پنجشنبه 18 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تحصن معدنکاران سنگرود در عمق زمين با دخالت ماموران انتظامی خاتمه يافت

«اعتراض صنفی روز گذشته ۱۰۰ نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در ساعت ۳ بامداد روز جاری (۱۸ دی ماه) با دخالت ماموران امنيتی و انتظامی موقتا خاتمه يافت و کارگران بعد از سپری کردن يک روز در عمق زمين راهی خانه های شان شدند.»

اعتراض صنفی روز گذشته ۱۰۰ نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در ساعت ۳ بامداد روز جاری (۱۸ دی ماه) با دخالت ماموران امنيتی و انتظامی موقتا خاتمه يافت و کارگران بعد از سپری کردن يک روز در عمق زمين راهی خانه های شان شدند. کارگران صبح ديروز در اعتراض به آنچه «محقق نشدن وعده های مسئولان برای رسيدگی به شرايط کارگران پس از تعطيلی معدن» چنين اقدام صنفی نامتعارفی را پيش گرفته اند.

به گزارش ايلنا، احتمال می رود دخالت ماموران امنيتی و انتظامی در بامداد امروز برای خروج کارگران از محل تحصن شان در عمق زمين از اين جهت نيز اتفاق افتاده باشد که به دليل تعطيل شدن کار استخراج امکان تجمع گاز متان در تونل های عمق زمين، احتمال گازگرفتگی يا انفجار در محل تحصن کارگران می رفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گزارش منابع کارگری ايلنا، روز چهارشنبه (۱۷ دی ماه) ۱۰۰ نفر از کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در واکنش به عملی نشدن وعده‌های مسئولان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنايع معدنی ايران، سازمان تهيه و توليد مواد معدنی و همچنين سازمان تامين اجتماعی تا ساعت ۳ بامداد روز جاری خود را در تونل شماره ۹ (واقع در ۸ کيلومتری ساختمان اداری اين واحد معدنی) حبس کردند.

کارگران می گويند روز گذشته مشاور نيروی انسانی «سازمان تهيه و توليد مواد معدنی» به همراه نماينده «سازمان طرح توسعه و تجهيز معادن طبس» برای انتقال نيروی انسانی و ماشين آلات و تجهيزات اين معدن به يکی از معادن تازه تاسيس طبس وارد معدن سنگرود شده بودند که انتقال ابزار کار در مقابل چشم کارگران بيکار خشم آنان را برانگيخت.

پيش از اين از سوی سازمان های دولتی تصميم گرفته شده بود که پيش از انتقال تجهيزات معدن، زمينه بازنشستگی کارگران باقی مانده در معدن سنگرود فراهم شود و بر اين اساس مقرر شده بود تعدادی از کارگران برای تکميل سابقه کاری شان برای کار از منطقه رودبار در استان گيلان به معدنی در طبس واقع در استان خراسان جنوبی بروند.

بر اساس گفته های کارگران، شرکت «طرح توسعه و تجهيز معادن طبس» در حالی ديروز قصد داشت نيروی کار و تجهيزات معدن سنگرود را بدون پرداخت هيچ هزينه‌ای به يکی از معادن تازه تاسيس طبس انتقال دهد که اين شرکت حاضر نشده بود هزينه اياب و ذهاب کارگرانی که قرار است به طور مداوم از معدن سنگرود در غرب کشور به معادن طبس در شرق کشور رفت و آمد کنند را پرداخت کند.

کارگران معترض می گويند مصوبه‌ای که در جلسه روز ۲۶ مهر ماه در محل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنايع معدنی ايران پيرامون بررسی وضعيت بازنشستگی ۳۲۲ کارگر اين معدن تصويب شد، قرار نيست به طور کامل اجرايی شود و رضايت کارگران در مورد برخی موارد اجرا شده ی اين مصوبه جلب نشده است

چالش کارگران و تامين اجتماعی

يکی ديگر از دلايل اعتراض کارگران معدن سنگرود، شرايط جديدی است که تامين اجتماعی در خصوص سوابق بيمه‌ای کارگران مطرح کرده است.

بنا بر گفته کارگران، معدن سنگرود در فاصله سالهای ۸۳ تا ۸۵ به دلايلی موقتا تعطيل شد. اما در آن مقطع زمانی کارفرمای بخش خصوصی که بهره بردار زغال سنگ معدن محسوب می شد حق بيمه کارگران را به طور منظم به تامين اجتماعی پرداخت نمی‌کرد بطوری که در ان مقطع حدودا دو ساله، تنها سه ماه از حق بيمه کارگران در موعد مقرر پرداخت شده بود.

در آن زمان پس از شکايتی که کارگران در اداره کار مطرح کردند، مابقی ماه‌ها به صورت عادی (بدون درج سوابق سخت و زيان آور) فقط با رد ليست بيمه‌ای (بدون پرداخت مبلغ) پرداخت شد.

موضوع مورد مناقشه تامين اجتماعی و کارگران اکنون اين است که به دليل درج نشدن عنوان شغلی درست و بد حسابی کارفرمای بخش خصوصی، طبق قوانين جديد تامين اجتماعی، شرايط بازنشستگی کارگران معدن سنگرود تحت قانون ويژه بازنشستگی در مشاغل سخت و زيان آور به مشکل بر خواهد خورد چرا که در فاصله سال های ۸۳ تا ۸۵، نوزده ماه و ۱۰روز از سوابق بيمه‌ای کارگران معدن مشابه کارگران مشاغل عادی محاسبه شده است. بنابرين پرونده ۸۸ کارگر مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زيان آور که هم اکنون به تامين اجتماعی ارسال شده برای انجام تعهد بازنشستگی با مشکل قانونی روبرو شده است.

بيمه بيکاری برقرار نشد

مطابق مصوبه مهرماه، وضعيت کارگرانی که مشمول قانون بيمه بيکاری شده‌اند نيز اکنون مبهم است. پيش از اين قرار بود با شرايط ويژه‌ای که هيئت وزيران برای ۱۰۴ کارگر اين معدن در نظر گرفته‌ است، آنان بتوانند مقرری بيمه بيکاری دريافت کنند. اما اکنون با وجود آنکه از ارسال مدارک اين کارگران به اداره کار شهرستان رودبار می گذرد، اما هنوز مقرری بيمه بيکاری آنان به مرحله پرداخت نرسيده است.

مهاجرت از غرب به شرق کشور

منابع کارگری ايلنا همچنين درباره شرايط کارگرانی که قرار بود به ساير معادن تحت پوشش شرکت «تهيه و توليد» انتقال داده شوند، گزارش می دهند وضعيت کار اين کارگران بصورت ۱۵ روز کار و ۱۵ روز استراحت است. ۳۲ نفر از کارگران تا کنون شرايط اين انتقال را پذيرفته اند اما حدود ۱۰۰ نفر ديگر با اين استدلال که به دليل زندگی در منطقه ای کوهستانی در ارتفاعات رودبار ناچارند فصل زمستان در کنار خانواده های شان باشند، اين شرايط را نپذيرفته اند و اکنون در بلاتکليفی به سر می برند.

معدن هنوز زغال دارد

ايلنا پيش از اين اعلام کرده بود که کارگران به اصل تصميم دولت درباره تعطيلی معدن به دليل اتمام ذخاير ذغال سنگ معترضند و اين ادعا را غير کارشناسی می دانند. به همين دليل کارگران روز گذشته نمايندگانی که از دو شرکت «تهيه و توليد مواد معدنی» و «طرح توسعه و تجهيز معادن طبس» برای انتقال تجهيزات و نيروی انسانی به معدن سنگرود آمده بودند را با خود به يکی از تونل‌ها (تونل شماره ۹) بردند تا از نزديک به آن‌ها نشان دهند که اين معدن سرشار از رگه‌های زغال سنگ است.

زندگی در منطقه رو به نابودی است

يکی از کارگران امروز (۱۸ دی) در توصيف شرايط زندگی کارگران معترض به ايلنا گفت: شرايط کار و زندگی کارگران اين معدن که ۸ ماه حقوق نگرفته‌اند بسيار سخت شده است. آن‌ها ديروز با تحصن در عمق زمين به گونه ای يک اعتراض انتحاری انجام دادند چون احتمال خطر در تونل های زغال سنگ تعطيل شده بسيار بالاست.

او گفت: چرا دولت مردان بدون در نظر گرفتن همه شرايطی که کارگران با آن روبرو هستند مصوباتی را يکسويه به نفع دولت تصويب می‌کنند. چرا شرايط زندگی، درآمد، کار و شرايط خانوادگی کارگران در مصوبات دولت ديده نمی‌شود. ما چگونه می‌توانيم با‌‌ رها کردن خانواده‌هايمان در دل ارتفاعات رودبار برای دريافت حقوق ناچيزی هزاران کيلومتر دور‌تر از خانواده‌هايمان کار کنيم.

او گفت: ديگر خسته شده‌ايم، تعطيلی معدن صدمات جبران ناپذيری را به خانواده‌های مان وارد کرده است. تعطيلی معدن و بی پولی کارگران معدن که عمده ساکنان اين منطقه هستند سبب شده بسياری از کسبه و اصناف، کسب و کار خود را به شهرهای اطراف انتقال دهند. با خالی شدن سکنه روستا‌ها، مدارس هم يک به يک در حال تعطيلی هستند.

اين کارگر در پايان گفت: اشتغال مردم در سالهای گذشته از طريق سه واحد صنعتی معدن سنگرود، سيمان لوشان و کارخانه آب معدنی داماش تامين می شد اما حالا با تعطيلی اين سه واحد صنعتی، زندگی هم در اين منطقه در حال از بين رفتن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016