دوشنبه 8 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رييس کل بانک مرکزی: رد پايی از برداشت صندوق توسعه ملی در گزارش بانک مرکزی نيست


ولی الله سيف

تهران - ايرنا - رييس کل بانک مرکزی با انتقاد به برخی اظهارات در خصوص رد پای برداشت ۴.۱ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملی در گزارشات بانک مرکزی، گفت: از آنجا که بخاطر تحريم اين پول به حساب بانک مرکزی انتقال پيدا نمی کرد، شرکتی متعهد شد که آن را انتقال دهد و اين به هيچ وجه به معنای وجود رد پای برداشت از صندوق يادشده نيست.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، ولی الله سيف در چهارمين همايش سياست های پولی و چالش های بانکداری و توليد، با بيان اينکه ۲۹.۱ درصد رشد نقدينگی و ۹.۶ درصد ضريب فزاينده پولی را داشتيم، افزود: در اسفندماه سال گذشته به دليل تصميم گيری برای خريد ۴.۱ ميليارد دلار ارز از دولت توسط بانک مرکزی رشد در نقدينگی داشتيم و بانک مرکزی از دولت مانند همه موارد ديگر ارز خريده و ۲۶ درصد را به صندوق توسعه واريز و دو درصد را برای عيدانه و ۱۴ درصد را برای وزارت نفت و مابقی را به خزانه واريز کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به وضعيت تورمی در اقتصاد ايران، گفت: بايد تمرکز بيشتر برای رسيدن به اهداف تورمی داشته باشيم هرچند اين بزرگترين دستاورد دولت بوده که محقق شده است. معادل ۸۸ درصد تامين مالی کشور توسط نظام بانکی و ۱۲ درصد بقيه از سوی بازار سرمايه صورت می گيرد.

رئيس کل بانک مرکزی با بيان اينکه در سال جاری نقدينگی واقعی در کشور روبه افزايش است، تصريح کرد: امسال نقدينگی از تورم بالاتر است و همين نشان می دهد که ما سياست انقباضی نداريم بلکه شايد سياست انبساطی هم داشته باشيم.

سيف گفت: هم اکنون هم توليد و هم سرمايه گذار و هم مسئولان بايد بانک مرکزی را در رسيدن به اهداف پيش بينی شده کمک کنند، ضمن آنکه بايد همين تمرکز را نيز در تورم ادامه دهيم.

وی ادامه داد: بايد ديد اقتصاد کشور چه چيزی نياز دارد، هرچند برای پويايی اقتصاد کشور بايد استفاده بهينه از منابع محدود تسهيلات بانکی مدنظر قرار گيرد.

اين عضو کابينه دولت يازدهم با بيان آنکه اگر اين مفهوم برای همه به درستی درک شود، ديگر مشکلی نخواهيم داشت، افزود: از گذشته اين مشکل بوده که تفاوتی بين بنگاه کارآمد و غيرکارآمد نبوده و هر کسی درخواست تسهيلات داشته، انتظار دريافت وام نيز داشته است.

رييس کل بانک مرکزی با اشاره به حجم تسهيلات اعطائی در نظام بانکی، گفت: از همان ابتدا تصميم ما اين بوده که انضباطی عمل کنيم بنابراين انتقادات وارده مبنی بر انقباضی عملکرد را قبول نداريم.

وی با اشاره به برآوردهای بانک مرکزی برای بررسی توان اعطای تسهيلات بانکی در سه ماه نخست سال جاری، گفت: براساس برآوردها به اين نتيجه رسيديم که بانک ها می توانند تا ۲۸۵ هزار ميليارد تومان تسهيلات ارايه دهند و اولويت اول برای پرداخت تسهيلات با هدف خروج از رکود را به تسهيلات سرمايه در گردش اختصاص داديم.

سيف با بيان اينکه بانک ها توانستند ۱۴۶ هزار ميليارد تومان تا آخر شهريور پرداخت کنند که ۸۰ درصد آن برای سرمايه در گردش بوده است، اظهار داشت: در آخر آبان اين رقم به ۲۰۶ هزار ميليارد تومان رسيده بود و اين يعنی نظام بانکی از هدف جلوتر است.

رئيس شورای پول و اعتبار با تاکيد براينکه در بدترين شرايط بانک مرکزی آمار غلط نداده است، تصريح کرد: در همان ابتدای ورود به بانک مرکزی اين انتقادات را مورد بررسی قرار دادم و به اين نتيجه رسيده ام که بانک مرکزی در هيچ شرايطی آمار غلط نداده و در زمان فشارها نيز انتشار آمار را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی زمانی آمار تسهيلات پرداختی را اعلام می کند که اطلاعات تک تک تسهيلات پرداختی را از نظام بانکی دريافت می کند و نمی تواند به راحتی اين آمارها را تغيير دهد.

رئيس کل بانک مرکزی همچنين در خصوص انتقادات به تسهيلات پرداختی به بنگاه های غيرمولد اقتصادی، گفت: عمری را در نظام بانکی بوده ام؛ شرکت ها و بنگاه های اقتصادی هستند که اصرار داريم اين ها را سرپا نگه داريم در حالی که عمر اقتصادی اينها تمام شده است. تا کی بايد با تزريق منابع اينها را سرپا نگه داريم؟

سيف با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای تعيين ضوابط پرداخت تسهيلات در بانک ها، تصريح کرد: برای آنکه بازار مالی شکل بگيرد و دوام يابد بايد استاندارد های حاکميت شرکتی را رعايت کنيم. من از هر فرصتی برای اعلام اين موضوع استفاده می کنم چرا که اين نيازمند عزم جدی و عمومی است.

رييس کل بانک مرکزی با اشاره به موسسات غيرمجاز، گفت: ممکن است زمانی که اين نظم مستقر شود خيلی ها نيازهای خود را از سيستم منضبط تامين نکنند و به سراغ واحدهايی بروند که با ريسک بالا فعاليت می کنند. اگر بازار سفته بازی شکل بگيرد طبيعی است منابعی به اين سمت بروند ولی ثبات در بازارها زمينه های اين فعاليت ها را کم می کند.

وی يکی از مهمترين مقوله های مورد توجه بانک مرکزی را ايجاد آرامش در بازارها اعلام کرد و افزود: حتما سرمايه گذار برای انجام فعاليت های خود نيازمند پيش بينی آينده اقتصاد است.

رئيس شورای پول و اعتبار با بيان اينکه هم اکنون برنامه اهداف تورم سال های ۹۴ و ۹۵ را مشخص و آماده کرده ايم، گفت: اميدواريم در عرصه بين المللی هم تحولاتی رخ دهد که اينها تماماً در رسيدن به اهداف ما موثر است.

سيف درباره مسکن مهر افزود: با همکاری وزارت راه و شهرسازی اين پروژه پيشرفت می کند و مشکلی در تامين مالی آن وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعيت تورمی در اقتصاد ايران، گفت: بايد تمرکز بيشتر برای رسيدن به اهداف تورمی داشته باشيم هرچند اين بزرگترين دستاورد دولت بوده که محقق شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016