چهارشنبه 17 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صفارهرندی: اتفاقات ۸۸ جدال دو جريان برای مديريت آينده جهان بود

فارس ـ عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه هنوز وضعيتی که باعث شد پای آمريکا به فتنه ۸۸ باز شود تغييری نکرده گفت: آنچه در سال ۸۸ می‌گذشت، جدال دو جريان بر سر مديريت آينده جهان بود.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدحسين صفارهرندی عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور در همايش «بررسی فتنه ۸۸» که شب گذشته (سه‌شنبه) به همت بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گويند با پاسداشت حماسه حضور مردم در ۹ دی دفتر خاطرات تلخ فتنه دوباره گشوده می‌شود پس راجع به ۹ دی صحبت نکنيد. چرا که مستلزم بازخوانی پرونده‌های آن زمان و دامن زدن به کهنه‌زخم‌ها است.

وی افزود: اگر ماجرای فتنه يک اتفاق بود و تکرار آن برای بار ديگر متصور نيست يک موضوع است اما اينکه اسباب اتفاقات گذشته هنوز فراهم باشد و هر آن امکان تکرار آن ماجرا وجود داشته باشد موضوع ديگری است.

صفارهرندی با بيان اينکه فتنه ۸۸ دفعتا پيش نيامده بلکه سابقه‌ای داشته است گفت: نه تنها فتنه ۸۸ بلکه برای فتنه ۷۸ هم می‌گويند کسانی بعد از پايان جنگ قول و قرارهايی با بيرون گذاشته بودند. اينکه بعد از فوت امام (ره) ادامه کار به سبک امام (ره) ميسر نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در همين رابطه گفت: سال ۷۸ نيز بحث بعضی‌ها اين بود که بايد خيابان‌ها را شلوغ کرد و روی زمينی مانور داد که پشت آن يک چانه‌زنی در کانون قدرت باشد که همان تئوری فشار از پايين و چانه‌زنی از بالا بود که اگر اين خط سير را دنبال کنيد از ابتدای پس از رحلت امام با تشکيک جايگاه ولايت شروع می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسد که با گذراندن لايحه قانونی به دنبال کم‌کردن اختيارات حاکم بودند.

وی تصريح کرد: اين خط سير در سال ۷۸ به يک شکل جلوه کرد و در فتنه ۸۸ به گونه‌ای ديگر و اين گونه نبوده است که فتنه ۸۸ غليان احساسات افرادی بوده است که به صورت ناخواسته به اين بازی کشانده شده بودند.

صفار هرندی با بيان اينکه بخشی از فتنه داخلی با جريان بيرونی ارتباط برقرار می‌کند گفت: بدين معنی که جريان دشمن در قواره کشورهای سلطه و جريان ضدانقلاب که انگيزه به زير کشيدن حکومت را داشتند، با داخل همراه شدند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پيرامون چرايی دعوای ما با نظام سلطه گفت: کسانی ساده‌لوحانه اين موضوع را اين گونه تفسير می‌کنند که چون ما سفارت آمريکا را اشغال کرديم اين دعوا شروع شد و سابقه‌ای برای اين دعوا متصور نيستند.

وی افزود: عده‌ای ديگر می‌گويند ايران جزيره ثبات آمريکا بود و انقلاب اسلامی آن را برهم زد. به همين خاطر آمريکا نيز بی‌واکنش نماند يعنی اقدامات آمريکا عليه جمهوری اسلامی اقداماتی تلافی‌جويانه بوده است.

صفارهرندی تاکيد کرد: وقتی صحبت‌های خود آمريکايی‌ها عليه ايران را می‌شنويم معلوم می‌شود که اين اختلافات سابقه و تاريخی دارند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به رابطه نو کوبا و ‌آمريکا پس از ۵۰ سال مقابله گفت: کوبا و آمريکا پس از ۵۰ سال مقابله با يکديگر امروز می‌گويند به نقطه‌ای رسيده‌اند که مدعی‌اند می‌توانند بر گذشته قلم بکشند با اين نگاه که اين کوبا ديگر کوبای سابق نيست که به قطب مزاحم برای آمريکا تبديل شده باشد.

وی ادامه داد: اگر کوبا هنوز محور تحرکات آمريکايی بود و با همان نشاط گذشته بلکه بيشتر پنجه در پنجه آمريکا می‌انداخت آيا باز هم چنين اتفاقی رخ می‌داد؟

صفار هرندی پيرامون رابطه ايران و آمريکا نيز گفت: امروز بين ما و آمريکا آنچه می‌گذرد فراتر از مسائل مربوط به منافع آمريکا در ايران و خليج‌فارس است. قصه ما و آمريکا به نقطه‌ای رسيده که به قول آن وبلاگ‌نويس آنچه در سال ۸۸ در خيابان تهران می‌گذشت جدال دو جريان بر سر مديريت آينده جهان بود. مگر می‌شود اين ماجرا به آسانی حل شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: مناطقی که حوزه اقتدار آمريکا برای تأديب ايران بود امروز تبديل به نقطه نفوذ ايران برای تأديب ايران شده است. حال مگر قابل تصور است اين اختلافات تمامی پيدا کند؟ و اگر اين اختلافات باقی است پس متصور است که فتنه‌ هم ادامه داشته باشد.

وی تاکيد کرد: بايد به کسانی که می‌گويند چرا ما داستان فتنه را اينقدر ادامه می‌دهيم بگوييم مگر آن وضعيتی که باعث شد آمريکا پايش به فتنه گشوده شود تغييری کرده است. آمريکا می‌گويد حتی اگر موضوع هسته‌ای ايران حل شود بهانه‌های ديگری برای چالش با ايران دارد.

صفارهرندی گفت: اين شوخی است که آمريکا نگران اين است که ما بمب اتم بسازيم. دعوای ايران و آمريکا برسر حوزه‌های نفوذ است. آمريکايی‌ها براين باورند کابوسی که سال‌ها نگران آن بودند امروز تحقق پيدا کرده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: آمريکايی‌ها براين اعتقاد هستند وقتی يمن حوزه نفوذ پيام انقلاب اسلامی می‌شود پس خطر را بايد جدی گرفت. زمانی برای گريز از بسته شدن تنگه هرمز، بخش زيادی از لوله‌های نفت به دريای سرخ منتقل شد و امروز با تحولات يمن دريای سرخ نيز برای آنان امن نيست.

وی تاکيد کرد: امروز حوزه نفوذ جمهوری اسلامی فراتر از خليج‌فارس است و به تنگه باب‌المندب رسيده است.

صفارهرندی با بيان اينکه گروه‌های مختلفی اسباب فتنه ۸۸ شدند گفت: از جمله آنان تجديدنظرطلبان هستند که به دنبال حکومت دين‌داران به جای حکومت دينی هستند. خوب‌های اين جريان کسانی هستند که می‌گويند رهبر کنونی نظام آخرين فردی که با چارچوب کنونی کار را جلو می‌برد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اينان معتقدند بعد از رهبر کنونی بايد درباره شئون ولی فقيه تجديدنظر شود و به قول آن آقازاده تا سطح مقامات تشريفاتی مانند ملکه انگليس مقام ولی فقيه را تنزل داد.

وی در همين رابطه گفت: گروهی ديگر رسما کوتاه آمدن دين در برابر ساير موضوعات از جمله آزادی و حقوق بشر را اعلام می‌کند در حقيقت می‌خواهند اسباب يک فتنه‌ای که ناظر بر اين مطالب است را فراهم کنند.

صفار هرندی ادامه داد: در سطح ديگر کسانی هستند که در پی تحقق مجدد حاکميت دوگانه‌اند که بخش‌های نظام را با عنوان بخش‌های انتصابی و انتخابی رو در روی هم قرار دهند و پنجه به چهره گروه‌هايی از جمله سپاه و ارتش و نيروی انتظامی که مدافع کشور هستند، بکشند. اين موارد همه اسباب فتنه را فراهم می‌کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام آيا کسانی که خادم و خائن را کنار هم می‌نشانند محيط را غبارآلود نمی کنند تا فتنه جديدی را به راه بيندازند؟ خاستگاه فتنه دل‌های بيمار و مريض است. وقتی ويروس فتنه در محيط پراکنده می‌شود مگر می‌شود توقع داشت مردم دچار آن بيماری نشود.

وی با بيان اينکه وقتی عنصر بيگانه کنار عنصر داخل نظام بنشيند فتنه به وجود می‌آيد گفت: آيا کسانی وجود ندارند که حضور اجنبی در کشور را تئوری‌پردازی می‌کنند؟ موثرترين چيزی که سبب شد دوره فتنه ۸۸ طولانی شود، مجاورت جريان بيرونی و درونی بود.

صفارهرندی ادامه داد: اگر ماجرا فقط مربوط به ضد انقلاب و افراد بيرونی می‌شد جمع کردن موضوع بسيار آسان‌تر بود اما وقتی جريان درون به ضد انقلاب پناه می‌دهد سرکوب جريان فتنه سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: اگر شما صرفا با يک جريان معارض داخل روبرو بوديد، رسيدن به صلح آسان‌تر بود اما وقتی سرنخ اين جريان در بيرون است کار سخت می‌شود.

وی با تاکيد براين موضوع که مقدماتی که فراهم‌کننده فتنه می‌شود همچنان وجود دارد گفت: البته ملت در ۹ دی نشان دادند دلبستگی‌شان به حفظ نظام، موجوديت انقلاب و گوش دادن به هدايت‌های مقام معظم رهبری کاهش پيدا نکرده است.

صفارهرندی گفت: اگر کسانی که دچار توهم شدند که الان وقت زورآزمايی ديگری است و می‌خواهند با سبک ديگری وارد شوند، پس هنوز فتنه در ذهن و دل عده‌ای در حال شعله‌ور شدن است و ممکن است شبيه فتنه ۸۸ نباشد اما باطن موضوع همان است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال که چقدر مواضع احمدی‌نژاد در فتنه ۸۸ باعث شعله‌ور تر شدن آن شد گفت: نقش‌آفرينی تيم احمدی‌نژاد که من اصرار دارم بگويم که نمی‌شود آن را دولت گفت، موثر بوده است. وی تيم شخصی‌ای داشت که برايش پخت‌ و پزهايی می‌کرد که مشکلات بعدی احمدی‌نژاد نيز برهمين اساس بوده است.

وی ادامه داد: شايد به صحنه نياوردن ظرفيت دولت در طول ۸ ماه نيز موثر بوده باشد. شما از احمدی‌نژاد و اطرافيان ايشان موضعی درباره فتنه نمی‌شنويد البته عکس آن وجود داشت که نشريه‌ای را منتشر کردند که خود آن محرکی برای جريان فتنه بود و نه در همراهی با جريانی که می‌خواست آتش فتنه را خاموش کند.

صفارهرندی پيرامون محاکمه سران فتنه گفت: آقای اژه‌ای اعلام کردند وقتی شرايط برای محاکمه فراهم شود قطعا سران فتنه محاکمه می‌شوند و اين پاسخی برای کسانی است که فکر می‌کنند با دميدن رفع حصر سران فتنه آزاد می‌شوند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مواجه نظام با سران فتنه خردمندانه بوده است گفت: حصر يا هر اقدام ديگری که جنبه تأمينی دارد جزو اختيارات حکومت است و برای نظام ما نيز برای اين وضعيت شورای عالی امنيت ملی پيش‌بينی شده است که تصميمات او شامل چنين اقداماتی می‌شود.

وی پيرامون نقش مهدی هاشمی در فتنه ۸۸ گفت: ما شاهديم که قوه قضاييه به وضعيت وی رسيدگی می‌کند البته شايعه‌ای در خصوص تبرئه وی منتشر شد که محل نگرانی دوستان عدالت‌خواه می‌شود البته عيبی هم ندارد که ما اين نگرانی‌ها را ابراز کنيم.

صفارهرندی ادامه داد: عده‌ای در اين خصوص به دستگاه قضايی فشار می‌آورند که البته تا به امروز دستگاه قضايی به اين فشارها تمکين نکرده است و اگر ياری نيروهای مردمی هم باشد قوت قلبی برای دستگاه قضايی خواهد بود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پيرامون انتخابات ۹۲ گفت: ظرفيت بزرگ نيروهای تحت لوای اصولگرا که بايد يک جبهه به هم پيوسته را تشکيل می‌دادند، امکانپذير نشد و به طور طبيعی فرصت رسيدن به کرسی صدارت را از دست دادند.

وی در پايان با اشاره به امکانپذير بودن وقوع فتنه‌های ديگر گفت: فتنه محصول دل‌های بيمار است که در جستجوی اصلی‌ترين عناصر قدرت در نظام هستند. علائم فتنه را می‌شود اين گونه فهميد از اينکه کسانی حاشيه‌روی در کنار دين کنند و متعرض به ساحت دين شوند و همچنين کسانی که به جايگاه ولی فقيه تعرض کنند و به دنبال تضعيف اين جايگاه باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016