پنجشنبه 2 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

توقيف روزنامه‌ها نشان‌دهنده ناشکيبايی حاکميت است، گزارش دی ماه کانون مدافعان حقوق بشر درباره وضعيت حقوق بشر در ايران

کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعيت حقوق بشر در ايران در دی ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

کانون مدافعان حقوق بشر که رياست آن‌ بر عهده شيرين عبادی است در گزارش خود با اشاره به توقيف مجله‌ها و روزنامه و محدوديت برای آثار هنری و سينمايی در دی ماه، اعلام کرد که اين توقيف‌ها و محدوديت‌ها نشان‌دهنده ناشکيبايی حاکميت در تحمل شنيدن صدای متفاوت است.

کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به ناتمام ماندن نطق پيش از دستور علی مطهری، نماينده شهر تهران در مجلس، اعلام کرد که محدوديت آزادی بيان حتی در مجلس شورای اسلامی نيز ديده می‌شود.

اين سازمان مردم نهاد در گزارش خود همچنين به اقليتی اشاره کرد که دنيا را از دريچه تنگ منافع شخصی خود ديده و می‌خواهد تا از طريق اعمال سانسور، تهديد و ارعاب، مانع نشر عقايد و افکاری شود که مخالف منافع آنان است.

به اعتقاد کانون مدافعان حقوق بشر، پيشرفت و توسعه کشور در گرو ارتباطات آزاد و نشر آزادانه افکار و انديشه‌ها و تحمل نظر مخالف است. بر اين اساس اين سازمان مردم نهاد توقيف روزنامه‌ها را خطری برای اعتدال و اصلاحات عنوان کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر که به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود، همچنين در سه بخش "حقوق مدنی و سياسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "ميراث فرهنگی و محيط زيست" به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخته شده است.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه دی ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر که در اول بهمن ماه ۱۳۹۳منتشر شده، به شرح زير است:

***

گزارشی مختصر از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه دی ۱۳۹۳

مقدمه

دی ماه ۱۳۹۳ با توقيف مجله‌ها و روزنامه و محدوديت برای آثار هنری و سينمايی به پايان رسيد. در آخرين روزهای اين ماه، پروانه روزنامه «مردم امروز» در اقدامی تأمل‌برانگيز توسط هيات نظارت بر مطبوعات، لغو و مدير مسئول آن تحت تعقيب قرار گرفت. از سوی ديگر مأموران انتظامی و امنيتی از برگزاری نشست ادبی کانون نويسندگان ايران که مخصوص اعضا بود و در محيطی بسته و با حضور تعداد اندکی برگزار می‌شد، جلوگيری کردند. مأموران انتظامی و امنيتی همچنين از برگزاری تجمع روزنامه‌نگاران ايرانی برای همدردی با کشته‌شدگان واقعه پاريس جلوگيری کردند. اين ممانعت‌ها در حالی انجام شده است که گروه‌ها و جمعيت‌های وابسته به مراکز نظامی- امنيتی در ايران، تجمع‌های خود را برگزار کرده‌اند.

البته بی مهری مسئولان حکومتی فقط شامل اهل قلم نبوده بلکه در عرصه موسيقی نيز محدوديت‌های غير متعارفی اعمال شده است؛ از جمله در اين خصوص می‌توان به لغو مجوز برگزاری چندين کنسرت در تهران و ساير شهرها اشاره کرد. اجبار زن‌های عضو گروه‌های موسيقی برای ترک سالن‌های محل اجرا از ديگر اقدام‌های حيرت‌انگيز مسئولان امنيتی و انتظامی است که در اين ماه رخ داده است. در عرصه سينما نيز می‌توان به ممانعت مسئولان مربوطه از نمايش فيلم‌های ساخته شده، اشاره کرد.

شبکه‌های مجازی نيز از تجاوز مأموران امنيتی بی‌نصيب نمانده است؛ به‌گونه‌ای که بخشی از آنها مشمول فيلترينگ شدند. اين در حالی است که رهبر، رييس جمهور و برخی وزرا از اين شبکه‌ها استفاده می‌کنند و صفحات مخصوص خود را دارند.

محدوديت آزادی بيان حتی در مجلس شورای اسلامی نيز ديده می‌شود. علی مطهری، نماينده شهر تهران هنگام نطق پيش از دستور خود در مجلس، مورد هجوم چند نفر از نمايندگانی قرار گرفت که مخالف سخنانش بودند؛ برخوردی که موجب ناتمام ماندن نطق او شد.

موارد بيان شده، نشان از آن دارد که نظرها و انديشه‌های متفاوت با آنچه که توسط تريبون‌های رسمی حکومت اعلام می‌شوند، اجازه طرح و بحث ندارند. به اين ترتيب توقيف روزنامه‌ها و محدوديت آثار هنری و سينمايی نشان‌دهنده ناشکيبايی حاکميت در تحمل شنيدن صدای متفاوت است.

در اين گزارش همچنين خلاصه ای از وضعيت نقض حقوق بشر در ايران در دی ماه ۱۳۹۳ در پی می آيد. اين گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سايت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسيده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود.

وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه دی ۱۳۹۳

بخش اول – حقوق مدنی، سياسی و فرهنگی

الف- وضعيت فعالان سياسی، اجتماعی و فرهنگی

۱) در اين ماه حدود ۳۱ نفر بازداشت شدند که بازداشت شدگان عبارتند از: يغما فشخامی، احسان اکبری، زهرا خندان، سعيد چورحيدر- ۴ فعال رسانه‌ای-، محمدرضا نکونام- فعال مذهبی و مدرس حوزه علميه-، فرشيد رستگار- شهروند بهايی-، آتنا فرقدانی و سها مرتضايی- ۲ فعال مدنی-.

از سوی ديگر برخی خبرها از بازداشت فرشته طوسی، سجاد درويش، پرستو بيرانوند- ۳ فعال مدنی- مهدی کيان، علی صدرالدين، محمد کاظمی، آذين فرودی، محمدحسين مريديان، مريم نريمانی، عليرضا ناصری، برادر متين- ۸ نوکيش مسيحی-، محسن دريانوش، شهاب زرين، مجيد خاکدان، کاميل نجاتی، رضا مکری، رضا سلطانی آذر، نادر رسولی، منصور حسين‌زاده، منصور نادری، صديق کاکه ممی، جليل بدوی و احمد دهناد- ۱۲ شهروند کرد-حکايت دارد.

لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از چند روز با توديع وثيقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.

۲) جعفر غفوری- فعال مذهبی اهل سنت- برای گذراندن شش ماه حبس، سوسن تبيانيان- شهروند بهايی- برای گذراندن يک سال حبس و ابراهيم قديری‌فر- فعال مذهبی اهل سنت- برای گذراندن ۵ سال حبس، بازداشت و به زندان منتقل شدند.

۳) ده سال حبس اميد کوکبی- محقق و پژوهشگر که در زندان به‌سر می‌برد- در تجديد دادرسی تأييد شد. سه زندانی به نام‌های بهنام ابراهيم زاده- فعال کارگری- بار ديگر به نه سال و نيم حبس تعزيری، فرشيد فتحی- نوکيش مسيحی- بار ديگر به يک سال حبس تعزيری ديگر، ٧٤ ضربه شلاق و پرداخت جريمه نقدی دو ميليون ريالی و آرش مقدم- فعال مدنی- بار ديگر به يک سال زندان و پرداخت جريمه ٣ ميليون ريالی و ٧٤ ضربه شلاق محکوم شدند. همچنين آرش هنرورشجاعی- فعال مذهبی و وبلاگ نويس- به ۴ سال حبس تعزيری، ۸۰۰ هزارتومان جريمه نقدی، ۵۰ ضربه شلاق و خلع لباس از روحانيت به صورت مادام‌العمر، پيمان عارف- فعال سياسی- به يک سال حبس در دادگاه تجديدنظر و ريحانه طباطبايی- روزنامه نگار- به يک سال حبس و دو سال محروميت از عضويت در احزاب، گروه ها، دستجات سياسی و فعاليت در رسانه ها و مطبوعات و فضای مجازی محکوم شدند.

۴) مجيد درخشانی- آهنگساز- ممنوع الخروج شد.

۵) بازداشت چند ساعته نرگس محمدی، حسين رفيعی، رويين عطوفت، محمود صابر، محمد ملکی، نسرين ستوده و رضا خندان توسط مأموران امنيتی که قصد داشتند تا در مراسم بزرگداشت مصطفی کريم بيگی- يکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات ۱۳۸۸- شرکت کنند.

۶) تهمينه ميلانی- فيلمساز- و هادی غفاری- فعال مذهبی و سياسی- به دادسرا احضار شدند. زهرا يزدانی، محمدرضا فرهمندنيا، سروش عازمی خواه، پروين بهارزاده، معصومه ضياء و مليحه بيگانيان- ۶ پيرو گروه «عرفان حلقه»- و جعفر عظيم‌زاده- فعال کارگری- به دادگاه احضار شدند. رضا بوکانی- زندانی سياسی سابق- پس از بازپرسی در دادگاه با قرار وثيقه ۷۰ ميليون تومانی آزاد شد. سعيد رضوی فقيه- روزنامه نگار و فعال سياسی- که در زندان به سر می برد بار ديگر تفهيم اتهام و برای او قرار وثيقه ۴۰۰ ميليون تومانی صادر شد. همچنين سحر بهشتی- خواهر ستار بهشتی- به وزارت اطلاعات احضار شد.

۷) جلسه رسيدگی به اتهام‌های اکبر امينی ارمکی- فعال سياسی-، فرزاد بهادری، سيمين بهادری، سحر بهادری و نسيم بهادری به همراه شبنم عيسی‌خوانی و راشين صابری- ۶شهروند بهايی- برگزار شد.

ب- وضعيت حقوق فرهنگی

۱) پروانه انتشار روزنامه «مردم امروز» توسط هیأت نظارت بر مطبوعات لغو و پرونده اين روزنامه به دادگاه ارجاع داده شد. روزنامه‌ »روزان» توقيف شد.

۲) هیأت منصفه دادگاه مطبوعات، ماهنامه مهرنامه و مديران مسئول سايت‌های انتخاب و سلام نو را مجرم دانست. همچنين اين هیأت، مصيب نعيمی- مدير مسئول اسبق روزنامه ايران را مجرم دانست. امير عرب آمری- مديرمسئول وب‌سايت «لحظه آنلاين»- نيز به دادگاه احضار شد.

۳) ادامه نمايش فيلم سينمايی «خانه پدری» به دستور مقام‌های مسئول متوقف شد.

۴) برگزاری کنسرت همايون شجريان در تهران، دومين شب کنسرت همايون شجريان در بندرعباس، سيروان خسروی در بوشهر و گروه «ليان» در شيراز لغو شدند. همچنين از حضور حرير شريعت‌زاده- نوازنده زن- در کنسرت سالار عقيلی و فُرقانه قاسم‌اف در کنسرت «ارکستر بادی تهران» توسط مقام‌های مسئول ممانعت به عمل آمد.

۵) مقام‌های مسئول از برگزاری نشست ادبی کانون نويسندگان ايران جلو گيری کردند. همچنين نيروهای امنيتی و انتظامی از تجمع روزنامه‌نگاران ايرانی برای همدردی با کشته‌شدگان پاريس جلوگيری کردند.

۶) نورا مسمی- دانشجوی بهايی- از ادامه تحصيل محروم شد. چنج دانشجو به نام‌های اميد احمدی به ۲ ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از خدمات رفاهی تا پايان دوره تحصيل، احسان پورخيری به ۲ ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از خدمات رفاهی تا پايان دوره تحصيل، فرهاد شفيع‌زاده به ۲ ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از خدمات رفاهی تا پايان دوره تحصيل (فرهاد شفيع‌زاده هفته گذشته نيز از سوی دادگاه انقلاب شهر مريوان به يک سال حبس تعزيری محکوم شده بود.)، اسماعيل محمودی به ۱ ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از خدمات رفاهی تا پايان دوره تحصيل و محمود سيفيان به ۱ ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از خدمات رفاهی تا پايان دوره تحصيل محکوم شدند.

۷) شبکه اجتماعی «اينستاگرام» مشمول فيلترينگ شد.

پ- ساير موارد نقض حقوق بشر

۱) در اين ماه حداقل تعداد ۱۹ نفر اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان که نام کامل برخی از آنان مشخص نشده است ولی مقام های قضايی يا رسانه های وابسته به دولت ايران يا سايت های خبری اعدام آنها را تأييد کرده اند، به شرح زير است: «ع.د» در يزد و سه نفر در بناب اعدام شدند. مقام‌های قضايی اتهام اين افراد را قتل عمد عنوان کردند. «ع.ب»، «ناهيد» و «مجيد» در البرز، يک نفر در مشهد، «ع. کيماسی سلخوری» در قزوين و «م.س» در طرقبه اعدام شدند. رسانه‌های وابسته به دولت ايران اتهام اين افراد را قتل عمد عنوان کردند. همچنين «مهدی.و»، «احسان.ک» و «محمود.و» در شهرستان طرقبه و در ملاء عام، عبدالله مختاری و سجاد مختاری در شيراز و در ملاء عام و يک نفر در مازندران اعدام شدند. مقام‌های قضايی اتهام اين افراد را تجاوز به عنف اعلام کردند. خبرگزاری مهر نيز از اعدام يک نفر به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در شهرستان بوئين زهرا خبر داد.

همچنين برخی خبرها از اعدام عبدالعزيز شهلی در زاهدان به اتهام قتل عمد و صابر مخلد ماوانه در اروميه به اتهام قتل عمد و عضويت در گروه‌های مخالف حکايت دارند.

۲) رسانه‌های وابسته به دولت ايران از اجرای حکم قطع دست يک نفر بدون ذکر نام به اتهام سرقت در زندان مشهد خبر دادند.

۳) فرماندهی انتظامی استان فارس از گرداندن سه متهم بدون ذکر نام به اتهام شرارت در سطح شهر شيراز و مقام‌های مسئول از گردانده شدن يک متهم بدون ذکر نام در ايلام به اتهام شرارت خبر دادند.

۴) سعيد بهشتی فر- ضارب دختران جهرمی- به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

۵) وضعيت زندانيان سياسی هم چنان ناگوار گزارش می شود، به گونه ای که تعدادی از آنان مانند سيد محمد سيف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی، اکبر امينی ارمکی، محمد امين هادوی، ساجده عرب‌سرخی، محمدعلی (ناصر) هاشمی، محمدرضا پورشجری، ابوالقاسم فولادوند، محسن دانشپورمقدم و مطهره بهرامی بيمار هستند که نسبت به درمان و معالجه آنها اقدامی جدی صورت نگرفته است. همچنين کيوان صميمی بهبهانی، علی سلان‌پور و ماشاءالله حائری بدون پايان فرآيند لازم درمانی به زندان بازگردانده شدند.

۶) سهيل عربی- زندانی محکوم به اعدام- از بند ۳۵۰ به بند ۲- الف سپاه منتقل شد. سيدهادی حسينی و صديق محمدی، دو زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام از زندان قزلحصار به زندان رجايی شهر منتقل شدند.

۷) نمازخانه مرکزی اهل‌سنت در تهران پلمپ شد.

۸) مقام‌های مسئول از برگزاری نماز جمعه اهل سنت به امامت مولوی عبدالحميد در تهران ممانعت به عمل آوردند. همچنين مقام‌های مسئول از برگزاری نشست« زنان،‌ امنيت و فضای شهری» ممانعت به عمل آوردند.

۹) مقام‌های مسئول از صدور جواز دفن برای جسد «شامل بينا»- شهروند بهايی- خودداری کردند.

۱۰) محل کار و منزل حسن صالحی- شهروند بهايی توسط مقام‌های مسئول بازرسی شد.

۱۱) سايت محبت نيوز که اخبار نوکيشان مسيحی را پوشش می‌دهد از ممانعت از برگزاری جشن کريسمس در يک مکان شخصی در تهران و بازداشت کشيش ويکتور بت تمرز، شاميرام عيسوی، رامئيل و ۱۳ نفر ديگر بدون ذکر نام خانوادگی که در اين جشن حاضر بودند، خبر داد.

۱۲) رسانه‌ها و سايت‌های وابسته به حکومت ايران از بازداشت ۸۴ نفر در يک مهمانی شبانه در مشهد و ۲۰ دختر و پسر جوان در يک مهمانی در آمل خبر دادند.

۱۳) ابراهيم فيروزی- نوکيش مسيحی- با وجود پايان دوره محکوميتش در ۲۳ دی ماه اما همچنان در زندان نگهداری می‌شود.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

وضعيت اقتصادی در ايران همچنان نامناسب گزارش می شود، به گونه ای که مرکز آمار ايران در گزارش جديد خود از دو ‌رقمی شدن دوباره نرخ بيکاری در کشور در پاييز سال جاری و افزايش اين شاخص به ۱۰.۵ درصد خبر داد.

۱) پرداخت‌های حقوق و مزايای۲۲۰ کارگر کارخانه«آجر جيل» با احتساب زمان تعطيلی برای ۱۹ ماه، نزديک به ۶۰ کارگر لوله و نورد صفا برای ۴ ماه، ۹۰۰ کارگر شرکت پيمانکاری کيسون(پروژه قطار شهری اهواز) برای ۴ ماه، بيش از ۳۰۰ نفر از کارگران شرکت معدنی نگين برای سه ماه،۵۰۰ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد برای ۵ تا ۷ تا ماه، ۱۴۰ نفر از کارکنان مخابرات استان خوزستان برای سه ماه، ۱۵۰ کارگر کارخانه فولاد و چدن درود برای ۳ ماه و ۶۳۰ کارگر شاغل در معادن زغال سنگ «قشلاق» برای ۳ ماه و نيم به تعويق افتاده است.

همچنين حق بيمه ويژه مشاغل سخت و زيان آور بودن جمعی از کارگران کارخانهٔ پارسيلون خرم آباد که مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زيان آور هستند، پرداخت نشده است.

۲)۳۵۰ نفر از از کارگران معدن «طلای آق‌دره» دراستان آذربايجان غربی تعديل شدند. همچنين قرار داد کار «علی درخشنده‌بخت»، رئيس شورای اسلامی کار واگن پارس تمديد نشد.

بخش سوم- ميراث فرهنگی و محيط زيست

اخبار منتشر شده از ميراث فرهنگی و محيط زيست در دی ماه نيز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعيت اين حوزه دارد.

۱) کميته جستجوی مفقودين ستاد کل نيروهای مسلح بدون اخذ مجوزهای لازم، اقدام به حفر قبر در ميدان تاريخی اميرچخماق يزد کرد.

۲) به دنبال آتش سوزی‌های متعدد در مناطق و شهرهای مختلف ايران و نبود امکانات لازم و عدم مديريت صحيح، هزاران متر مربع از منابع طبيعی و جنگل‌های ايران در معرض نابودی قرار گرفت.

۳) براساس شاخص جهانی سازمان ملل متحد، ايران رسماً در وضعيت بحران شديد آب قرار گرفت.

خاتمه

کانون مدافعان حقوق بشر در پايان گزارش ماه دی ۱۳۹۳ يادآور می شود که سانسور بی‌امان هنر و رسانه، نشان از قدرتمندتر شدن اقليتی دارد که دنيا را از دريچه تنگ منافع شخصی خود ديده و می‌خواهد تا از طريق اعمال سانسور، تهديد و ارعاب، مانع نشر عقايد و افکاری شود که مخالف منافع آنان است. آنان تصور می‌کنند که با سانسور می توانند بحران‌های عميق سياسی و اجتماعی را پنهان کنند و خواست عمومی جامعه برای آزادی و دموکراسی را به تعويق اندازند.

از همين رو کانون مدافعان حقوق بشر، توقيف روزنامه‌ها را خطری برای اعتدال و اصلاحات می‌داند. زيرا پيشرفت و توسعه کشور در گرو ارتباطات آزاد و نشر آزادانه افکار و انديشه‌ها و تحمل نظر مخالف است.

شيرين عبادی
رييس کانون مدافعان حقوق بشر

اول بهمن ۱۳۹۳
توضيح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بيشر در خصوص اين گزارش به سايت ها و خبرگزاری های زير مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری رسمی ايران (ايرنا)، خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سايت های کانون مدافعان حقوق بشر، مرکز حاميان حقوق بشر، جرس، الف، کميته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نيوز، سنی آنلاين، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکريان، ندای سبز آزادی، راديو زمانه، راديو فردا و بی بی سی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016