سه شنبه 30 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزیر راه دولت محمد خاتمی: نیروهای مسلح به “شرکت خاورمیانه” تبدیل شده‌اند

Ahmad-Khorram-300x211.jpg
تقاطع - وزیر اسبق “راه” در دولت محمد خاتمی می‌گوید که در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه‌های بزرگ کشور در دست “دستگاه‌های حاکمیتی” است به طوری که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی امروز به “شرکت خاورمیانه” تبدیل شده‌اند.

احمد خرم در گفتگویی با خبرگزاری “ایلنا” که روز یکشنبه (۲۸ دی-۱۸ ژنویه) منتشر شده با بیان این‌که «قرار نبود دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی بر پروژه‌هایی که بخش خصوصی توان ساخت آن را دارد، مسلط شوند»، گفت: «قطعا بخش خصوصی توان رقابت با شرکت‌های دولتی را ندارد و مسلم است که نمی‌تواند در یک فضای رقابتی با نیروهای نظامی رقابت کند.»

آقای خرم با تاکید بر این‌که «قدرت دستگاه‌های حاکمیتی از دستگاه‌های دولتی بیشتر است» خاطرنشان کرد که این دستگاه‌ها حتی «اگر پروژه سودده هم نباشد، آن را سودده می‌کنند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی «واگذاری پروژه‌ها به دستگاه نظامی کشور» و به دنبال آن «نظامی کردن فرودگاه‌ها، بنادر و راه‌آهن و مسلط کردن این نهادها بر امور وزارت‌خانه‌ها» را “مساله‌ساز” خواند و افزود: «همین حضور سپاه در بندر شهیدرجایی باعث شد که این بندر مشمول تحریم شود و سال‌ها نتوانیم از فرصت‌ها و درآمدهای آن استفاده کنیم.»

او با اشاره به اصل ۱۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی که دولت را موظف می‌کند «در زمان صلح از افراد و تجهیزات فنی ارتش در کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی، و جهاد سازندگی استفاده کند»، اضافه کرد: «این بند از قانون، امروز به این تبدیل شده که نیروهای مسلح در زمان صلح به شرکت خاورمیانه تبدیل شده‌اند و این دقیقا نقض غرض قانون است.»

اظهارات انتقادی احمد خرم از فعالیت‌های اقتصادی نهادهای نظامی و به ویژه سپاه پاسداران در حالی است که در زمان وزارت او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۳، سپاه پاسداران با استفاده از نیروهای زمینی و جنگنده‌های خود مانع از افتتاح “فرودگاه امام‌خمینی” تهران به بهانه‌ی مشکلات امنیتی شد. آقای خرم بعدها در مصاحبه‌ای گفت که مخالفت او با واگذاری ۲ هزار هکتار از زمین‌های این فرودگاه به سپاه برای تاسیس پایگاه هوایی نظامی یکی از دلایل این اتفاق بوده است.

گفتنی است موضوع فعالیت‌‌های اقتصادی گسترده‌ی سپاه پاسداران پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی به یکی از موضوعات اختلاف میان دولت و سپاه تبدیل شده است. در یکی از آخرین اظهارنظرها در این خصوص، حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی روز ۱۷ آذرماه در سخنانی در همایش دولتی “ارتقای سلامت اداری” بدون نام بردن از سپاه پاسداران گفت که «اگر سرمایه، سایت، روزنامه، خبرگزاری، توپ و امکانات نظامی و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم که باشد، فاسد می‌شود».

هرچند که او یک روز بعدتر (۱۸ آذر) در حالی لایحه‌ی بودجه سال آینده را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که در آن بودجه‌ی “ستاد مشترک سپاه پاسداران” از رقم ۱۱ هزار میلیارد و ۷۵۹ میلیون تومان به ۱۷ هزار میلیارد و ۲۸۹ میلیون تومان، معادل ۴۷ درصد افزایش یافته بود.

یک هفته پس از آن نیز، محمدعلی جعفری، فرمانده کل “سپاه”، در یک نشست خبری در روز ۲۵ آذرماه گفت که با حسن روحانی در این مورد صحبت کرده و منظور وی از این سخنان، “نهاد نظامی” نبوده بلکه معطوف به یک “توصیه” و “تحلیل کلی” بوده است.

وی در عین حال مدعی شد که «آقای رییس جمهوری به سپاه اعتماد کامل دارد و رابطه سپاه با ایشان نیز بسیار خوب و براساس حسن اعتماد متقابل است».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016