سه شنبه 16 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: تيم مذاکره کننده هيچ هدف سياسی و جناحی را در مذاکرات دنبال نخواهد کرد

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ایران در مجلس حاضر شد و به سئوالات نمایندگان پاسخ گفت. او گفت: دولت و تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای هيچ هدف سياسی و جناحی را در مذاکرات دنبال نکرده و نخواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تهران - ايرنا - محمد جواد ظريف وزير امور خارجه گفت: دولت و تيم مذاکره کننده هسته ای هيچ هدف سياسی و جناحی را در مذاکرات دنبال نکرده و نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، ظريف در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس برای پاسخگويی به سوالات جمعی از نمايندگان مجلس حضور يافت.

«سيد حسين نقوی حسينی» پس از حضور ظريف در جلسه علنی مجلس، گزارش کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس را درباره اين سوالات قرائت کرد چرا که اين سوال ابتدا در اين کميسيون مطرح شده بود و از آنجا که سوال کنندگان از پاسخ های ظريف قانع نشده بودند، در جلسه علنی امروز مطرح شد.

سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش اين کميسيون مبنی بر پرسش جواد کريمی قدوسی نماينده مردم مشهد و پرسش مشترک ۴۰ نفر از نمايندگان را از وزير امور خارجه قرائت کرد.

وی ادامه داد: سوال اول مبنی بر اين است که دليل ناديده گرفتن مصاديق حقوق هسته ای ملت ايران در موافقتنامه ژنو چيست؟ سوال دوم: آيا وقت آن نرسيده با پشتوانه اين ملت انقلابی و شهدای اين مرز و بوم در مقابل اهانت های مقامات آمريکا و رفتارهای غيرديپلماتيک مقامات متبکر غربی عکس العمل انقلابی در وزن وزير امور خارجه جمهوری اسلامی نشان بدهيد و از خوشبينی به اين مقامات فريبکار و غير قابل اعتماد غربی و آمريکايی بکاهيد؟

نقوی حسينی گفت: سوال کريمی قدوسی از وزير امورخارجه که در تاريخ ۵ آذر از هيات رييسه مجلس جهت بررسی به کميسيون ارجاع شده بود در جلسه ۱۹ آذرماه مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: کريمی قدوسی در شرح سوال آورده که موافقت نامه ژنو محورهايی را به امضای طرفين رسانده که عملا حقوق هسته ای ملت ايران را ناديده گرفته و مقدمه ای را فراهم کرده که در درازمدت کل برنامه های صلح آميز هسته ای را به طور جدی تهديد و زير سوال برده است؟

سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس افزود: دکتر ظريف در پاسخ به اين پرسش با اشاره به اين نکته که يقين داشته باشيد که از حقوق ملت و فرمايشات رهبر معظم انقلاب کوتاه نخواهيم آمد ادامه داد که محدوديت ها تنها در بازه زمانی مذاکرات است؛ کريمی قدوسی نهايتا از پاسخ وزير قانع نشد و کميسيون قلمرو سوال را ملی تشخيص داد.

نقوی حسينی تصريح کرد: سوال مشترک ۴۰ نفر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی از وزير خارجه در تاريخ ۲۱ اسفندماه سال گذشته از هيات رييسه مجلس شورای اسلامی جهت بررسی به کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی ارجاع شده بود که برای سومين بار در دستور جلسه ۲۵ خرداد سال جاری مورد بررسی کميسيون قرار گرفت ولی به دليل حضور نداشتن کريمی قدوسی به نمايندگی از نمايندگان سوال کننده تقاضای ارجاع سوال جهت بررسی به جلسه علنی را داشت، کميسيون نيز مستند به تبصره ۱ ماده ۲۱۰ آيين نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و درخواست نماينده مراتب را جهت بررسی ارسال کرد و کميسيون اين سوال را نيز ملی تشخيص داد.

ظريف: مذاکرات چهره تعامل گرا و باثبات ايران را نشان داد

وزير امور خارجه در ابتدای سخنانش در پاسخ به اين سوالات گفت: خدمت مردم بزرگ، نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرض سلام و ادب و احترام دارم و از برادر عزيزم جناب آقای کريمی قدوسی و ساير دوستان که اين فرصت را برای بنده فراهم کردند که يکبار ديگر در محضر مردم و نمايندگانشان حضور پيدا کنم، تشکر می کنم و ايام ولادت باسعادت پيامبر بزرگ اسلام و آغاز هفته وحدت را به همه تبريک می گويم.

ظريف اضافه کرد: برادران و خواهران عزيز! قدرت ايران از عوامل متعدد طبيعی، انسانی، اعتقادی، دفاعی و سياسی نشات می گيرد که برجسته ترين آن فرهنگ استقلال طلبی، عزت مداری، اعتماد به نفس و مقاومت مردم دلاور ايران است که همانا گفتمان اصيل انقلاب اسلامی، يادگار امام راحل و تاکيد مکرر رهبر معظم انقلاب است، قدرتی که تمام ابزارها و حربه ها عليه اين ملت دلاور را ناکارآمد ساخته است.

وی ادامه داد: به جاست که همين جا، به روان پاک شهدای انقلاب و جنگ تحميلی که عالی ترين و والاترين نماد اين قدرت عظيم هستند، درود برفرستيم و از روح بلندشان مدد جوييم.

ظريف گفت: برادران و خواهران گرامی! در شرايط انتقال کنونی جهانی که منابع قدرت و نفوذ، چند بعدی و متکثر شده اند، برخورداری از اين منبع عظيم قدرت معنايی توان حضور و نقش آفرين موثر و جدی در صحنه منطقه ای و جهانی را به جمهوری اسلامی ايران بخشيده است.

وی تصريح کرد: عجيب نيست که بدخواهان ايران، اسلام و انقلاب با هراس از اين توانمندی برای اعمال اين قدرت و نفوذ ايران مانع تراشی کنند.

وی يادآور شد: آخرين ترفندی که برای اين منظور، برنامه ريزی و برای مدت نسبتا طولانی اجرا کردند، تهديد انگاری و تهديد نمايی برنامه صلح آميز هسته ای ايران بود که با دو هدف عمده طراحی شده بود.

وزير امور خارجه توضيح داد: نخست ترسيم چهره ای ناامن و خطرناک از ايران که صلح و امنيت بين المللی را به خطر می اندازد و دوم تضعيف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحميل فشار بر مردم خوب ما از طريق تحريم های ظالمانه، نامشروع شورای امنيت، دوجانبه و چند جانبه است.

وزير امور خارجه گفت: مردم دلاور ايران با مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات رياست جمهوری و با پشتيبانی هوشمندانه از رويکرد تدبير و اعتدال، زمينه ورود جمهوری اسلامی ايران به مذاکرات هسته ای را فراهم کردند.

وی تصريح کرد: اين مذاکرات از يک سو چهره ای تعامل گرا، باثبات و قدرتمند از ايران نشان داد و از سوی ديگر از گسترش تحريم ها جلوگيری کرد و در ساختمان تحريم ها خلل انداخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016