یکشنبه 14 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: اقتصاد بايد از رانت نجات يابد، همه پرسی از مردم در مسايل مهم

حسن روحانی، رييس جمهور ایران با بيان اينکه اقتصاد با انحصار پيشرفت نمی کند، گفت: اقتصاد بايد در صحنه رقابت حضور و از رانت نجات يابد و شفافيت داشته باشد. وی افزود باید در مسایل مهم از مردم همه پرسی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تهران - ايرنا - رييس جمهوری با بيان اينکه اقتصاد با انحصار پيشرفت نمی کند، گفت: اقتصاد بايد در صحنه رقابت حضور و از رانت نجات يابد و شفافيت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی امروز (يکشنبه) در نخستين کنفرانس اقتصاد ايران با شعار راهکاری دستيابی به رشد پايدار و اشتغال افزود: دستگاهها بايد فعاليت های اقتصادی را بصورت شفاف بيان کنند.

رييس جمهوری گفت: يکی از اصول قانون اساسی که از روز اول تاکنون اجرا نشده و من به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی بسيار دلم می خواهد شرايطی فراهم شود تا يکبار هم که شده به اين اصل قانون اساسی عمل شود. قانون اساسی به ما می گويد در مسايل مهم اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی به جای اينکه قانون در مجلس تصويب شود، ماده قانونی يا برنامه مستقيم به آراء عمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود.

روحانی افزود: يکبار هم که شده يک مساله بسيار مهم که ممکن است اختلافی هم باشد؛ البته اختلافی بودن اشکالی ندارد و نظرات هميشه يکسان نيست؛ يکبار آن مورد مهم که برای همه ما اهميت دارد و در زندگی ما تاثيرگذار است از مردم مستقيم بپرسيم. مجلس شورای اسلامی اهلا و سهلا، سر جای خودش محفوظ، ما هم احترام می کنيم، رای دهند قانون بگذرانند.

وی ادامه داد: يکبار، سالی يکبار، ده سال يکبار، اکنون که ۳۶ سال شده است، يکبار اين قانون اساسی و اين اصل قانون اساسی اجرا و عمل نشده است. بياييم مدتی بيشتر به اقتصاد توجه کنيم، حالا يارانه هم به اقتصاد ندهيم اشکال ندارد، از اقتصاد يارانه نگيريم. چيزی هم نمی خواهد به اقتصاد دهيم، شرايط را آماده کنيم.

رييس جمهوری اضافه کرد: کشور ما چه بخواهيم چه نخواهيم، البته بقيه کشورها هم اينگونه هستند اما در کشور ما پررنگ تر است، اقتصاد ما بيشتر سياسی است تا اقتصادی محض؛ حالا يا با سياست خارجی يا سياست داخلی تلفيق دارد. شما می گوييد از همه ماليات بگيريم، کاملا درست است، نمی شود يک نهاد کار اقتصادی انجام دهد و ماليات ندهد، اما تا می گويی فلان نهاد هم بايد ماليات دهد، ببينيد چه بساطی به پا می شود.

وی تاکيد کرد: البته اين دولت چيزی که بداند و بفهمد مصالح مردم است بدون واهمه از هيچکس و هيچ نهاد، اعلام خواهد کرد و به مردم خواهد گفت و اگر لازم باشد لايحه لازم را تقديم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد اما بدانيد برخی امور سياست داخلی اش بسيار بسيار قوی است، بيش از آنچه فکر می کنيد قوی است.

وی با تاکيد بر اينکه اقتصاد در کشور با انحصار پيشرفت نمی کند، اظهار داشت: اگر توليد کننده فقط من هستم و شما هم مجبور هستيد فقط از من خريد کنيد، برای چه توليدم را ارزان و کيفيت آن را بالا ببرم، خيلی خيلی بايد مسلمان بود از سلمان و ابوذر هم بالاتر.

رييس جمهوری گفت: اقتصاد بايد از انحصار نجات يابد و بايد در صحنه رقابت حضور يابد ، بايد از رانت نجات يابد و شفافيت داشته باشد و همه دستگاه های دولتی فعاليت اقتصادی خود را به صورت شفاف بيان کنند و روی سايت قرار دهند.

روحانی اظهار داشت: همه مردم با هم بايد از آمار، ارقام و طرح های اقتصادی در يک لحظه باخبر شوند، اينجا پسرعمه، پسر خاله نداريم. اگر شفافيت در کار بود ورانت نبود و انشاءالله توانستيم با فساد هم مقابله کنيم که همه جا ريشه دوانده است، مگر می شود با فساد حرکت اقتصادی ما سرعت پيدا کند.

روحانی با بيان اينکه بی ترديد در آيين مقدس اسلام به همان نسبت که در معنويت، اخلاق و آخرت تکيه شده بر دنيا، کار، تلاش، پيشرفت مادی نيز توصيه شده است «ولا تنس نصيبک من الدنيا» افزود: بياناتی که در آيين مقدس اسلام وجود دارد بسيار حائز اهميت است و کار، تلاش و کوشش برای زندگی مادی و معيشت روزمره هموزن جهاد در راه خدا تلقی شده است «الکاد علی عياله کالمجاهد فی سبيل الله».

رييس جمهوری ادامه داد: اسلام آيينی است که به ما می گويد «من وجد ماء و تراب ثم افتقر فابعده الله» از رحمت خدا دور باد کسی که زمين و آب دارد و از فقر می نالد . بيان بسيار صريح و روشن برای کار و تلاش است و می دانيم در اسلام عملی مورد امضا است که عمل صالح باشد؛ عمل بی نقص، شايسته، کامل و با اتقان.

روحانی اضافه کرد: انبيا و پيامبران الهی هم فعاليت اقتصادی داشتند يا دامداری يا کشاورزی يا صنعت «و علمناه صنعه لبوس»، يا کشتی سازی برای آينده نگری يک جامعه و برای نجات شرايط در خطر آينده؛ پس انبيا و پيامبران همه اهل فعاليت اقتصادی بودند خود پيامبر (ص) اسلام هم تجارت کرد، هم زراعت کرد و هم دامداری کرد، اميرالمومنين (ع) و ائمه هدی نيز اينچنين بودند.

رييس شورای عالی اقتصاد تصريح کرد: پس نمی توانيم که برای بالا بردن معنويت در زمينه ماديات و اقتصاد کم توجه باشيم. در اسلام چنين چيزی نداريم. معنويت و ماديت، دنيا و آخرت، کار و تلاش برای رفاه خود، خانواده و مردم يک جامعه در کنار اخلاق، پاکی و تقوا همه در يک مسير قرار دارد.

روحانی با بيان اينکه دولت يازدهم سال گذشته کار خود را در يک شرايط خاص اقتصادی آغاز کرد که تيتر آن رکود تورمی است، اظهار داشت: اين که در دو سال پياپی رشد اقتصادی کشور منفی بود؛ در دو سال پياپی رشد اقتصادی منهای ۶.۸ و منهای ۱.۹ بود و کشور هم از لحاظ تورم از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود؛ اينکه کشوری از لحاظ بازار پولی و شرايط ارزی در يک تلاطمی قرار داشت که پيش بينی آينده را دشوار می ساخت و اينکه دولت دارای بدهی های هنگفتی به نظام بانکی، پيمانکاران و شرکت های متنوع بود.

رييس جمهور يادآور شد: دولت در يک شرايطی بود که از لحاظ روابط و سياست خارجی، خريد و فروش هر آنچه که می خواست با مشکلات فراوان توام بود و ده ها و ده ها مشکل ديگر که شما می ديديد و در زندگی روزمره مشاهده می شد.

رييس دولت تدبير و اميد افزود: از طرفی اقتصاد ما در آغاز اين دولت و ماه های قبل از آن به گونه ای نبود که اقتصادی اشتغال زا باشد ما در زمينه اشتغال مشکلات فراوانی داشتيم اگربخواهيم کل اشتغال را در يک بازه زمانی ۱۰ ساله از سال ۸۴ تا ۹۳ بررسی کنيم شاغلين کشور از ۲۰.۶ ميليون نفر به ۲۱.۵ ميليون نفر که نشان می دهد اقتصاد ما اشتغال زا نبوده و بايد اين مشکل اقتصاد را بررسی کنيم.

روحانی با يادآوری اينکه در نيمه دوم دهه ۸۰ درآمد ارزی بسيار خوبی داشته ايم، گفت: اما در عين حال بين سال های ۸۵ تا ۹۰ اشتغال ما تقريبا صفر است که نشان می دهد تنها با درآمد ارزی و فروش نفت نمی توان علی الظاهر مشکلات را حل کرد.

عده ای به دنبال خوددرمانی اقتصاد بودند

روحانی با بيان اين که بزرگترين مشکلی که در سال های گذشته با آن مواجه بوديم، استفاده نکردن از نظرات کارشناسان بود، گفت: در بخش اقتصاد از دانشمندان، دانشگاهيان، محققان، صاحبان تجربه و کارآفرينان نپرسيدند و از تجربه و دانش آنان به خوبی استفاده نشد.

وی با بيان مثالی درباره خوددرمانی توضيح داد: عده ای طبق نظر خودشان دارو مصرف می کنند، اقتصاد ما در مقطعی دنبال خوددرمانی بودند، عده ای در اتاقی بودند و از داروهايی که از گذشته بود، استفاده می کردند. در يک اقتصاد سالم هم نمی شود از نظر کارشناسی استفاده نکرد، در يک اقتصاد رو به رشد پايدار هم نمی شود از کارشناسان استفاده نکرد.

رييس جمهوری تاکيد کرد: امروز اقتصاد ما رقابتی است و همچون يک ورزشکار که پزشک و مربی مخصوص دارد، بايد با استفاده از نظرات متخصصان از اقتصاد مراقبت و آن را تقويت کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت يازدهم بر آن شد که هرقدمی در زمينه اقتصاد برمی دارد با صاحب نظران مشورت کند، البته گاهی تصميماتی می گيريم که ممکن است با نظراتی که برخی از اقتصاددانان می دهند متفاوت باشد اما خود آن نظرات در تصميم گيری ها مفيد بوده است.

رييس جمهوری با بيان اين که تضارب آرا هميشه مفيد است، اظهار داشت: از اين کنفرانس انتظار داريم همان طور که دانشکده های اقتصادی زياد شده است، راه حل های مختلف برای مشکلات اقتصادی نيز بايد بر روی ميز دولت افزايش يابد.

همه نهادهای فعال اقتصادی بايد ماليات بدهند

رييس جمهوری در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اين که اقتصاد بيشتر سياسی شده است، گفت:شما می گوييد که از همه ماليات بگيريد، کاملا کار درستی است، نمی شود يک نهاد که کار اقتصادی می کند، ماليات ندهد، اما تا می گوييم که فلان نهاد هم بايد ماليات بدهد، می بينيم چه بساطی می شود.

روحانی تصريح کرد: البته اين دولت هرچه را که به نفع مردم ببيند، بدون واهمه از هيچ کسی و هيچ نهادی به مردم خواهد گفت و اگر لازم باشد لايحه هم تقديم خواهد کرد اما بدانيد که برخی سياست داخلی قويی دارند.

مردم قبول کردند که اين دولت دروغ نمی گويد

رييس جمهوری با بيان اين که گاهی اوقات راه حل هايی که ارايه می شود با مطالبی که در دهه ۴۰ وجود داشت تفاوتی ندارد، گفت: از اين کنفرانس انتظار داريم راه حل های نوتر، دقيق تر، کارشناسی تر و بومی تر برای حل مشکلات ارايه کنند.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در کاهش تورم به حدود ۱۷ درصد افزود: تورم تا پايان سال ۹۳ به کمتر از آن چه که قول داده بوديم خواهد رسيد و البته متخصصان و صاحب نظران اقتصاد بايد برای مردم تبيين کنند که کاهش تورم با ارزان شدن کالا متفاوت است.

رييس شورای عالی اقتصاد همچنين خطاب به رسانه های عمومی اظهار داشت: اگر نقد، نقد سازنده باشد لازم است اما حواسمان باشد که به اعتماد مردم صدمه نزنيم زيرا حرکت رو به رشدی که امروز شروع شده به خاطر سرمايه اجتماعی و اعتماد مردم به اين دولت است.

روحانی يادآور شد: حرکتی که از سال گذشته آغاز شد به خاطر سرمايه اجتماعی، رابطه و اعتماد دولت و مردم بوده است، به خاطر اين که مردم قبول کردند که دولت با کارشناسان مشورت می کند، مردم قبول کردند که اين دولت دروغ نمی گويد، سرمايه اصلی همين است و اگر از دست برود، چيزی نداريم.

تورم و رکود در سال های گذشته بی نظير بود

رييس جمهوری با بيان اين که رقابت های جناحی ايرادی ندارد اما بايد در مسايل ملی به فکر رشد پايدار بود، تصريح کرد: بررسی های مقدماتی بانک مرکزی نشان می دهد که در دو فصل پياپی مجموعا رشد اقتصادی حدود ۴ درصد داشته ايم و اين اميدوار کننده است.

روحانی خاطر نشان کرد: ان شاء الله پايان امسال، اقتصاد ما دارای رشد مثبت خواهد بود بعد از دو سال رشد منفی که پشت سر گذرانديم که در تاريخ کشور ما بی سابقه بود، رشد منفی توام با تورم بالا.

رييس دولت يازدهم با تاکيد بر اين که مهار تورم اقتصادی بايد با قدرت ادامه يابد تا تک رقمی شود، افزود: برنامه ريزی ها و هدف گذاری های دولت بر آن است که تورم تا پايان سال ۹۶ تک رقمی شود، البته تورم دو رقمی در جهان بسيار کم شده است و کمتر کشوری تورم دو رقمی دارند،

آرمان ها به سانتريفيوژ وصل نيست

روحانی همچنين اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور شروع شده است اما مهم تر، استمرار آن است، متاسفانه در کشور ما در مقاطعی تورم مهار شد اما دوباره برگشت، استمرار مهم است، ما توسعه پايدار و مستمر و همه جانبه می خواهيم.

روحانی با اشاره به اين که رشد در کشور شروع شده است، اما بايد استمرار داشته باشد، گفت: ما توسعه پايدار مستمر همه جانبه می خواهيم و تجربه زندگی سياسی ما می گويد کشور با انزوا نمی تواند رشد مستمر داشته باشد و معنای آن اين نيست که دست از اصول و آرمان هايمان برداريم.

رييس جمهوری با بيان اين که در ميز مذاکره بحث آرمان و اصول نيست، افزود: سر ميز مذاکره نه آن ها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی کنيم، چون در دنيای امروز هر کشوری دنبال منافع خود است. تهديدها، فرصت ها و منافع مشترک و اختصاصی اساس سياست خارجی است و درباره اصول و آرمان ها بحث نمی شود.

روحانی اضافه کرد: مگر در توافق ژنو در بحث هسته ای، آرمان ها و اصولمان را معامله کرديم؟ با هم حرف زديم و توافق کرديم. چون ما يک خواست داشتيم و آنها هم خواست خودشان را مطرح کردند.

رييس دولت تدبير و اميد با بيان اين که معنای مذاکرات اين است که پلی بين خواست ما و طرف مقابل تعريف شود، خاطرنشان کرد: در توافق ژنو بخشی از تحريم ها در حوزه خودرو، پتروشيمی و کشتيرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده ما آزاد شد. حال اگر در مقابل ما نيز شفافيت بيشتری نشان دهيم و بگوييم فلان نوع غنی سازی که در حال حاضر به آن نياز نداريم برای مدتی متوقف می شود، آيا اين کار به معنای زير سوال رفتن آرمان ها و اصول ما است؟

روحانی تصريح کرد: آرمان ما به سانتريفيوژ وصل نيست، آرمان ما به مغز، قلب و اراده ما وصل است.

ديگرانی هم هستند که در اقتصاد فعاليت دارند

رييس جمهوری با اشاره به اين که حرکتی در کشور با حمايت مردم آغاز شده است، تصريح کرد: اگر دولت مشکلی پيدا کند به صراحت برای مردم خواهد گفت و من به عنوان رييس جمهوری ترديد و واهمه ای ندارم که مشکلات را با مردم در ميان بگذارم.

روحانی يادآور شد: حرکت جامعه بايد با همکاری و هماهنگی باشد و اين طور نيست که همه چيز به دست دستگاه اجرايی باشد. مگر همه اقتصاد در دست دولت است؟ ديگرانی هم هستند که فعاليت می کنند. مگر دولت هر تصميمی را می تواند بگيرد؟ مجلس، شورای نگهبان و قوه قضاييه هم بايد همکاری کنند و همه بايد در سياست های کلی در چارچوب های ترسيم شده رهبری حرکت کنيم، مگر می شود جدا جدا حرکت کرد؟

رييس جمهوری تاکيد کرد: هيچ کاری نبوده است که ما به مردم گفته باشيم و شروع نکنيم. اما برای به پايان رسيدن نيازمند همکاری هستيم.

ضرورت اتحاد در شرايط فعلی/توضيحی بر دو اشتباه تاريخی

روحانی با بيان اين که شرايط کشور در منطقه و جهان به ما حکم می کند که امروز وحدت و اتحاد بيشتری داشته باشيم، خاطرنشان کرد: دولت خود را خادم مردم می داند و مردم صاحب اختيار هستند پس اشتباه است اگر دولتی خود را سرور بداند و مردم هم بگويند که کارها به عهده دولت است و به ما ربطی ندارد.

سرمايه گذار خارجی بيايد امنيت ملی ما به خطر نمی افتد

رييس جمهوری با اشاره به اين که امروز با پديده جديد کاهش قيمت نفت مواجه هستيم که البته آن را در سال های ۶۶ و ۷۷ هم تجربه کرده ايم، اظهار کرد: نفت به توليدکنندگان و مصرف کنندگان و شرايطی که توليد کنندگان بزرگ دارند، مرتبط می شود.

روحانی ادامه داد: پس هرچه در دنيای صادرات و ارتباط با دنيا قوی تر باشيم ديرتر صدمه می بينيم و امنيت ملی مان تقويت می شود. يعنی اگر بتوانيم آب، گاز و برق به ديگر کشورها بفروشيم و از آن ها بخريم،سرمايه دار خارجی به ايران بيايد و از ايران در خارج سرمايه گذاری کنيم، امنيت مان تقويت می شود.

رييس شورای عالی امنيت ملی اضافه کرد: گذشت آن زمان که اگر سرمايه دار خارجی به ايران می آمد استقلال کشور به خطر می افتاد بلکه امروز برعکس است اما چارچوب هايی دارد که بايد رعايت شود.

روحانی با بيان اين که بايد از مرحله کاهش قيمت نفت عبور کنيم، افزود: در حال حاضر، کاهش قيمت نفت به مرز ۵۰ درصد رسيده است که اين موضوع می تواند در کنفرانس امروز مورد بررسی قرار بگيرد.

مشکلات در حذف يارانه بگيرها

رييس جمهوری به موضوع يارانه ها و تاکيد فراوان مبنی بر عدم پرداخت يارانه به افراد ثروتمند اشاره کرد و گفت: شناسايی افرادی که نيازمند نيستند کار سختی است. البته ۵۰ در صد اين افراد راحت شناسايی می شوند اما در شناسايی ۵۰ درصد ديگر مشکلات فراوانی وجود دارد و باعث قضاوت در جامعه می شود.

روحانی با اشاره به اين که ما يک سيستم اطلاعاتی جامع و کامل برای ۸۰ ميليون جمعيت ايرانی نداريم، افزود: گفته می شود به ايرانيان خارج از کشور يارانه ندهيد اما عده ای از آنها مريض هستند و برای درمان از کشور خارج شده اند يا عده ای ديگر کارگر يا دانشجو هستند. همچنين گفته می شود مثلاً درآمد ۳ ميليون را مشخص کرده و بر اساس آن به افراد يارانه تعلق بگيرد که اين موضوع نيز در تهران، روستاها، مرکز شهر يا خانواده هايی که معلول دارند، متفاوت است و نمی توان بر اساس آن عمل کرد.


اجرای اصل ۴۴ به بيراهه رفت

رييس جمهوری به مشکلات اقتصادی کشور هم اشاره کرد و ادامه داد: اجرای اصل ۴۴ در برخی جاها به بيراهه رفت، تا اقتصاد را به مردم واگذار نکنيم، درست نمی شود چون با اقتصاد دولتی و با اقتصاد خصولتی، اقتصاد ما درست نخواهد شد.

روحانی همچنين اشتغال را يکی از مشکلات اصلی کشور برشمرد و گفت: اقتصاد کشور ما بايد اشتغال زا باشد، بيکاری عمدتا خانم های جوان تحصيلکرده را شامل شده است و اين ها نيروهای خلاقه جامعه ما هستند.

رييس جمهوری با بيان اين که من به آينده اميدوارم چون در کشورمان افراد خلاق بسياری داريم، گفت: در اين شرايط نيازمند وفاق هستيم تا از پيچ فعلی عبور کنيم. چون می خواهيم به رشد توام با اشتغال و رونق برسيم.

روحانی تاکيد کرد: هرچه توان اقتصادی ما قوی تر باشد می توانيم قوی تر با خارجی ها مذاکره کنيم و به موفقيت برسيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016