دوشنبه 15 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی و ظريف درباره آينده مذاکرات هسته ای چگونه می انديشند؟

کسانی که ديدگاه های درونی در دولت درباره موضوع هسته ای را تعقيب می کنند عقيده دارند حسن روحانی نسبت به ظريف خوش بينی بيشتری درباره نتيجه بخشی مذاکرات دارد.

علی شاهديان، ايران هسته ای- برخی کارشناسان می گويند وزير خارجه به اينکه مذاکرات هسته ای در فاصله زمانی کوتاه نتيجه بخش باشد بدبين است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد جواد ظريف که به عنوان کسی شناخته می شود که پيش از انتخابات رياست جمهوری می گفت اگر مذاکرات هسته ای را به او بسپارند آن را ظرف چند ماه به نتيجه خواهد رساند، اکنون معتقد است اين مذاکرات در مهلت زمانی ۴ ماهه به نتيجه نخواهد رسيد.

ايران و گروه ۱+۵ روز ۳ آذر ۱۳۹۳ توافق کردند مذاکرات هسته ای برای ۷ ماه ديگر تمديد شود.

بيانيه مشترک ايران و ۱+۵ می گويد اين مذاکرات بايد ظرف ۴ ماه به يک توافق سياسی روی اصول، و پس از آن طی سه ماه بعدی، به يک توافق مشروح روی جزئيات منجر شود.

اکنون برخی منابع می گويند ظريف باور ندارد که مذاکرات هسته ای تا اسفند ۹۲ (پايان مهلت ۴ ماهه) به توافق سياسی منجر شود.

يک منبع در اين باره به «ايران هسته ای» گفت: «ظريف معتقد است تا قبل از سال توافقی حاصل نخواهد شد و احتمال حصول توافق تا خرداد ماه هم حدود ۵۰ درصد است».

اين منبع می گويد علت اين است که ظريف تصور می کند دولت اوباما زمانی توافق با ايران را نهايی خواهد کرد –اگر اساسا قصد اين کار را داشته باشد- که حزب دموکرات بتواند از آن برای انتخابات رياست جمهوری بعدی امريکا استفاده کند.

همچنين حصول توافق در تابستان آينده، به دولت در ايران هم کمک خواهد کرد بر انتخابات آينده مجلس در ايران اثر بگذارد.

در همين حال، کسانی که ديدگاه های درونی در دولت درباره موضوع هسته ای را تعقيب می کنند عقيده دارند حسن روحانی نسبت به ظريف خوش بينی بيشتری درباره نتيجه بخشی مذاکرات دارد.

منبعی که با «ايران هسته ای» گفت وگو کرده می گويد: «روحانی عقيده دارد احتمال توافق ۹۰ درصد است».

برخی می گويند علت اين اختلاف برآورد اين است که ظريف از منظر مذاکراتی به مسئله نگاه می کند ولی روحانی رويکردی سياسی دارد.

برخی ديگر هم می گويند شايد روحانی چيزی می داند که ظريف نمی داند.

دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ در ماه جاری ميلادی برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016