که پيشنهادهای مجلس به پيشنهادهای دولت اضافه شود تا مطمئن‌تر عمل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016