پنجشنبه 18 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دو ايرانی در اندونزی به اعدام محکوم شدند

کوالالامپور – ايرنا – دادگاه منطقه ای 'سوکابومی' در استان 'جاوای غربی' اندونزی دو ايرانی را به اتهام قاچاق ۴۰ کيلو و ۱۰۰ گرم مواد روانگردان به اعدام محکوم کرد.

به گزارش ايرنا، خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) روز پنجشنبه اعلام کرد 'ريو سيتومينگ' از شاکيان اين پرونده روز گذشته و پس از جلسه دادگاه، گفت با توجه به اينکه حکم اعلام شده بيش از اندازه انتظار ما بوده است، به عنوان مدعی العموم منطقه 'سباداک' در حال بررسی احتمال ارائه تجديدنظر هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



'تفسير سيمبرينگ' قاضی اين پرونده نيز اعلام کرد که 'هاشم.م' ۳۶ ساله و 'م.ع' ۳۲ ساله دو ايرانی که اقدام به قاچاق کرده اند با نقض قوانين مرتبط با مواد مخدر اندونزی مرتکب خلاف شده اند.

شاکيان اين پرونده از دادگاه درخواست حبس ۱۵ تا ۲۰ سال را داشته اند، اما 'يوريس راواندو' رييس بخش جرائم عمومی دفتر دادستانی 'سيباداک' اندونزی شهريور ماه امسال گفته بود اين دو نفر در خطر مواجه شدن با حکم اعدام قرار دارند.

اين افراد در حالی که قصد داشتند اين مواد مخدر را در مجموعه طبيعی 'تانکوبان پراهو' در منطقه 'سوکابومی' استان جاوای غربی در زير خاک پنهان کنند به وسيله پليس مبارزه با مواد مخدر اندونزی بازداشت شدند.

اين دو ايرانی که اتهام مطرح شده عليه خود را انکار کرده اند هفتم اسفند ماه سال گذشته توسط سازمان ملی مبارزه با مواد مخدر اندونزی دستگير شدند.

هاشم يکی از متهمين گفته بود به دعوت ايرانی ديگر از تهران عازم جاکارتا شده و سپس در منطقه ای به نام 'پلابوهان راتو' با وی ديدار کرده است.

اين جوان ۳۶ ساله گفت که در ابتدا انتظار داشته است دوستش زمينه اعزام وی به استراليا را از طريق قايق به صورت قاچاق فراهم کند.

'م.م' ۳۲ ساله متهم ديگر پرونده پيش از اين در دادگاه از وجود هر نوع مواد مخدر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت فرد ديگری قصد داشته نقشه يک گنج را برای آنها ترسيم کند.

اين دو جوان ايرانی بهمن ماه سال ۱۳۹۲ دستگير شدند.

گفته می شود هم اکنون حدود ۱۰۰ ايرانی در اندونزی به اتهام قاچاق موادمخدر و اقامت غيرمجاز در زندان بسر می برند و سه زن اندونزيايی نيز در زندان های ايران به دليل قاچاق موادمخدر به سر می برند که حکم اعدام دارند.

براساس قانون اندونزی حکم اتباع خارجی که بيش از پنج گرم مواد مخدر به اندونزی حمل کنند، اعدام يا حبس ابد است.

'وکو وديدودو' رييس جمهور اندونزی ی ماه گذشته با رد درخواست بخشش اعدام قاچاقچيان موادمخدر در اين کشور، اعلام کرد که عزم اندونزی برای مقابله با مواد مخدر جدی است و در وضعيت اضطراری قرار دارد.

آمار نشان می دهد روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر در اندونزی بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

حدود چهار ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعيت ۲۵۰ ميليونی اندونزی مواد مخدر مصرف می کنند که حدود يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از اين افراد به دليل شرايط بحرانی امکان درمان ندارند.

دادستان کل اندونزی اعلام کرده است حدود ۱۳۰ قاچاقچی مواد مخدر در اين کشور در انتظار اجرای حکم اعدام هستند و اين افراد تلاش دارند تخفيف در مجازات دريافت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016