چهارشنبه 17 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

زيباکلام: در نسبت با احمدی‌نژاد، روحانی به اندازه يک پيکان قراضه در سياست داخلی قدرت مانور دارد

فرارو- دولت با تمرکز ويژه بر دو حوزه سياست خارجی و اقتصاد تاکنون نتواسته است به وعده های خود در رابطه با مسائل سياست داخلی عمل کند و به نوعی اين حوزه از سوی برخی ناظران حوزه فراموش شده از سوی دولت معرفی می شود.

با اين حال به نظر می رسد که حسن روحانی با تاکتيک ويژه تلاش دارد هر از گاهی با طرح مسائلی همچون رفراندوم و حمله به منتقدان و درگير کردن فضای سياست داخلی و شکل گيری فضای گفتمانی گذرا و تا حدود زيادی فرسايشی نشان دهد که سياست داخلی ناديده انگاشته نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صادق زيباکلام، استاد دانشگاه کارشناس مسائل سياسی در گفتگو با فرارو، تعمدی بودن طرح اين مسائل را رد می کند می گويد: «در پاسخ به اين سوال که طرح مسائل همچون رفراندوم و بی سواد خواندن منتقدان از سوی رييس جمهور تا چه حد عمدی است بايد بگويم که بعيد است که تعمدی وجود داشته باشد و اصلا پشت آن فکر سازمان يافته ای وجود داشته باشد.»

به گفته او «خوب است که دولت يک اتاق فکری داشته باشد تا در آن کارشناسان، اساتيد و صاحبنظران حاضر شوند و در مورد طرح مسائل از سوی رييس جمهور تشريک مساعی کنند تا مسائل در اين اتاق سبک و سنگين شود، نقاط قوت وضعف آن و همچنين تبعات طرح مسائل را مورد بررسی قرار دهند. اما متاسفانه دولت فاقد چنين اتاقی فکری است بنابراين بعيد است که در طرح مسائل اين چنين تعمدی وجود داشته باشد.»

زيباکلام معتقد است که طرح مسائلی اينچنينی از سوی رييس جمهور، منعکس کننده مسائل و مشکلاتی است که دولت در عمل به وعده های خود در مسائل داخلی دارد.

او می گويد: آقای روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته، ۴۰ درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات را از ان خود کرد. رقيب اصلی ايشان در آن دوره آقای سعيد جليلی که تا حدود زيادی افکار و عقايد دولت سابق را نمايندگی می کرد ۸ درصد آرا را از آن خود کرد. در اين شرايط مردم سالاری می گويد که مردم با آن انتخاب خود به سياست های دولت سابق نه گفته و خواستار تغيير در روند اداره کشور هستند.

زيباکلام می افزايد: با اين حال بر خلاف انتظار مردم شاهد هستيم که سياست های گذشته توسط نهادهای ديگر همچون مجلس ادامه پيدا کرده و يا مخالفان مانع از ايجاد تغييرات تازه توسط رييس جمهور می شوند.

اين استاد دانشگاه معتقد است که عملا فضای داخلی کشور در يکسال گذشته را بيش از آنکه نماينده ۴۰ درصد پيروز در انتخابات اداره کند ۸ درصد شکست خورده در انتخابات هدايت کرده اند و انگار نه انگار در کشور انتخاباتی انجام گرفته است و به خواست مردم می بايست تغييراتی انجام می گرفت.

شباهت به دوران هاشمی؟

با اين حال آنچه که مهم است که دولت حسن روحانی در خصوص مسائل داخلی تا آن اندازه که درباره مسائل سياست خارجی و اقتصاد پافشاری داشته است در برابر موانعی که مخالفان ايجاد می کردند ايستادگی نکرده است.

از اين رو به عقيده منتقدان در همين يکسال گذشته مشابه آنچه که در دوران رياست جمهوری هاشمی رفسنجانی شاهد بوديم در حال تکرار شدن است، يعنی تحرک و پويايی در سياست خارجی و اقتصاد و ياس و نااميدی در سياست داخلی.

زيباکلام با وجود آنکه صحه می گذارد بر اين ادعا که برای دولت روحانی سياست خارجی و اقتصاد در اولويت قرار داده است اما معتقد است که دولت چاره ای هم ندارد.

او می گويد: شايد حق با ايشان باشد که سياست خارجی و اقتصاد را در اوليت قرار داده است چرا که با توجه به ميراثی که از گذشته به جا مانده حتی حيات و ممات کشور به باز شدن گره ها در اين دو حوزه منوط شده است.

اين استاد دانشگاه می افزايد: اما بحث اساسی در عدم ورود دولت به مسائل سياست داخلی و ايجاد تغييرات در اين حوزه مربوط به توانايی دولت در مانور و يا قدرت مانور دولت است.

به گفته زيباکلام، اگر فرض کنيم قدرت مانور آقای احمدی نژاد در ايجاد تغيير در مسائل سياست داخلی به اندازه يک کاميون ۱۸ چرخ بوده است، قدرت مانور آقای روحانی در اين حوزه به اندازه يک پيکان قراضه است.

او می گويد: همين قدرت مانور کم در ايجاد تغييرات در سياست داخلی ثابت ماندن فضای کشور کم کم سبب می شود که مردم نااميد از تغييراتی شوند که در انتخابات انتظار آن را دارند وعملا برای مردم شرکت در انتخابات بی فايده و بلاموضوع می شود چرا که هدف از شرکت در انتخابات ها ايجاد تغييرات است نه اينکه فضای عمومی کشور با وجود انتخاب افکار و عقايد متفاوت بدون تغيير باقی بماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016