پنجشنبه 18 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: برخی علوم انسانی که در دانشگاه تدريس می شود ضد اسلامی است

آيت‌الله مصباح يزدی گفت: اسلامی‌سازی علوم انسانی نيازمند جهاد اکبر است. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی علوم انسانی که در بعضی از دانشگاه‌ها مورد تدريس قرار می‌گيرد نه تنها بر خلاف اسلام بلکه ضد اسلام است. برای پژوهش بايد فضای بازِ سالم و بدون تعصب ايجاد کرد.

به گزارش پايگاه خبری «تيک» (Tik.ir)، آيت‌الله محمد تقی مصباح يزدی، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به اين که ما در تاريخ معاصر در حوزه های علميه تجربه کرديم گروهی به عنوان حاميان اخباری ها و ساير گروه‌ها به منازعات درونی می‌پرداختند که عموما منجر به مشکلات عديده‌ای در زندگی مردم می‌شد، گفت: در حال حاضر بنده تصور نمی‌کنم که در حوزه و جمع ما هنوز کسی باشد که به اين نگاه نسبت به امثال شيخ مفيد که امام زمان(عج) نگاهی ويژه به ايشان دارند داشته باشد و يا حتی به آن فکر کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) گفت: علم را فقط نمی‌توان در فقه خلاصه کرد چرا که با فقه تنها، حتی مشکلات ما هم حل نمی‌شود بنابراين بايد اصول و ساير علوم اسلامی را مورد کاوش قرار داد تا به حل مشکلات اساسی که جامعه اسلامی با آن روبرو است دست يابيم.

رييس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) ضمن انتقاد به آن دسته از کسانی که خود را فقيه می‌دانند و ورود ساير علوم را به دروس حوزه انحراف می‌دانند، گفت: شما که صراحتا به آيات قران برای اثبات تنگ نظری خود رجوع می‌کنيد حتی شهيد ثانی در اين مورد معتقد است که آيات قرآن صراحتا به معنای فقه مصطلح ما اشاره ندارد و معتقد به استفاده از علوم متناسب با نيازهای جامعه است.

آيت‌الله مصباح يزدی ادامه داد: فقه فقط يک مقدمه است ولی حياتی و مهم بوده و آنان که مدعی در اين علم نيز هستند متاسفانه به عمق فقه شيخ انصاری نرسيده‌اند بنابراين بايد به آن پرداخته شود ولی نبايد همه موجودی حوزه‌های علميه ما تنها اين علم باشد.

او گفت: يک فقيه اعلم و مجتهد دانا برای درک بهتر توحيد به سراغ فقه و دستورات آن می‌رود بنابراين همانطور که رهبر معظم انقلاب می‌فرمايند بايد حوزه را با تکيه بر سنت‌های آن به روز کرد و اين موضوع از مهمترين نيازهای امروز جهان اسلام است.

استاد حوزه علميه قم با بيان اين که امروز جامعه ما مبتلا به مسائلی است که بايد با آموختن و آموزش علومی به رفع اين نيازها بپردازيم، گفت: علمی که نياز مسلم جامعه اسلامی است حتی اگر يک ملحد پايه‌گذار آن باشد بايد آن را فرا گرفت و اگر مجبور شويم آن را از يک استاد يهودی بياموزيم واجب است اين علم را فرا بگيريم تا نيارهای جامعه اسلامی را به وسيله آن برطرف کنيم.

آيت‌الله مصباح يزدی با اشاره به سفر چند سال قبل رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم، گفت: ايشان در يکی از سخنرانی‌های خود صراحتا مطرح فرمودند که علوم انسانی که در بعضی از دانشگاه‌ها مورد تدريس قرار می‌گيرد نه تنها بر خلاف اسلام بلکه ضد اسلام است بنابراين حوزه‌های علميه برای تدوين منشور اين علوم بايد جهادی اکبر را آغاز کنند.

رييس مؤسسه پژوهشی امام خمينی(ره) با بيان اين که برای ترويج اسلام امروز ما بايد همه مدل علوم را بياموزيم، گفت: آموختن اين علوم يک امر واجب است و طلاب علوم دينی بايد خود را ملزم کنند تا برای رفع نيازهای علمی جامعه به پژوهش در اين علوم بپردازند.

آيت‌الله مصباح يزدی با بيان اين که متاسفانه حتی امروزه در حوزه‌های علميه نيز رايج شده است که ما برای استخراج علوم اسلامی روز از چه منابعی بايد استفاده کنيم، ادامه داد: بهترين راه اين است که يک فضای باز سالم بدون هرگونه تعصب را برای پژوهش و استفاده از منابع ايجاد کنيم تا مباحث علمی به صورت دقيق و موشکافه مورد نقد قرار گيرد.

استاد برجسته حوزه علميه قم در پايان گفت: روزی که ما طلبه بوديم آيت‌الله بروجردی در صحن مقدس حرم حضرت معصومه(س) می فرمود که روايات نماز جمعه کفايت نمی‌کند و از طرفی همان زمان آيت‌الله خوانساری در درس خارج خود می‌فرمود نماز جمعه يک واجب علمی است بنابراين ما بايد از اين فضاهای باز و سالم درس بگيريم تا دقيق‌تر به کشف علوم اسلامی نوين بپردازيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016