سه شنبه 16 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دژ ۵۰ دلاری هم شکسته شد، سيل سقوط نفت ادامه دارد

بهای نفت در بازارهای جهانی امروز(سه‌شنبه) با سقوط از کانال ۵۰ دلاری در مرز ۴۹ دلار معامله شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از رويترز، بهای نفت در بازارهای جهانی امروز به دليل تداوم نگرانی‌ها درباره اشباع عرضه جهانی نفت، پنج درصد ديگر سقوط کرد و به پايين‌ترين سطح ۵.۵ سال گذشته رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در پی کاهش قيمت فروش نفت عربستان به مشتريان اروپايی که نگران‌ها درباره اشباع عرضه را تشديد کرد، نفت برنت به کمتر از ۵۳ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

بيارن شيلدروپ تحليلگر نفتی در اسلو گفت: عربستان هيچ نشانه‌ای از عقب نشينی نشان نمی‌دهد. ذخاير نفتی همچنان در حال پر شدن هستند.

در شرايطی که عربستان قيمت فروش نفت خود به آسيا را افزايش داده است، برخی تحليلگران می گويند کاهش قيمت فروش به اروپا بيانگر اين است که عربستان همچنان به دفاع از سهم بازار خود فکر می‌کند.

اين امر در کنار آمار هفته گذشته مبنی بر رسيدن عرضه نفت روسيه به بالاترين سطح پس از سقوط شوروی سابق و افزايش صادرات نفت عراق به بالاترين سطح از دهه ۱۹۸۰، سقوط مجدد قيمت نفت را رقم زد.

نفت برنت برای تحويل در ماه فوريه امروز سه‌شنبه با کاهش پنج درصدی ۵۲ دلار و چهار سنت در هر بشکه معامله شد که پايين ترين از سطح مه ۲۰۰۹ تاکنون است. همچنين نفت سبک آمريکا ۴۹ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه معامله شد.

گمانه زنيها درباره بی ثباتی سياسی در يونان بر ناپايداری اقتصاد منطقه يورو افزوده و ابهاماتی را درباره تقاضای انرژی اروپا ايجاد کرده است.

مارک کنان رييس تحقيقات بازارهای آسيا در موسسه سوشيت جنرال گفت: برخی عوامل فشار نزولی روی قيمت نفت را حفظ کرده است. وی به نگرانی درباره يونان، عرضه بالای روسيه، عراق و ‌آمريکا و همچنين افزايش ارزش دلار اشاره کرد.

پيش‌بينی‌ها حاکی از اين است که ذخاير نفتی آمريکا در هفته منتهی به دوم ژانويه افزايش يافته است.

افزايش ارزش دلار قيمت نفت برای دارندگان ديگر ارزها را گرانتر می‌کند. ضعف يورو به کاهش بيشتر قيمت نفت خواهد انجاميد، زيرا قدرت خريد دارندگان اين واحد پولی برای خريد نفت که با دلار معامله می شود پايين می‌آيد.

برخی اقتصاددانان انتظار دارند که کاهش قيمت نفت به افزايش قدرت خريد کشورهای مصرف کننده و تقويت اقتصاد جهانی منجر شود اما سقوط ۵۰ درصدی قيمت نفت از ماه ژوئن همچنين نگرانی‌ها درباره تورم را افزايش داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016