دوشنبه 15 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اژه‌ای: به زودی سران فتنه ۸۸ محاکمه می‌شوند

غلامحسين محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه گفت: "در مورد موسوی و کروبی تا پرونده در محاکم قضايی مطرح نشود نمی‌توانيم کيفرخواست صادر کنيم." وی افزود: "در اولين فرصتی که زمينه محاکمه فراهم شود٬ محاکمه صورت خواهد گرفت." و نتیجه جلسات دادگاه نیز در سطح عموم اطلاع رسانی خواهد شد



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی قوه قضاييه با رد اين موضوع که قرار وثيقه‌ای به مبلغ ۴۷ ميليارد برای مرتضوی٬ به ازای قرار کفالت به نام فردی با عنوان «خ» صحت ندارد٬ گفت: به هيچ عنوان قرار کفالت تبديل به قرار وثيقه نشده و طبيعی است که بر همين اساس سندی نيز به نام «خ» وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در ابتدای سخنانش با تبريک هفته وحدت و ميلاد پيامبر اکرم(ص) گفت: در هفته گذشته سالروز نهم دی ماه را داشتيم که نقطه عطفی در تاريخ انقلاب اسلامی ايران است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: ‌در سال ۸۸ حقوق مردم، رای مردم و قانون زير پا گذاشته شد و دشمن طمع بيشتری برای تشديد تحريم‌ها عليه ايران پيدا کرد.

سخنگوی قوه قضاييه با بيان اينکه ‌امسال صداوسيما و رسانه‌های ديگر بسيار خوب کار کردند و توانستند بخشی از توطئه‌های دشمن را در اين باره روشن کنند، يادآور شد: هر چقدر از سال ۸۸ می‌گذرد بيشتر به عمق آن و توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی پی می‌بريم که جا دارد در اينجا تقدير بزرگی از امت ولايت‌مدار و سيما صورت گيرد.

با اين بودجه ماموريت‌های قوه قضاييه بر زمين می‌ماند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه آيا بودجه قوه قضاييه امسال کفايت ماموريت‌های قوه قضاييه را می‌کند يا خير٬ تصريح کرد: هر چند ما به تنگناهای دولت آگاه هستيم٬ اما با توجه به ماموريت‌هايی که بر دوش قوه قضاييه گذاشته شده است، اگر بخواهيم با همين بودجه به اداره مسائل بپردازيم حتما مردم و قوه قضاييه با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

معاون اول قوه قضائيه اضافه کرد: اميدوارم دولت و مجلس نهايت مساعدت و همکاری را در اين باره داشته باشد در غير اين صورت برخی از ماموريت‌های ما زمين می‌ماند. اميدوارم بودجه به صورت مناسب تصويب و تخصيص يابد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اين سوال که آيا قوه قضاييه گزارشی از عملکرد و بودجه چند سال اخير خود تهيه و خدمت مقام معظم رهبری برای بهبود بودجه امسال فرستاده است يا خير٬ خاطرنشان کرد: هر مقدار که لازم بوده است ما تلاش خودمان را در اين مسير انجام داده‌ايم و اميدواريم در تنگناهايی که وجود دارد بودجه‌ای متناسب با ماموريت های ما اختصاص يابد.

طرح عدالت الکترونيکی به بودجه قوه قضاييه بستگی دارد

محسنی اژه‌ای با اشاره به طرح عدالت الکترونيکی٬ گفت: قوه قضاييه مصمم است تا جای ممکن دسترسی مردم را به دستگاه قضا آسان کنند و سرويس‌دهی الکترونيکی به مردم را توسعه دهيم. همانطور که تا سال ۹۳ تا جايی که بودجه ما اجازه داد اين مساله را توسعه می‌دهيم و بخش‌های خوبی نيز پيش رفته است اما امسال با مشکل جدی بودجه مواجه هستيم اگر دولت تخصيص بيشتری به قوه قضاييه بدهد اميدوار هستيم که گام بهتری برداريم.

در پرونده شرکت پديده هنوز کسی بازداشت نشده است

معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگری درباره پديده شانديز و اينکه آيا پلمپ اين شرکت صحت دارد يا خير٬ يا کسی در اين‌باره بازداشت شده است و مقدار بدهی آن چقدر است٬ گفت: اين شرکت سهام‌دارانی دارد که ما در اين بحث بيشتر نگران مردم هستيم زيرا سهام‌داران با تبليغات و قيمت‌های بالا٬ سهامی را به مردم فروخته‌اند و ما نگران هستيم برای مردم مشکلاتی در آينده پيش آيد.

وی ادامه داد: صرفنظر از شکايت برخی از مراجع که در جای خودش قابل بحث است٬ نگرانی اصلی ما مردم هستند که بايد پيش‌بينی کنيم و اقداماتی انجام دهيم تا خدايی نکرده مشکلی پيش نيايد.

وی درباره بازداشت‌ها در مورد شرکت پديده٬ گفت: فعلا کسی در اين‌باره بازداشت نشده است اما تحقيقات از برخی از اشخاص صورت گرفته است.

محسنی‌اژه‌ای تصريح کرد: در اين بين برخی از مديران دخيل هستند که عنوان می‌کنند کار خلاف واقعی را انجام نداده‌اند. درباره مبلغ عددها که هم عنوان می‌‌کنند٬ صحيح نيست و فعلا درباره آن قبل از بررسی نمی‌توانيم اظهار نظر کنيم.

محسنی‌اژه‌ای درباره پلمپ شرکت شانديز نيز گفت: برخی از دلالان که نسبت به فروش سهام اقدام می‌کردند٬ دفاتر آنها پلمپ شده است و فعلا اين شرکت منع تبليغات در صدا وسيما و رسانه‌ها را دارد.

خبرنگاری از پرونده مربوط به پديده شانديز با عنوان فسادمالی ياد کرد و در مورد جزييات آن از سخنگوی قوه قضاييه پرسيد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: هنوز در اين موضوع کسی بازداشت نشده است٬ بنابراين استفاده از عنوان فساد مالی صحيح نيست. عمده اقدامات ما برای پيشگيری از جرايم بعدی است البته شکايت برخی دستگاه‌ها نيز وجود دارد اما همه ما بايد نسبت به جلوگيری از تشويش اذهان عمومی دقت داشته باشيم. با اين حال شفاف بيان شدن برخی مسائل موجب بی‌اعتمادی نمی‌شود بلکه مردم خوشحال می‌شوند که وقتی در جايی فساد است٬ با آن برخورد می‌شود.

معاون اول قوه قضاييه گفت: مهمترين موضوعی که بايد به آن توجه کنيم و اين نوع کلاهبرداری‌ها را ايجاد می‌کند اختلاف نظر بين مراجع ذی‌ربط است که اگر اين اختلاف‌نظرها نباشد شايد اينگونه کلاهبرداری‌ها تا اين حد پيش نيايد که ما بارها اعلام کرديم هر دستگاهی نسبت به وظيفه خودش در زمان مقرر اقدام کند. در اين پرونده هم نيز اختلاف‌نظرهايی بين نهادهای عمومی و دولتی وجود داشته است.

همه مبلغ ۱۲ هزار ميليارد برگشت خورده است

سخنگوی قوه قضاييه تاکيد کرد: وقتی می‌گوييم فساد ۱۲ هزار ميلياردی برخی فکر می‌کنند اين مبلغ از بانکی بيرون رفته و در جيب فردی قرار گرفته در حالی که اين تنها يک گردش مالی بوده و ثانيا همه اين مبلغ برگشت خورده است. به ويژه اينکه اصلا امکان ندارد يک شعبه در شهری توان پرداخت ۱۲ هزار ميليارد تومان را داشته باشد. اگرچه سياه‌نمايی و بزرگ‌نمايی نيز نبايد از فساد صورت گيرد اما برخورد با فساد باعث می‌شود که مردم نااميد نشوند.

وی گفت: مهم اين است که هر آنچه وجود دارد برای مردم بيان شود. اما گاهی پيچ‌هايی زده می‌شود که مطابق واقعيت نيست و اين کار قوه قوه قضاييه را زياد می‌کند زيرا باعث شکايت برخی و ورود مدعی‌العموم می‌شود. همانطور که گفتم بحث پديده نيز در مرحله تحقيقات و رسيدگی است و هنوز چيزی مشخص نشده است.

از يک سال قيل به صدا‌وسيما يادآوری شده بود تبليغات پديده مطرح نشود

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اين سوال که آيا در پرونده پديده شانديز در حوزه فروش سهام تخلفی وجود داشته و اينکه آيا صحت دارد به مقامات قضايی استان از يک سال قبل اعلام کرده بودند که صدا و سيما بايد از پخش آگهی اين شرکت خودداری کند٬ گفت: البته قوه قضاييه در اين رابطه به صدا و سيما يادآوری کرد ولی حکم قضايی نداشت لذا تذکری دادند و اعلام شد که ممکن است در آينده مشکلاتی پيش آيد بنابراين خوب است که تبليغات رسانه‌ای مطرح نشود.

وی گفت: مجموعات شکايات رسيده در حال بررسی است و بايد ديد ابعاد قضيه به کجا می‌رسد برخی وزارتخانه‌ها شاکی هستند و موضوعاتی هم در خود شرکت وجود دارد که بايد جلو‌تر برويم.

قوه قضاييه نمی‌خواهد از پرونده پديده به راحتی بگذرد

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه پرونده پديده شانديز از سال ۸۸ مطرح بوده و بعضی از مسئولان استانی در باره تبليغات غيرقانونی اين شرکت اخطارهايی را داده بودند چرا اين موضوع از سال ۸۸ تا ۹۳ طولانی شده و امروز منع تبليغ شده‌اند٬ گفت: گاهی ممکن است دستگاهی مجوزی صادر کند و دستگاه ديگر نسبت به اين موضوع معترض باشد.

محسنی اژه‌ای افزود: استاندار وقت از اين پروژه حمايت کرده‌اند و شهردار به آن مجوز داده بود بنابراين اختلافاتی بين دستگاه‌های آن استان وجود داشته است امروز هم که قوه قضاييه وارد شده است از جهت نگرانی که ممکن است برای مردم پيش بيايد.

وی گفت: اطاله دادرسی هم زمانی مطرح است که پرونده رسيدگی نشود و شايد پرونده‌ای مطرح و رسيدگی شود اما رسيدگی آن طولانی باشد.

دفا‌تر دلال‌های شرکت پديده متوقف شده است

محسنی اژه‌ای تصريح کرد: قوه قضاييه به هيچ وجه نمی‌خواهد از کنار اين پرونده به راحتی بگذرد.

وی در پاسخ به اين سوال که پروژه پديده شانديز ادامه پيدا می‌کند٬ گفت: کار خود اين مجموعه متوقف نشده بلکه کار تبليغاتی و دفا‌تر دلال‌ها متوقف شده است که بايد رسيدگی شود که آيا صرف نظر از بحث ايجاد آن تخلف ديگری صورت گرفته يا خير. مضاف بر اينکه مردم نيز بايد توجه کنند وقتی می‌خواهند چيزی را بخرند٬ به صرف تبليغات اقدام نکنند که بعد متضرر شوند.

قرار وثيقه‌ ۴۷ ميلياردی برای مرتضوی صحت ندارد

به گزارش خبرنگار ايلنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا٬ مبنی بر اينکه شنيده شده قرار وثيقه‌ای به مبلغ ۴۷ ميليارد برای مرتضوی به ازای قرار کفالت به نام فردی با عنوان «خ» صادر شده است٬ گفت: اين موضوع را رد می‌کنم. به هيچ عنوان قرار کفالت تبديل به قرار وثيقه نشده و طبيعی است که بر همين اساس سندی نيز به نام «خ» وجود ندارد.

وی در پاسخ به اين سوال که گفته شده مرجع قضايی ديگری برای مطالعه پرونده مرتضوی را گرفته است گفت: اين احتمال وجود دارد که دستگاه نظارتی پرونده را مطالعه کنند اما نهاد ديگری پرونده را در دست نگرفته واين موضوع صحت ندارد.

محسنی‌اژه‌ای در خصوص اعتراض برخی از نمايندگان نسبت به همکاری قوه قضاييه در زمينه پرونده تامين اجتماعی گفت: اينکه برخی مدعی هستند يکسری از پرونده‌های مربوط به سازمان تامين اجتماعی بدون بازپرسی مختومه می‌شود صحت ندارد هر موردی که مجلس به ما بدهد حتما مورد رسيدگی قرار می‌گيرد. همکاری‌ها هم نيز خوب است.

شعبه تخصصی ورزش در دادسرای عمومی راه‌اندازی خواهد شد

محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود در خصوص اين سوال که شنيده شده شعبه تخصصی ورزش در دادسرای عمومی تاسيس شده است و آيا اين مطلب صحت دارد٬ گفت: تا جای ممکن ما در کلان شهرها و به ويژه تهران در حال تخصصی کردن موضوعات هستيم. اگر لازم باشد حتی يک شعبه را نيز به يک موضوع اختصاص می‌دهيم هر چه جلو می‌رويم در صورتی که امکانات‌مان فراهم باشد هر موضوعی به شکل تخصصی رسيدگی خواهد شد.

تعبير تعداد کثيری از مديران در پرونده مديرعامل سابق کيش صحيح نيست

محسنی‌اژه‌ای در مورد پرونده مديرعامل سابق کيش نيز گفت: من در اين خصوص اين مساله را که مديران کثيری در آن مطرح هستند را تاييد نمی‌کنم٬ اگرچه در اين پرونده بيش از يک فرد مطرح است اما تا زمانی که حکم نهايی صادر نشده قانون ما را از بيان جزييات منع کرده ضمن اينکه باز تاکيد می کنم تعبير تعداد کثيری از مديران در اين پرونده صحيح نيست. اين پرونده همچنان در حال رسيدگی است و زمانی که حکم قطعی آن صادر شد جزييات را بيان خواهم کرد.

حکم پرونده شورای شهر رشت صادر شده است

سخنگوی قوه قضاييه با اشاره به پرونده تخلفات شورای شهر رشت گفت: حکم اين پرونده صادر شده اما از قطعی شدن آن اطلاع ندارم تا جزييات را بيان کنم.

ديوان عالی کشور حکم معاون اول احمدی نژاد را هنوز صادر نکرده است

در ادامه خبرنگاری با بيان اينکه شنيده شده حکم دادگاه بدوی معاون اول احمدی نژاد پس از صدور و تجديد نظر به ديوان عالی کشور رفته است٬ از محسنی‌اژه‌ای در مورد جزييات آن سوال کرد که او گفت: از اول نيز حکم دادگاه برای تجديد نظر به ديوان عالی کشور رفته بود اما ديوان هنوز رای را صادر نکرده است.

در پرونده بابک زنجانی تا کنون ۶ نفر بازداشت هستند

معاون اول قوه قضاييه در ادامه با اشاره به پرونده بابک زنجانی گفت: آخرين خبری که من در اين مورد گرفتم اين است که برای سه نفر از متهمين اين پرونده قرار مجرميت صادر شده٬ البته اين پرونده بيش از سه يا چهار متهم دارد اگر اين قرار مجرميت به دادستانی رفت و دادستان يا جانشين او٬ آن را تاييد کرد کيفرخواست صادر می‌شود اما هنوز کيفرخواستی صادر نشده چرا که دادستانی بايد نظر بدهد.

وی گفت: در مورد اين پرونده شش نفر بازداشت هستند و بقيه با تبديل قرار آزاد شده‌اند در مجموع از بيش از ۵۰ نفر به عنوان مطلع و يا متهم تحقيق شده است.

سخنگوی قوه قضاييه يادآور شد: در مورد شناسايی اموال متهم نيز گفته شده که اقداماتی صورت گرفته است بر اساس تصميم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مصوب شد پس از شناسايی اموال و تقويم آن‌ها اين مبلغ در اختيار شرکت نفت قرار داده شود تا بر اساس توافقات عمل شود. بخشی از اموال که شناسايی شده مورد کار‌شناسی قرار گرفته و به متهم ابلاغ شده اما متهم نسبت به اين مساله اعتراض کرده برای همين اين مساله به هيات سه نفره‌ ارجاع شده و اين هيات در حال بررسی پرونده است.

اموال شناسايی‌شده زنجانی تکافوی همه بدهی‌های او را نمی‌دهد

محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر دادستان به قرار مجرميت نقصی نگيرد٬ کيفرخواست صادر می‌شود و برای مابقی متهمان نيز پس از رسيدگی کيفرخواست صادر خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه در رديابی اموال متهم توفيق خوبی حاصل شده است. اگرچه همين اموال شناسايی‌شده نيز تکافوی همه بدهی‌های او را نمی‌دهد اما هنوز نامشخص است که بخشی از وجوه اصلا وجود دارد يا تبديل به ملک يا غيرملک شده است.

سخنگوی قوه قضاييه خاطرنشان کرد: بازپرس اعلام کرد که متهم صداقت و همکاری لازم را ندارد البته هر مقداری که بتوانيم ما بر اساس تحقيقات خود و رديابی پول‌ها اطلاعات به دست بياوريم او قبول می‌کند اما همکاری لازم را ندارد.

قرار مجرميت پرونده زنجانی بيش از دو هزار صفحه دارد

وی در پاسخ به اين سوال که آيا امکان دارد جلسه دادگاه بابک زنجانی تا پيش از پايان سال برگزار شود گفت: همانطور که بازپرس به من گفت قرار مجرميت اين پرونده بيش از دو هزار صفحه دارد و اين حجم بايد با دقت خوانده شود که زمان‌بر است. اگر دادستان همه قرار را سريع بخواند و کيفرخواست صادر شود ممکن است اين اتفاق بيتفد اما نمی‌توان در اين خصوص قول داد.

محسنی‌اژه‌ای تاکيد کرد: تلاش قوه قضاييه اين بوده و هست که اين پرونده با دقت و عدالت مورد رسيدگی قرار گيرد. مهم اين است که اموال به بيت‌المال برگردد. در اين خصوص هم در دولت و هم در قوه قضاييه به طور جد تلاش شد. شايد پيش از اين حرف و حديث‌هايی مطرح شد که وقتی شکايتی وجود ندارد بابک زنجانی را بازداشت کرديد اما امروز فهميديم که اگر اين اقدام صورت نمی‌گرفت و متهم از کشور خارج می‌شد چه وضعيتی پيدا می‌کرديم.

وی يادآور شد: قوه قضاييه زمانی که شکايتی وجود نداشت وارد عمل شد و بازپرس پرونده بسياری از روزهای تعطيل را در مورد اين پرونده مشغول کار بود و ما هم اميدواريم هر چه زود‌تر کيفرخواست مربوطه صادر شود.

شرايط پيگيرد قانونی معترضين بورسيه‌ها

معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه در بحث بورسيه‌ها برخی از اشخاصی که نام آنها مطرح شده بود نامه ای نوشتند و نسبت به اين موضوع اعتراض داشتند٬ آيا اين مونضوع می‌تواند پيگرد قانونی وزارت علوم را داشته باشد يا نه٬ گفت: اگر به عنوان اتهام چيزی وجود داشته باشد قوه قضاييه به آن رسيدگی می‌کند و آن را پيگيری خواهد کرد.

پرونده عاملان جنايت گلپايگان

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه عاملان جنايت گلپايگان طبق خبرهايی که رسيده٬ گويا از هشت سال پيش در اين منطقه شرارت‌هايی داشته‌اند و طی اين مدت ۵۰ کيلو طلا سرقت و ده نفر را به قتل رسانده اند٬ چرا تا به امروز دستگير نشده‌اند اين قصور از کجا ناشی می‌وشد گفت: تا فردی دستگير نشود٬ قوه قضاييه نمی‌تواند کاری را انجام دهد. اينکه اشخاصی جرم‌های متعددی داشته باشند و دستگير نشوند اين موضوع امکان دارد. اما بايد توجه کنيم تمام جرم‌های آن‌ها در يک منطقه اتفاق نيفتاده و نيروی انتظامی نيز تمام تلاش خود را در راستای دستگيری اين گروه انجام داده است.

محسنی اژه‌ای تصريح کرد: اما توقع مردم اين است که با اين نوع اشخاص خيلی سريع‌تر برخورد شود و در مورد رسيدگی نيز می‌توانم بگويم حتما به پرونده آن‌ها خارج از نوبت رسيدگی خواهد شد اما چون در پرونده آن‌ها قتل وجود دارد موضوع کمی پيچيده‌تر است و بايد با اوليای دم صحبت شودکه چه درخواستی دارند.

پس از ارجاع پرونده بيمه به دادسرا٬ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم ورود کرده‌اند

معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگری در مورد بيمه توسعه و اينکه پرونده آن‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: درباره بيمه تصميماتی گرفته شده و بانک مرکزی وارد ماجرا شده و پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده و اقدامات قضايی در مراحل اوليه قرار دارد و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی وارد اين پرونده شده‌اند.

در مورد موسوی و کروبی تا پرونده در محاکم قضايی مطرح نشود نمی‌توانيم کيفرخواست صادر کنيم

محسنی اژه‌ای در پاسخ به اين سوال که رئيس قوه قضاييه در هفته گذشته درباره سران فتنه صحبت‌هايی کرده‌اند و گفتند پرونده‌های آن‌ها مملو از اتهام است٬ آيا قوه قضاييه قصد دارد کيفرخواست صادر کند٬ گفت: مردم ما آگاه هستند و می‌فهمند چه اتفاقاتی رخ داده اما تا پرونده در محاکم قضايی مطرح نشود نمی‌توانيم کيفرخواستی را مطرح و آن را برای مردم منتشر کنيم.

وی اضافه کرد: در اولين فرصتی که زمينه محاکمه فراهم شود٬ محاکمه صورت خواهد گرفت.

بسياری از مطالب نامه مطهری کذب محض است و قابليت تعقيب قضايی را دارند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به اين سوال که هفته گذشته آيت‌الله املی لاريجانی صحبت‌هايی در مورد حصر کردند که در اين بين برخی حقوقدانان و نمايندگان مجلس حرف‌هايی مبنی بر اينکه شورای عالی امنيت ملی جايگاه قضايی ندارد و... زده‌اند و علی مطهری نامه‌ای در اين ارتباط به رياست قوه ارسال کردند٬ نظر قوه قضاييه در اين موضوع چيست٬ گفت: بسياری از مطالبی که در نامه آقای مطهری وجود داشت کذب محض است٬ حتی قابليت تعقيب قضايی را دارند که در آينده نزديک به آن‌ها پاسخ خواهيم داد.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: گاهی در مورد پرونده‌ای در جامعه مسائلی مطرح می‌شود و با آنچه در پرونده وجود دارد بسيار متفاوت است بر اين اساس ما بر اساس استنادات در حال بررسی اين پرونده نيز هستيم.

وی گفت: ايشان صحبتی از جلسه‌ای کرده‌اند که حتی در آن حضور نداشته‌اند و اين گونه صحبت کردن دور ازشان يک نماينده است و اصولا با ابزار سياسی ما با اين مسائل برخورد نمی‌کنيم و مطمئنم افراد مطلع و حقوق‌دانان اينگونه صحبت نمی‌کنند.

پرونده رئيس جمهور سابق در شعب دادگاه مطرح است ولی هنوز حکمی صادر نشده است

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به سوالی در باره پرونده رئيس جمهور سابق کشور گفت: پرونده ايشان در شعب دادگاه مطرح است ولی هنوز حکمی صادر نشده است و پرونده رئيس جمهور به علت خاص بودن يکراست به دادگاه ارجاع می‌شود.

قرارداد وزارت نفت در حال رسيدگی است

معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال که در سال ۸۲ در وزارت نفت قراردادی با کشور امارات امضا شد که ايران نفتی را به امارات بفروشد و آيت‌الله جنتی در نماز جمعه آن سال نسبت به اين موضوع به شدت اعتراض کردند آيا قوه قضاييه برای احقاق حقوق ملت به اين پرونده ورود خواهد کرد يا نه٬ گفت: اصل اين موضوع از سال‌های گذشته مطرح بوده و در حال رسيدگی است و تا زمانی که رسيدگی نشود نمی‌توانيم در مورد حکم آن و اتهامات صحبتی کنيم.

آينده شوراهای حل اختلاف

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به سوالی درباره آينده شورای حل اختلاف گفت: شورای حل اختلاف از ابتدا برای صلح و سازش ايجاد شد اما در بعضی از کارهای جزيی که نياز به حکم قاضی داشت قرار شد قاضی مستقر در اين شورا‌ها حکمی صادر کنند.

وی افزود: ما در دوره پنج ساله اول آيت‌الله املی لاريجانی به کارکرد اين شورا پرداختيم که اين نشان می‌دهد اين شورا کارکرد مناسبی داشته که کارکرد آن بايد فقط صلح و سازش باشد و کار قضاوت به دستگاه قضايی ارجاع داده شود و در آينده ممکن است اين موضوع مورد تجديد نظر قرار بگيرد.

قوه قضاييه در مسئله پاساژ علاالدين ورودی نداشته است

معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال که در چند روز گذشته شاهد تخريب بعضی از طبقات پاساژ علاالدين بوده‌ايم ما مشاهده می‌کنيم که مسئولان اجرايی در موضوعات جزئی سريع وارد می‌شوند اما در اين پاساژ بزرگ در قلب شهر بعد از چند سال اقدام کرده‌اند٬ آيا ممکن است در اين مساله فسادی وجود داشته باشد يا نه٬ گفت: اين موضوع را قوه قضاييه پيگيری نکرده است گويا شهرداری و شورای تامين اتسان دنبال آن بوده است و به دليل اينکه قوه قضاييه ورودی نداشته است نمی‌توانم نظری در مورد فساد بدهم. اما آن چيزی که قابل توجه است و شما به آن اشاره کرده‌ايد چگونه ممکن است در پاساژی در ديد مسئولان منطقه چنين تخلفی صورت بگيرد!

وی در پاسخ به سوال مجدد خبرنگاری مبنی بر اينکه آيا قوه قضاييه در مورد تخريب دو طبقه از پاساژ علاالدين ورود نمی‌کند گفت: همانطور که گفتم تاکنون قوه قضاييه ورودی به اين موضوع نداشته تا ديروز که من پرسيدم در اين خصوص شکايتی هم نشده است اما اگر فردی شکايت کند قطعا به آن رسيدگی خواهد شد.

وی در مورد اظهارات نوبخت پيرامون انتشار اسناد سری در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی٬ گفت: ديوان محاسبات هيچ سند سری را منتشر نکرده است.

دستگيری روزنامه‌نگار (يغما فخشامی) ارتباطی با توقيف روزنامه روزان ندارد

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال که در هفته گذشته روزنامه‌ای توقيف شد و روزنامه نگار اين روزنامه نيز دستيگر شده است دلايل دستگيری و توقيف اين روزنامه چه بوده است٬ گفت: توقيف اين روزنامه به هيچ وجه ربطی به دستگيری روزنامه نگار اين روزنامه نداشته اما پرونده روزنامه نگار در حال بررسی مقدماتی قرار دارد.

وی اضافه کرد: روزنامه نيز به دليل درج مطالب خلاف قانون توقيف شده که اين نيز در حال بررسی است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به اين سوال که گاهی مطرح می‌شود خانواده‌ها خبری از دستگيری شخصی که دستگير شده‌اند ندارند٬ گفت: اصلا اين موضوع امکان ندارد کسی که بازداشت می‌شود دادسرا با محل نگهداری آن به خانواده آن اطلاع می‌دهد.

وضعيت زندانيان ايرانی در خارج کشور

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه تعداد زيادی از ايرانيان در کشور آذربايجان زندانی هستند با توجه به اينکه بسياری از شهروندان آن کشور در ايران بازداشتند٬ آيا ممکن است تبادل زندانيان صورت بگيرد يا خير٬ گفت: ما معمولا با کشورهايی که قرارداد استرداد داريم اين موضوع را انجام می‌دهيم و اگر حتی قرارداد نداشته باشيم از طريق معاونت روابط بين‌الملل قوه قضاييه و وزارت خارجه تلاش می‌شود تا جايی که مقدور است از زندان آن کشور آزاد و به داخل کشور آورده شوند.

وی گفت: اما معنی اين کار اين نيست که اين موضوع به سرعت انجام می‌شود و ممکن است حتی در مورد بعضی از پرونده نشود کاری کرد و استرداد انجام نشود.

توضيحات ارائه شده در موضوع برداشت دولت از صندوق توسعه ملی کفايت می‌کند

به گزارش خبرنگار ايلنا، محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به اين سوال که آيا در بحث برداشت دولت از صندوق توسعه ملی تخلفی صورت گرفته است٬ گفت: توضيحاتی که در اين مورد ارائه شده کفايت می‌کند. همانطور که روشن شد مبلغی برداشته شده اما اين مبلغ بازگشت داده شده از ۲۶ اسفند اين مبلغ برداشته شده و ۳۰ فروردين ۹۳ و در سندی عنوان شده که اين مبلغ برگشته است. بنابراين اصل موضوع اتفاق افتاده اما تخلف بودن و يا نبودن آن بستگی به موارد متعددی دارد از جمله اينکه آيا خود بانک مرکزی می‌تواند از صندوق برداشت کند يا خير.

سخنگوی قوه قضاييه با اشاره مجدد به بحث پاساژ علاالدين٬ گفت: تا فردی شکايت نکند قوه قضاييه وارد عمل نمی‌شود اگر فردی هم عليه شهرداری مطلبی را بگويد يا بنويسد می‌توان به آن رسيدگی کرد.

دستگيری ۹ نفر از کسانی که معلمان سيستان و بلوچستان را ترور کرده‌اند

خبرنگاری در مورد دستگيری ۹ نفر از افرادی که در ترور معلمان سيستان و بلوچستان دست داشته‌اند٬ پرسيد که سخنگوی قوه قضاييه گفت: بنده اطلاعات تکميلی را در دست ندارم اما اصل اين خبر را نيز بنده صبح امروز شنيدم بر اين اساس افرادی دستگير شده‌اند اما نسبت به اينکه آن‌ها چند نفر هستند و وابسته به کجا هستند آگاهی لازم را ندارم و فرصت پرسيدن از مراجع رسمی را نيز پيدا نکردم.

مدير شهرداری که متهم امنيتی بود٬ هنوز بازداشت است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به اين سوال که پرونده يکی از مديران شهرداری تهران که به دلايل امنيتی دستگير شده بود٬ گفت: پرونده هنوز در دادسراست و فرد مورد نظر هنوز بازداشت است اما قرار نهايی تاکنون صادر نشده است.

وضعيت پرونده اميد کوکبی

در ادامه خبرنگاری با اشاره به دستگيری فردی به نام اميد کوکبی به اتهام جاسوسی و ارتباط با دولت متخاصم از محسنی‌اژه‌ای پرسيد که علی رغم اينکه ديوان رای اوليه را نقض کرده شعبه هم‌ارز حکم اوليه را تاييد کرده است و از لحاظ حقوقی تکليف چيست٬ محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: اگر حکمی نقض شود و دادگاه بعدی آن را تاييد کند و مورد اعتراض مجدد قرار گيرد در صورتی که ديوان اين حکم را نپذيرد رای اصراری صادر می‌شود به اين شکل که پرونده به هيات عمومی ديوان می‌رود و هر رای که اکثريت گفت اعلام و پرونده تمام می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016