چهارشنبه 24 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

قيمت نفت به کمترين مقدار ٦ سال گذشته نزديک شد

شانا - سخنان وزير انرژی امارات، قيمت جهانی نفت را در پايان معاملات روز سه شنبه (٢٣ دی ماه) بيش از پيش کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رويترز از نيويورک، قيمت نفت در معاملات روز سه شنبه (٢٣ ديماه) بازارهای جهانی پس از افت پنج درصدی و نزديک شدن به کمترين سطح قيمت در ٦ سال گذشته، توانست اندکی از اين افت را جبران کند، اما موجب شد برای لحظاتی نفت برنت و دبليو تی آی نخستين بار در سه ماه گذشته با قيمت يکسانی معامله شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



اين در حالی بود که بازرگانان نفتی سعی کردند از ظرفيت بالای ذخيره سازی نفت آمريکا نهايت استفاده را ببرند. اين بازرگانان در تلاش بودند تا مازاد عرضه نفت بازارها را ذخيره کنند. مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در ٦ ماه گذشته موجب سقوط ٦٠ درصدی قيمتهای نفت شده است.

قيمت نفت برنت در هفته جاری هفت درصد و دبليو تی آی پنج درصد ارزش خود را از دست داد.
بهای نفت برنت در پايان معاملات روز سه شنبه (٢٣ ديماه) ٨٤ سنت کاهش يافت و در سطح ٤٦ دلار و ٥٩ سنت تثبيت شد. اين در حالی است که برنت در طول معاملات ديروز تا سطح ٤٥ دلار و ١٩ سنت که کمترين قيمت برنت از ماه مارس ٢٠٠٩ است نيز پايين رفت.

در همين حال، قيمت نفت دبليو تی آی آمريکا نيز در پايان معاملات ديروز (سه شنبه، ٢٣ ديماه) با ١٨ سنت کاهش به ٤٥ دلار و ٨٩ سنت رسيد. نفت دبليو تی آی ديروز تا مرز ٤٤ دلار و ٢٠ سنت که کمترين سطح قيمت اين نفت از ماه آوريل ٢٠٠٩ است نيز افت کرده بود.

کاهش قيمت نفت ديروز در واکنش به سخنان وزير نفت امارات بود که از تصميم اوپک برای پايين نياوردن سقف توليد نفت خود حمايت کرد.

در معاملات نفتی ديروز نخستين بار از ماه اکتبر تاکنون، نفت برنت و دبليو تی آی در سطح ٤٦ دلار و نزديک به هم معامله شدند. بازرگانان نفتی معتقدند که ظرفيت ذخيره سازی اندک نفت برنت روی زمين، معامله گران را مجبور به يافتن تاسيسات ذخيره سازی در پايانه کوشينگ، مهمترين پايانه ارسال و دريافت نفت آمريکا، کرد.

گفته می شود که دو سوم ظرفيت ذخيره نفت آمريکا همچنان خالی است. در ارتباط با نفت برنت، در روزهای گذشته برخی از بزرگترين بازرگانان نفت با استفاده از نفتکشهای غول پيکر توانستند ٢٥ ميليون بشکه نفت برنت را روی دريا ذخيره کنند تا در هنگام بالا رفتن احتمالی قيمتها، سود ببرند.

تاکنون بر اساس گزارش ها نزديک به ١١ نفتکش غول پيکر، هر يک با ظرفيت ذخيره دو ميليون بشکه نفت رزرو شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016