دوشنبه 15 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

زيباکلام: مشکلات با رفراندوم حل نمی‌شود

استاد علوم سياسی دانشگاه تهران درباره پيشنهاد رئيس‌جمهوری برای برگزاری همه‌پرسی در مسائل مهم کشور اظهار کرد: مشکلات کشور با برگزاری رفراندوم حل نمی‌شود و مسلم است که اقليت ۸ درصدی نمی‌خواهد سياست دولت روحانی را بپذيرد.

صادق زيباکلام در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره موضوع همه‌پرسی در مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی که روز گذشته رئيس‌جمهوری در نخستين کنفرانس اقتصاد ايران مطرح کرد، گفت: برگزاری رفراندوم در قانون اساسی کشور پيش‌بينی شده است و بر اين اساس در شرايطی که مسائل مهم مطرح می‌شود می‌توان اين مسائل را از طريق همه‌پرسی نظرخواهی کرد تا از طريق نظر جمهور مردم پرسيده شود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: نه تنها در نظام ما بلکه در نظام‌های ديگر جهانی نيز رفراندوم وجود دارد؛ به عنوان مثال، برخی کشورهای عضو اتحاديه اروپا درباره مسئله عضويت در اين اتحاديه که مسئله مهمی بود از طريق برگزاری رفراندوم تصميم‌گيری کردند يا در اسکاتلند برای جدايی اين کشور از انگلستان با برگزاری همه‌پرسی تصميم‌گيری شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه "مشکل کشور با برگزاری رفراندوم حل نمی‌شود"، تصريح کرد: مشکلات ما محدود به يک يا چند موضوع خاص نيست؛ بلکه يکسری سياست‌ها در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سياسی در هشت سال مديريت اصولگرايان و در فاصله سال ۸۴ تا ۹۲ در کشور ايجاد شد که اين سياست‌ها، سياست‌های نادرست و ناپخته‌ای بوده و مشکلات و معضلات زيادی را برای کشور به همراه داشته است.

زيباکلام به برخی سياست‌های دولت قبل اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال در بحث سياست هسته‌ای در دوره هشت ساله گذشته، سياست درستی اجرا نشد يا در موضوع پرداخت يارانه به صورت فله‌ای يا سياست تعارض با برخی کشورهای دنيا نظير آمريکا، اروپا، کانادا، استراليا و قطع رابطه با کشورهای مهم دنيا اقدام ناپخته‌ای بود.

اين استاد علوم سياسی دانشگاه با بيان اينکه "مردم با اطلاع از سياست اصولگرايان در ۲۴ خرداد ۹۲، مخالفت خود را با سياست‌های دولت قبلی به نمايش گذاشتند"، يادآور شد: از مجموع ۳۶ ميليون آرای انتخابات ۹۲، تنها چهار ميليون نفر به آقای سعيد جليلی که نمايندگی تداوم سياست‌های افراطی اصولگرايان را بر عهده داشت، رأی دادند و ۱۹ ميليون نفر به حسن روحانی که با سياست اعتدال و اميد وارد رقابت انتخاباتی شده بود، رأی دادند.

زيباکلام، با بيان اينکه "يکی از تعريف‌های مردم‌سالاری اين است که اگر اکثريت مردم مخالفت خودشان را با سياستی اعلام کردند ديگر آن سياست ادامه نيابد"، تصريح کرد: در هر کشوری که مردم‌سالاری حاکم است زمانی‌که انتخابات برگزار می‌شود و يک حزب در آن انتخابات پيروز می‌شود، طبيعتا سياست‌های حزب قبلی ادامه نمی‌يابد و اين اراده دولت و کابينه جديد است که درخصوص مسائل کشور تصميم‌گيری می‌کند؛ اما متأسفانه در جامعه ما ساختار قدرت به گونه‌ای‌ست که انتخابات برگزار می‌شود؛ اما تغييری حاصل نمی‌شود.

اين استاد دانشگاه، اضافه کرد: در ۲۴ خرداد ۹۲، حدود ۱۹ ميليون نفر از مردم که ۴۰ درصد از رأی‌دهندگان را تشکيل می‌دادند با رأی خود اعلام کردند که با سياست‌های دولت قبل موافق نيستند، اما همچنان می‌بينيم که آن سياست‌ها همچنان توسط اقليتی که هشت درصد رأی آورده است، اجرا می‌شود.

وی با بيان اين مطلب افزود: به عنوان نمونه يارانه‌ها به‌‌ همان صورت قبل پرداخت می‌شود، همچنان در ايجاد تعامل با دنيا مشکل داريم، در کنار گذاشتن سياست نادرست هسته‌ای دولت قبل توسط دولت يازدهم سنگ‌اندازی می‌شود و همچنان حصر و حبس‌ها باقی است.

زيباکلام ادامه داد: همچنان بعد از گذشت يک سال و نيم از روی کار آمدن دولت جديد، صحبت کردن و نوشتن درخصوص مسائل مهم کشور از سوی ۸ درصدی‌ها به عنوان خط قرمز تلقی می‌شود.

به گفته اين استاد دانشگاه، مشکلی که روحانی و دولت آن با آن‌ها مواجه است، تداوم سياست‌های غلط دولت گذشته از سوی اقليت ۸ درصدی است.

وی ادامه داد: نمونه‌هايی از اين سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی را در وزارت علوم ديديم به نحوی که روحانی می‌خواست بر اساس سياست‌های خود وزيری را به مجلس معرفی کند که سياست امنيتی را از دانشگاه‌ها برچيند و ممنوع کردن دانشجويان از تحصيل با تهديد کميته انضباطی را از سر راه دانشجويان بردارد؛ اما ۸ درصدی‌ها می‌گفتند که وزير پيشنهادی به فتنه نزديک است و به او رأی نمی‌دهند.

زيباکلام با طرح اين پرسش که "از ۸ درصدی‌ها بايد پرسيد که اگر مردم‌سالاری را قبول داريد، مگر مردم خواستار تغيير سياست‌های دولت قبل نبودند که به روحانی رأی دادند"، گفت: مشکلات پيش روی دولت روحانی به نظر بنده، آنقدر متعدد است که نمی‌توان برای تک تک آنها همه‌پرسی برگزار کرد؛ به عنوان مثال، ايشان هم بايد از مردم بخواهد که نظرشان را در مورد تداوم مديريت هسته‌ای قبل اعلام کنند، هم اينکه آيا سياست خارجی که با کشورهای دنيا سر جنگ داشته باشد را ادامه بدهيم يا دست دوستی و همراهی به سوی مردم دنيا دراز کنيم؟ و مواردی از اين دست.

وی افزود: روحانی در همه اين زمينه‌ها چگونه می‌خواهد همه‌پرسی انجام دهد؟ آيا می‌خواهد برای همه موارد پيش رو رفراندوم برگزار کند؟ اين امر قطعا شدنی نيست.

زيباکلام ادامه داد: به نظر من، راهکار اين است که رئيس جمهوری با مراجعه به افکارعمومی و نظرسنجی از نخبگان، اين مسئله را مطرح کند که آيا مخالفان دولت نتايج انتخابات سال ۹۲ را قبول دارند يا خير؛ که پاسخ آن بله يا خير است.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر اين افراد، منتخب انتخابات ۹۲ را قبول دارند، طبيعتا نمی‌شود سياست‌های دولت قبل نيز در اين دولت ادامه يابد؛ البته کاری که اکنون برخی نمايندگان مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهند دقيقا همين طور است که می‌خواهند سياست‌های غلط و نابخردانه سال ۸۴ تا ۹۲ ادامه يابد، کاری که صدا و سيما انجام می‌دهد دفاع از سياست‌های غلط دولت قبل است و اظهاراتی که برخی ائمه جمعه در تريبون‌ها می‌کنند تداوم همين سياست‌های غلط است.

زيباکلام تصريح کرد: اگر ما فکر می‌کنيم که اين سياست‌ها درست است و بايد ادامه يابد، چرا مردم را در انتخابات مشارکت می‌دهيم تا در مورد سياست‌ها نظر بدهند.

وی در ادامه افزود:‌ اگر مردم موافق سياست‌های دولت قبل بودند، در انتخابات ۹۲ به آقای سعيد جليلی رأی می‌دادند؛‌ اين موضوع اظهر من الشمس است و نياز نيست که برای درک اين موضوع، ليسانس علوم سياسی يا جامعه‌شناسی داشته باشيم.

زيباکلام خاطرنشان کرد: بنده ضمن آنکه مشکلات دولت آقای روحانی را درک می‌کنم، معتقدم که مشکلات با رفراندوم حل نمی‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016