پنجشنبه 2 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خامنه‌ای خطاب به جوانان اروپا و آمريکای شمالی: اجازه ندهيد شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند

ایسنا ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی پيامی را به زبان انگليسی خطاب به جوانان در اروپا و آمريکای شمالی صادر فرمودند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ترجمه فارسی متن اصلی پيام حضرت آيت‌الله خامنه‌ای که پايگاه اطلاع‌رسانی Khamenei.ir آن را منتشر کرده است، به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«بسم‌ الله الرّحمن الرّحيم

به عموم جوانان در اروپا و امريکای شمالی

حوادث اخير در فرانسه و وقايع مشابه در برخی ديگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ی آنها مستقيماً با شما سخن بگويم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار ميدهم؛ نه به اين علّت که پدران و مادران شما را نديده می‌انگارم، بلکه به اين سبب که آينده‌ی ملّت و سرزمينتان را در دستان شما ميبينم و نيز حسّ حقيقت‌جويی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشيارتر می‌يابم. همچنين در اين نوشته به سياستمداران و دولتمردان شما خطاب نميکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سياست را از مسير صداقت و درستی جدا کرده‌اند.

سخن من با شما درباره‌ی اسلام است و به‌طور خاص، درباره‌ی تصوير و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه ميگردد. از دو دهه پيش به اين سو يعنی تقريباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهير شوروی تلاشهای زيادی صورت گرفته است تا اين دين بزرگ، در جايگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحريک احساس رعب و نفرت و بهره‌گيری از آن، متأسّفانه سابقه‌ای طولانی در تاريخ سياسی غرب دارد. من در اينجا نميخواهم به «هراس‌های» گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخير پيرامون تاريخ، می‌بينيد که در تاريخنگاری‌های جديد، رفتارهای غير صادقانه و مزوّرانه‌ی دولتهای غربی با ديگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است. تاريخ اروپا و امريکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره‌ی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگين‌پوستان و غير مسيحيان خجل است؛ محقّقين و مورّخين شما از خونريزی‌هايی که به نام مذهب بين کاتوليک و پروتستان و يا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عميقاً ابراز سرافکندگی می‌کنند.

اين به‌خودی‌خود جای تحسين دارد و هدف من نيز از بازگوکردن بخشی از اين فهرست بلند، سرزنش تاريخ نيست، بلکه از شما ميخواهم از روشنفکران خود بپرسيد چرا وجدان عمومی در غرب بايد هميشه با تأخيری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بيدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، بايد معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شيوه‌ی برخورد با فرهنگ و انديشه‌ی اسلامی، از شکل‌گيری آگاهی عمومی جلوگيری ميشود؟

شما بخوبی ميدانيد که تحقير و ايجاد نفرت و ترس موهوم از «ديگری»، زمينه‌ی مشترک تمام آن سودجويی‌های ستمگرانه بوده است. اکنون من ميخواهم از خود بپرسيد که چرا سياست قديمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، اين‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مايل است تفکر اسلامی در حاشيه و انفعال قرار گيرد؟ مگر چه معانی و ارزشهايی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سايه‌ی تصويرسازی غلط از اسلام، تأمين ميگردد؟ پس خواسته‌ی اوّل من اين است که درباره‌ی انگيزه‌های اين سياه‌نمايی گسترده عليه اسلام پرسش و کاوش کنيد.

خواسته‌ی دوم من اين است که در واکنش به سيل پيشداوری‌ها و تبليغات منفی، سعی کنيد شناختی مستقيم و بی‌واسطه از اين دين به دست آوريد. منطق سليم اقتضاء ميکند که لااقل بدانيد آنچه شما را از آن ميگريزانند و ميترسانند، چيست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نميکنم که برداشت من يا هر تلقّی ديگری از اسلام را بپذيريد بلکه ميگويم اجازه ندهيد اين واقعیّت پويا و اثرگذار در دنيای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهيد رياکارانه، تروريست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمايندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طريق منابع اصيل و مآخذ دست اوّل آن بشناسيد. با اسلام از طريق قرآن و زندگی پيامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شويد. من در اينجا مايلم بپرسم آيا تاکنون خود مستقيماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌ايد؟ آيا تعاليم پيامبر اسلام (صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌ايد؟ آيا تاکنون به جز رسانه‌ها، پيام اسلام را از منبع ديگری دريافت کرده‌ايد؟ آيا هرگز از خود پرسيده‌ايد که همين اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهايی طیّ قرون متمادی، بزرگترين تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترين دانشمندان و متفکّران را تربيت کرد؟

من از شما ميخواهم اجازه ندهيد با چهره‌پردازی‌های موهن و سخيف، بين شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ايجاد کنند و امکان داوری بيطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافيايی را شکسته است، اجازه ندهيد شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هيچکس به‌صورت فردی نميتواند شکافهای ايجاد شده را پر کند، امّا هر يک از شما ميتواند به قصد روشنگریِ خود و محيط پيرامونش، پلی از انديشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. اين چالش از پيش طراحی شده بين اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا ميتواند پرسش‌های جديدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ايجاد کند. تلاش در جهت يافتن پاسخ اين پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقيقت‌های نو پيش روی شما قرار ميدهد. بنابراين، اين فرصت را برای فهم صحيح و درک بدون پيشداوری از اسلام از دست ندهيد تا شايد به يمن مسئولیّت‌پذيری شما در قبال حقيقت، آيندگان اين برهه از تاريخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۳۹۳/۱۱/۱»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016